Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Går rykte om att evga kanske går över till röda sidan också
http://www.bitsandchips.it/52-english-news/7886-rumor-evga-co...

Skrivet av jmeistr:

Skulle gärna köpa en AMD gpu från EVGA

https://twitter.com/TEAMEVGA?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

@Gruarn:

Klart det går att använda steam som statistisk jämförelse. Har du någon kunskap/utbildning inom statistik?

Det är klart att det gör, men man kan inte säga att steam survay är OSU, vilket gör det betydligt svårare att dra slutsatser för hela populationen. Det går att säga en hel del om populationen på steam (men det är heller inte givet, då det bygger på frivillighet så för den populationen uppfyller inte steam survay kraven för OSU heller). Du får tänka.på att detta handlar om ekonometri här och inte den betydligt enklare naturvetenskaplig statistiken. Den stora skillnaden är att inom ekonometrin kan man inte göra upprepade och kontrollerade experiment. Ekonometrin behöver därigenom hantera betydligt större osäkerheter när man skall använda den för inferens.

Vad gäller din fråga är mitt svar att det är ingen som har argumenterat för användandet av steam som en proxy för populationen i stort som har problematiserat kring en sådan applikation av statistisk teori på ett sådant statistiskt underlag.

Låt mig vända på frågan: Hur motiverar du att vi kan använda detta underlag för statistisk inferens som om kraven för OSU är uppfyllda trots den uppenbara selections bias som finns i materialet?

Permalänk
Hjälpsam

@Gruarn: Vet inte om du sett mitt inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv

Nämnde detta innan men bra att det postas mer synligt.

Oavsett om ryktet skulle stämma eller inte så kommer de inte bekräfta några sådanna eventuella planer så fort, eller för ett löst rykte utan vettig källa dyker upp. Absolut inte på Twitter. Om EVGA har sådanna planer så kommer de avslöja det när det passar dom bäst. Chanserna att vi ser EVGA-moderkort för RyZen är rätt stor dock. Finns inget som hindrar dom där.

Men så länge inga nya rykten med bättre källor dyker upp eller EVGA själva går ut med eventuell produktlansering så får man anta att de inte har några planer helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Funderar på hur det blir för Vega 11 om den har HBM2, kör man en stack på 256GB/s eller två stacks för 512GB/s? Tillverkas 8GB-stacks ännu? Ska bli intressant. Om de kan lösa det med bara en stack så kanske det kan spara lite iaf.

EDIT: Skrev först att HBM2 krävde fler dies staplade på varandra, men HBM2 har 4 gånger så hög kapacitet per die, så länge man håller sig till 4GB-stacks så kräver de därmed inte fler dies än HBM gör med 1GB-stacks.

VEGA 11 ryktas ju vara den där "Uberstora megaduper" kretsen.. och detta pekar på entusiastklass och därav skulle det kännas lite dumsnålt att köra med en stack på 256 GB/s.. Jag menar i den klassen så är det ju inte direkt folk som snålar som köper korten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

VEGA 11 ryktas ju vara den där "Uberstora megaduper" kretsen.. och detta pekar på entusiastklass och därav skulle det kännas lite dumsnålt att köra med en stack på 256 GB/s.. Jag menar i den klassen så är det ju inte direkt folk som snålar som köper korten.

Vega 11 har hela tiden ryktats vara en krets strax över Polaris 10 i teoretisk prestanda. Det har funnits väldigt lite info om Vega 11 så råder tvivel om att Vega 11 ens existerar. Men enligt senaste läckan gör den det och den placerar också Vega 11 i det segmentet. Vega 10 är kretsen på över 500mm2 på 25 GFLOPs FP16. Inget större än den kommer innan Vega 20 sista halvan av 2018. Som enligt läckan har lika många CUs som Vega 10 men bättre FP64-prestanda, och 7nm tillverkningsprocess.
Är inte direkt rimligt att det kommer en storebror till Vega 10 som redan är så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag håller med, snälla länka in källorna!☺

Mycket hänger på om det är stora eller lilla Vega vi ser. Är det stora Vega som rullar i demona är det poor AMD, men finns det en krets som är avsevärt större har nVidia en hel del att hämta ikapp med Volta. Jag enligt guru3D tidigare i tråden så verkar AMD sälja alla kretsar de lyckas framställa på Enterprise-marknaden, vilket är trist för oss som inte får något nytt GFX innan den marknaden är mättad.

Men det är ju bra för AMD om de lyckas styra om den revenue-strömmen från nV till.sig själva...

Tror att det ej kommer en större krets än det som visades upp av Raja. Om det är samma krets i datorerna som körde DOOM och Battlefront så ser det mörkt ut, en krets på ~520-560 mm2 ska prestera mer likt ett Titan X än ett 1080. Men om det är en annan, lite mindre, krets som sitter i testdatorerna så ser det bättre ut. Men som sagt för tidigt för att dra allt för konkreta slutsatser, den som lever får se hur det visar sig.

Skrivet av Silcan:

Det jag menar är att kretsytan är ju jätte stor för att vara 14nm. Av historien att dömma så har ju stora kretsytor varit dyrt. Denna är ju ganska so extrem så priset kanske blir extremt? Det jag menade.

Finns väl större kretsar, inte direkt på 14 nm men på 16 nm. GP100 är väl på 610 mm2 och GP102 (Titan X Pascal) är på 471 mm2 så Vega kretsen är någonstans mellan dessa två.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det är klart att det gör, men man kan inte säga att steam survay är OSU, vilket gör det betydligt svårare att dra slutsatser för hela populationen. Det går att säga en hel del om populationen på steam (men det är heller inte givet, då det bygger på frivillighet så för den populationen uppfyller inte steam survay kraven för OSU heller). Du får tänka.på att detta handlar om ekonometri här och inte den betydligt enklare naturvetenskaplig statistiken. Den stora skillnaden är att inom ekonometrin kan man inte göra upprepade och kontrollerade experiment. Ekonometrin behöver därigenom hantera betydligt större osäkerheter när man skall använda den för inferens.

Vad gäller din fråga är mitt svar att det är ingen som har argumenterat för användandet av steam som en proxy för populationen i stort som har problematiserat kring en sådan applikation av statistisk teori på ett sådant statistiskt underlag.

Låt mig vända på frågan: Hur motiverar du att vi kan använda detta underlag för statistisk inferens som om kraven för OSU är uppfyllda trots den uppenbara selections bias som finns i materialet?

Naturligtvis kan man inte prata om "steam hardware survey" i samma kontext som den naturvetenskapliga statistiken. Men om den är OSU eller inte? Ge istället några argument varför den inte skulle vara det. Påstår du att AMD användare skulle vara mindre benägna att delta?

Urvalsfelet som finns i det här fallet är inte relaterat till gamers, de flesta "gamers" i väst använder steam, antar vi att amd och nvidia användare är lika benägna att delta i undersökningen så kan man snabbt inse att underlaget är väldigt bra.

Dock tror jag inte att man ska dra för stora slutsatser, men att tex 1060 säljer bättre än 480 är nog till 100% korrekt. Att Fury korten knappt är listade är nog också det tyvärr sant - dom var ju inga storsäljare. Men exakta siffror är det ju inte. Det vet nog bara AMD och Nvidia om.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan man inte prata om "steam hardware survey" i samma kontext som den naturvetenskapliga statistiken. Men om den är OSU eller inte? Ge istället några argument varför den inte skulle vara det. Påstår du att AMD användare skulle vara mindre benägna att delta?

Urvalsfelet som finns i det här fallet är inte relaterat till gamers, de flesta "gamers" i väst använder steam, antar vi att amd och nvidia användare är lika benägna att delta i undersökningen så kan man snabbt inse att underlaget är väldigt bra.

Dock tror jag inte att man ska dra för stora slutsatser, men att tex 1060 säljer bättre än 480 är nog till 100% korrekt. Att Fury korten knappt är listade är nog också det tyvärr sant - dom var ju inga storsäljare. Men exakta siffror är det ju inte. Det vet nog bara AMD och Nvidia om.

"De flesta gamers i väst" Behöver jag verkligen argumentera ytterligare än att använda dina egna ord? Vi vet inget om geografisk spridning, inget om ifall en viss typ av akademisk, socioekonomisk eller kulturell bakgrund påverkar benägenheten att 1. använda steam och 2 benägenheten att delta i steam hardware survey.

Givet hur stora skillnader som finns mellan användarna av olika typer av bilar så tror jag att det finns stora skillnader mellan användarna i olika segment av marknaden, mellan de olika tillverkarna och säkert andra dimensioner också. Och vem vet, det kanske finns en korrelation mellan AMD-användarna och SAAB-åkarna😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Enligt Steam sålde AMD ungefär 30% och Nvidia ungefär 70% av grafikkort lämpade för spel, under December, det kallar jag inte krossade.

Ja att ha 30% av en marknad är väl inte direkt en höjdare när det bara finns en konkurrent som sitter på 70%?
Men ja vi kan släppadet om ni vill, faktum kvarstår att AMD blir tyvärr ganska krossade just nu.

Skrivet av Gruarn:

En enkel fråga. Hur många på steam survay använder win 10? Är det en representativ siffra? Det går dessvärre inte att använda som en approximation för hela marknaden.

Drygt 80% får jag det till, windows finns dock i 99% av alla persondatorer i världen. Majoriteten av alla persondatorer är inte speldatorer så jag vet inte vad du får fram med den siffran. Försöker du antyda att eftersom windows 10 adoptionen är högre bland gamers så är hela steam HW survey fel?

Ett spelgrafikkort finns nog i närmare 85% av alla datorer som har steam.

Din kommentar om gamers i väst är också väldigt intressant, det är ganska allmän fakta att steam inte är stort i asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Givet hur stora skillnader som finns mellan användarna av olika typer av bilar...

Vad för skillnader syftar du på?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

"De flesta gamers i väst" Behöver jag verkligen argumentera ytterligare än att använda dina egna ord? Vi vet inget om geografisk spridning, inget om ifall en viss typ av akademisk, socioekonomisk eller kulturell bakgrund påverkar benägenheten att 1. använda steam och 2 benägenheten att delta i steam hardware survey.

Givet hur stora skillnader som finns mellan användarna av olika typer av bilar så tror jag att det finns stora skillnader mellan användarna i olika segment av marknaden, mellan de olika tillverkarna och säkert andra dimensioner också. Och vem vet, det kanske finns en korrelation mellan AMD-användarna och SAAB-åkarna😉

Vad är det du försöker säga? Klart det finns skillnader beroende på bakgrund.

Men vad vi försöker förklara för dig att är steam är så pass stort och har så många användare att den troligen ger ett bra urval av folk som köper grafikkort.

Permalänk
Medlem

@Jay-Jay: Jaha, det sög hårt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Och vem vet, det kanske finns en korrelation mellan AMD-användarna och SAAB-åkarna😉

Här är en som har två Saab'ar ute på gården (en trogen brukis och en räser/hobbyprojekt), och datorlådan full av AMD-prylar. Du kanske är inne på något där...

Permalänk
Medlem

Det är en sak som jag inte fått att gå ihop. Varför gick de ut med "poor volta" om Vega presterar i klass med gp102? Självklart vet vi ju inte detta, men baserat på all fakta vi har ser det ju onekligen ut så. Det är ju bara till att skjuta sig själv i foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

Det är en sak som jag inte fått att gå ihop. Varför gick de ut med "poor volta" om Vega presterar i klass med gp102? Självklart vet vi ju inte detta, men baserat på all fakta vi har ser det ju onekligen ut så. Det är ju bara till att skjuta sig själv i foten.

Fast om det stämmer att de kör på Fury-drivers som inte ens får ut kraften ur kortet tror jag att vi kan vänta oss bra mycket mer prestanda när det närmar sig release, vi pratar ju faktiskt om en helt ny arkitektur.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Enligt Steam sålde AMD ungefär 30% och Nvidia ungefär 70% av grafikkort lämpade för spel, under December, det kallar jag inte krossade.

GTX1060 +0,56%, GTX1070 +0,30%, GTX 1050Ti +0,24%, GTX 1080 +0,13% = +1,23%
RX460 + 0,24%, RX470 + 0,17%, RX480 +0,13% = + 0,54

0,54/(0,54 + 1,23) = 30,5%

Kan vi lämna detta nu?

http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/?sort=chg

Men du,lägg ihop alla 10xx kort(5.21%) och jämför med alla rx4xx(0.85%) kort så ser väl till och med du att Amd är riktigt i skiten.Nvidia har sålt mer än 5 gånger fler kort ur 10xx serien än vad Amd har sålt rx4xx .Till och med Nvidias entusiast kort 1080 har sålt mer än hela 4xx serien tillsammans,så jo,Amd är brutalt krossade.

Vad jag däremot inte förstår är varför Amd låter ngt sånt här hända.Att låta Nvidia totalt styra och ställa i prestanda segmentet alldeles själva utan ngn som helst konkurens medan Amd rullar tummarna och säger"vänta på Vega"är en helt huvudlös strategi som Amd betalar/kommer fortsätta betala dyrt för.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tEan:

Men du,lägg ihop alla 10xx kort(5.21%) och jämför med alla rx4xx(0.85%) kort så ser väl till och med du att Amd är riktigt i skiten.Nvidia har sålt mer än 5 gånger fler kort ur 10xx serien än vad Amd har sålt rx4xx .Till och med Nvidias entusiast kort 1080 har sålt mer än hela 4xx serien tillsammans,så jo,Amd är brutalt krossade.

Vad jag däremot inte förstår är varför Amd låter ngt sånt här hända.Att låta Nvidia totalt styra och ställa i prestanda segmentet alldeles själva utan ngn som helst konkurens medan Amd rullar tummarna och säger"vänta på Vega"är en helt huvudlös strategi som Amd betalar/kommer fortsätta betala dyrt för.

Jag tittar på hur mycket Nvidia (GTX10xx) respektive AMD (R4xx) ökat i December, det ger ett mått på försäljningen.
30% låter kanske inte mycket, men då skall man betänka att AMD:s andel för ett år sedan låg på ca 20%.
Blir nu Vega en riktig hit kommer AMD:s andel öka ytterligare.
Tillkommer att AMD:s nästa CPU verkar lovande och att AMD har ett fast grepp om konsolerna, så inses ganska lätt varför kursen på dess aktier har gått som en raket.

En stor orsak till att inte AMD:S försäljning tidigare synts i Steam, är denna jävla Bitcoin mining (egentligen ethercoin), det har varit svårt att få tag på RX480 i många länder.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

AMD har nog inte väntat med att släppa Vega till nu för att de tycker att det är kul att vänta, orsaken är nog snarare att de har en ansträngd ekonomi och många järn i elden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast om det stämmer att de kör på Fury-drivers som inte ens får ut kraften ur kortet tror jag att vi kan vänta oss bra mycket mer prestanda när det närmar sig release, vi pratar ju faktiskt om en helt ny arkitektur.

Det låter ju lovande om det stämmer det du säger. Men om det kommer drivrutiner som passar efter den nya arkitekturen samt att det är en ny arkitektur så måste deras värsta värsta, alltså deras kort som tillhör samma grupp som Fury, vara minst på samma nivå som titan eller högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tittar på hur mycket Nvidia (GTX10xx) respektive AMD (R4xx) ökat i December, det ger ett mått på försäljningen.
30% låter kanske inte mycket, men då skall man betänka att AMD:s andel för ett år sedan låg på ca 20%.
Blir nu Vega en riktig hit kommer AMD:s andel öka ytterligare.
Tillkommer att AMD:s nästa CPU verkar lovande och att AMD har ett fast grepp om konsolerna, så inses ganska lätt varför kursen på dess aktier har gått som en raket.

En stor orsak till att inte AMD:S försäljning tidigare synts i Steam, är denna jävla Bitcoin mining (egentligen ethercoin), det har varit svårt att få tag på RX480 i många länder.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

AMD har nog inte väntat med att släppa Vega till nu för att de tycker att det är kul att vänta, orsaken är nog snarare att de har en ansträngd ekonomi och många järn i elden.

Hur du än vrider och vänder på det så har Amd <20% av försäljningen av nya kort så här långt.Lägg där till att Nvidias prestanda kort 1070/1080 (som har mycket högre vinstmarginaler än de billigare kretsarna) var för sej har sålt mer än hela rx4xx serien så förstår alla att Amd misslyckats katastrofal.

Tycker du att 480 kortet var svårt att få tag på? Inte värre än att försöka få ett 1070/1080 ett par månader efter release.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Det låter ju lovande om det stämmer det du säger. Men om det kommer drivrutiner som passar efter den nya arkitekturen samt att det är en ny arkitektur så måste deras värsta värsta, alltså deras kort som tillhör samma grupp som Fury, vara minst på samma nivå som titan eller högre.

Minns inte exakt vilka det var men de har prövat 1080 på Endor i 4k vilket gav 45-50 FPS, VEGA satt klistrad på 60 med VSYNC med någon dipp till 57. Tror dock det var ett referenskort av 1080.

Bara för att nämna teoretisk prestanda.
Fury X - 8.60 TFLOPS
VEGA - 12 TFLOPS enligt rykten

Vilket ger ~ 32% högre teoretisk beräkningskraft, ha detta i tanke när AMD nu sägs ha löst akilleshälen vilket var att få ut all kraft som kortet kan ge.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

• Jag har aldrig ägt en SAAB. Jag kör idag Volvo och ser ingen anledning att byta ner mig till annat märke.

• Jag har aldrig ägt Windows XP eller Windows 8 (blärsch...). Jag har kört Windows 95B, 2000, Vista, 7 och 10 samt mer än ett dussin olika Linux-distributioner, men fastnade för Debian för ca tio år sedan. Ubuntu är fult och kraschar varannan vecka och Mint är onödigt när det finns Debian testing eller Sid.

• Jag har aldrig ägt en AMD Radeon. Däremot en ATi Radeon HD 2900 XT, vilken hade urusla drivrutiner för Linux. Mitt första grafikkort var ett nVidia Riva 128 med 4 MB i grafikminne! Vega eller 1080 Ti? Jag är fullständigt osentimental så länge drivrutinerna till Linux fungerar.

• Jag har aldrig ägt en AMD cpu. Jag har enbart ägt Intel processorer. Är oerhört sugen på AMD Ryzen. Jag är fullständigt osentimental så länge priset är rimligt i förhållande till prestanda.

• Jag har aldrig haft ett Facebook-konto. Jag använder mina datorer till heltal, decimaltal, många siffror, få siffror, svåra siffror, enklare högnivå-programmering, spela, surfa.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Minns inte exakt vilka det var men de har prövat 1080 på Endor i 4k vilket gav 45-50 FPS, VEGA satt klistrad på 60 med VSYNC med någon dipp till 57. Tror dock det var ett referenskort av 1080.

Bara för att nämna teoretisk prestanda.
Fury X - 8.60 TFLOPS
VEGA - 12 TFLOPS enligt rykten

Vilket ger ~ 32% högre teoretisk beräkningskraft, ha detta i tanke när AMD nu sägs ha löst akilleshälen vilket var att få ut all kraft som kortet kan ge.

Okej jag uppskattar infon. Jag kanske låter lite negativ vilket stämmer, är lite i en negativ spiral just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja att ha 30% av en marknad är väl inte direkt en höjdare när det bara finns en konkurrent som sitter på 70%?
Men ja vi kan släppadet om ni vill, faktum kvarstår att AMD blir tyvärr ganska krossade just nu.

Drygt 80% får jag det till, windows finns dock i 99% av alla persondatorer i världen. Majoriteten av alla persondatorer är inte speldatorer så jag vet inte vad du får fram med den siffran. Försöker du antyda att eftersom windows 10 adoptionen är högre bland gamers så är hela steam HW survey fel?

Ett spelgrafikkort finns nog i närmare 85% av alla datorer som har steam.

Din kommentar om gamers i väst är också väldigt intressant, det är ganska allmän fakta att steam inte är stort i asien.

En intressant anmärkning som väldigt tydligt belyser min poäng. 17% har grafikkort tillverkade av Intel. Du kanske inte menar samma sak som jag när du säger "spelgrafikkort"? Vidare är andelen som har kort med prestanda vid, eller under, 750 minst lika hög. Faktum är att det nog bara är 25% av de som är med i steam hardware survey som har grafikkort kraftigare än den nivå.

Vad är det du försöker säga? Klart det finns skillnader beroende på bakgrund.

Men vad vi försöker förklara för dig att är steam är så pass stort och har så många användare att den troligen ger ett bra urval av folk som köper grafikkort.

Det är uppenbart att så inte är fallet och det är det jag säger.

Vad innebär det att 4,7% av alla på steam hardware survey har ett 970? Att 4,7% av alla världens (person) datorer har ett 970? Att 4,7% av alla gamingsystem har det? Eller att 4 7%, av de företrädesvis engelskspråkiga (44%) windows användarna (windows 10 störst med ca 48%) som använder steam har ett 970?

Eller såhär. Enligt En nyhet på swec skeppades 6 miljoner "entusiast grafikkort" under 2015. Om 4,7% vore representativt och steam har 125 miljoner brukare innebär det att steamanvändare skulle köpt 0,047*125000000=5 875 000 entusiast grafikkort. Det är en uppenbar felskattning.

Steam hardware survey ger på sin höjd en (god) indikation på hur läget ser ut på den västra hemisfären, men kan inte användas för att dra några som helst slutsatser om någon större population utan grundliga undersökningar om hur de två populationen jämför sig med varandra. Skulle jag vilja tjäna pengar på datorhårdvara är det definitivt en målgrupp jag inte har råd att missa, men det är uppenbart inte den enda stora målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

GTX1060 +0,56%, GTX1070 +0,30%, GTX 1050Ti +0,24%, GTX 1080 +0,13% = +1,23%
RX460 + 0,24%, RX470 + 0,17%, RX480 +0,13% = + 0,54

0,54/(0,54 + 1,23) = 30,5%

Kan vi lämna detta nu?

http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/?sort=chg

N glömmer väl inte att AMD förser Sony med APU:er för PS4, nästan 50 miljoner sålda samt Microsoft med APU:er för Xbox One, ca 26 miljoner sålda.

Det nämndes tidigare i tråden att Xbox Scorpio kanske skall få Ryzen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tEan:

Hur du än vrider och vänder på det så har Amd <20% av försäljningen av nya kort så här långt.Lägg där till att Nvidias prestanda kort 1070/1080 (som har mycket högre vinstmarginaler än de billigare kretsarna) var för sej har sålt mer än hela rx4xx serien så förstår alla att Amd misslyckats katastrofal.

Tycker du att 480 kortet var svårt att få tag på? Inte värre än att försöka få ett 1070/1080 ett par månader efter release.

Jag vrider och vänder ingenting, jag konstaterar att under December ökade andelen steamanvändare som kör RX4xx med 0,54% och andelen som kör med GTX10xx med 1.23%.
Du vill gärna ange den totala andelen jag är mer intresserad av nuvarande ökning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nja, de verkar ju redan göra en Pascal om de pressar upp en sån fetingkrets i 1500MHz som det ser ut som att de gör. Kan de göra en Pascal till på det?
Undrar hur en Fury X i 1500MHz basfrekvens hade presterat, borde nog faktiskt ha klarat av ungefär det som vi sett demostrationer på hittills. Samtidigt får man väl sätta hoppet till att vi helt enkelt inte fått se den fulla potentialen ännu. Men man brukar bli besviken om man resonerar så.

här har du resultatet på Fury i 1450MHz http://hwbot.org/newsflash/2989_comprehensive_asus_r9_fury_st...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Okej jag uppskattar infon. Jag kanske låter lite negativ vilket stämmer, är lite i en negativ spiral just nu.

Lugnt kompis!

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

I intervjun med Raja kan det noteras att Vega krossar 1080 lätt i Vulkan.
Hur det sen slår ut över dx11 samt dx12 får vi veta vid release men 1080 är inte i samma klass som AMD Vega.

***bort/mod***

Trams/§1.5
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag vrider och vänder ingenting, jag konstaterar att under December ökade andelen steamanvändare som kör RX4xx med 0,54% och andelen som kör med GTX10xx med 1.23%.
Du vill gärna ange den totala andelen jag är mer intresserad av nuvarande ökning.

Ok,så du menar att när Amd:s försäljning hittills av senaste kretsarna inte ens når upp till 20%(runt 16% får jag det till) av vad Nvidia sålt av sina nya inte är förkrossande?(det var ju det du försökte få fram i din första post som jag citerade)...så behöver du nog omvärdera din definition av "krossade".

Visa signatur