FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jadu bra fråga, drog hem med windows media creation tools grejen... finns ingen install.wim bara en boot.wim

Kan varit så jag stötte på problemet, testa att ta hem en annan som Oneone säger, utan install.wim kommer det inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Kan varit så jag stötte på problemet, testa att ta hem en annan som Oneone säger, utan install.wim kommer det inte att fungera.

Joo men det verkar faktiskt lättare sagt än gjort... verkar bara gå att få hem iso från microsoft genom det där verktyget..

det finns dock en install.esd i sources mappen om det spelar nån roll?

såg även detta nu "Note: You must use Windows 10, version 1607 with this version of the ADK."

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

Men varför vill du köra sysprepp igen? Du skapar en WIM fil, sen använder du den uppdaterade WIM filen för att installera datorer, du kör alltså bara sysprepp på den första Wim filen som du använder sedan för install för att få den så generell som möjligt.

Jag vill (e) gärna fånga en enhet och lägga till i MDT men visst,
När jag fångat och lagt till den uppdaterade Wim i MDT och vill deploya den till morsans dator, vad för val gör jag för val i Litetouch? Normal deployment kan jag tänka mig. Får hon då genomgå OOBE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag vill (e) gärna fånga en enhet och lägga till i MDT men visst,
När jag fångat och lagt till den uppdaterade Wim i MDT och vill deploya den till morsans dator, vad för val gör jag för val i Litetouch? Normal deployment kan jag tänka mig. Får hon då genomgå OOBE?

Precis en normal deployment, OOBE kan du ställa in hur du vill ha det för din Task Sequence I Unattend.xml Under Controll för din Task Sequence.

Du kan också styra mycket av dessa inställingar I Customsettings.ini , språk,tangentbordslayout osv

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

Precis en normal deployment, OOBE kan du ställa in hur du vill ha det för din Task Sequence I Unattend.xml Under Controll för din Task Sequence.

Du kan också styra mycket av dessa inställingar I Customsettings.ini , språk,tangentbordslayout osv

Ah redigera unattend.xml i TS'en. Allt för att göra deployen smidigare.

Hur kan jag få ett visst antal applikationer valda automatiskt när jag väljer en TS?
Med drivrutiner kan jag använda Selection profile. Blir det samma för program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ah redigera unattend.xml i TS'en. Allt för att göra deployen smidigare.

Hur kan jag få ett visst antal applikationer valda automatiskt när jag väljer en TS?
Med drivrutiner kan jag använda Selection profile. Blir det samma för program?

Applikationer kan du antingen installera en och en direkt i en TS, annars får du använda MDT-databasen eller CustomSettings.ini (rules-fliken).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thex:

Applikationer kan du antingen installera en och en direkt i en TS, annars får du använda MDT-databasen eller CustomSettings.ini (rules-fliken).

Har mycket kvar att lära märker jag, kan ni peka mig åt rätt håll?
Jag kör ju MDT på en Windows 10 klient:) (Änsålänge)

Permalänk
Medlem

@Oneone tusen tack för en awesome guide, allt gick smidigt då jag väl fick tag på en vettig iso men en liten fråga, förmodligen ställd förut: hur lägger jag till så t.ex chrome installeras osv? samt hur håller jag installationen uppdaterad lättast?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har mycket kvar att lära märker jag, kan ni peka mig åt rätt håll?
Jag kör ju MDT på en Windows 10 klient:) (Änsålänge)

Kanske står i guiden, men vet du hur man lägger in en applikation?

När det är gjort kan du antingen direkt i en TS välja bland de fördefinierade stegen att installera applikationer, där finns det olika val. Antingen installeras flera applikationer i steget, och då måste du speca i antingen CustomSettings.ini eller i MDT-databasen vilka det är. Väljer du enstaka applikationer måste du skapa flera steg, ett för varje applikation.

Då jag misstänker att du inte har MDT-databasen på plats så kan vi strunta i det nu. Vill du speca vilka applikationer du vill ha i CustomSettings.ini så får du lägga till en rad för varje applikation, och då ser det ut så här:
Applications001=GUID för app1 (ex.{1D7DF331-47B7-472C-87B3-442597EC2F7D})
Applications001=GUID för app2
Osv osv

GUID:arna för applikationerna får du kopiera från själva applikationsobjektet.

Lägger du det under sektionen [Default] i CustomSettings.ini kommer det slå på alla installationer du gör dock (om de har steget i TS:en), så vill du specificera på något måste du ändra lite mer i den filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

@Oneone tusen tack för en awesome guide, allt gick smidigt då jag väl fick tag på en vettig iso men en liten fråga, förmodligen ställd förut: hur lägger jag till så t.ex chrome installeras osv? samt hur håller jag installationen uppdaterad lättast?

Kul att det gick bra!

Jag brukar länka till denna guide för att lägga upp appar, det är samma princip för alla msi och exe.

När du installerar appar så behöver också dessa installeras I tyst läge så att installationen kan gå utan att avbrytas.

tex kan du skapa en ny application som heter Install - Google Chrome Versilon XX

sen installationssträngen för den kanske blir chrome_installer.exe /silent /install eller om du har en msi blir det msiexec /i "googlechromestandaloneenterprise64.msi" /q

till exempel.

men här finns en bra guide.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thex:

Kanske står i guiden, men vet du hur man lägger in en applikation?

När det är gjort kan du antingen direkt i en TS välja bland de fördefinierade stegen att installera applikationer, där finns det olika val. Antingen installeras flera applikationer i steget, och då måste du speca i antingen CustomSettings.ini eller i MDT-databasen vilka det är. Väljer du enstaka applikationer måste du skapa flera steg, ett för varje applikation.

Då jag misstänker att du inte har MDT-databasen på plats så kan vi strunta i det nu. Vill du speca vilka applikationer du vill ha i CustomSettings.ini så får du lägga till en rad för varje applikation, och då ser det ut så här:
Applications001=GUID för app1 (ex.{1D7DF331-47B7-472C-87B3-442597EC2F7D})
Applications001=GUID för app2
Osv osv

GUID:arna för applikationerna får du kopiera från själva applikationsobjektet.

Lägger du det under sektionen [Default] i CustomSettings.ini kommer det slå på alla installationer du gör dock (om de har steget i TS:en), så vill du specificera på något måste du ändra lite mer i den filen.

Japp. Div. program finns i MDT. Åh, prövar när jag kommer hem. Det är inte alltför farligt att bocka i dem i Litetouch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kul att det gick bra!

Jag brukar länka till denna guide för att lägga upp appar, det är samma princip för alla msi och exe.

När du installerar appar så behöver också dessa installeras I tyst läge så att installationen kan gå utan att avbrytas.

tex kan du skapa en ny application som heter Install - Google Chrome Versilon XX

sen installationssträngen för den kanske blir chrome_installer.exe /silent /install eller om du har en msi blir det msiexec /i "googlechromestandaloneenterprise64.msi" /q

till exempel.

men här finns en bra guide.

https://www.youtube.com/watch?v=mv8FHm1Kips

Hah aa det var precis den tutorialen jag hittade igår jag håller på att lägga in dom program jag vill just nu för att testa allt ikväll på min pc som behöver få sig en rensning, hur får man fram dom olika installationsalternativen för .exe filer? det är nog något jag måste kika närmare på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Hah aa det var precis den tutorialen jag hittade igår jag håller på att lägga in dom program jag vill just nu för att testa allt ikväll på min pc som behöver få sig en rensning, hur får man fram dom olika installationsalternativen för .exe filer? det är nog något jag måste kika närmare på

Det du kan göra ibland, inte med alla exe tyvär. är att köra CMD som admin.

Sen kör du Program.exe /? då får du fram alternativen för installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Japp. Div. program finns i MDT. Åh, prövar när jag kommer hem. Det är inte alltför farligt att bocka i dem i Litetouch.

För hemmabruk spelar det såklart inte så stor roll, på företag vill man (oftast) köra helt unattended. För det krävs det lite jobb och eftertanke.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thex:

För hemmabruk spelar det såklart inte så stor roll, på företag vill man (oftast) köra helt unattended. För det krävs det lite jobb och eftertanke.

Såklart. "Häftigast" med helt automatiska installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det du kan göra ibland, inte med alla exe tyvär. är att köra CMD som admin.

Sen kör du Program.exe /? då får du fram alternativen för installationen.

Tack igen, tror jag har det mesta på banan nu, Vet du hur man går tillväga för att automatiskt lägga till windows features så som bash? använder detta dagligen och jag har en tendens att formatera datorn var och varannan vecka

För att öht kunna aktivera bash måste man ju slå igång "utvecklarläge"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Tack igen, tror jag har det mesta på banan nu, Vet du hur man går tillväga för att automatiskt lägga till windows features så som bash? använder detta dagligen och jag har en tendens att formatera datorn var och varannan vecka

Slå igång developer mode med en command line i TS. Använd reg add med växel f och skriv över följande värde med 1: HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\AppModelUnlock\AllowDevelopmentWithoutDevLicense

För att få in Bash är det nog enklast att skriva ett litet PowerShell-skript som använder Enable-WindowsOptionalFeature. Måste dra mig hemåt så hinner inte kolla exakt vad det är för kommandon, men som man brukar säga; Google is you friend

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett litet problem

Unable to find LiteTouch.wsf needed to continue the deployment

jag får detta errror varje gång jag provar köra deploy genom nätverket på en virtuell maskin... enda jag har sen det funkade är att jag har lagt till några applications, Några ideer? om man googlar verkar det vara rätt spridda skurar. Det är alltså efter windows är installerat jag får detta, inga av applikationerna som ska installeras blir installerade men windows fungerar helt och hållet vad jag kan se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det enklaste är att lägga till dem direkt i TSen så blir de valbara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag har stött på ett litet problem

Unable to find LiteTouch.wsf needed to continue the deployment

jag får detta errror varje gång jag provar köra deploy genom nätverket på en virtuell maskin... enda jag har sen det funkade är att jag har lagt till några applications, Några ideer? om man googlar verkar det vara rätt spridda skurar. Det är alltså efter windows är installerat jag får detta, inga av applikationerna som ska installeras blir installerade men windows fungerar helt och hållet vad jag kan se.

Kan du ta en print på hur din TS ser ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kan du ta en print på hur din TS ser ut?

Absolut:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart har du applikationerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vart har du applikationerna?

Dom ligger här: ska dom inte det? jag är så sjukt okunnig gällande detta... jag får dock upp val vilka av applikationerna jag vill installera när jag gör en deployment

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Dom ligger här: ska dom inte det? jag är så sjukt okunnig gällande detta... jag får dock upp val vilka av applikationerna jag vill installera när jag gör en deployment
http://i.imgur.com/WDCnzVy.png

ahhh okej, du kan lägga in dem som steg i TS också "install application" , men apparna gick inte på men windows och drivers fungerar eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ahhh okej, du kan lägga in dem som steg i TS också "install application" , men apparna gick inte på men windows och drivers fungerar eller?

Jag har lagt till drivrutinerna på samma sätt som applikationerna så dom installeras ej heller... blir inte rikgigt klok på detta, borde finnas nån log nånstans?

Hittar inget steg i ts där scriptet som det gnäller över att inte hitta ska laddas... men det finns i scripts mappen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag har lagt till drivrutinerna på samma sätt som applikationerna så dom installeras ej heller... blir inte rikgigt klok på detta, borde finnas nån log nånstans?

Hittar inget steg i ts där scriptet som det gnäller över att inte hitta ska laddas... men det finns i scripts mappen

Kan du visa hur du lagt upp drivers då? samt apparna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kan du visa hur du lagt upp drivers då? samt apparna

Absolut, ordnar det när jag kommer hem dock la ja in drivisarna efter problemet uppstod, kanske kan ordna teamviewer ikväll så du kan få klicka runt och se ifall du vill, blir kanske enklare att hjälpa så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Absolut, ordnar det när jag kommer hem dock la ja in drivisarna efter problemet uppstod, kanske kan ordna teamviewer ikväll så du kan få klicka runt och se ifall du vill, blir kanske enklare att hjälpa så?

Ska ut på middag ikväll men imorn absolut! Vore kul att hjälpa till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ska ut på middag ikväll men imorn absolut! Vore kul att hjälpa till

Perfekt, jag är tillgänglig efter 19 imorgon och till 3-4 inatt

såhär går jag tillväga:

Dock beror det på vilka installationsalternativ installerna har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en ny TS igår och då fungerade allt helt smärtfritt... strange. Nu vill jag bara sikta på att göra hela allt lite färre steg, t.ex att språk/tid ställs in automatiskt och lite sådana steg

Visa signatur