Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

4/8 är 4 cores där varje core kan köra två trådar genom Hyperthreading eller SMT som AMD kallar det.

Om man skall märka ord är SMT (simultaneous multithreading) det generiska namnet på tekniken (snarare än något amd-namn) medan hyperthreading är vad intel kallar sin variant av SMT. Amd har säkert också någon egen häftigare benämning.

Permalänk
Medlem

Sant, men HT är något som är etablerat och de flesta människor vet vad det är. Kom faktiskt inte på vad amd har tänkt kalla sin motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Sant, men HT är något som är etablerat och de flesta människor vet vad det är. Kom faktiskt inte på vad amd har tänkt kalla sin motsvarighet.

ThreadRipper

EDIT: länk med diskussion http://www.redgamingtech.com/amd-trademark-ryzen-threadripper... och bild på annat med samma namn, vilket tyder på ett meningsfullt namnunderlag

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Här pratar han lite om vad det kan innebära när tidigare Windows inte supportar Zen:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@sAAb: just ja, minns det läckt ut men threadripper hade jag aldrig tänkt på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Här pratar han lite om vad det kan innebära när tidigare Windows inte supportar Zen:
https://youtu.be/3yXD8BpJMsI?t=7m46s

Som han säger så gäller samma sak Intels nyare cpuer..

Om vi tar vanliga svenssons som knappt använder datorn för att kolla sin mail så kommer detta inte göra något. Däremot lite mer professionellt så är det väldigt många som kräver att deras hypervisor kan köra äldre operativsystem och detta tror jag de kommer fixa för de nya cpuerna, på samma sätt som man idag kan köra win 3.11 eller c64a om man så skulle vilja på sin i7 k7700.

I produktion så är operativsystem inget man byter bara sådär, då kostnaden lätt kan bli väldigt många miljoner. Men de får väl börja hamstra cpuer precis som de får hamstra andra saker som bör hamstra allt annat. Jag tror att det inte på något sätt kommer vara svårt att fixa en cpu av den nuvarande generation 5 år fram i tiden. Och år 2022 så börjar det bli för den stora skaran aktuellt att fundera på om man kanske ska uppgradera för windows 7?

Nå man får hoppas att MS uppgraderar windows server versionerna bättre, jag vet många som kör windows server 2003 än idag och jag pratar inte bara om någon fattig student utan staten i "säkerhetsklassade" system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som han säger så gäller samma sak Intels nyare cpuer..

Om vi tar vanliga svenssons som knappt använder datorn för att kolla sin mail så kommer detta inte göra något. Däremot lite mer professionellt så är det väldigt många som kräver att deras hypervisor kan köra äldre operativsystem och detta tror jag de kommer fixa för de nya cpuerna, på samma sätt som man idag kan köra win 3.11 eller c64a om man så skulle vilja på sin i7 k7700.

I produktion så är operativsystem inget man byter bara sådär, då kostnaden lätt kan bli väldigt många miljoner. Men de får väl börja hamstra cpuer precis som de får hamstra andra saker som bör hamstra allt annat. Jag tror att det inte på något sätt kommer vara svårt att fixa en cpu av den nuvarande generation 5 år fram i tiden. Och år 2022 så börjar det bli för den stora skaran aktuellt att fundera på om man kanske ska uppgradera för windows 7?

Nå man får hoppas att MS uppgraderar windows server versionerna bättre, jag vet många som kör windows server 2003 än idag och jag pratar inte bara om någon fattig student utan staten i "säkerhetsklassade" system.

Ja, men såg du klippet så säger han att Zen är helt nytt och kan stöta på fler problem. Kaby Lake fungerar men är byggt på Skylake så det kan vara en anledning att det fungerar (någorlunda) bra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men såg du klippet så säger han att Zen är helt nytt och kan stöta på fler problem. Kaby Lake fungerar men är byggt på Skylake så det kan vara en anledning att det fungerar (någorlunda) bra.

Du har rätt, detsamma är Intel större inom vissa områden.
För min del så blir den ingen Ryzen om jag ej i wmware kan köra äldre operativsystem, det blir som att köpa ett dyrt grafikkort som vare sig stöder Directx eller OpenGL/Vulkan. Men skaran i samma sits är så otroligt stor så jag oroar mig ej det minsta.

Men när nu moderkorttillverkarna släpper sina moderkort och det finns drivers att ladda hem för windows 7, så borde väl moderkorttillverkarna ha gjort tester och konfigurationer så att det ändå fungerar? Liksom Ryzens HT teknik vad den hette borde säkerligen gå att stänga av etc.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men såg du klippet så säger han att Zen är helt nytt och kan stöta på fler problem. Kaby Lake fungerar men är byggt på Skylake så det kan vara en anledning att det fungerar (någorlunda) bra.

Låter som FUD i mina öron.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Liksom Ryzens HT teknik vad den hette borde säkerligen gå att stänga av etc.

Varför skulle man kunna stänga av den?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men såg du klippet så säger han att Zen är helt nytt och kan stöta på fler problem. Kaby Lake fungerar men är byggt på Skylake så det kan vara en anledning att det fungerar (någorlunda) bra.

Vem lyssnar på nån Youtubejöns som Jay.
Om cpun är x86 så borde den iaf funka förutom då vissa superduper funktioner.
Blir värre med chipset drivrutiner å sådant.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Varför skulle man kunna stänga av den?

Jag blandade ihop det, det var speed shift som var en av boven med nya cpuer och äldre operativsystem, även om jag har hört folk pratat om HT. http://www.sweclockers.com/nyhet/22630-nya-finesser-i-intel-k...

Om man går tillbaka till runt windows server 2000, så var det folk som hade problem med HT och operativsystemet ej visste hur man skulle hantera detta. http://www.computerhope.com/forum/index.php?topic=150884.0

Hur ett gammalt operativsystem agerar emot en ny cpu är intressant men jag tror att de löser det. Liksom skaran som använder äldre operativsystem virtuellt är riktigt stor, speciellt bland de som köper en bättre 8 cores cpu. Det är typ bara besökta vilket It företag som helst eller högskola och de har windows server 2008 på några vm.

Att däremot få för sig att fysisk installera ett gammalt operativsystem direkt på datorn är det nog inte lika många som gör även om behovet finns.

*edit*
Att förtydliga. Jag är alltså inte det minsta orolig, Ryzen kommer garanterat fungera fint med äldre OS virtuellt. Att köpa en Ryzen och köra äldre windows direkt bör också gå, även om skaran som har detta behov bortsett från windows 7 är marginal.

Permalänk
Medlem

Tror ni Ryzen kommer att säljas med en kylare? Och vad tror ni kvalitén på denna isåfall är?

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Går rykten om att den ska få Wraith kylaren som referens, men som sagt, rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Här pratar han lite om vad det kan innebära när tidigare Windows inte supportar Zen:
https://youtu.be/3yXD8BpJMsI?t=7m46s

Skylake skulle inte heller få stöd och verkar även som Zen får det med (tror MS nämnde det).

Skrivet av Zipparn:

Tror ni Ryzen kommer att säljas med en kylare? Och vad tror ni kvalitén på denna isåfall är?

Kan vara denna, AMD´s kylare är något bättre än Intels i alla fall Sen kanske det inte följer med någon likt skylake började med.
http://www.sweclockers.com/test/21749-amds-pakostade-referens...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Zipparn: skulle inte förvåna mig om deras Wraith kylare har utvecklats med RyZen i bakhuvud. det är ju i princip samma sätt att fästa på AM4 också, men avståndet har förändrats. so jag skulle gissa på Wraith eller en uppgraderat variant av det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Hur tror ni alla att marknaden kommer ändras prismässigt när AMD går ut med sina nya processorer? Tror ni dem kommer lägga sig långt under Intels priser så dom blir tvungna att anpassa sina priser på nytt eller tror ni dem kommer lägga sig precis under för att försöka vinna kunder på marginal? Alternativt snäppet dyrare än Intel för att hypa sina nya produkter?

Tankar???

Permalänk
Medlem

@MrMeia:

Tror de kommer lägga sig precis under förutom Intels allra dyraste där de kommer vara markant billigare. De kommer vara prisvärda men jag tror de kommer att sätta för höga priser för folk kommer alltid vara villigare betala lite mer för Intel på grund av okunskap och AMD måste åtminstone få ut en processor som blir riktigt populär som en pris/prestanda bomb. Även om det leder till att Intel sänker sina priser så kommer AMD tjäna på uppmärksamheten de får.

Sätter de för höga priser med motiveringen att de ger bra prestanda för pengarna ändå så kommer de sälja för dåligt är jag rädd.

Permalänk
Medlem

@MrMeia: har för det mesta redan diskuteras redan i tråden samt av en del youtube folk. finns i grunden 2 tankar som är möjligt.

1. AMD kommer har liknande eller lite under Intel's peformance och kommer lägga sig nånstans runt 70 eller så % av Intel's pris

2. AMD åter igen samma sak angående peformance men man kommer lägga sig kraftigt under Intel för att skaka om marknaden.

båda två har sina för och nackdelar och det är en väldigt känsligt fråga.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

@MrMeia:

Tror de kommer lägga sig precis under förutom Intels allra dyraste där de kommer vara markant billigare. De kommer vara prisvärda men jag tror de kommer att sätta för höga priser för folk kommer alltid vara villigare betala lite mer för Intel på grund av okunskap och AMD måste åtminstone få ut en processor som blir riktigt populär som en pris/prestanda bomb. Även om det leder till att Intel sänker sina priser så kommer AMD tjäna på uppmärksamheten de får.

Sätter de för höga priser med motiveringen att de ger bra prestanda för pengarna ändå så kommer de sälja för dåligt är jag rädd.

Tror det ligger mycket i vad du skriver. Har själv bestämt mig för ett nybygge första gången på närmre 10år. Har överlag ett j*vla tålamod och uppgraderar inte för vartannan generation av gpu/cpusläpp så tänkte för mig själv att nu har det gått närmre 10år så det är väl mer än dags haha. Bestämde mig redan för knappt ett halvår sen att det var dags nu så har jag efterforskat ordentligt på nya sockets, bra priser och allt vad det är och nu när AMD kommer med konkurrerande processorer först igen på 9 år (sedan 2008?) så var detta ett perfekt läge!

Kunde inte kommit bättre!

Ska ni själv införskaffa er någon AMD processor om det utlovar vad man hoppas eller vad är era tankar angående släppen i helhet?

Roligt med diskussion!

Permalänk
Medlem

@MrMeia: Har bestämmt mig redan att skaff en RyZen system. Har redan börjad handla in grejer (Chassi, fläktar, kylare) och frågan blir bara filken det blir. vill hest komma bort ifrån Intel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Ska bli väldigt intressant att se hur 4C/8T Ryzen står sig mot 8C Bulldozer processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Undrar hur AMD's SMT teknik presterar. antar att man kan göra på olika sätt där också?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska bli väldigt intressant att se hur 4C/8T Ryzen står sig mot 8C Bulldozer processor.

Går man efter vad som skrivits vs Excavator så ska det vara en slakt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska bli väldigt intressant att se hur 4C/8T Ryzen står sig mot 8C Bulldozer processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag äger en Piledriver och jag hoppas att Ryzen slaktar min, mer skoningslöst än Tomten slaktar grisar till Jul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Där har inte kommit ut något mer exakt datum på när de förväntas att släppa?
Länka gärna alla intressanta länkar ang. AMD Ryzen ni vet och själv uppskattat, skulle vara väldigt roligt att läsa om, jämförelser, förväntningar, leaks osv!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@MrMeia: Har bestämmt mig redan att skaff en RyZen system. Har redan börjad handla in grejer (Chassi, fläktar, kylare) och frågan blir bara filken det blir. vill hest komma bort ifrån Intel.

Funderar också på RyZen som nästa projekt men är väldigt nöjd med Intel så inte är det fär att komma ifrån Intel som jag är sugen på att byta till AMD. Mer ren nyfikenhet. Men för att byta så måste priset på moderkort och cpu vara rätt.

Tex https://www.komplett.se/product/910679/datorutrustning/pakete... för 7500 kr och kostar AMD 8-kärniga (eventuellt 6 kärniga) paket runt 8 000 kr skulle jag inte tveka. Annars blir jag nog kvar med Intel.

Hur många tänker som jag?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Funderar också på RyZen som nästa projekt men är väldigt nöjd med Intel så inte är det fär att komma ifrån Intel som jag är sugen på att byta till AMD. Mer ren nyfikenhet. Men för att byta så måste priset på moderkort och cpu vara rätt.

Tex https://www.komplett.se/product/910679/datorutrustning/pakete... för 7500 kr och kostar AMD 8-kärniga (eventuellt 6 kärniga) paket runt 8 000 kr skulle jag inte tveka. Annars blir jag nog kvar med Intel.

Hur många tänker som jag?

Blir det mycket billigare att köpa ett uppgraderingspaket?

Permalänk
Medlem

@MrMeia: Tror inte det men man får nog en kylare på köpet. Själv tycker jag det är lättsamt att köpa ett uppgraderingspaket så slipper man fundera över vilket moderkort man vill ha Blir annars lätt att man letar sig tokig med speccar och dylikt.

stavning
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Funderar också på RyZen som nästa projekt men är väldigt nöjd med Intel så inte är det fär att komma ifrån Intel som jag är sugen på att byta till AMD. Mer ren nyfikenhet. Men för att byta så måste priset på moderkort och cpu vara rätt.

Tex https://www.komplett.se/product/910679/datorutrustning/pakete... för 7500 kr och kostar AMD 8-kärniga (eventuellt 6 kärniga) paket runt 8 000 kr skulle jag inte tveka. Annars blir jag nog kvar med Intel.

Hur många tänker som jag?

Varför ska AMD´s 8C/16T kosta lika mycket som en Intel 4C/8T?? AMD släpper som sagt 4C/8T samt 6C/12T med som vi inte vet så mycket om alls ännu?

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319