Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EVGA Geforce GTX 1070 - Thermal Mod

Permalänk
Medlem

EVGA Geforce GTX 1070 - Thermal Mod

Hej! Har idag ett EVGA 1070 SC som jag har rätt att byta ut/få thermal mod skickat till mig. Någon här som har gjort detta mod själva? Hur avancerat är det?

Jag kan även få kortet utbytt av EVGA men de skickar inte ut nya kort utan jag får då ett som någon annan antagligen har skickat in i och med samma anledning. Det dryga är väl att jag först måste skicka mitt kort innan de skickar ut ett utbyteskort (om jag inte lägger pengar i pant, om jag förstod supporten rätt).

Hur viktigt är det att installera denna mod? Idag har jag GPU temperaturer runt 75-77 grader vid 100% load. Har inte uppdaterat till det nya bioset heller. Är detta normala temperaturer? Jag har inga problem med kortet annars, går tyst och fint!

Permalänk
Medlem

Det är inte gpu tempen som är problemet, utan minnet bl.a. Där det inte sitter någon tempsensor. Var inte alls svårt för mig att göra denna mod, har dock skruvat isär ett antal grafikkort innan för montering av vattenblock, är en liknande procedur. Men instruktioner medföljer, är ganska tydliga. Om du "fuckar upp" så gäller garantin ändå. Jag valde att montera moden men inte uppdatera bios, vill inte ha en mer högljydd dator. Resultatet? Ett om något tystare kort som klockar bättre:) har 1070 ftw, men korten är ju snarlika! (kan dock ha att göra med bättre applicerad kylpasta än från fabrik, men det gäller ju alla kort, mina 7970 referens blev 12-15grader kallare efter ommonterande kylare:))

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Det är inte gpu tempen som är problemet, utan minnet bl.a. Där det inte sitter någon tempsensor. Var inte alls svårt för mig att göra denna mod, har dock skruvat isär ett antal grafikkort innan för montering av vattenblock, är en liknande procedur. Men instruktioner medföljer, är ganska tydliga. Om du "fuckar upp" så gäller garantin ändå. Jag valde att montera moden men inte uppdatera bios, vill inte ha en mer högljydd dator. Resultatet? Ett om något tystare kort som klockar bättre:) har 1070 ftw, men korten är ju snarlika! (kan dock ha att göra med bättre applicerad kylpasta än från fabrik, men det gäller ju alla kort, mina 7970 referens blev 12-15grader kallare efter ommonterande kylare:))

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, okej. Ja då är det ju värre eftersom man som du säger inte kan se tempen på minnet. Tror jag beställer moddet, såg ut som att det följer med en bra guide hur som helst. Bara att följa den så borde det gå bra. Vad kan gå fel liksom

Klarar man sig med standard-verktyg man har hemma eller bör man köpa hem nå mindre skruvmejslar?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Tack för länken! Såg ju faktiskt inte så svårt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

@MarcusHuddinge: Tack för länken! Såg ju faktiskt inte så svårt ut.

Har också gjort det.
Jag hade aldrig plockat isär ett grafikkort innan och det var inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Ah, okej. Ja då är det ju värre eftersom man som du säger inte kan se tempen på minnet. Tror jag beställer moddet, såg ut som att det följer med en bra guide hur som helst. Bara att följa den så borde det gå bra. Vad kan gå fel liksom

Klarar man sig med standard-verktyg man har hemma eller bör man köpa hem nå mindre skruvmejslar?

Mindre mejslar är definitivt att rekommendera. Philips 00 tror jag det är, dock lite osäker:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Har också gjort det.
Jag hade aldrig plockat isär ett grafikkort innan och det var inga problem.

Ok, låter bra

Skrivet av Iwar:

Mindre mejslar är definitivt att rekommendera. Philips 00 tror jag det är, dock lite osäker:)

Skickades från m.sweclockers.com

Ok

Permalänk
Medlem

Det är väldigt simpelt, kan vara lite pilligt att få ut sladden som går till fläktarna min satt som sten. Jag tog kortet och ställde det rakt upp i mellan benen på mig sen pillade jag ur kontakten från kortsidan