Ny Steam-klient under utveckling?

Permalänk
Medlem

Ny Steam-klient under utveckling?

SteamDB upptäckte dessa bilder i vanliga Steamklient betan som släpptes nyss. Några spekulerade i att SteamU kunde stå för Steam Universe. Allt kan förstås bara vara någon designer som lekt. Samt om Valve håller på med en ny klient så lär det dröja.. och dröja... och dröja, innan den släpps.
https://twitter.com/SteamDB/status/826888948660191232

Permalänk
Medlem

Underbart om det stämmer.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Det skulle ju verkligen behövas. Kör med ett custom skin, men Steam är verkligen föråldrat. Det jag avskyr mest är navigeringen i butiken.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Var på tiden i så fall, samtliga konkurrenter har betydligt modernare design på sina klienter. Dock är jag inte så imponerad av bilden men ja det ser ju bättre ut.

Permalänk
Medlem

Finns ju många skins annars som avhjälper det mesta. Metro är riktigt snyggt: https://eu.startpage.com/do/dsearch?query=Metro%20skin%20stea...

Permalänk
Inaktiv

Nuvarande Steam-UI't må vara utdaterat och lämna en hel del att önska men den var samtidigt ett stort steg framåt från det gamla UI't som fanns innan. Tio år sedan bytet nästa år om jag inte minns helt fel, kan ju vara ett bra tillfälle att släppa något nytt då.

Med tanke på att Valve mest bara sitter och tar emot pengar i sin butik så förväntar jag mig inte så mycket dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Var på tiden i så fall, samtliga konkurrenter har betydligt modernare design på sina klienter. Dock är jag inte så imponerad av bilden men ja det ser ju bättre ut.

"Modernare" må hända, men samtidigt sämre ifall du frågar mig. Ingen annan liknande tjänst klarar spelbibliotek med tusentals spel utan att totalt gå på knä. Antingen på grund av prestandan blir dålig eller för att gränssnittet är så fast designat för endast ett 20-tal spel att ingenting annat blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nuvarande Steam-UI't må vara utdaterat och lämna en hel del att önska men den var samtidigt ett stort steg framåt från det gamla UI't som fanns innan. Tio år sedan bytet nästa år om jag inte minns helt fel, kan ju vara ett bra tillfälle att släppa något nytt då.

Med tanke på att Valve mest bara sitter och tar emot pengar i sin butik så förväntar jag mig inte så mycket dock.

Nja, så gammalt är det inte. Det var i Beta i februari 2010.
Men jo, ett stort steg från det gamla gröna.

"SteamU" ser helt bra ut.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Använder steam varje dag men använder inte "steams steam". Tror jag har haft "Minimal Steam UI" eller ngt i typ 5år. Kommer inte ihåg hur steam ser ut men det finns ju massa massa skins där ute som det bara är att ladda hem och lägga in i en mapp...

Ser faktiskt inget problem, steam gör det dem ska och det fungerar bra. Om de ska försöka "fixa" det till det snyggare tror jag bara det kommer bli sämre.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Nja, så gammalt är det inte. Det var i Beta i februari 2010.
Men jo, ett stort steg från det gamla gröna.

"SteamU" ser helt bra ut.

Oj, hade för mig det gjordes senast 2009. Men efter att ha kollat runt lite så verkar 2010 faktiskt stämma ändå.
Hehe jo, var ju helt klart en enorm skillnad mot den gamla gröna med. Jag hade redan på den tiden så pass mycket spel på mitt Steam-konto att det var svårt att hantera. Vilket det åter blev med nya UI't. Med tiden har det blivit bättre, möjligheten att gruppera spel är uppskattad. Sitter för övrigt på 930 spel på mitt konto, även med grupperingar så är det svårt att hålla koll på hela biblioteket.

Permalänk
Medlem

Läckert! Den nuvarande klienten är både ful, omodern och svårnavigerad så en UI-uppdatering är väldigt välkommen. Det har tydligen släppts en uppdatering som raderar bilderna så förhoppningsvis är det mer än bara ett koncept.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Ja, tack. Original är riktigt tråkigt och fult. Skins hjälper med det, men det är även klumpigt, jobbigt, buggigt och långsamt. Inte modernt på något sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

i mina ögon bästa utseendet
http://steamskins.org/old-flat-green-skin/

det är lättnavigerat och lättdrivet behöver inte massa ögonbling bloat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Absolut finns skins som piffar upp det lite, men har ni kört steam på en 4k skärm och sen skalat upp det?

Ser ut som skit minst sagt.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

SteamDB upptäckte dessa bilder i vanliga Steamklient betan som släpptes nyss. Några spekulerade i att SteamU kunde stå för Steam Universe. Allt kan förstås bara vara någon designer som lekt. Samt om Valve håller på med en ny klient så lär det dröja.. och dröja... och dröja, innan den släpps.
https://twitter.com/SteamDB/status/826888948660191232

https://i.imgur.com/WUsB84w.jpg

På tiden att Steam får en uppfräschning, frågan är dock varför Halo 5 Guardians finns med på bilden i biblioteket.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Här är lite mer rykten. Bilderna ska vara från en Valve-presentation.
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1402009

Permalänk
Inaktiv

Hehe, presentationen ser iallafall väldigt fattig och Steam-aktig ut.

Jag hade gärna sett möjligheten att bara hoppa in i ett spel utan all seg Steam-aktivitet som alltid ska ske samtidigt. Antingen installation av en massa skit när man startar något eller den där dryga rutan som kommer upp. Samt en massa annat som såklart också gärna fått uppdateras.

Permalänk

Kan inte bara vara jag som trivs jättebra med hur det fungerar nu?
Visst kan butiken vara lite knölig, den är ju inte riktigt integrerad i steam utan visar väl mer en vanlig hemsida. Annars har jag ingenting att klaga på, vill trots allt bara ha mina spel där, mer funktionalitet och design känns inte viktigt alls.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade gärna sett möjligheten att bara hoppa in i ett spel utan all seg Steam-aktivitet som alltid ska ske samtidigt. Antingen installation av en massa skit när man startar något eller den där dryga rutan som kommer upp. Samt en massa annat som såklart också gärna fått uppdateras.

Det är en av de saker jag hatar mest med Steam - att man bara vill spela en snabb runda i något spel och tvingas vänta på att Steam ska startas, Steam ska uppdateras etc. etc. Det finns en funktion där man kan knappa in mellan vilka klockslag man vill att Steam uppdaterar spelen men problemet är att om man nekar eller skjuter upp en uppdatering går det inte att starta spelet över huvud taget.

Skrivet av DilluTioN:

Kan inte bara vara jag som trivs jättebra med hur det fungerar nu?
Visst kan butiken vara lite knölig, den är ju inte riktigt integrerad i steam utan visar väl mer en vanlig hemsida. Annars har jag ingenting att klaga på, vill trots allt bara ha mina spel där, mer funktionalitet och design känns inte viktigt alls.

Jag tycker att designen som visades ovan med fodral istället för listor var en läcker funktion och dagens Steam är faktiskt väldigt begränsat på många sätt. Jag föredrar att bläddra runt på nätet för att därefter öppna Steam när jag har hittat det jag vill ha och ska spela/installera något vilket säger en del om hur kass klienten är.

Bara en sån liten sak som att all text är pytteliten och inte går att förstora förstör hela upplevelsen eller att det inte verkar gå att inaktivera popup-reklamen som visas varje gång programmet startas.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Det är en av de saker jag hatar mest med Steam - att man bara vill spela en snabb runda i något spel och tvingas vänta på att Steam ska startas, Steam ska uppdateras etc. etc. Det finns en funktion där man kan knappa in mellan vilka klockslag man vill att Steam uppdaterar spelen men problemet är att om man nekar eller skjuter upp en uppdatering går det inte att starta spelet över huvud taget.

Exempelvis GOG sköter detta bättre. I och med avsaknad av DRM och att spelklienten är valfri så startar spelen på direkten med. Väldigt behagligt mot att trilskas med Steam. Spel jag inte spelar på ett tag behöver inte hålla på och envisas med att uppdatera hela tiden heller. Nu har jag rätt mycket spel på Steam (strax över 1000) och strax under 200 installerat på min huvuddator. Oftast är det minst ett eller flera spel som ska hålla på och uppdateras. Vilket normalt går segt även om det finns riktigt sega undantag.

Känns som det borde kunna förbättras mycket på denna punkt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon5930:

Exempelvis GOG sköter detta bättre. I och med avsaknad av DRM och att spelklienten är valfri så startar spelen på direkten med. Väldigt behagligt mot att trilskas med Steam. Spel jag inte spelar på ett tag behöver inte hålla på och envisas med att uppdatera hela tiden heller. Nu har jag rätt mycket spel på Steam (strax över 1000) och strax under 200 installerat på min huvuddator. Oftast är det minst ett eller flera spel som ska hålla på och uppdateras. Vilket normalt går segt även om det finns riktigt sega undantag.

Känns som det borde kunna förbättras mycket på denna punkt.

Hur många timmar har du på ditt dygn? 240?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Hur många timmar har du på ditt dygn? 240?

Mer eller mindre lika många som alla andra.
En arbetsdag kvar sen blir det semester. Och troligen en hel del spelande med. Har en brutal backlog, samt en massa spel jag vill spela igenom igen. Tänk om dygnet faktiskt hade just 240 timmar...

Jag hatar att vänta på att spel installeras, trots 250/100 fiber. Spelen sväller ständigt i storlek. Men sen har jag utrymme också, 2,25TB SSD-lagring totalt i denna dator samt en 4TB HDD. Nu verkar Valve på senare år fått till hyffsade överföringshastigheter så det brukar kunna ligga rätt stabilt på 29-30MB/s när jag väl ska installera något. För något år sedan... instabilt. Eller stopp. För att inte tala om SSD-slitaget hehe.

Det sagt, brukar försöka att inte ha onödigt många spel installerade, risken att jag inte spelar något då jag får svårt att välja något att spela utan hoppar mellan spel och spel och får inget givande spelande gjort.

Permalänk
Medlem

Dök upp en nyhet om lite olika förbättringar som är på väg, men jag tror att dessa är för nuvarande klient och inte för en framtida total remake som det skrivits om tidigare.

Bland annat får Big Picture Mode ett nytt UI och omgörning, recensioner kommer förbättras och ändras, och det kommer dyka upp en kalender som gör det lättare att följa events för spel.

https://techraptor.net/content/steam-big-picture-overhaul
https://wccftech.com/steam-client-new-big-picture-interface/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

På tiden att Steam får en uppfräschning, frågan är dock varför Halo 5 Guardians finns med på bilden i biblioteket.

Det är inget konstigt. Det är en designer som pysslar med hur det ska se ut, behöver bilder för olika spel och har inte tid att fundera på om spelet finns till just Steam eller inte. Spelen i sig är ju oviktiga för att designa och presentera designen för programmet.

Permalänk
Avstängd

Meh, fixa inte något som redan funkar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.