Permalänk
Medlem

Medlemsregister i access

Någon som är bra på att göra databaser i MS Access?
Har provat alla guider och kollat igenom Youtube men får inte det att funka som jag vill.

Tacksam för hjälp!

/Haggee

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du är snubblande nära §3.4 i reglerna eftersom du i princip ber oss att bygga ett kundregister till dig.

Du kan säkert få tips på färdiga system du kan köpa eller ladda ner gratis. Alternativt kan du få hjälp med dina Access-problem om du beskriver mer i detalj vad det är du har problem med.

En länk att börja med.
http://kundregister.com/

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kommer kunna få bättre hjälp här om du förklarar vad som inte funkar som du vill. Så jag börjar med att fråga, vad fungerar ej? Förklara gärna hur din tabellstruktur ser ut och relationerna mellan dessa. (Du kanske har en karta ritad redan?)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

@giplet:
Har inte bett nån bygga ett register, frågan är om någon är bra på att bygga databaser i access för att få tips.
Varför skulle jag vilja att någon byggde ett åt mig?

Permalänk
Medlem

@WoXeR123:
Det som är problemet är att jag får allt att stämma tills jag ska använda den.
När jag kommer till rutan som jag ska skriva in tex namn så går det inte att skriva in något, det är liksom dött.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haggee:

@giplet:
Har inte bett nån bygga ett register, frågan är om någon är bra på att bygga databaser i access för att få tips.
Varför skulle jag vilja att någon byggde ett åt mig?

Du verkar ju redan ha byggt det så det verkar ju inte troligt. Men det brukar generellt inte vara en så bra idé att skriva att något är trasigt, utan ett beskriva vad som är trasigt och sedan förvänta sig att få hjälp.

Även om det förekommer här så är väl sweclockers ett forum för privatpersoner, och det är inte så troligt att man omfattas med ett kundregister som privatperson, snarare är man då företagare och bör då lägga en slant på att få hjälp med detta, framförallt med anledning av ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Du verkar ju redan ha byggt det så det verkar ju inte troligt. Men det brukar generellt inte vara en så bra idé att skriva att något är trasigt, utan ett beskriva vad som är trasigt och sedan förvänta sig att få hjälp.

Även om det förekommer här så är väl sweclockers ett forum för privatpersoner, och det är inte så troligt att man omfattas med ett kundregister som privatperson, snarare är man då företagare och bör då lägga en slant på att få hjälp med detta, framförallt med anledning av ovan.

Kundregister kanske är fel ord, mer medlemsregister är nog bättre då jag inte har eller ängar mig åt företagsverksamhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haggee:

@WoXeR123:
Det som är problemet är att jag får allt att stämma tills jag ska använda den.
När jag kommer till rutan som jag ska skriva in tex namn så går det inte att skriva in något, det är liksom dött.

Du behöver skapa en (ny) post för att kunna editera den. Hur du gör det beror lite på hur du har byggt formuläret du använder. Enklaste är nog att tillåta att ditt formulär kan användas för att lägga till data, vilket är en inställning på formuläret. Sedan hoppar du till sista posten +1 som bör ha * som nr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Väldigt många kan access. Det är dessutom väldigt enkelt att göra enkla saker, det enklaste medlemsregistret gör man genom att välja New - Contacts.

Ska du göra ett mer avancerat och skräddarskydd så börja från grunden. Svårigheten med grundläggande access är att det är svårt att få hjälp med grundläggande saker, när du kommer upp till VBA kod så är det lättare att se vad som är fel på den.

Men oavsett hur du gör, labba igenom exemplen som ingår så att du förstår hur accessgränssnittet är tänkt att fungera.

Om det är mycket jobb kan du leta upp i din bekantskap efter ungdomar, då grundläggande Access är något många läser på gymnasiet i ordinarie datakunskapen.