Finns det någon begränsning på hur långa sata kablar kan vara?

Permalänk
Medlem

Finns det någon begränsning på hur långa sata kablar kan vara?

Hej,

håller på och bygger en liten dataskrubb och tänkte sätta in en ikea hylla (typ sån tjock som sticker direkt ut ur väggen) men tänkte bygga hyllan själv i metall och ha den fullpackad med hårddiskar istället. Eftersom hårddiskarna kommer placeras bredvid varandra (bredd ca 1m) så undrar jag hur långa sata kablar kan vara eftersom jag tänkte dra alla kablar till en centralt placerad platta med uttag. Det innebär att inuti hyllan kommer jag behöva sata kablar upp till 50-60 cm och sedan säkert 50 cm mellan hyllan och moderkortet.

Vet någon om det är möjligt eller blir kablarna för långa?

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

säljs ju 1m kablar hos Inet blandannat

Permalänk
Medlem

SATA cables can have lengths up to 1 metre (3.3 ft), and connect one motherboard socket to one hard drive.

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av hybris6:

Hej,

håller på och bygger en liten dataskrubb och tänkte sätta in en ikea hylla (typ sån tjock som sticker direkt ut ur väggen) men tänkte bygga hyllan själv i metall och ha den fullpackad med hårddiskar istället. Eftersom hårddiskarna kommer placeras bredvid varandra (bredd ca 1m) så undrar jag hur långa sata kablar kan vara eftersom jag tänkte dra alla kablar till en centralt placerad platta med uttag. Det innebär att inuti hyllan kommer jag behöva sata kablar upp till 50-60 cm och sedan säkert 50 cm mellan hyllan och moderkortet.

Vet någon om det är möjligt eller blir kablarna för långa?

1m verkar vara längst..
http://www.satacable.com/40-internal-sata-cable-straight-to-s...

du kan ju annars testa själv det är ju 7st trådar.. skarva med en bit TP-nätverkskabel

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tänk på att varje kontakt/skarvning (som i ditt fall blir 2st extra pga plattan med uttag) ger en försämring.
Dvs moderkortet/hd/ssd kommer att se kablen som "längre" än vad den faktisk är.
Sen HUR mycket "längre" den kommer att ses som är en svår fråga som beror på hur pass bra kontakterna på kabeln/moderkort/hd/ssd/"plattan" är och även hur bra dessa passar ihop.

Men jag gissar på att 2st 50cm kablar ihop skarvade med plattan troligen inte är en bra idé.
Sen om det kommer funka heller inte är en annan sak det kan bli att du får lite lägre hastighet vilket till en hd troligen inte skulle göra så mycket då en hd ej kan maxxa sata idag.

I värsta fall får du mycket lägre hastighet och/heller överföringsfel.
Fel kan då skrivas till hd utan den error correction som finns i hd upptäcker detta.

Så JAG hde nog hållt mig till två kortare kablar 30-40cm max eller en längre.
Helst hade jag nog hållt mig till en kabel som ej var på gränsen för vad sata klarar (dvs 1m) för att vara på den säkra sidan för överföringsfel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@hybris6: Jag lyckas tyvärr inte hinner klippet just nu.
Men jag såg på Youtube hur dom testade om längden på Sata-kablar påverkar hastigheten. Det gjorde den inte. Inte ens 5 förlängningskablar efter varandra med flera meters avstånd hade det någon nämnd betydelse.

Permalänk
Medlem

Hur långa kablar handlade det om då?
Vad testade dom? till hd heller ssd? OM ssd var det en snabb heller slö ssd?
Testade dom skriva och läsa eller enbart läsa? Testade dom skriva och läsa på samma gång (vilket kräver mer bandbredd)?
Testade dom så att det som skrevs (om dom testade skriv) verkligen skrevs korrekt för det är långt ifrån ovanligt att sata kabel bekymmer kan leda till skrivfel.

Var det 20-30cm gånger fem med enbart läs test från en hd så kan jag förstå att det inte spelade nån roll.

Och har du en länk kan vara intressant att ta en titt?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ok,

tack alla som svarat Kanske smäller in ett litet moderkort i hyllan och bygger en gigantisk NAS istället.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.