Hur ser detta bygge ut för den erfarne?

Permalänk
Medlem

Hur ser detta bygge ut för den erfarne?

Hej gott folk!

Det är nu dags att inhandla en ny dator, och då vänder man sig självklart till de kunniga här på sweclockers för råd.

Datorn kommer att användas för allmän användning + en del spelande. Jag är ingen som spelar de allra nyaste titlarna ofast, men vem vet. En bra och prisvärd dator är det jag söker för runt 14K inklusive monteringen.

Jag har fått en del råd IRL och även kollat runt en hel del själv, men såhär ser det ut just nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10108383/

Hur ser det ut tycker ni, fungerar komponenterna tillsammans och passar överallt?

Bör man satsa på annat grafikkort eller skall detta vara bra för den pengen?
Tips mottages varmt!

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

Jodå, så länge du är medveten om att för spel idag så räcker en i5 lika långt som en i7. Å andra sidan kan du nog sitta med den där i7:an i 6-7 år utan bekymmer.

Personligen hade jag dock valt dessa komponenter istället:
https://www.inet.se/produkt/5310202/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Och kanske även lagt lite mer på nätaggregat när du ändå har en så pass stor budget

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jodå, så länge du är medveten om att för spel idag så räcker en i5 lika långt som en i7. Å andra sidan kan du nog sitta med den där i7:an i 6-7 år utan bekymmer.

Personligen hade jag dock valt dessa komponenter istället:
https://www.inet.se/produkt/5310202/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Och kanske även lagt lite mer på nätaggregat när du ändå har en så pass stor budget

Jo precis, det var lite så jag tänkte också. Kommer stå mig bra i framtiden.

Tack för tips, men om jag förstår det rätt så har mitt valda moderkort inte stöd för dessa minnen du länkade?
Sen är den där kylaren för hög för det chassit jag har i kundkorgen. Enligt mina beräkningar.. kanske har jag fel!?

// theCube

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

Om du inte har något speciellt krav på CPU eller chipset hade jag kört påskylake istället. Minimal prestandavinst för en tusenlapp extra. Det är framförallt mer drm du vinner på kaby lake.

Ram minne kan du hitta lite mer prisvärt, lägg istället pengarna på bättre grafikkort eller SSD. Kanske rent av en mindre nvme disk och en mekanisk. Sen slår jag alltid slag för bättre PSU, det du har är inte kass, men det finns bättre för bara någon hundring till.

Permalänk

Varför skall du ha en optisk enhet? Använder du fortfarande dom där runda plastskivorna?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Jo precis, det var lite så jag tänkte också. Kommer stå mig bra i framtiden.

Tack för tips, men om jag förstår det rätt så har mitt valda moderkort inte stöd för dessa minnen du länkade?
Sen är den där kylaren för hög för det chassit jag har i kundkorgen. Enligt mina beräkningar.. kanske har jag fel!?

// theCube

Helt rätt, kylaren är för stor. Jag hade valt ett annat chassi i så fall. Max 150mm är VÄLDIGT snålt.
https://www.inet.se/produkt/6912127/phanteks-eclipse-p400-sva... är ett mycket bra budget-val, om än något dyrare än det du först valt.

Minnena kommer fungera. Moderkortet har stöd för upp till 3866MT/s, och med tanke på att de kostar så ytterst lite till så är det nästan dumsnålt att ta de långsammare minnena.

Angående nätagg så om du ändå vill ha en dator som kommer stå sig länge, så rekommenderar jag något sådant här istället:
https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs. Bättre verkningsgrad och bättre kvalitet överlag.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Om du inte har något speciellt krav på CPU eller chipset hade jag kört påskylake istället. Minimal prestandavinst för en tusenlapp extra. Det är framförallt mer drm du vinner på kaby lake.

Ram minne kan du hitta lite mer prisvärt, lägg istället pengarna på bättre grafikkort eller SSD. Kanske rent av en mindre nvme disk och en mekanisk. Sen slår jag alltid slag för bättre PSU, det du har är inte kass, men det finns bättre för bara någon hundring till.

På Inet där jag skall handla allt så är sky lake 300kr billigare än kaby lake. Därför jag valde denna, då jag tycker att det är värt 300kr extra. Har jag fel?

Länka gärna dina tips på minnen, PSU, grafikkort och SSD. (inet.se)

// theCube

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Varför skall du ha en optisk enhet? Använder du fortfarande dom där runda plastskivorna?

Ibland blir det så!
Vi kommer att få dras med dessa plastskivor ett litet tag till. Man vet aldrig när man kan komma att behöva en läsare.

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

Datorn i sig är OK, även om det är flera delar som du borde byta ut. Om du vill spara kr och få mer hårdvara för pengarna så kan du handla delarna från olika sidor, jag bor i Mora och kan hjälpa dig med montering.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Datorn i sig är OK, även om det är flera delar som du borde byta ut. Om du vill spara kr och få mer hårdvara för pengarna så kan du handla delarna från olika sidor, jag bor i Mora och kan hjälpa dig med montering.

MVH

Vad är det jag borde byta isf då?
Senast uppdaterade kundkorg: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10108573/

Jag bor dessvärre inte i Borlänge just nu. Annars hade det varit guld. Tack ändå!

Valda minnen (3000MHz) bör passa med valt moderkort?

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Ibland blir det så!
Vi kommer att få dras med dessa plastskivor ett litet tag till. Man vet aldrig när man kan komma att behöva en läsare.

Jag har en lös läsare som delas av alla i familjen (+ ett antal grannar). Gammal sony extern men den här skulle säkert fungera till din dator och alla kommande datorer. Min används kanske en gång i halvåret av någon av c:a 36 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Helt rätt, kylaren är för stor. Jag hade valt ett annat chassi i så fall. Max 150mm är VÄLDIGT snålt.
https://www.inet.se/produkt/6912127/phanteks-eclipse-p400-sva... är ett mycket bra budget-val, om än något dyrare än det du först valt.

Minnena kommer fungera. Moderkortet har stöd för upp till 3866MT/s, och med tanke på att de kostar så ytterst lite till så är det nästan dumsnålt att ta de långsammare minnena.

Angående nätagg så om du ändå vill ha en dator som kommer stå sig länge, så rekommenderar jag något sådant här istället:
https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs. Bättre verkningsgrad och bättre kvalitet överlag.

Ok tack för tips! Kanske byter chassi, skall fundera lite. Hört något dåligt om nuvarande kylare jag har i korgen?

Oj, hade ett annat moderkort först innan jag böt till detta. My bad!
Så då ska dessa minnen du tipsade om (3000MHz) vara kompatibelt med valt moderkort?

Jag la nätagget du tipsade om i kundkorgen.
Senast uppdaterade kundkorg: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10108573/

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

På Inet där jag skall handla allt så är sky lake 300kr billigare än kaby lake. Därför jag valde denna, då jag tycker att det är värt 300kr extra. Har jag fel?

Länka gärna dina tips på minnen, PSU, grafikkort och SSD. (inet.se)

// theCube

Absolut inte, är skillnaden liten är det så klart motiverbart. Räknar du in chipsetkostnaden?

Lite för omständigt att leta på Inets sida så länge jag sitter på tåget men kan kika på det när jag kommer hem om ingen hinner före. Minne fick du ju länkat, du kan alltid köra dem långsammare, men nästan alltid funkar det bra även om de inte står med i moderkortets qvl. Tom's hardware och framförallt johnnyguru har bra reviews för psuer. Evga g2 är mitt typiska go to för mainstream datorer.

Permalänk
Medlem

Här är ett prisvärdare paket, denna får du sätta ihop på egen hand, men du får en i7 och ett 1070 istället för ett 1060;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10108626/

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@theCube: Nätagg, moderkortet var i sämsta laget, onödigt dyr SSD, Z170 är mer prisvärd än det senaste, det är ingen större skillnad i prestanda mellan 6700K eller 7700K, men du sparar ca 600-800 kr på moderkort + CPU.

Om du bygger själv och byter till Z170 får du ett GTX 1070 istället, vilket gör större skillnad för datorns prestanda som helhet.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är ett prisvärdare paket, denna får du sätta ihop på egen hand, men du får en i7 och ett 1070 istället för ett 1060;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10108626/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10108626/

MVH

Tack för tipset. Det ser bra ut!
En fråga: Hur presterar nya i5-7600K KabyLake jämfört med i7-6700K Skylake?

Den är tusenlappen billigare, värt att gå ner eller köra på i7?

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk

@theCube:

Generellt är det väl såhär, om du inte om du har några speciella krav att du MÅSTE ha en i7 för att du använder någon form av program som kräver att du har en i7 , så har du ingen användning av en i7a.

Men sen är det väl en sak om man vill ha en i7a och betala de extra pengarna, bara för att

Har själv en i7-5960X , men sen jobbar jag mycket med program som kräver en riktigt bra processor samt att jag kör en hel del VM-maskiner också, därför valde jag den processorn.

Visa signatur

[ASUS X99-DELUXE] - [i7 5960X] - [48 GB Corsair Dominator Platinum] - [ASUS ROG 780TI] - [ Kingston HyperX Predator 480GB PCI-E ] - [ 12TB 4x3TB WD RED SERIES ] - [Some SSD ~1TB] - [ASUS ROG PG278Q] - [Corsair AX1200i] - [Corsair Hydro Series H115i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbonprogrammer:

@theCube:

Generellt är det väl såhär, om du inte om du har några speciella krav att du MÅSTE ha en i7 för att du använder någon form av program som kräver att du har en i7 , så har du ingen användning av en i7a.

Men sen är det väl en sak om man vill ha en i7a och betala de extra pengarna, bara för att

Har själv en i7-5960X , men sen jobbar jag mycket med program som kräver en riktigt bra processor samt att jag kör en hel del VM-maskiner också, därför valde jag den processorn.

Alternativt så kan man se det som att en i7 hänger med längre. Jämför exempelvis 2500K och 2600K i dagsläget. Så om man inte vill byta så ofta så kan det också vara en motivering

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@carbonprogrammer:

Det har du rätt i.

Inga speciellt krävande program för nuvarande, det är mer gaming!

Sen är jag också osäker på om man gör bort sig om man tar i7 Skylake nu när i7 KabyLake är släppt? (En annan tanke)
Allt är ju en budgetfråga som sagt. Men vad är mest prisvärt kan man fråga sig. Därför i5 Kabylake kom upp i tanken.

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

@theCube: Fyra kärnor är redan idag på gränsen för vad en del spel kräver, dessutom finns det många bra nya titlar som nyttjar fler än fyra kärnor och du får fler FPS med en i7, jag hade köpt en i7 för att göra datorn mer framtidssäker.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Tack för tipsen Aeig!

Och hur står sig Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB mot Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB?

Funderar på om det kanske är värt att smaska på med nyaste i7an när man ändå bygger nytt, men det kanske är ovärt. Många tankar spinner nu...

Hur håller sig detta moderkortet för framtiden?
https://www.inet.se/produkt/1902859/msi-z170a-pc-mate#specs

Om jag tex. vill uppdatera med en ny cpu om 2-3 år? Är det möjligt?

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Om jag tex. vill uppdatera med en ny cpu om 2-3 år? Är det möjligt?

Den dagen de släppt en CPU tillräckligt mycket snabbare för att motivera ett byte så kommer det troligen inte funka i samma moderkort.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

@theCube: Det är ingen skillnad i prestanda, endast i energieffektivitet, 7700K är snålare än 6700K i förbrukning.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vad skall du med så många chassifläktar till?
Det följde med någon i chassiet och 5st känns inte riktigt motiverat.

Permalänk
Medlem

Om du vill kräma ut mer spelprestanda för samma peng kan något i denna stil kanske funka.
Lite på bekostnad på framtidssäker med CPU:n

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10112311/

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb