är HILTI verkligen slöseri med pengar?

Permalänk
Medlem

Ja festool har batteridrivna proppmaskiner också. Som alla andra märken, men ska man borra mer än 10 hål i betong så är sladd bäst. Oavsett märke. Jag har jobbat inom bygg i nästan 20 år i stockholm och jag tror inte att jag sett en enda gång att en hantverkare kommer med en hiltimaskin förutom när det gäller att bila. Att inga hantverkare väljer dom maskinerna tolkar jag som att dom inte är speciellt användarvänliga. Men du gör dina egna val.
Ska du borra ett hål på 60mm djupt och och diameter 10-12mm med hilti 151 får du säkert kämpa 1 eller 2 minuter om det är hård ny betong. har du en sladdriven proppmaskin tar det 5, max 10 sekunder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Jag sa inte att jag skulle borra i betong utan i gipsvägg som är mycket mer svagare och det har fungerat bra hitills med skruvdragaren jag nyss köpte.

Vad är det du vill göra, det verkar som du ska skaffa en lägenhet och det främst är gipsväggar där så vad är det då för syfte med att välja en hantverkarmaskin eller en borrhammare över huvud taget ?
En borrhammare kommer inte ens att gå att använda på nått vettigt sätt i gips och varför en hantverkarmaskin ? du kanske kommer att behöva göra 20 hål i gipsskiva om du inte ska bygga/renovera lägenheten, man borrar ju inte särskilt mycket om man ska bo i lägenheten.
Naturligtvis kan du köpa ett par hantverkarmaskiner men det låter som ett ganska underligt val med tanke på behoven.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det var han som började anklaga mig för en leksaksman bara för att jag inte vill lägga 2000 spänn på ett verktyg som jag bara ska använda ibland så det var han som började bli otrevlig genom att försöka behandla mig som någon som köper hela tiden billigt skräp när jag inte gör det.

Termen lekman är varken oartig, otrevlig, eller nedlåtande. Du är inte yrkesverksam inom byggbranschen, så termen är högst korrekt. Du missförstod helt enkelt.

Och, en borrskruvdragare kan naturligtvis göra hål i gipsväggar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du vill göra, det verkar som du ska skaffa en lägenhet och det främst är gipsväggar där så vad är det då för syfte med att välja en hantverkarmaskin eller en borrhammare över huvud taget ?
En borrhammare kommer inte ens att gå att använda på nått vettigt sätt i gips och varför en hantverkarmaskin ? du kanske kommer att behöva göra 20 hål i gipsskiva om du inte ska bygga/renovera lägenheten, man borrar ju inte särskilt mycket om man ska bo i lägenheten.
Naturligtvis kan du köpa ett par hantverkarmaskiner men det låter som ett ganska underligt val med tanke på behoven.

den nuvarande lägenheten jag bor i har gips väggar och gipstak men när jag söker lägenhet kommer jag söka en 3a med betongväggar och betongtak eftersom jag vill kunna hänga upp en del saker som är för tunga för gipsväggar.

Vill inte vara taskig. du är väldigt kunnig inom dator men jag har mer koll på verktyg och är mycket medveten om vad en skruvdragare klarar och inte klarar. Tanken var att jag ville satsa på en mellanbudget maskin som jag kunde ha vid enkla uppgifter som att borra i gipsväggar, trä och metall under tiden jag borr i den nuvarande lägenheten.

synd att man inte hittar så ofta 80 tals skruvdragarna då de var mycket starkare och hållbara än dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det var han som började anklaga mig för en leksaksman bara för att jag inte vill lägga 2000 spänn på ett verktyg som jag bara ska använda ibland så det var han som började bli otrevlig genom att försöka behandla mig som någon som köper hela tiden billigt skräp när jag inte gör det.

ni har missuppfattat helt vad tråden handlar om. Huvudfrågan var om hilti är värt att sats pengar på om man ska renovera mycket och borra en massa hål i betongen till att sätta upp saker som jag kommer göra när jag fått en större lägenhet om 2 år. subfrågan var om skruvdragare över 1000 kr är bra för hemmabruk.

Dessutom började Litenskit idiotförklara för att ha köpt Stanleys skruvdragare som han påstår ha fått samma betyg som biltemas 700 kr på rån och rön.

Alltså ursäkta mig men vad fan håller du på med? Vart idiotförklarar jag dig?

Kan du visa exakt var i min ensamma mening jag idiotförklarar dig?

Skrivet av Litenskit:

Råd och rön har nyligen gjort test på skruvdragare där Stanley Fatmax för 1700kr får aamma betyg som biltemas för 700kr

Jag informerar om ett test av skruvdragare...
Skärp dig och börja bete dig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

den nuvarande lägenheten jag bor i har gips väggar och gipstak men när jag söker lägenhet kommer jag söka en 3a med betongväggar och betongtak eftersom jag vill kunna hänga upp en del saker som är för tunga för gipsväggar.

Vill inte vara taskig. du är väldigt kunnig inom dator men jag har mer koll på verktyg och är mycket medveten om vad en skruvdragare klarar och inte klarar. Tanken var att jag ville satsa på en mellanbudget maskin som jag kunde ha vid enkla uppgifter som att borra i gipsväggar, trä och metall under tiden jag borr i den nuvarande lägenheten.

synd att man inte hittar så ofta 80 tals skruvdragarna då de var mycket starkare och hållbara än dagens.

Du verkar inte vara kunnig på någonting överhuvudtaget!!!
Och vad fan fanns på 80 talet, nån grön gammal bosh maskin.
Jag har faktiskt inte kunskapen, och inte du heller. Bara för att din farsa säger en sak betyder inte det att det är rätt.

Permalänk
Medlem

Haha månadens tråd!

Hilti är maskiner för yrkesmän som varje dag våldar, slänger och kör konstant med grejerna. Byggda för att tåla det. Batterierna laddas ur och upp kanske flera gånger dagligen och dem ska palla det i flera års tid. Används på byggen av håltagare, elektriker, rörmokare, betongare m.m

Festool är med åt yrkeshållet, används mest av snickare har jag märkt

Blå Bosch/milwaukee(milfuckey)/makita samma här, men även populärt hos lekmän med för mycket pengar som ska hänga en tavla varje sekelskifte.

Biltema/Stanley/cotech och andra skitmärken duger till de som inte skäms med att spara pengar till nått man kommer använda 1 gång om året.

Som lekman så kommer man inte märka skillnad på en hilti och en Ryobi. Står du varje dag på ett bygge så är det en annan femma. Men för någon som bor i en lägenhet? Nä kom igen!

Använder själv dagligen Milwukee, Hilti och bosch i yrket. Rev ett kök häromdan åt en bekant med hans Ryobi skruvdragare, kanske drog bort 300-400 skruv. Funkade helt galant.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Alltså ursäkta mig men vad fan håller du på med? Vart idiotförklarar jag dig?

Kan du visa exakt var i min ensamma mening jag idiotförklarar dig?
Jag informerar om ett test av skruvdragare...
Skärp dig och börja bete dig.

Vilket inte motiverade mig till att inte köpa skruvdragaren. Tester är inte så värst trovärdiga och det är inte för att de inte gör det rätt eller är okunniga utan det är för att maskinen de testar kunde lika gärna ha varit dåligt tillverkad medans de andra i samma modell kunde ha varit bättre tillverkad vilket kan även hända bland kända tillverkare.

Det är ungefär lika dumt som att påstå att creative hörlurarna har kass hållbarhet efter att ha gått sönder efter 2 månader men när man köper samma igen som håller ännu bättre och har hållt i flera år vilket är den jag har så har man helt fel uppfattning om produkten generellt.

Jag försöker inte säga att Stanley fat Max fmc601c2k är den bästa skruvdragaren i världen eller är bättre än dewalt eller makita utan jag försöker säga att det är dumt att dra slutsatsen om att en produkt är kass bara för att den ena misslyckas vid ett test utan man måste också testa flera maskiner av samma modell och inte bara plocka en om man ska komma till sån slutsats eller tvärtom.

Känner en på mitt arbete som är väldigt kunnig inom verktyg än vad jag är och som har Stanley fmc600 som fungerat utan någon problem när han renoverade taken och trädgården samt fungerat i ett par år. Vad du måste förstå är att det finns tusentals människor där ute som kan ha motsatta upplevelse än vad rån och röd har och det kan gälla allt och inte bara skruvdragare.

De enda märkena han avråder mig från att köpa av är cotech.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saiibot:

Haha månadens tråd!

Hilti är maskiner för yrkesmän som varje dag våldar, slänger och kör konstant med grejerna. Byggda för att tåla det. Batterierna laddas ur och upp kanske flera gånger dagligen och dem ska palla det i flera års tid. Används på byggen av håltagare, elektriker, rörmokare, betongare m.m

Blå Bosch/milwaukee(milfuckey)/makita samma här, men även populärt hos lekmän med för mycket pengar som ska hänga en tavla varje sekelskifte.

Biltema/Stanley/cotech och andra skitmärken duger till de som inte skäms med att spara pengar till nått man kommer använda 1 gång om året.

Som lekman så kommer man inte märka skillnad på en hilti och en Ryobi. Står du varje dag på ett bygge så är det en annan femma. Men för någon som bor i en lägenhet? Nä kom igen!

Använder själv dagligen Milwukee, Hilti och bosch i yrket. Rev ett kök häromdan åt en bekant med hans Ryobi skruvdragare, kanske drog bort 300-400 skruv. Funkade helt galant.

Månadens löjligaste kommentar.

Och vad har du för bevis på att Stanley är ett siktmärken än den där fjantiga testet eller att bara rabbla om hur några hundralappar billigare den är som bevis på att den är dålig? Att det händer att den är lite grann billigare än dewalt, bosch eller makita är inte bevis på att den är kass överhuvudtaget eftersom jag stött på maskiner för 1000 spänn som har hålt i flera år utan problem och varit duglig trots att de är svagare än de dyraste.

jag antar också att du är en av dem som köper en test bara rakt ut? Dessutom skiter jag fullständigt i om du äger en hilti, mäkta eller Panasonic och hur mycket du avstår från övriga. Det gör inte din åsikt automatiskt till en objektiv sanning.

Om du inte kan komma med kunskap eller upplevelse istället för populism babbel och utan att vara desperat av att ha rätt så bör du som best avstå från denna tråd.

Permalänk
Medlem

Själv byggde jag en 30+ kvm altan i somras med två ~5år gamla noname-skruvdragare av enklaste sort. Tror den ena är en lotterivinst från någon marknad och den andra är Julas billigaste.

Den ena har 2 batterier, så ett satt på laddning hela tiden. När det första började ta slut var det bara att byta. Behövde aldrig pausa arbetet (nu jobbade jag visserligen inte mer än kanske 4 timmar åt gången).
Den andra skruvdragaren användes till att förborra eller en annan typ av skruv. Så jag slapp byta bits/borr hela tiden, sparade mycket tid.

Just sayin...

Är man hobbyfixare så duger i princip vad som helst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Jag förstår fortfarande inte vad som kräver så mycket borrning att det motiverar proffsmaskiner, du ska väl inte riva väggarna utan göra ett fåtal hål, du lär nog inte behöva köra maskinen mer än 1 timme.
Jag har inte hållit på så mycket med små batterimaskiner men jag har hållit på med den typen av maskin en del och då använde vi Panasonic när det handlade om skruvförband som skulle dras med under 10Nm.

Det jag har hållit på med är däremot pneumatiska och elektriska skruvmaskiner, vid höga moment där man kan acceptera stora toleranser använde vi Atlas Copco och där det var höga krav på precision på momentet så var det Georges Renault som gällde, de var dessutom bekväma att jobba med eftersom de inte ger upphov till stötar och ryck när man håller i dem. Jag har alltså hållit på med industriella skruvdragare ganska mycket men inte så mycket med enklare hantverkarmaskiner. Har också borrat en hel del hål i betongkonstruktioner inom industrin och det gjordes nästan uteslutande med Hiltimaskiner men man går ju inte runt hemma och borrar på det sättet som man gör om man ska montera en maskin inom industrin.

Vad jag undrar är vad du egentligen tror dig behöva en maskin som klarar att köras dygnet runt alla dagar om året till när du bara ska borra lite hemma ?
Är det inte bättre att skaffa en borrmaskin som inte är designad för dygnet runt bruk men som ändå klarar av det du gör hemma men inte riktigt lika snabbt och spara en hel del pengar och så 1, 2 eller kanske 3 vettiga skruvdragare i olika storlek och momentklasser så att man kommer åt med dem ?
Det finns ändå ingen enskild maskin som klara av "allt" på ett bra sätt oavsett hur mycket du betalar för den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HILTI är enastående om du tänkt borra Trumps vägg.

Har använt en slagborr från Biltema för 179kr sedan några år tillbaka och den funkar klockrent.

Som sagt se över ditt behov och räkna därefter.

Permalänk
Medlem

Jag råkade hamna i Ryobi klubben. Har man väl ett par maskiner som kan byta batterier med varandra är det rätt nice. Och de duger för den hemmasnickrande husägaren.

De maskiner som inte är batteridrivna har jag lite varierande. Mest gröna Bosch. Samma sak där. Ingen mening med att gå upp till Hilti om man inte tänker använda dessa i dagligt arbete.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Själv byggde jag en 30+ kvm altan i somras med två ~5år gamla noname-skruvdragare av enklaste sort. Tror den ena är en lotterivinst från någon marknad och den andra är Julas billigaste.

Den ena har 2 batterier, så ett satt på laddning hela tiden. När det första började ta slut var det bara att byta. Behövde aldrig pausa arbetet (nu jobbade jag visserligen inte mer än kanske 4 timmar åt gången).
Den andra skruvdragaren användes till att förborra eller en annan typ av skruv. Så jag slapp byta bits/borr hela tiden, sparade mycket tid.

Just sayin...

Är man hobbyfixare så duger i princip vad som helst.

Hur mycket betalade du och hur mycket stryk tog de under dessa åren?

Själv så köpte min pappa en black & decker som tog en jäkla massa stryk och klarade sig i flera år trots all renovering och massa av borrningar i trä och metall. Minns inte vad han betalade men han var extremt nöjd med den.

Han har också en borrhammare från bosch som han köpte under 80 talet som tog en massa stryk den med under hans tid som arbetare på båten och som använts flertals gånger under renoveringar. det sjuka var att han betalade drygt 1400 spänn för den och ändå så var den så hållbar och stark som makitas borrhammare runt 2000 till 3000 kr. den fungerar till och med idag fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår fortfarande inte vad som kräver så mycket borrning att det motiverar proffsmaskiner, du ska väl inte riva väggarna utan göra ett fåtal hål, du lär nog inte behöva köra maskinen mer än 1 timme.
Jag har inte hållit på så mycket med små batterimaskiner men jag har hållit på med den typen av maskin en del och då använde vi Panasonic när det handlade om skruvförband som skulle dras med under 10Nm.

Det jag har hållit på med är däremot pneumatiska och elektriska skruvmaskiner, vid höga moment där man kan acceptera stora toleranser använde vi Atlas Copco och där det var höga krav på precision på momentet så var det Georges Renault som gällde, de var dessutom bekväma att jobba med eftersom de inte ger upphov till stötar och ryck när man håller i dem. Jag har alltså hållit på med industriella skruvdragare ganska mycket men inte så mycket med enklare hantverkarmaskiner. Har också borrat en hel del hål i betongkonstruktioner inom industrin och det gjordes nästan uteslutande med Hiltimaskiner men man går ju inte runt hemma och borrar på det sättet som man gör om man ska montera en maskin inom industrin.

Vad jag undrar är vad du egentligen tror dig behöva en maskin som klarar att köras dygnet runt alla dagar om året till när du bara ska borra lite hemma ?
Är det inte bättre att skaffa en borrmaskin som inte är designad för dygnet runt bruk men som ändå klarar av det du gör hemma men inte riktigt lika snabbt och spara en hel del pengar och så 1, 2 eller kanske 3 vettiga skruvdragare i olika storlek och momentklasser så att man kommer åt med dem ?
Det finns ändå ingen enskild maskin som klara av "allt" på ett bra sätt oavsett hur mycket du betalar för den.

hur kommer det sig då att min ledsagare lyckades borra hål i betongväggar med en Hilti sf 151 som är en skruvdragare utan problem och som han har haft i 15 år under sitt jobb om det nu inte finns skruvdragare som klarar nästan av att borra i allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Då måste man också räkna på vem som ska betala vad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drulovic:

Har använt en slagborr från Biltema för 179kr sedan några år tillbaka och den funkar klockrent.

Du menar Trumps ''mur''?

Hur mycket volt hade den och vad för typ av skruvdragare var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Haha månadens tråd!

Inte för att vara sådan men det var LÄNGE sedan du var ute på ett bygge va ?

Hilti, Makita (proffs serierna), Panasonic, Bosch (proffs serien), Festtools, hitachi m.m är alla likvärdiga maskiner med likvärdig kvalitet och prestanda. Någon laddare snabbare än den andra, väger mindre än den 3e, någon är starkare än den 7e och en har överlägset bäst förvaringsväska. Det är enkelt förklarat precis lika bra maskiner alla ihop fast med lite olika drag som passar olika typer av människor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

vill inte låta negativ men Sa du inte tidigare att du inte var så kunnig om andra saker förutom hörlurar och datorer i en av min tidigare tråd?

Nu när du säger så kanske inte hilti är så passande längre. Hursomhelst så är jag väldigt nöjd med min Stanley och resultatet den gav mig och jag hoppas den håller längre även om den inte har samma prisklass som de dyrare och kändare märkena.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Hilti, Makita (proffs serierna), Panasonic, Bosch (proffs serien), Festtools, hitachi m.m är alla likvärdiga maskiner med likvärdig kvalitet och prestanda. Någon laddare snabbare än den andra, väger mindre än den 3e, någon är starkare än den 7e och en har överlägset bäst förvaringsväska. Det är enkelt förklarat precis lika bra maskiner alla ihop fast med lite olika drag som passar olika typer av människor.

Och i framtiden så kanske dessa märkena inte alltid kommer vara högt på listan precis som att Asus, HP, Dell, Apple, MSI, fujitsu och IBM inte alltid kommer vara de bästa datortillverkarna då Märken som lenovo börjar stiga från skräp till mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Månadens löjligaste kommentar.

Och vad har du för bevis på att Stanley är ett siktmärken än den där fjantiga testet eller att bara rabbla om hur några hundralappar billigare den är som bevis på att den är dålig? Att det händer att den är lite grann billigare än dewalt, bosch eller makita är inte bevis på att den är kass överhuvudtaget eftersom jag stött på maskiner för 1000 spänn som har hålt i flera år utan problem och varit duglig trots att de är svagare än de dyraste.

jag antar också att du är en av dem som köper en test bara rakt ut? Dessutom skiter jag fullständigt i om du äger en hilti, mäkta eller Panasonic och hur mycket du avstår från övriga. Det gör inte din åsikt automatiskt till en objektiv sanning.

Om du inte kan komma med kunskap eller upplevelse istället för populism babbel och utan att vara desperat av att ha rätt så bör du som best avstå från denna tråd.

Läs mitt inlägg igen, läs mellan raderna. Förstå vad jag skriver.

Du som lekman kommer tycka att en maskin för tusen kronor kommer vara skitbra, kommer säkert hålla i flera år och göra dina småfix hemma till en dröm. Den är jättebra för det ändamålet! Men för mig som jobbar 40+ timmar i veckan på byggen är beroende av stryktåliga, effektiva och uthålliga maskiner. Med batterier som går igenom flera hundra laddcykler i månaden utan att hosta till i 10 minus efter några år på nacken.

Jag äger inga maskiner, det gör företaget jag är anställd på. Tex min chef skulle snåla in på en tigersåg för 1000kr från jula. Den funka jättebra till kapning av 10 st 300-kabelstegar men på den 11 stegen så flög infästningen för sågbladet åthelvete och maskinen åkte i sopptunnan. Sen blev det en tigersåg från hilti och den är felfri efter ca 2 år på nacken av många timmars kapning.

Gällande stanley så har en bekant i samma yrke som jag använd denna och den funkade jättebra tills växellådan skar på den efter några månader. Funkar säkert utmärkt hemma, inte dagligen.

Lär dig skillnaden på att använda en maskin dagligen i ett hantverkaryrke och för att användas då och då hemma. Det finns en anledning till att majoriteten av maskinerna är de facto Hilti på byggen och inte Stanley/biltema/jula/cotech/ryobi osv. besök ett bygge och inse fakta. Du är väldigt ignorant om du inte förstår det här sista stycket och kan lägga ihop ett och ett.

Skrivet av Triton242:

Haha är varje dag på nybygge! Jag va lite fumlig i min text där. Menade inte att de märkena du rabbla upp va dåliga på nått sätt för professionell användning. Satte hilti högst upp just för att dom dominerar på just byggen. Det kan du ju ändå inte neka

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Läs mitt inlägg igen, läs mellan raderna. Förstå vad jag skriver.

Du som lekman kommer tycka att en maskin för tusen kronor kommer vara skitbra, kommer säkert hålla i flera år och göra dina småfix hemma till en dröm. Den är jättebra för det ändamålet! Men för mig som jobbar 40+ timmar i veckan på byggen är beroende av stryktåliga, effektiva och uthålliga maskiner. Med batterier som går igenom flera hundra laddcykler i månaden utan att hosta till i 10 minus efter några år på nacken.

Jag äger inga maskiner, det gör företaget jag är anställd på. Tex min chef skulle snåla in på en tigersåg för 1000kr från jula. Den funka jättebra till kapning av 10 st 300-kabelstegar men på den 11 stegen så flög infästningen för sågbladet åthelvete och maskinen åkte i sopptunnan. Sen blev det en tigersåg från hilti och den är felfri efter ca 2 år på nacken av många timmars kapning.

Gällande stanley så har en bekant i samma yrke som jag använd denna och den funkade jättebra tills växellådan skar på den efter några månader. Funkar säkert utmärkt hemma, inte dagligen.

Lär dig skillnaden på att använda en maskin dagligen i ett hantverkaryrke och för att användas då och då hemma. Det finns en anledning till att majoriteten av maskinerna är de facto Hilti på byggen och inte Stanley/biltema/jula/cotech/ryobi osv. besök ett bygge och inse fakta. Du är väldigt ignorant om du inte förstår det här sista stycket och kan lägga ihop ett och ett.

Haha är varje dag på nybygge! Jag va lite fumlig i min text där. Menade inte att de märkena du rabbla upp va dåliga på nått sätt för professionell användning. Satte hilti högst upp just för att dom dominerar på just byggen. Det kan du ju ändå inte neka

Visst ser jag deras maskiner ute på alla de arbetsplatser jag besöker, vilket är ganska många och olika pga den tjänst jag har. Påstå att det är vanligare än makita, dewalt m.m nja det vet jag inte om jag vågar säga. Kanske inom Stom och Mark där jag inte har någon direkt uppfattning.
Det jag dock har uppmärksammat är att elinstallationsföretag rent subjektivt verkar ha mer Hilti maskiner i sin arbetsgrupp än andra. Varför har jag ingen aning om.
Egentligen spelar det ingen roll heller då popularitet egentligen inte säger någonting om produktens egenskaper.
Verktyg och dess märken är precis som med alla andra märken. Man tenderar att köpa samma märke när man skall ha nytt utan att bedöma konkurrenten korrekt eller om ens alls. Lite som Nvidia Vs AMD skulle ja säga och de trådarna vet vi ju alla hur nyanserade de brukar vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Visst ser jag deras maskiner ute på alla de arbetsplatser jag besöker, vilket är ganska många och olika pga den tjänst jag har. Påstå att det är vanligare än makita, dewalt m.m nja det vet jag inte om jag vågar säga. Kanske inom som Stom och Mark där jag inte har någon direkt uppfattning.
Det jag dock har uppmärksammat är att elinstallationsföretag rent subjektivt verkar ha mer Hilti maskiner i sin arbetsgrupp än andra. Varför har jag ingen aning om.
Egentligen spelar det ingen roll heller då popularitet egentligen inte säger någonting om produktens egenskaper.
Verktyg och dess märken är precis som med alla andra märken. Man tenderar att köp samma märke när man skall ha nytt utan att bedöma konkurrenten korrekt eller om ens alls. Lite som Nvidia Vs AMD skulle ja säga och de trådarna vet vi ju alla hur nyanserade de brukar vara

Touché. Det är smaksak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Du menar Trumps ''mur''?

Hur mycket volt hade den och vad för typ av skruvdragare var det?

Mur eller vägg vad som passar herren bäst.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrmaskin/Slagbor...

Måste även poängtera att samtliga borrar är köpta på biltema och jula billigaste klassen. Enda jag behövt komplettera med är dragverktyget man använder vid byte av borr. Dom har sänkt priset med 10kr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

hur kommer det sig då att min ledsagare lyckades borra hål i betongväggar med en Hilti sf 151 som är en skruvdragare utan problem och som han har haft i 15 år under sitt jobb om det nu inte finns skruvdragare som klarar nästan av att borra i allt?

Det går att göra hål i betong med en skruvdragare men det går väldigt långsamt men Hilti sf 151 finns i en version med slagborrsfunktion också (det tillkommer en bokstav i namnet) är det modellen med slagborr är det inga större problem att borra lite i betong med den även om den inte är optimal men en slagborr är ju många gånger en vettig kompromiss eftersom den har vanlig chuck och inte sds fäste så den kan ju båda borra och skruva men en slagborr är inte lika bra på att göra hål i betong som en borrhammare, en borrhammare går däremot inte alls att använda för att skruva och kan inte heller borra i trä eller metall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Och i framtiden så kanske dessa märkena inte alltid kommer vara högt på listan precis som att Asus, HP, Dell, Apple, MSI, fujitsu och IBM inte alltid kommer vara de bästa datortillverkarna då Märken som lenovo börjar stiga från skräp till mycket bättre.

Så kan det absolut vara men jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst tack vara ett flertal otrevliga inlägg och en otacksam attityd. Sweclockers är ett diskussionsforum, dvs. skapar man en tråd får man vara beredd på kritiska inlägg. Dessutom finns det ingen anledning att dissa medlemmar som föredrar tests och fakta framför hörsägen och "det var bättre förr"-anekdoter.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...