Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Någon som vet om man kan använda batterivatten till en custom loop, plockade upp en 5L dunk från Biltema.
Jag ska använda EK-Ekoolant Pastel att blanda det med. Jag vet att batterivatten är avmineraliserat medans destillerat vatten är avjoniserat. Vad kör ni andra med för vatten? Om batterivatten inte duger var köper jag "riktigt" destillerat vatten?!
Tacksam för svar!
Mvh

Det spelar ingern roll vilket du tar. Vill du ha destilerat så får du nog göra själv (olagligt att ha sådan utrustning).
Men destillerat kan inte nå samma renhet som avjoniserat.

Skillnaden är att istället för att koka->kondensera så trycker du vattnet genom ett filter. Ju bättre filter, ju bättre renhet.
"Anjoniserat vatten har högre kvalité (ner till 0,1 µS/cm) jämfört med destillerat vatten, vilket har en ledningsförmåga på 7-20 µS/cm."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@Zpnk:
@Turbonisse:
Min vatten temperatur är rätt hög. Den ligger på ca 42C efter ca 4 timmars spelande. Men jag tror att orsaken till detta ligger i att mitt grafikkort (Palit GTX1080 Gamerock) dumpar in varmluft i chassit. Jag har en 360rad i toppen och kyler i dagsläget bara CPU'n en i7-5820K@4.38Ghz Jag blev lite förvånad över att delta temperaturen på vattnet är så låg. Den ligger normalt på ~0.5C när den ligger på max temp.

http://i1098.photobucket.com/albums/g376/MarkFiftySix/2017-01-29_zpsidzlmzfl.png

Nu framgår det inte vilken tjocklek på 360.
(Du har kanske nämnt det tidigare. I så fall har jag glömt. ) Men det spelar inte så stor roll. 42C är absolut misstänkt högt iom att du bara kyler en cpu med en stor 360. Du har nog en poäng i att ditt grafikkort är boven.
I slutänden handlar det bara om hur många watt värme som cpu genererar. Det måste bort.
Ju högre temp på vattnet det blir, destu större blir deltat på luft temperaturen, dvs man får bort mera energi.
Höjer du luft tempen med ditt grafikkort, så sänker du deltat på luften och för att balansen skall återställas, ökar vatten tempen. Är igentligen inte svårare än så.

42C är ingen extrem vatten temp. Det mer intressanta är vilken cpu temp det resulterar i. Om cpu temp ligger för högt, kanske du måste om organisera din kylning.
Jag har en tunn (30mm) 280 i taket, som kyls med utgående luft, jag tror inte den gör så mycket, men nu sitter den där.
Den kylare som drar det riktiga lasset, är en 60mm 280 radiator i fronten. Inkommande luft genom front radiatorn värms upp ca 5C vid full last. Den i taket får mao ca 25-27C luft att kyla med. (Den får det varmaste vattnet, som sedan går vidare till front kylaren någon tiondels grad kallare.)

Delta på vattnet ligger sällan på mera än 0.2-0.5 C. Fullt normalt.
Det var därför jag fimpade mina vatten tem givare. Med felvisning på över en grad och ett delta på en halv, blev det hel mysko. Såg ut som om jag värmde vattnet genom radiatorn. Så de fick inte vara kvar.

EDIT:
Bifogar bild på gammal setup, med dubbla temp givare. De satt bara tillfälligt upp stripade med bunt band.
Slangarna är numera ersatta med kromade vvs rör.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Nu framgår det inte vilken tjocklek på 360.
(Du har kanske nämnt det tidigare. I så fall har jag glömt. ) Men det spelar inte så stor roll. 42C är absolut misstänkt högt iom att du bara kyler en cpu med en stor 360. Du har nog en poäng i att ditt grafikkort är boven.
I slutänden handlar det bara om hur många watt värme som cpu genererar. Det måste bort.
Ju högre temp på vattnet det blir, destu större blir deltat på luft temperaturen, dvs man får bort mera energi.
Höjer du luft tempen med ditt grafikkort, så sänker du deltat på luften och för att balansen skall återställas, ökar vatten tempen. Är igentligen inte svårare än så.

42C är ingen extrem vatten temp. Det mer intressanta är vilken cpu temp det resulterar i. Om cpu temp ligger för högt, kanske du måste om organisera din kylning.
Jag har en tunn (30mm) 280 i taket, som kyls med utgående luft, jag tror inte den gör så mycket, men nu sitter den där.
Den kylare som drar det riktiga lasset, är en 60mm 280 radiator i fronten. Inkommande luft genom front radiatorn värms upp ca 5C vid full last. Den i taket får mao ca 25-27C luft att kyla med. (Den får det varmaste vattnet, som sedan går vidare till front kylaren någon tiondels grad kallare.)

Delta på vattnet ligger sällan på mera än 0.2-0.5 C. Fullt normalt.
Det var därför jag fimpade mina vatten tem givare. Med felvisning på över en grad och ett delta på en halv, blev det hel mysko. Såg ut som om jag värmde vattnet genom radiatorn. Så de fick inte vara kvar.

EDIT:
Bifogar bild på gammal setup, med dubbla temp givare. De satt bara tillfälligt upp stripade med bunt band.
Slangarna är numera ersatta med kromade vvs rör.
http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/Costum%20Loop/2015-06-05%2021.17.15_zps43uqwyw6.jpg

Jag körde ett test med OCCT med stora datablock i en timme nyss och vattentempen klättrar upp till 36.5C med core temperaturer mellan 64-69C. Pumpen är PWM styrd och går mellan 1900-2900 rpm. När den går på max 2900 rpm så har jag ett flöde i loopen på ca 270 l/h. Radiator fläktarna går som max upp till 1700 rpm.

Loopen består av:
Radiator AlphacoolNexXxos UT60 Full Copper 360
CPU-Block XSPC Raystorm Pro CPU-block
Pump EKWB EK-RES 140 REVO
Fläktar EKWB EK-Vardar F4-120

Fläktarna har jag monterat i pull konfiguration för att jag ska kunna rengöra radiatorn lättare.

Jag tror att jag får gå igenom min loop framöver med tanke på vattentemperaturen. Eventuellt så kompletterar jag med ett vattenblock på GPU'n också och då blir jag nog tvungen att jag slänga in en radiator till i loopen.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag körde ett test med OCCT med stora datablock i en timme nyss och vattentempen klättrar upp till 36.5C med core temperaturer mellan 64-69C. Pumpen är PWM styrd och går mellan 1900-2900 rpm. När den går på max 2900 rpm så har jag ett flöde i loopen på ca 270 l/h. Radiator fläktarna går som max upp till 1700 rpm.

Loopen består av:
Radiator AlphacoolNexXxos UT60 Full Copper 360
CPU-Block XSPC Raystorm Pro CPU-block
Pump EKWB EK-RES 140 REVO
Fläktar EKWB EK-Vardar F4-120

Fläktarna har jag monterat i pull konfiguration för att jag ska kunna rengöra radiatorn lättare.

Jag tror att jag får gå igenom min loop framöver med tanke på vattentemperaturen. Eventuellt så kompletterar jag med ett vattenblock på GPU'n också och då blir jag nog tvungen att jag slänga in en radiator till i loopen.

Jag har för mej att en D5 pumpar 1500 l/min vid 4800rpm. Dock svårt att veta vilket flöde man verkligen har, pga alla restriktioner inbyggda i loopen. Siffran anger kapaciteten vid fritt flöde.
Har du 25 grader i rummet, är 36 grader i vattnet inte alls farligt. Prova att ställa pumpen på att gå max och se om ökat flöde hjälper? (Om inte oväsendet blir jobbigt.) Har du 20 grader i rummet (Kylluften) och 36 grader på en 360 som endast kyler en cpu, borde det gå att optimera bra mycket.
Jag personligen har som mål att cpu skall hålla sig under 60C. Men just nu skulle jag behöva göra en "delid" på min cpu. Tempen närmar sig 70C, vilket fortfarande inte är farligt alls. Men hela tanken med costum loop brukar vara att åstadkomma bättre kylning än med luft.
Närmare 70C kan man lätt åstadkomma med en bra luft kylare, till en bråkdel av priset och besväret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har för mej att en D5 pumpar 1500 l/min vid 4800rpm. Dock svårt att veta vilket flöde man verkligen har, pga alla restriktioner inbyggda i loopen. Siffran anger kapaciteten vid fritt flöde.
Har du 25 grader i rummet, är 36 grader i vattnet inte alls farligt. Prova att ställa pumpen på att gå max och se om ökat flöde hjälper? (Om inte oväsendet blir jobbigt.) Har du 20 grader i rummet (Kylluften) och 36 grader på en 360 som endast kyler en cpu, borde det gå att optimera bra mycket.
Jag personligen har som mål att cpu skall hålla sig under 60C. Men just nu skulle jag behöva göra en "delid" på min cpu. Tempen närmar sig 70C, vilket fortfarande inte är farligt alls. Men hela tanken med costum loop brukar vara att åstadkomma bättre kylning än med luft.
Närmare 70C kan man lätt åstadkomma med en bra luft kylare, till en bråkdel av priset och besväret.

Enligt temperatur sensorn så är det ~25C i luften som jag drar in i chassit. Jag provade att dra upp pumpen på max och kommer då upp till ~3700 rpm och har då ett flöde på 350 l/h.

Anledningen till att jag inte kan få upp pumpen i full fart beror på att PWM-implementationen som EK har på denna pumpmotor inte är kompatibel med Intels PWM-specifikation för PWM-styrning. Jag var tvungen att göra ett hårdvaru hack för att pumpen skulle gå att styra med min Aquaero 6 XT kontroller.

Jag har en flödes sensor från Aquaero i loopen så jag antar att den mäter flödet relativt bra. 1500 l/m är antagligen uppmät utan restriktioner. Sen är jag tveksam om den verkligen pumpar 1500 l/h per timme vid 12V. Pumpen skall enligt specifikation gå att mata med 12-24 volt.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Enligt temperatur sensorn så är det ~25C i luften som jag drar in i chassit. Jag provade att dra upp pumpen på max och kommer då upp till ~3700 rpm och har då ett flöde på 350 l/h.

Anledningen till att jag inte kan få upp pumpen i full fart beror på att PWM-implementationen som EK har på denna pumpmotor inte är kompatibel med Intels PWM-specifikation för PWM-styrning. Jag var tvungen att göra ett hårdvaru hack för att pumpen skulle gå att styra med min Aquaero 6 XT kontroller.

Jag har en flödes sensor från Aquaero i loopen så jag antar att den mäter flödet relativt bra. 1500 l/m är antagligen uppmät utan restriktioner. Sen är jag tveksam om den verkligen pumpar 1500 l/h per timme vid 12V. Pumpen skall enligt specifikation gå att mata med 12-24 volt.

Jag kör mina D5or till mina aquaero 5lt och då kör jag dom på pwn porten. Dom går upp till 4800rpm då.
Dock så tappar man en fläkt slot då, som är lite synd.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

...Jag har en flödes sensor från Aquaero i loopen så jag antar att den mäter flödet relativt bra. 1500 l/m är antagligen uppmät utan restriktioner. Sen är jag tveksam om den verkligen pumpar 1500 l/h per timme vid 12V. Pumpen skall enligt specifikation gå att mata med 12-24 volt.

1500 är helt utan restriktioner. Varje liten krök man har i loopen är en restriktion. En 90 graders nippel, är helt förödande för flödet. Långa svepande böjar över allt där man kan påverka det själv vid designen, är vad som gäller om man vill få bästa flöde.
Så jag betvivlar inte en sekund att din mätare skulle visa någonting annat än sanningen.

Vill man få ner temperaturen, är det större fläktar, högre fart. Kraftigare pump, högre fart. Mindre antal böjar, rakaste vägen för vattnet. Tjockare radiatorer. Kallast möjlig luft igenom radiatorn, som gäller. Allt som avviker från det är kompromisser, för att det skall passa, eller se snyggt ut, eller vara tystare.

Det brukar finnas massor med marginaler i costum loop för kompromisser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

1500 är helt utan restriktioner. Varje liten krök man har i loopen är en restriktion. En 90 graders nippel, är helt förödande för flödet. Långa svepande böjar över allt där man kan påverka det själv vid designen, är vad som gäller om man vill få bästa flöde.
Så jag betvivlar inte en sekund att din mätare skulle visa någonting annat än sanningen.

Vill man få ner temperaturen, är det större fläktar, högre fart. Kraftigare pump, högre fart. Mindre antal böjar, rakaste vägen för vattnet. Tjockare radiatorer. Kallast möjlig luft igenom radiatorn, som gäller. Allt som avviker från det är kompromisser, för att det skall passa, eller se snyggt ut, eller vara tystare.

Det brukar finnas massor med marginaler i costum loop för kompromisser.

Jag får nog ta och revidera min bygge. Jag kör med soft tubing och jag tyckte att jag drog slangen så rakt som möjligt och med svepande böjar. Hmm.. det blir nog till att trycka in ett vattenblock på GPU'n och en extra radiator, annars är det inget kul att riva i skiten.

Skrivet av Citrona:

Jag kör mina D5or till mina aquaero 5lt och då kör jag dom på pwn porten. Dom går upp till 4800rpm då.
Dock så tappar man en fläkt slot då, som är lite synd.

Finns olika PWM implementeringar på D5'rna en del funkar att styra utan problem andra inte. Min gick inte att styra utan att göra en modd. Den pumpade knappt runt vattnet när jag skulle fylla loopen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag får nog ta och revidera min bygge. Jag kör med soft tubing och jag tyckte att jag drog slangen så rakt som möjligt och med svepande böjar. Hmm.. det blir nog till att trycka in ett vattenblock på GPU'n och en extra radiator, annars är det inget kul att riva i skiten.

Finns olika PWM implementeringar på D5'rna en del funkar att styra utan problem andra inte. Min gick inte att styra utan att göra en modd. Den pumpade knappt runt vattnet när jag skulle fylla loopen.

Min pumpade knappt runt vatten i början heller, den gick på 800rpm. fick dra upp den till 100% i aquaero för att vattnet skulle börja röra på sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Citrona:
Min funkande inte att styra alls med min Aquaero utan jag var tvungen att använda denna mod Diva mod för att få fart på pumpen och kunna styra pumpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett litet test jag tog bort Top Mesh skyddet/fläkt filtret på mitt Enthoo Lux chassie och spelade några timmar.
Lo and Behold!!! Vatten temperaturen sjönk från att tidigare varit 42C till ner 33C och core temperaturerna hamnade hamnade mellan 55C och 60C mot tidigare 66C-69C.

Edit. Körde ett test med OCCT med och utan top meshen. Med top meshen på, så blir temperaturen ~5C högre mot utan top mesh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@Citrona:
Min funkande inte att styra alls med min Aquaero utan jag var tvungen att använda denna mod Diva mod för att få fart på pumpen och kunna styra pumpen.

Jag gick in i aquasuite och ändrade till pwm på den port som pumpen sitter på sen satte jag "minimum" hastigheten på 99% sen går den i 4800rpm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag gick in i aquasuite och ändrade till pwm på den port som pumpen sitter på sen satte jag "minimum" hastigheten på 99% sen går den i 4800rpm

Jag hade också porten inställd på PWM. Kan du reglera hastiheten via fläktkontrollern eller kör du den på 100% hela tiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag hade också porten inställd på PWM. Kan du reglera hastiheten via fläktkontrollern eller kör du den på 100% hela tiden?

Jag kan reglera den via fläktkontrollen, den går i 1800 rpm ungefär nu, men blir vattnet varmare än 34 grader så ökar den i hastighet upp till 4800rpm vid 55grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag kan reglera den via fläktkontrollen, den går i 1800 rpm ungefär nu, men blir vattnet varmare än 34 grader så ökar den i hastighet upp till 4800rpm vid 55grader.

Ok nice då har du en bättre D5 med fungerande PWM. Som tur var hittade jag en fix på mitt problem på OCN forumet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ok nice då har du en bättre D5 med fungerande PWM. Som tur var hittade jag en fix på mitt problem på OCN forumet.

Jag har 3st D5or och 3st aquaero 5lt och alla 3 funkar lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på mina EK 90-graders adaptrar som känns rätt opålitliga, och behöver hitta några som är riktigt, riktigt bra! Pris spelar ingen roll. Är det Bitspower som är bäst? Har nämligen satt ihop min custom loop igen efter att ha bytt till Ryzen, och har lite problem med en EK Angled 90-graders som spökar lite.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Har testat Barrow, Alphacool, EK och Bitspower och BP är helt klart bäst. Barrow är rätt likvärdiga till ett bättre pris (Lång leveranstid dock) Alphacool och EK's vinklar har alldeles för mycket spel i sig, och det känns som att de skall börja läcka närsomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Simonnice: Har testat Barrow, Alphacool, EK och Bitspower och BP är helt klart bäst. Barrow är rätt likvärdiga till ett bättre pris (Lång leveranstid dock) Alphacool och EK's vinklar har alldeles för mycket spel i sig, och det känns som att de skall börja läcka närsomhelst.

Tack för snabbt svar! Får bli två Bitspower-adaptrar! Utöver detta undrar jag även vilken 26-30 mm-radiator (tjocklek) är den bästa i 240 mm respektibe 360 mm-klasserna. Har tänkt att utöka min Define S - loop med ytterliggare en radiator i toppen utöver min 360 i fronten. Vet inte om jag ska köra med en 360 eller en 240 än men de får endast vara 55mm tjocka (med fläkt) så dessvärre inga av HWLabs bjässar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Eftersom jag av någon anledning inte kan redigera mitt tidigare inlägg så får jag helt enkelt dubbelposta (ni skriver för lite här !).

Har tänkt att sätta denna i toppen på mitt Define S!
http://www.xtremerigs.net/2016/11/26/alphacool-st30-x-flow-36...

Verkar vara en av de bättre 30mm-radsen, och dessutom har den både X-Flow och flera portar vilket gör det så mycket enklare för mig att dra loopen ( två portar på vardera sidan av radiatorn är guld värt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Jag har 45mm versionen, och är väldigt nöjd. Ironiskt nog beställde jag st30 men Aquatuning tabbade sig, så fick bli en tjockare

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Trevligt att läsa! :). Tyvärr får jag köra med 30mm för får absolut inte plats med tjockare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

@jmeister: Trevligt att läsa! :). Tyvärr får jag köra med 30mm för får absolut inte plats med tjockare.

Vad är det för 360 du har i fronten och hur sitter fläktarna? Jag har dubbla 360 30mm + 40mm men tight blir det ju

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Naga: Har en EKWB PE 360 i fronten, men går i tankarna att skaffa något annat där också, förslagsvis en tjockare X-flow-variant för enklare rördragning där med. Fläktarna sitter utanför i push-config. Om jag ska köra en tjockare radiator i fronten (exempelvis 45mm av Alphacools Xflow) måste jag dock köra med tunnare fläktar, eller flytta min reservoar/pump-combo. Det sistnämnda är lite krångligt, men skulle hellre titta på det än att köpa tunnare fläktar då de förmodligen presterar väldigt dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Naga: Ett tips är att montera fläktarna utanför lådan just bakom den löstagbara fronten, går att klämma in större radiatorer då. Om du sedan är orolig för damm kan du köpa ett demciflex filter el liknande och slänga på. Har själv använt ett Define S tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Naga: Ett tips är att montera fläktarna utanför lådan just bakom den löstagbara fronten, går att klämma in större radiatorer då. Om du sedan är orolig för damm kan du köpa ett demciflex filter el liknande och slänga på. Har själv använt ett Define S tidigare.

Jo jag har provat både och men upplevde en högre ljudnivå när fläktarna satt på utsidan, det kombinerat med att dammfiltret blev ett eget problem gjorde att de fick flytta in.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut för tillfället. Det jag funderar på är som sagt om jag inte ska byta min front-radiator mot en Xflow-variant och även sätta en Xflow i toppen. Dessutom har jag som sagt två bitspower-adaptrar påväg för att ersätta mina två EK-varianter. Anledningen till detta är att även om de inte läcker för tillfället så har jag fått justera den som sitter direkt i reservoaren ett stort antal gånger för att den inte ska droppa.

Mina tankar kring två Xflow-radiatorer baseras främst på hur det skulle neutralisera de flesta långa rör jag för tillfället måste dras med. Med kortare rör skulle det både bli snyggare och även stabilare. De rören jag har i nu är resultaten av mina första försöka med hardtubing, och medan de nödvändigtvis inte är katastrofala så är deras linjer inte heller särskilt vackra. Med två Xflow-radiatorer skulle jag förmodligen kunna nå mitt mål med bygget rent estetiskt och även kunna överklocka både CPU och GPU på ett säkert vis.

Nu funderar jag kring det du sade om att placera fläktarna utanför fläktfiltret. Jag är precis som Naga väldigt noga med ljudnivån, så jag ser då hellre att jag sätter två ST30 Xflows i systemet, och byter ut min EK PE 360 för rördragandets skull. Enda nackdelen där är att jag mister lite kylpotential i fronten med en tunnare radiator. Kan dock inte se hur stor skillnad det skulle göra att ha två 30mm 360-radiatorer gentemot en 38mm (EK PE 360) och en 30mm. Den temperaturskillnaden är nog försumbar.

Vad tror ni?

EDIT: jag är så less på EK för att de inte levererade även de första D5 Pump/Res-kombinationerna med sleevade kablar. Ska lösa dessa "färgklickar" på något vis snart.

EDIT 2: Ni som har handlat genom Aquatuning.se, går det att få sakerna skickade därifrån via DHL eller UPS till ett ombud? Det är så krångligt när det enda vissa affärer erbjuder är hemkörning.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Fick dessa i posten igår, och vid närmare inspektion verkare de väldigt mycket kompaktare än EK-varianterna. Fin byggkvalitet, vilket jag förväntar mig när de kostar 200 kr styck.

Ska nog vänta med att byta ut dem tills jag bestämt mig gällande radiatorbytet. Min EK-adapter verkar passande nog ha börjat fungera igen, vilket betyder att bytet inte är lika akut som jag först trodde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som har något nytt att dela med sig? Oerhört dött här de senaste dagarna!

Visa signatur