Studentjobb som systemvetare- hur mycket begära i lön?

Permalänk
Medlem

Studentjobb som systemvetare- hur mycket begära i lön?

Jag ska på arbetsintervju som systemvetare gällande en tidsbegränsad anställning och blir eventuellt anställd som timavlönad, jag undrar hur mycket kan jag begära i lön när jag fortfarande saknar examen från min bransch? Enligt Jusek.se statistik för 2016 ligger medellönen för kommunalt anställda systemvetare på 39500 kr (ca 280kr/h) men det vore väl naivt av mig att begära en sådan summa som student?

Permalänk
Medlem

Kolla kanske istället på nyexaminerade? Verkar vara runt 28000.
https://www.jusek.se/Lon/Loneforhandling/ingangsloner/

Permalänk
Medlem

Hur länge är denna tidsbegränsning? Är det extrajobb, sommarjobb eller en termin? Jag tror inte att du kan begära en lön likt nyexade för att företaget sannolikt inte kommer investera lika mycket i en tidsbegränsad anställning och därför inte förvänta sig samma produktivitet som en heltidsanställning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1312odde:

Jag ska på arbetsintervju som systemvetare gällande en tidsbegränsad anställning och blir eventuellt anställd som timavlönad, jag undrar hur mycket kan jag begära i lön när jag fortfarande saknar examen från min bransch? Enligt Jusek.se statistik för 2016 ligger medellönen för kommunalt anställda systemvetare på 39500 kr (ca 280kr/h) men det vore väl naivt av mig att begära en sådan summa som student?

Exakt vad är det du ska göra på detta jobbet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Vilken stad det är i kan också ha stor betydelse. I stockholm får du några extra slantar jämnfört med mindre städer då "levnadskostnaden" är betydligt högre i stockholm.

men sponant 23-28 tkr baserat på vänner och egna erfarenheter.

Du ska lägga dig på en av 3 summor:

Minsta - under denna summa vägrar du (23 tkr) <-- beror helt på din nuvarande situation i livet om du ska ta det eller ej.
Normala - för denna summa blir du glad (26 tkr)
Bästa - för denna summa blir du jätteglad (28 tkr) <-- denna säger du

sedan ska du inte älta om de säger ja direkt till "bästa"

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Håller med Baron. Hur långt gången är du i utbildningen? Det låter som ett extrajobb, vid sidan av studierna, så du borde inte förvänta dig att hamna på samma lönenivå som en nyanställd nyexad. Kommer du få jobba kvällar/helger eller gäller det bara dagar du inte har så mycket i skolan? Som jag ser på det så är den stora vinsten för dig att du får in en fot på arbetsmarknaden och att du bygger ditt CV, redan innan examen. Vilket ökar dina chanser till en bättre ingångslön som nyexad.

Jag vet inte vad lönen kan tänkas hamna på, det beror som sagt lite på hur många år du läst.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min 4:e termin, jobbet är timavlönad 10h/vecka i 15v och fortgår under skolterminen i Malmö (antagligen på kommunal nivå)...alltså ja ett extrajobb.

Det var längesedan jag var på arbetsintervju men kommer ihåg att man blev alltid frågad om hur mycket lön man begär, det är just därför jag frågar om vad jag bör begära. Självklart är jag medveten att jag kan inte förvänta mig en lön motsvarande nyexade individer, men om jag skulle få frågan om lön så vill jag heller inte ge ett skambud och ge intrycket av dåligt självförtroende.

Pengarna är inte anledningen till varför jag vill ha jobbet, erfarenheten är... men som sagt jag vill inte ge intrycket av att jag inte värderar mina förmågor.

Gällande arbetsuppgifter så framgick det inte jättetydligt i annonsen, företaget i fråga har ett befintligt system som de vill uppdatera/ersätta. I.o.m att de söker systemvetare förmodar jag att mer fokus kommer att läggas på arkitektur/design/krav e.t.c. än konstruktion.

Permalänk
Medlem

@1312odde:

Är det något jag har lärt mig så är det att du inte ska be om för lite. Ingångslön för systemvetare är ca 28-30. Jag hade bett om motsvarande timlön och tycker inte det är helt orimligt - alternativet för dem är sannolikt konsulter som är betydligt dyrare. Skulle det på sikt bli något permanent skjuter du dig i foten om du börjar för lågt. Jag låg på ca 24-25 för ca 6-7 år sedan till dess jag sökte tjänstledigt för fortsatta studier och blev erbjuden 32 - men innan dess var det omöjligt att få upp lönen till en vettig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

@1312odde:

Är det något jag har lärt mig så är det att du inte ska be om för lite. Ingångslön för systemvetare är ca 28-30. Jag hade bett om motsvarande timlön och tycker inte det är helt orimligt - alternativet för dem är sannolikt konsulter som är betydligt dyrare. Skulle det på sikt bli något permanent skjuter du dig i foten om du börjar för lågt. Jag låg på ca 24-25 för ca 6-7 år sedan till dess jag sökte tjänstledigt för fortsatta studier och blev erbjuden 32 - men innan dess var det omöjligt att få upp lönen till en vettig nivå.

Du har en poäng där, jag råkade ut för samma sak i mitt befintliga jobb...men jag tror inte att tjänsten kommer att leda till en permanent tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1312odde:

Du har en poäng där, jag råkade ut för samma sak i mitt befintliga jobb...men jag tror inte att tjänsten kommer att leda till en permanent tjänst.

Om inte annat kan du alltid hänvisa till vad du hade på ditt senaste jobb som student i framtida förhandlingar och utgå från att det ska upp över det :).

En bra sak att säga som en kompis tipsade om igår, vill jag tro i alla fall, är ungefär "Jag skulle vilja tjäna xx i månaden". Är ett ganska ödmjukt sätt att sätta en hög ribba utan att man för sakens skull spelar ut sig helt.

Lycka till i alla fall!

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Var på intervjun, allting gick bra men lönen landade på 120kr/h och ej förhandlingsbart.