Kontrollpanels-inloggnig kapat på One.com

Permalänk
Medlem

Kontrollpanels-inloggnig kapat på One.com

Jag har nu för första gånger i mitt Internet-liv fått någonting stulet. Det var min inloggning till min kontrollpanel på One.com (som förövrigt hanterar 4 domäner med säkert 10-15 email konton totalt), och som jag nu ej kommer åt.

Jag fick igår kväll ett mail från robot@one.com som sa att lösenordet till mitt konto ändrats. Jag kontaktar då supporten (engelsk chat) och får till svar "Du måste skicka in formulär till oss via mail eller snigelpost, och sen avvakta i minst 24 timmar innan svar".

Jag förklarade då att hela mitt liv hänger på denna inloggning då mitt paypal konto är kopplat till en av mailadresserna, mitt företag är bundet till en annan domän (som har väldigt mycket information om mina klienter osv). Detta kunde inte hjälpas, det fanns inget supporten kunde göra.

Jag frågar då om man kan spärra alla domäner, mailadresser osv tills allt det här har blivit löst. Svaret blev då åter nej, det går absolut inte, en ren omöjlighet. Dom sa åt mig att allt jag kunde göra var att skicka in formulären och sen vänta minst 24 timmar. Jag frågade då om hon förstod vilken skada den här personen kunde åstadkomma under dessa 24 timmar? Det spelade henne ingen roll, utan det var bar att vänta.

Jag har då några frågor:
Någon som vet om dom faktiskt KAN göra något mer? Kan dom spärra tjänsterna tills detta är löst?
Om mina kreditkort, facebook, företagsmail osv blir stulna, kan jag stämma dom?
Om personen som stulit min inloggning kommer åt känslig information angående mina klienter, och One.com har kunnat göra mer för att förhindra det men valt att inte göra det, kan jag på så sätt också stämma dom?

Vad ska jag göra? Jag är väldigt rädd för situationen som jag står inför just nu... Någon som vet ett snabbare sätt att komma i kontakt med One.com, typ telefon?

Tacksam för svar!
MVH / Tobias

Ps. Kommer definitivt byta host efter detta, någon som vet ett webbhotell som har 24/7 support över telefon? .Ds

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Inaktiv

"Stulet" i det här fallet betyder att dom listat ut ditt lösenord, som kanske varit i någon databas över stulna lösenord, Yahoo blev ju av med närmare en MILJARD lösenord och det finns många många andra.

Om det skulle vara så (säger inte att det är det) då kan One hävda att du varit oaktsam.

De flesta webbsiter erbjuder en länk på "ändra lösenord" mailet som låter dig "rulla tillbaka" ändringen, alternativt har två-faktor verifiering. Hur det är med svenska webbhotell vet jag inte

Du kan självklart stämma dom för vad anser är lämpligt och på vilka grunder, men om du kan vinna det kan nog en jurist avgöra bättre. Självklart kommer du få betala one.coms rättegångskostnader om du förlorar.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Tack för svar! Blir bara så jävla förbannad på dom. Har varit kund i över 10 år och när jag berättar för dom hur jävla viktigt och illa den här situationen säger dom bara "aha, det var tråkigt, men det finns inget vi kan göra". Så jävla mycket skitsnack!

Dom har ju tyvärr ingen länk där man kan rulla tillbaka, utan det fanns bara en länk som sade: "Om du inte känner igen aktiviteten, vänligen kontakta oss", vilket tog mig till deras chatt där dom säger "Maila in formulär och vänta..."

Idioter!
Ska ta det med min jurist och se huruvida man skulle kunna bygga upp ett mål om saker blir stulna etc.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Du har vel været her inde og teste og nulstille dit password fordi du jo ikke kender det... Så længe han ikke har ændret epost adressen på din konto (Hvilket jeg håber han ikke kan uden du skal bekræfte dette på mail) så skulle du da gerne få en mail om hvordan du resetter dit password.

https://www.one.com/admin/forgotpassword.do

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem

@Mushishi: Tyvärr så har ju denna person varit inne och bytt lösenord på den mail som är kopplad till inloggningen för kontrollpanelen, så jag kommer inte åt den mailadressen längre.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Det som är fantastiskt är ju att om man inte kommer ihåg lösenordet till sin epost, så skickas ett återställningsmail till ... den adressen man inte kommer åt på grund av att man inte kommer ihåg lösenordet. Det är ju fantastiskt!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemfrid:

@studiox_swe: Tack för svar! Blir bara så jävla förbannad på dom. Har varit kund i över 10 år och när jag berättar för dom hur jävla viktigt och illa den här situationen säger dom bara "aha, det var tråkigt, men det finns inget vi kan göra". Så jävla mycket skitsnack!

Dom har ju tyvärr ingen länk där man kan rulla tillbaka, utan det fanns bara en länk som sade: "Om du inte känner igen aktiviteten, vänligen kontakta oss", vilket tog mig till deras chatt där dom säger "Maila in formulär och vänta..."

Idioter!
Ska ta det med min jurist och se huruvida man skulle kunna bygga upp ett mål om saker blir stulna etc.

Den vanliga anledningen till varför dom inte spärrar/låser konton hur som helst på första förfrågan är för att risken att den mejl du använder lika gärna också kan blivit stulen. Så förmodligen är detta en policy dom har som du säkert kan hitta om du läser i use agreement osv. One.com supporten gör med största sannolikhet ingenting juridiskt fel.

Det jag tycker verkar konstigt är, om den mejl du använder nu fick ett mejl om att lösenordet ändrats. BORDE inte den mejlen då också krävas för att byta lösenordet i första hand? Oftast är det ju den mejl som är kopplad man behöver åtkomst till för att kunna göra sådant... Mitt tips är att ändra lösenord på det kontot innan den ryker också.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

@vikham: Det som har hänt är att personen loggat in på min kontrollpanel på One.com och ändrat den email man måste använda för att logga in, när hen väl gjort det så har hen också passat på att ändra lösenordet till den mail som användes innan för att förhindra att man ska kunna "återställa".

Och jag vet att One förmodligen inte gjort något juridiskt fel, det är bara en så otroligt dålig hantering vid sådana här situationer. Dom har ingen support för sådana här ärenden på helgerna, utan endast Mån-Fre, vilket är helt sjukt. Dom borde ju ha en typ av "kris"-team redo om skiten träffar fläkten så att säga. Så jag fick till svar nu att jag måste vänta tills på måndag innan dom kan hantera detta. Då kan allt redan vara förlorat.

Det jag är mest rädd för är att hen ska ta och radera ALLA filer som finns på webbhotellen för diverse domäner samt radera ALLA mail som jag har. Eller rent utav bara säga upp alla tjänster så jag förlorar dessa domäner.

Paypal kontot kunde jag logga in på och radera alla kort och konton som jag använde där.

Men hen kan fortfarande ta över min facebook, min youtube kanal samt komma åt mina klienters inloggningar osv.

Förövrigt sa supporten att dom skickat ut ett mail ang. misstänkt phishing ifrån Vitryssland till min mail, men jag har definitivt inte fått något sådant mail.

Och one.com gör absolut INGENTING för att hjälpa till... Skamligt!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Det är otroligt tråkigt att höra att du har blivit utsatt för ett intrång...

Jag kan varmt rekommendera Inleeds tjänster om du vill byta webbhotell. Deras öppettider för support är 09.00-21.00 alla dagar i veckan men det är inget ovanligt att man får svar oavsett när på dygnet man hör av sig. Deras supporttekniker gör allt som står i deras makt för att hjälpa dig och jag har upplevt att mina ärenden har blivit väl omhändertagna.

Permalänk
Medlem

Så du vill att jag som sur kund till dig ska kunna ringa supporten o dra samma historia som du gjort för att stänga din hemsida o mail i 24h? För det är ju det du klagar på att man inte kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3