Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Okänd överföring till mitt konto

Permalänk
Medlem

Har hänt en gång så min skulle skicka pengar mellan våra konto så råkade hon skicka till helt random person. Var visserligen 1500:- och inte 10 000:- men det kändes onödigt på nåt sätt.
Tog kontakt med banken och enligt dem så har dem inte rätt att föra tillbaka mina pengar, det är godwill från den andra om personen vill skicka tillbaka eller inte. Vad jag fick banken att göra var att skicka ett brev att pengar blev fel skickad.

Som tur så var de en snäll person som skickade tillbaka pengarna direkt samma dag som jag var inne på banken.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Fick närmare 100k in på mitt också en gång i tiden, lät dom vara ett tag sen kom information från försäkringsbolag om utbet och kunde då hugga in, inget sånt du väntar in som tagit sin tid?

Permalänk
Medlem

En parentes i sammanhanget. Om någon tar kontakt med en efter en sådan här "felaktig" överföring, oavsett var de hävdar att de ringer från, begär att få all information om denna någon, och ta sen kontakt med banken. Ska pengarna skickas tillbaka, ska de gå till samma konto som de kom ifrån. Om personen hävdar att de ringer från din bank, så har banken sina nummer listade, det är bara att verifiera kontaktnumret man får av den man talar med, samt begära att få ringa upp. Helst via bankens egen växel. Får man ett direktnummer ska det vara tydligt verifierbart att det faktiskt går till en av bankens anställda, annars är det inte aktuellt att skicka några pengar baserat på infon från det samtalet.

Det är tydligen inte helt ovanligt att man använder någons kontonummer som dropp för pengar, och sen ringer och ber vederbörande skicka dem vidare till något annat konto, i samband med bedrägerier osv. Det gäller att ha kommit över ett kontonummer man vet vem det går till, visst, men det har hänt flera bekanta till mig vid det här laget. Så, inga överföringar utan att ha verifierat med banken att kontot de vill ha pengarna på är samma som de kom ifrån. Och givetvis, inga överföringar innan man vet att någon vill ha tillbaka dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Något OT, men, betalar man fel till skattekontoret så slutar det inte lyckligt.

Skattade på fel konto – förlorar pengarna

Citat:

Uppsalabon skulle delbetala reavinstskatten efter en försäljning av ett hus och satte in 115.000 kronor på skattekontot. Men skrev fel på två siffror, och satte in pengarna på fel konto.
Nu står det klart att pengarna är förlorade.
– HD överger sin tidigare uppfattning. Min klient är körd, säger Magnus Isaksson, Uppsalabons advokat.

Permalänk
Medlem

Spännande! Dock är det troligtvis inte så spännande antagligen. Skulle nog dock gissa på att är väntade pengar från någon myndighet eller liknande. Kanske pengar från något brott du blivit utsatt för? Sånt kan ju ta väldigt lång tid ibland. Det brukar också vara väldigt meckigt att få pengar utbetalda till någon annans bankkonto än ditt egna.
Är det från någon myndighet eller liknande känns det än mer osannolikt. På måndag kanske sifferkoden uppdateras till något mer begripligt.

Däremot så är ju summan som du säger lite udda, ser ju ut att kunna vara en månadslön. Följer tråden med spänning

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Banker kan vara ganska klantiga ibland också, Betalade in 1900 kr till ett konto som betalning för en fest och fick så småningom brev från arrangören att inga pengar kommit in. Satte in nya 1900 och kontrollerade då vilket konto jag satt in pengarna på första gången och såg att jag kastat om två siffror i kontonumret. Berättade för banken som krävde en polisanmälan. Gjorde polisanmälan och fick senare brev från polisen och banken att det inte fanns något konto med det numret. Tiden gick och efter 6 påminnelser till banken och polisen kom 10 månader senare ett brev från festarrangören att jag betalat två gånger men varför hade jag polisanmält saken? Banken hade själva räknat ut vart pengarna skulle men inte antecknat vad man gjort och inte berättat för mig om felet eller hur de "rättat" felet och inte heller kopplat ihop alla händelser eftersom det inte någon gång varit samma person som handlagt det hela utan olika personer vid varje tillfälle som ärendet varit på tapeten.
Vi skrattade gott åt saken när den väl blivit utredd. Polisen har lagt ner ärendet efter ett minst sagt ironiskt brev till banken. På banken skrattade man inte utan verkar helst vilja glömma saken.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade i enlighet med §1.5 & §1.6*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ring banken och förklara att du inte vet varifrån pengarna kommer och inte heller vet huruvida du egentligen skall ha dem eller inte.
De borde rimligen kunna kontakta ägaren av kontot de kommer från, eller iallafall kontakta vederbörandes bank.
Om det är en myndighet eller person som betalat ut pengar som rätteligen är dina, så vet du det och kan köpa en ny speldator för pengarna.
Skulle det vara någon som gjort ett misstag är det bara att betala tillbaka och veta att du egentligen inte förlorat något mer än tiden det toga att ringa banken och kanske gjort en medmänniska sjukt glad på köpet.

Permalänk
Medlem

Jag var med om en liknande sak för ett par år sedan. Dock lägre summa. Visade sig att det var pengar från kronofogden pga en person som var dömd att betala skadestånd till mig. Han hade varit skyldig mig i flera år men hade nu fått jobb så fogden gick in och löste det åt mig. Fick ett brev hem ett par dagar senare om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för detta åt båda hållen.

En gång förde jag över pengar till fel person, denna person som var ägare av en skivbutik började bråka och det krävde MYCKET besvär innan mina pengar kom tillbaka.

Fick en gång ca 900:- insatt på mitt konto, ringde banken, de sa "vi kan inte spåra, du får vänta och se om någon hör av sig". Väntade en månad, ingen hörde av sig. Så jag spenderade pengarna.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej!

Fick igår (fredag) en okänd överföring till mitt konto. Tyvärr inte på ett stort miljardbelopp men på 21 467kr. I och med att beloppet är så väldigt specifikt så antar jag att det är för något särskilt. Tyvärr står det heller inte vart det kommer ifrån utan enbart ett referensnummer. Går detta att spåra baklänges?

Hur har det gått för dig TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om det är en privatperson som satt över pengarna så kan banken inte föra tillbaka dem. Är det däremot någon myndighet eller (är osäker här) banken själv som gjort det så kan de göra det.

Där har du fel. Pengarna han fått på kontot kommer att dras igen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

När jag flyttade söderut så hade jag fixat hyra av en lägenhet under 30 dagars tid medan jag letade boende. Betalade in pengar på fel konto, kontaktade banken och försökte få de att återbetala, vilke de vägrade, försökte få tag på vem som ägde kontot. Den infon fick jag inte heller.

Stod utan boende i 30 dagar så fick sova på en kollegas soffa tills jag hittat en egen lägenhet.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

@Murvel Fyfan va ruttet. Jag fick insatt 15k för någon vecka sedan, personen hade råkat Swisha fel. Så dom hörde av sig, jag skickade tillbaka allt på bums såklart. Men man tänker, tur att dom skickade till mig och inte något rötägg. I dagens samhälle klimat finns det många som man inte kan lita på för 5 öre...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Där har du fel. Pengarna han fått på kontot kommer att dras igen.

Då får du gärna peka på en källa som visar detta.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig tidigare, då har det ofta varit vinstutbetalning på aktier, har kommit ett brev på posten lite senare eller i samband med detta som förklarar vad summan är.
På den tiden Ericsson AB var lönsamt att ha aktier i så fick man en slant varje år, stod inte från vad utan det kom senare på posten som sagt.
Samma sak med Premieobligationer som delar ut vinst ibland, som ett lotteri. Där dök det också bara upp ett antal tusenlappar helt plötsligt. Tror jag fick något brev lite senare också.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då får du gärna peka på en källa som visar detta.

pekar på mig själv då. Enligt min bank (Swebank) så kan de endast återföra pengar som skickats fel om den personen som fått pengarna inte är familj med den som skickat fel.
Min fru råkade betala en kredit åt mig av misstag (OCR numret fylldes i automatiskt) och banken återförde pengarna utan problem. Detta var när vi precis träffats och jag hade betalat mina räkningar på hennes dator en gång, därför förifyllde swedbank mitt OCR istället för hennes.

Hon tyckte det var lite pinsamt att säga detta till mig och ringde banken. De svarade att hade vi varit gifta hade de inte fått göra någonting men är det en okänd person är det inga problem.
De återförde pengarna direkt. Hade vi varit gifta hade banken varit tvungna att kräva skriftligt intyg från mig. Anledningen var tydligen att man kan ligga i konflikt vid skilsmässa osv därför måste de ha ett skriftligt mellan makar.

Så enligt Swedbank i Surte kan de alltså återföra felbetalade pengar utan problem. Nu när jag har skrivit detta funderar jag på om detta även gäller pengar man bara skickar. Hon betalade ju en faktura för mig...det kanske inte räknas som samma sak.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det låter inte rätt alls. Om du råkar föra över 100k till någon så är du knappast körd..

Jo, mer eller mindre. Finns inget sätt för banken att bevisa att du inte medvetet skickat över pengarna för X anledning (köpa bil, tjänst, gåva etc) och sedan "ångrat" dig, vilket du inte får göra.

Överför du pengar till fel person så anmäler man det till banken, och därefter får du hoppas att personen som tagit emot pengarna är en ärlig människa och går med på att överföra tillbaka. Gör hen inte det, så är du helt enkelt körd. Banken kommer aldrig gå in och ta tillbaka dessa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

pekar på mig själv då. Enligt min bank (Swebank) så kan de endast återföra pengar som skickats fel om den personen som fått pengarna inte är familj med den som skickat fel.
Min fru råkade betala en kredit åt mig av misstag (OCR numret fylldes i automatiskt) och banken återförde pengarna utan problem. Detta var när vi precis träffats och jag hade betalat mina räkningar på hennes dator en gång, därför förifyllde swedbank mitt OCR istället för hennes.

Hon tyckte det var lite pinsamt att säga detta till mig och ringde banken. De svarade att hade vi varit gifta hade de inte fått göra någonting men är det en okänd person är det inga problem.
De återförde pengarna direkt. Hade vi varit gifta hade banken varit tvungna att kräva skriftligt intyg från mig. Anledningen var tydligen att man kan ligga i konflikt vid skilsmässa osv därför måste de ha ett skriftligt mellan makar.

Så enligt Swedbank i Surte kan de alltså återföra felskickade pengar utan problem.

Helt fel

http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/betalni...

"Att det är en felaktig betalning är en förutsättning för att banken ska kunna lämna ut uppgifter om mottagaren till dig. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Gör inte mottagaren en återbetalning måste du själv driva saken mot den personen."

Det du talar om (kredit) är av annan natur och inte ett bankkonto, utan kreditkonto som sitter hos banken. Det är således inte alls samma sak som att skicka till bankkonto och följer inte samma regler.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Helt fel

http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/betalni...

"Att det är en felaktig betalning är en förutsättning för att banken ska kunna lämna ut uppgifter om mottagaren till dig. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Gör inte mottagaren en återbetalning måste du själv driva saken mot den personen."

Det du talar om (kredit) är av annan natur och inte ett bankkonto, utan kreditkonto som sitter hos banken. Det är således inte alls samma sak som att skicka till bankkonto och följer inte samma regler.

Mjo det slog mig faktiskt när jag skrivit klart som sagt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har det framkommit något mer?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag fick 1000 kronor på mitt konto en gång. Ringde banken och fick uppgifter till personen som gjort överföringen. Skickade ett SMS till vederbörande, fick dennes kontonummer och på mindre än en timme hade personen fått tillbaka sina pengar. Kändes mycket bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag fick 1000 kronor på mitt konto en gång. Ringde banken och fick uppgifter till personen som gjort överföringen. Skickade ett SMS till vederbörande, fick dennes kontonummer och på mindre än en timme hade personen fått tillbaka sina pengar. Kändes mycket bra!

Klart hedervärt. Undrar var gränsen går för dom flesta ifall "du behöver inte betala tillbaka" gäller. 10K? 100K? 500? ...

Permalänk
Medlem

@MsSmith, vi är intresserade hur det gått. Du kan inte bara starta en tråd sen inte svara

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: hehe vill ju bara hålla er på tårna
Nej inget har hänt än, fortfarande samma märkliga summa och ingen som sökt dem. Antar att de får sitta en stund till, helt enkelt

Permalänk
Medlem

Varför försöker du inte ta tag i det själv och exempelvis ringer banken?
Summan kan mycket väl vara någons första lön, viktig betalning eller liknande, du som företagsägare borde inse att detta kan medföra mycket bekymmer, besvär och oro för ägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@f@boy: hehe vill ju bara hålla er på tårna
Nej inget har hänt än, fortfarande samma märkliga summa och ingen som sökt dem. Antar att de får sitta en stund till, helt enkelt

Har kollat på Kivra om du fått någon återbetalning?

Jaha, har du företag. Då kanske det är en momsåterbetalning.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: Ingenting
Ingen momsåterbetalning heller, de ser annorlunda ut. So far är det ett komplett mysterium!

Permalänk
Medlem

Ålrajt!
Nu har det bringats klarhet - tydligen ett företag jag jobbade för 2005 som i år försattes i konkurs. Min anställning avslutades aldrig formellt och tydligen var det semesterdagar som inte hade betalats ut som kom nu via en advokatfirma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ålrajt!
Nu har det bringats klarhet - tydligen ett företag jag jobbade för 2005 som i år försattes i konkurs. Min anställning avslutades aldrig formellt och tydligen var det semesterdagar som inte hade betalats ut som kom nu via en advokatfirma.

Katjing! Dags för ett nytt Ryzen-system då?