Är intresserad av att jobba på Elgiganten hjälp!.

Permalänk

Är intresserad av att jobba på Elgiganten hjälp!.

Som titeln lyder så letar jag jobb och jag har funnit denna annons om säljare hos elgiganten så jag behöver hjälp på att svara på denna jäkla fråga.

Varför söker du jobb hos oss?.

Mitt svar:
Hej jag är intresserad av att jobba på Elgiganten och anlendingen är för att jag har ett ganska stort intresse inom elektroniska produkter. Jag gillar att hjälpa folk med att välja rätt produt som passar för dom. Jag har bland annat hjälpt olika personer allt från att plocka ihop delar till en dator till att välja rätt elektronisk produkt såsom datorskärmar, hörlurar, tv, routrar, osv. Om en kund frågar mig om en dator som hen ska köpa så hjälper jag honom genom att förklara datorns specifikationer och vad denna kund ska använda datorn till. Till exempel om denna kund är intresserad av att använda sig utav program som kräver mycket så försöker jag att hitta den rätta produkten.

Jag behöver hjälp med vad som är fel och vad som behöver att skrivas om.

Permalänk
Medlem

Glöm inte "det bästa jag vet är att hitta på specifikationer om produkter jag inte har en aning om och berätta helt orelevant fakta för kunderna så länge jag eventuellt kan sälja en produkt till överpris". Då har du jobbet som i en liten ask.

Permalänk
Medlem

Ett "ganska" stort intresse?
Låter väl bättre med stort intresse, eller kanske "brinner för hemelektronik".

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Glöm inte "det bästa jag vet är att hitta på specifikationer om produkter jag inte har en aning om och berätta helt orelevant fakta för kunderna så länge jag eventuellt kan sälja en produkt till överpris". Då har du jobbet som i en liten ask.

HAHAHHAHA

Men seriöst jag kan inte ha med det där även om det är så sant in till 100%. Dock så vet jag flesta specifikationer av de elektroniska produkterna. . Går tredje året på gymnasiet så jag behöver hjälp Skulle vara tacksam som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Som titeln lyder så letar jag jobb och jag har funnit denna annons om säljare hos elgiganten så jag behöver hjälp på att svara på denna jäkla fråga.

Varför söker du jobb hos oss?.

Mitt svar:
Hej jag är intresserad av att jobba på Elgiganten och anlendingen är för att jag har ett ganska stort intresse inom elektroniska produkter. Jag gillar att hjälpa folk med att välja rätt produt som passar för dom. Jag har bland annat hjälpt olika personer allt från att plocka ihop delar till en dator till att välja rätt elektronisk produkt såsom datorskärmar, hörlurar, tv, routrar, osv. Om en kund frågar mig om en dator som hen ska köpa så hjälper jag honom genom att förklara datorns specifikationer och vad denna kund ska använda datorn till. Till exempel om denna kund är intresserad av att använda sig utav program som kräver mycket så försöker jag att hitta den rätta produkten.

Jag behöver hjälp med vad som är fel och vad som behöver att skrivas om.

Ta genast bort ordet 'ganska' i första meningen. Rätta till stavfelen

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Ett "ganska" stort intresse?
Låter väl bättre med stort intresse, eller kanske "brinner för hemelektronik".

Tack ändrade det nu!

Något mer som behövs att ändra

Permalänk
Skrivet av FEA:

Ta genast bort ordet 'ganska' i första meningen. Rätta till stavfelen

Sorry! Jag har rättat till det!

Något mer?

Permalänk
Medlem

Nu vill inte jag va den tråkiga.

Men jag hoppas innerligen att det inte är det där stycket du skickat, eller planerat skicka in till Elgiganten...

Vill verkligen inte vara elak, men det skriker 'finn ett rätt'....

Eller du kanske trollar?

- "Om en kund frågar mig om en dator som hen ska köpa så hjälper jag honom genom".

Först kör vi ett "hen"-ord för att du ej vill specificera kön på den tänkbara person som står framför dig. Men ett par ord senare blev personen plötsligt en "han" ?

Jag är själv inte perfekt i min grammatik och vill verkligen inte vara elak. Men om du vill ha någon som helst chans att få ett seriöst jobb bör du hantera det svenska språket lite bättre. Har du gått klart gymnasiet?

**Får man fråga vilken stad du söker i?

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Nu vill inte jag va den tråkiga.

Men jag hoppas innerligen att det inte är det där stycket du skickat, eller planerat skicka in till Elgiganten...

Vill verkligen inte vara elak, men det skriker "finn ett rätt"....

Eller du kanske trollar?

- "Om en kund frågar mig om en dator som hen ska köpa så hjälper jag honom genom".

Först kör vi ett "hen"-ord för att du ej vill specificera kön på den tänkbara person som står framför dig. Men ett par ord senare blev personen plötsligt en "han" ?

Jag är själv inte perfekt i min grammatik och vill verkligen inte vara elak. Men om du vill ha någon som helst chans att få ett seriöst jobb bör du hantera det svenska språket lite bättre. Har du gått klart gymnasiet?

**Får man fråga vilken stad du söker i?

Sorry!

Jag går tredje året på gymnasiet och staden jag söker denna jobb ligger i är Borås. Anledningen till att jag har skrivit fel är för att jag spelade CS samtidigt.

Permalänk
Medlem

Sök ett annat jobb. Exempelvis Kjell eller Clas Ohlson. Lättare där. Att få in en fot på El-Giganten kräver många "bollar" i luften.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Sök ett annat jobb. Exempelvis Kjell eller Clas Ohlson. Lättare där. Att få in en fot på El-Giganten kräver många "bollar" i luften.

Hitta inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Sorry!

Jag går tredje året på gymnasiet och staden jag söker denna jobb ligger i är Borås. Anledningen till att jag har skrivit fel är för att jag spelade CS samtidigt.

Då kanske det är dags att välja? Skippa CS en kväll och skriva ditt livs bästa CV/personligt brev för att verkligen ge dig själv en chans att få ett riktigt jobb, eller göra riktigt stolpskott och sumpa alla dina chanser på att få ett jobb och istället sitt och skjuta ryssar en fredagskväll?

För mig är valet ganska simpelt...

Ingen här kommer skriva brevet åt dig.

Mitt sista och enda tips. Stäng igen CS och börja om hela brevet från början! Ska du göra något, ryck dig i kragen och gör det seriöst! Hur ska annars arbetsgivaren kunna ta dig seriöst om du själv inte ens gör det?

Permalänk

Utifrån böckerna jag läst om personligheter så tänker jag;

En butikschef eller utsedd intervjuare är troligen av det slag som antingen vill vinna, eller veta mycket fakta. Alltså kom med poängen först, och var saklig.
- Ifall dom ser värde i detta så kommer dom ställa följdfrågor efteråt där du får chans att berätta om hur du vill hjälpa folk. Din text tolkar jag att du saknar erfarenhet av liknande jobb och då kanske du kan läggatill att du är intresserad att gå som praktikant. Luska lite i om arbetsförmedlingen kan gå in och stå för större delen av lönen isf, det om något kan fresta butiken.

Jag vill jobba med er för att jag är bra på elektronik och kundkontakt!
* tidigare erfarenhet, meriter. Bästa referenspersonen även om det är en lärare.
* kort om dig själv som person - gärna som gynnar butiken. Dom som jobbar där har säkert fler intressen än elektronik. Hobbys som tyder på att du är engagerad. Sport som tyder på hälsa.
* arbetsförmedlingen står för kostnaderna som praktikant, lärling. Säg att du är villig att jobba dig upp.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Då kanske det är dags att välja? Skippa CS en kväll och skriva ditt livs bästa CV/personligt brev för att verkligen ge dig själv en chans att få ett riktigt jobb, eller göra riktigt stolpskott och sumpa alla dina chanser på att få ett jobb och istället sitt och skjuta ryssar en fredagskväll?

För mig är valet ganska simpelt...

Ingen här kommer skriva brevet åt dig.

Mitt sista och enda tips. Stäng igen CS och börja om hela brevet från början! Ska du göra något, ryck dig i kragen och gör det seriöst! Hur ska annars arbetsgivaren kunna ta dig seriöst om du själv inte ens gör det?

Skrivet av lassefrasse:

Utifrån böckerna jag läst om personligheter så tänker jag;

En butikschef eller utsedd intervjuare är troligen av det slag som antingen vill vinna, eller veta mycket fakta. Alltså kom med poängen först, och var saklig.
- Ifall dom ser värde i detta så kommer dom ställa följdfrågor efteråt där du får chans att berätta om hur du vill hjälpa folk. Din text tolkar jag att du saknar erfarenhet av liknande jobb och då kanske du kan läggatill att du är intresserad att gå som praktikant. Luska lite i om arbetsförmedlingen kan gå in och stå för större delen av lönen isf, det om något kan fresta butiken.

Jag vill jobba med er för att jag är bra på elektronik och kundkontakt!
* tidigare erfarenhet, meriter. Bästa referenspersonen även om det är en lärare.
* kort om dig själv som person - gärna som gynnar butiken. Dom som jobbar där har säkert fler intressen än elektronik. Hobbys som tyder på att du är engagerad. Sport som tyder på hälsa.
* arbetsförmedlingen står för kostnaderna som praktikant, lärling. Säg att du är villig att jobba dig upp.

Mitt namn är ******** ****** och kommer ursprungligen från **********. Jag är en 18 årig kille med pingis och fotboll som intressen. Jag beskrivs som en ambitiös, glad, och flexibel person. Mina främsta arbetslivs erfarenheter är inom kost på Borås Djurpark där jag har bidragit till att städa och hålla rent köket även i matdisken. Jag har även praktiserat i två olika verksamheter där jag har fått lära mig att montera plastprodukter, hålla rent kök och restaurang. 

Jag är intresserad av att jobba på Elgiganten och anledningen är för att jag brinner för hemelektronik. Jag gillar att hjälpa folk med att välja rätt produkt som passar för dem Jag har bland annat hjälpt mina vänner med allt från att plocka ihop delar till en dator till att välja rätt elektronisk produkt exempelvis som datorskärmar, hörlurar, tv, routrar, osv. Om en kund frågar mig om en dator som hen ska köpa så hjälper jag hen genom att förklara datorns specifikationer och vad denna kund ska använda datorn till. Till exempel om om en kund är intresserad av en kraftfull dator som ska klara av tunga program så hjälper jag hen med att välja rätt.

Jag är intresserad av att gå som praktikant och är villig att jobba upp mig.

Här är texten som jag ska skriva om. Finns det något som behöver tas bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Mitt namn är ******** ****** och kommer ursprungligen från **********. Jag är en 18 årig kille med pingis och fotboll som intressen. Jag beskrivs som en ambitiös, glad, och flexibel person. Mina främsta arbetslivs erfarenheter är inom kost på Borås Djurpark där jag har bidragit till att städa och hålla rent köket även i matdisken. Jag har även praktiserat i två olika verksamheter där jag har fått lära mig att montera plastprodukter, hålla rent kök och restaurang. 

Jag är intresserad av att jobba på Elgiganten och anledningen är för att jag brinner för hemelektronik. Jag gillar att hjälpa folk med att välja rätt produkt som passar för dem Jag har bland annat hjälpt mina vänner med allt från att plocka ihop delar till en dator till att välja rätt elektronisk produkt exempelvis som datorskärmar, hörlurar, tv, routrar, osv. Om en kund frågar mig om en dator som hen ska köpa så hjälper jag hen genom att förklara datorns specifikationer och vad denna kund ska använda datorn till. Till exempel om om en kund är intresserad av en kraftfull dator som ska klara av tunga program så hjälper jag hen med att välja rätt.

Jag är intresserad av att gå som praktikant och är villig att jobba upp mig.

Här är texten som jag ska skriva om. Finns det något som behöver tas bort?

Fortfarande inte bra.

Ska hjälpa dig. Vänta.

Bara som exempel. BÖRJA ALDRIG!! ditt brev med "mitt namn är xxxx". Det var dock ett bra försök! Tummen upp!

Ditt namn och alla uppgifter ska stå högst upp i brevet både på CV och personliga brevet. Du behöver ej tala om ditt namn 2 gånger. Arbetsgivaren är ej dum i huvudet...

Permalänk
Medlem

"Hej,

Genom att läsa detta brev kan det bli Elgigantens bästa investering för i år.

Jag kan inte bara le för kunderna och hålla humöret uppe hos mina arbetskamrater. Min tävlingsinstinkt och charm sprider snabbt av sig i min omgivning. Hos mig kan kunderna känna sig trygg och alltid veta att de får en kille med servicekänsla ut i fingertopparna med en spetskompetens inom datorer & it som kan besvara alla tänkbara frågor.

Mitt brinnande intresse för elektronikbranschen har funnits i många år och nu är jag redo att dela med mig av min erfarenhet och göra Elgiganten till ett riktigt vinnarteam.

Jag har tidigare arbetat på Borås djurpark där jag hållit rent och tagit hand om köket i restaurangen. Allt från att hålla arbetsytorna blänkande till att ordna med maten. Det utvecklade mina färdigheter för noggrannhet samt styra upp och hålla flera bollar i luften samtidigt.

Dessutom har jag tidigare gjort min praktik på XXXXX där jag klev fram och såg till att saker och ting blev gjorda. Mina arbetsuppgifter var bland annat XXXX, med mig så får Ni alltid resultat långt utöver förväntningarna.

Jag är redo att ge Era kunder en riktig guldkant på tillvaron omgående. Med mig går de inte bara hem med ny dator och telefon, de kanske även får med sig en köksmixer.

Söker ni en riktig vinnare att förstärka arbetslaget med är jag rätt person!

Ser väl fram emot att höra av Er inom kort,

Med Vänliga Hälsningar
XXXX XXX"

Permalänk

Tänk dig att dom har 1500 sökare. Dom tar in en konsult som grovsållar ner till 100.
Sedan plockar ut 5 som får komma till intervju med en på Elgiganten.

Jag hade inte vågat ha så långa, utdragna personliga rader.
Kort varför du är vinnarvalet. Råfakta som backar upp det. Sedan en klick humor i detta.
Sedan kan du berätta om din uppväxt med vänner och datordelar under intervjun.

Men, hoppa över att leta efter officiella lediga tjänster.
Skriv enkelt bra sökpapper som praktikant och lämna till alla firmor av det slaget.

I många fall vill ju firmor testköra personerna innan dom anställs. Gärna så billigt som möjligt. Därav anledningen att du letar fram fakta om vad arbetsförmedlingen kan gå in och hjälpa till med gällande lönen. Firman har inte tid och lust att luska ut senaste erbjudandena på den fronten då dom har fullt upp med mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Jag beskrivs som en ambitiös, glad, och flexibel person. [...] Om en kund frågar mig om en dator som hen ska köpa så hjälper jag hen genom att förklara datorns specifikationer och vad denna kund ska använda datorn till. Till exempel om om en kund är intresserad av en kraftfull dator som ska klara av tunga program så hjälper jag hen med att välja rätt.

Jag är förvisso ingen expert på personliga brev.

Men iaf, det första känns bara som floskler. Säger ingenting. Välj hellre ut en av egenskaperna som du anser utmärker dig och beskriv med någorlunda konkret exempel. Hur är du flexibel? Kanske med exempel från zoojobbet. "Under mitt arbete fick jag hoppa in och ta nya arbetsuppgifter för andra som var sjuka eller gick hem tidigt". Eller om du brukade med kort varsel få ta helgpass. Att hinta om sådan flexibilitet gillar nog elgiganten.

Det andra stycket säger absolut ingenting, slöseri på värdefull textutrymme. Beskriv istället hur du kan identifiera kundernas behov?

Jag skulle förvisso hävda att det är bättre stt skicka in ett dåligt personligt brev än inget alls!!!
Men samtidigt är konkurrensen mördande på de enkla jobben som inte kräver erfarenhet. Lägg ned tid. Ta hjälp av andra i dinnärhet att läsa ditt personliga brev och cv. Ta hjälp av arbetsförmedlingens personal. Ge inte upp.

Kan rekommendera att ta lärarvikariejobb för att bygga upp erfarenhet och argument. Då får man jobba på olika arbetsplatser och situationer = flexibel, kunnig, driven, nyfiken. Bra när man söker senare jobb... Är ju rätt stor brist på lärare just nu, så vikarieyrket är väldigt lätt att få jobb. Men det är ingen stabil å trygg inkomst då den varierar från dag till dag.

Permalänk
Medlem

Fan, nu slutade det med att jag skrev ditt brev iaf...

Orkar bara inte titta på när du gör bort fullständigt! Du kan tacka mig sen.

Ha en trevlig helg!

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Beskriv istället hur du kan identifiera kundernas behov?

Tycker detta var en bra punkt. Som tidigare 'skojats' så är inte Elgiganten en plats där dom troligen har i uppgift att sälja dom mest prisvärda och mest lämpade smådelarna. Utan viktigast är att se på kunden vad den söker, och övertyga kunden att det kunde tror den vill ha, är just precis det som kunde borde köpa där och nu på direkten.

Jag har varit inne på Elgiganten nu några tillfällen för känna och klämma på mobiler. Såg personal överallt men när jag väl frågade något så kändes svaren mer att jag blev hänvisade till det dom sålde mest utav. Inga djupare kunskaper att dela med sig för att välja rätt utifrån mina behov. Och det kanske inte är deras fel, dom kan ha fått denna instruktionen av arbetsledaren. Sälj många saker på så kort tid som möjligt. (Fast då säger jag emot mig själv, personalen var ju inte på mig och försökte övertyga mig)

I butiker såsom Inet och helt datorfokuserade butiker så är nog kravet högre på att man är insatt i smådelar.
Kedjor som Elgiganten är mer för att man ska kunna prata som en säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

"Hej,

Genom att läsa detta brev kan det bli Elgigantens bästa investering för i år.

Jag kan inte bara le för kunderna och hålla humöret uppe hos mina arbetskamrater. Min tävlingsinstinkt och charm sprider snabbt av sig i min omgivning. Hos mig kan kunderna känna sig trygg och alltid veta att de får en kille med servicekänsla ut i fingertopparna med en spetskompetens inom datorer & it som kan besvara alla tänkbara frågor.

Mitt brinnande intresse för elektronikbranschen har funnits i många år och nu är jag redo att dela med mig av min erfarenhet och göra Elgiganten till ett riktigt vinnarteam.

Jag har tidigare arbetat på Borås djurpark där jag hållit rent och tagit hand om köket i restaurangen. Allt från att hålla arbetsytorna blänkande till att ordna med maten. Det utvecklade mina färdigheter för noggrannhet samt styra upp och hålla flera bollar i luften samtidigt.

Dessutom har jag tidigare gjort min praktik på XXXXX där jag klev fram och såg till att saker och ting blev gjorda. Mina arbetsuppgifter var bland annat XXXX, med mig så får Ni alltid resultat långt utöver förväntningarna.

Jag är redo att ge Era kunder en riktig guldkant på tillvaron omgående. Med mig går de inte bara hem med ny dator och telefon, de kanske även får med sig en köksmixer.

Söker ni en riktig vinnare att förstärka arbetslaget med är jag rätt person!

Ser väl fram emot att höra av Er inom kort,

Med Vänliga Hälsningar
XXXX XXX"

Skrivet av eucalyptus:

Fan, nu slutade det med att jag skrev ditt brev iaf...

Orkar bara inte titta på när du gör bort fullständigt! Du kan tacka mig sen.

Ha en trevlig helg!

hahahah XD påminner om viss serie, där två mindre barn fick kravet att städa och dom vuxna skulle visa hur det gick till (tror det var the middle) Sluta som du här ovan

Till TS, som tidigare sagt kort och egna egenskaper. Haft turen att slippa skriva CV på många år, verkar vara omöjlig uppgift speciellt med dagens krav (inget jag skulle klara i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Elgiganten vill inte anställa någon med kompetens inom elektronik. De vill anställa någon med bakåtslickat hår som kan övertala folk att köpa skitprodukter de egentligen inte behöver.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

@eucalyptus:

För mycket fjäskande i ditt brev, hos mig hade din ansökan hamnat i papperskorgen lol. #Nohardfeelings

Tänk på att vissa egenskaper du nämner kanske inte stämmer överens med ts personlighet.

Permalänk
Medlem

Kommer väl ihåg hur jag fick mitt första riktiga jobb på ONOFF när jag började söka jobb år 2000 och var 19år.
Gick till närmaste butik och frågade efter butikschefen som jag gav mitt personliga CV och min ansökan till.
Någon dag senare blev jag uppringd för intervju att komma på någon vecka senare.
På intervjun gick jag bara in i rummet och förklarade jag hade ett brinnande intresse och var otroligt nyfiken för det mesta som hade el kablar anslutna till sig. Samtidigt förklarade att jag hade bättre koll på datorer och hårdvara än någon annan ute i butiken (vilket senare visade sig vara mer än sant).
Det som dock gjorde att jag fick jobbet (vilket jag fick veta i efterhand) var min attityd i rummet. De såg att jag verkade självsäker och svarade som de vill på de frågor de ställde.
Även om jag var den mest kunniga säljaren i butiken på vissa områden spelade det egentligen inte så stor roll då det inte säljer datorer till den stora massan.

Dagen efter fick jag jobbet.

Vet inte hur det är idag men då kunde man tjäna bra pengar på att kränga saker samt dessa jävla försäkringar som man hela tiden var tvungen att sälja och som det så klart fördes statistik på där man var tvungen att hålla en viss procentsats för att de skulle vara nöjda.
Faktum är att de var mer intresserad av försäkringarna än den personerliga säljsumman per dag.

Varje morgon var det möte där man gick igenom hur det gått för butiken dagen inna och hur man låg emot andra butiker i sverige.
Sedan skulle man gå igenom försäkringarna och de som gjort dåligt ifrån sig där fick sig en skopa.

Hört från el-giganten kompisar som jobbade där förut att det var precis likadant där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kommer väl ihåg hur jag fick mitt första riktiga jobb på ONOFF när jag började söka jobb år 2000 och var 19år.
Gick till närmaste butik och frågade efter butikschefen som jag gav mitt personliga CV och min ansökan till.
Någon dag senare blev jag uppringd för intervju att komma på någon vecka senare.
På intervjun gick jag bara in i rummet och förklarade jag hade ett brinnande intresse och var otroligt nyfiken för det mesta som hade el kablar anslutna till sig. Samtidigt förklarade att jag hade bättre koll på datorer och hårdvara än någon annan ute i butiken (vilket senare visade sig vara mer än sant).
Det som dock gjorde att jag fick jobbet (vilket jag fick veta i efterhand) var min attityd i rummet. De såg att jag verkade självsäker och svarade som de vill på de frågor de ställde.
Även om jag var den mest kunniga säljaren i butiken på vissa områden spelade det egentligen inte så stor roll då det inte säljer datorer till den stora massan.

Dagen efter fick jag jobbet.

Vet inte hur det är idag men då kunde man tjäna bra pengar på att kränga saker samt dessa jävla försäkringar som man hela tiden var tvungen att sälja och som det så klart fördes statistik på där man var tvungen att hålla en viss procentsats för att de skulle vara nöjda.
Faktum är att de var mer intresserad av försäkringarna än den personerliga säljsumman per dag.

Varje morgon var det möte där man gick igenom hur det gått för butiken dagen inna och hur man låg emot andra butiker i sverige.
Sedan skulle man gå igenom försäkringarna och de som gjort dåligt ifrån sig där fick sig en skopa.

Hört från el-giganten kompisar som jobbade där förut att det var precis likadant där.

Läst om att största vinsten fick Siba på just försäkringar (som ironiskt nog var delägare eller till och med ägde). Är så dåliga marginaler på elektronik, pratades då att 70% av vinsten var försäkringar (var för 5 år sen dock inom jag inte har fel).

Vet inte hur det är idag, har inte handlat så mycket i butik längre, speciellt inte varor med dålig marginal så någon försäkring har jag inte hört om (men finns garanterat kvar och troligen fortfarande det som drar runt butikerna).

Du hade inte velat ha mig som kund, vägrar dessa vidriga försäkringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Glöm inte "det bästa jag vet är att hitta på specifikationer om produkter jag inte har en aning om och berätta helt orelevant fakta för kunderna så länge jag eventuellt kan sälja en produkt till överpris". Då har du jobbet som i en liten ask.

hahaha, agree. Har hittills aldrig mött en säljare på varken Media Markt eller Elgiganten som kan mer om mig om något annat än möjligtvis kylskåp och fotfilar. Jag brukar typ säga "jag behöver ingen hjälp" eller "jag kan mer än dig om det här" när nån finnig tonåring ska försöka "hjälpa" mig.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR