Hur gör man windows 10 bra?

Permalänk

Hur gör man windows 10 bra?

Hej Linux Mint älskar jag. Det är så ett os ska vara! Men eftersom mitt fritidsarbete kräver vissa program som linux inte har ersättare till och inte heller fungerar i wine eller playonlinux måste jag med stor sorg i hjärtat byta till windows. Har funderat på 7 men det känns föråldrat så tänkte på 8.1 men det är nästan samma skit men nytt utseende så det måste bli windows 10. Jag har följade problem med windows 10 som gör mig så arg så det är helt otroligt.

1) Microsoft ska inte veta ett skit om mig, de ska inte ens veta att jag använder deras os
2) Det ska gå att avinstallera program. Just nu måste man sitta med candy crush o massa annat skit, har kört powershell för att få bort allt bloatware även om edge fortfarande är kvar.
3) Jag vill inte ha spyware
4) Jag vill inte att alla skit prosseser ska ligga i bakgrunden som windows tvingar på än, liksom windows keylogger, VARFÖR?
5) Jag vill ha näst intill fullkomlig kontroll över MIN dator. Viss jag förstår att de inte tänker låta mig pilla på source code men det är löjligt att man har problem med att ta bort candy crush och annan bloatware.
6) Va fan är grejen med inställningar OCH kontrollpanelen?

Jag förstår att detta är ett os för de som vill sälja sin själ till Microsoft men finns det något sätt att göra så att det åtminstone blir dugligt för att boota på utan att fundera på självmord?

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

De program du måste använda, om det inte är 3D krävande så kan du ju kanske prova dem i virtualbox?
Enda sättet Win10 e bra är om du avinstallerar det ;P

Du får leva med alla punkterna i princip om du använder Win10. Det e bara att gilla läget. Ms har fuckat upp sitt OS när de släppte Win10.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

vet inte om detta är en trolltrod eller inte. Men läs på innan ni skiver saker som inte stämmer. Varsågoda.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/01/10/contin...
läs sektionen:
"Understanding Windows telemetry"
https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/conf...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Ingen som tvingar dig att köpa Windows 10. Eller?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

vet inte om detta är en trolltrod eller inte. Men läs på innan ni skiver saker som inte stämmer. Varsågoda.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/01/10/contin...
läs sektionen:
"Understanding Windows telemetry"
https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/conf...

"Windows telemetry is vital technical data from Windows devices about the device and how Windows and related software are performing. It's used in the following ways:"

Att de ens belastar mitt nätverk med information om min datorn är enligt mig något som minst sagt ska vara valbart sen hade den informationen inte något att göra med vad jag faktiskt undrade.

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Ingen som tvingar dig att köpa Windows 10. Eller?

Om jag ska kunna göra mitt arbete måste jag använda program som endast stöds av windows 7, 8, 8.1 och 10 med bäst support på 10. Därför är jag i praktiken tvingad till att använda det.

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Inaktiv

Windows keylogger. Har du någon fakta bakom det?

Permalänk
Inaktiv

Jag installerar alltid direkt efter installationen "Disable Windows 10 Tracking" och "Spybot Anti Beacon". Dessa program hjälper specifikt dina problem med Windows 10.

Efteråt två till program som jag använder lite då och då för att rensa historik och massa annat.
CCleaner (med CCEnhancer) och Privazer.

Googla bara på namnen så hittar du dom.

VPN är också ett bra alternativ om du vill vara extra anonym.

http://www.cyberpunkforums.com/viewtopic.php?id=3692
Ett lagom långt foruminlägg som jag tycker är läsvärd.

Permalänk
Avstängd

Det är ju lite som att tro att man skall kunna ställa in det mesta i IOS, exempelvis. Det är inte gjort så. Samma med Windows 10.

Alltid en rackarns gnäll kan man tycka, passar det inte så byt fritidsintressen då

Permalänk
Medlem

Tyvärr går det inte göra särskilt mycket åt ovan nämnda saker. Vad är det som gör opertivet så dåligt tycker du? Jag tycker dina punkter ovan är näst intill ickeproblem även om vissa saker hade kunnat vara bättre, precis som många saker även kan vara i mint eller osx. Vilka applikationer är det du inte kan köra i mint eller virtualisera?

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

Haha, kör w10 i en virtuell maskin och jobba bara med projektarbetet där i, kör ditt personliga liv i Linuxen.

Problem solved, slipper du dessutom massa merarbete.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Windows keylogger. Har du någon fakta bakom det?

De publicerade förut en lista på de mest använda tangenterna och tangentkombinationerna. Lite svårt att lyckas med det utan en keylogger

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Högerklicka på en app och välja avinstallera är svårt?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Win 10 är verkligen det värsta och det bästa Windows genom tiderna. Helt klart snyggare grafik än 7an men fuck vad jag hatar alla spionprogram i bakgrunden!!
Den där jävla Antimalware Service Executable är de sämsta de någonsin gjort som har med "säkerhet" att göra. Ska hem o pilla i regedit sen så skiten avaktiveras.

Tyvärr så är man ju låst till win 10 med kaby lake om man vill slippa kompabilitetsproblem så va kan man göra... Jo, jag kommer kolla upp det @anon230307 tipsade om och se om det är nått att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

Använd Windows 7, eventuellt i en virtuell maskin. Att Win7 "känns gammalt" låter mkt diffust.

Permalänk
Medlem

Enterprise versionen av windows 10 ger dig fler inställningsmöjligheter, bland annat inom insamling av telemetri, men även för hur uppdateringar hanteras

// LZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av unknown12:

De publicerade förut en lista på de mest använda tangenterna och tangentkombinationerna. Lite svårt att lyckas med det utan en keylogger

Aldrig hört talas om och jag är med i insider testning sen pre-beta. Skulle faktiskt vilja läsa den artikeln.

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Högerklicka på en app och välja avinstallera är svårt?

Ja väldigt när knappen inte finns. Använder du ens Windows 10? Om du gör det kan du testa att avinstallera edge. Du får gärna skriva om du lyckas för vi är garanterat många som vill veta

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Varför inte köra Windows 7, helt sonika? DX12 ger ju ingen prestandavinst over DX11 (oftast tydligen tvärtom) så det är ju idealt för gaming med mera

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Aldrig hört talas om och jag är med i insider testning sen pre-beta. Skulle faktiskt vilja läsa den artikeln.

Tänker inte sitta och googla åt dig. Det var under windows 8 tiden har jag för mig

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk

Step 1 Download O&O ShutUp10 https://tinyurl.com/jjqn9wl
Step 2 Download DWS(Destroy Windows Spying) https://tinyurl.com/ndcw8l4
????
Profit

Ytube Tut https://tinyurl.com/glxxmee

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

"Windows telemetry is vital technical data from Windows devices about the device and how Windows and related software are performing. It's used in the following ways:"

Att de ens belastar mitt nätverk med information om min datorn är enligt mig något som minst sagt ska vara valbart sen hade den informationen inte något att göra med vad jag faktiskt undrade.

Tycker det är ett ungefär lika stort problem som att brevbärarna, reklamutdelarna, sopgubbarna och så vidare belastar ens uppfart framför huset med lite extra gångtrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Enterprise versionen av windows 10 ger dig fler inställningsmöjligheter, bland annat inom insamling av telemetri, men även för hur uppdateringar hanteras

// LZ

Problemet jag har är att jag inte kan köpa windows 10 enterprise till en dator utan man tvingas köpa för ett antal datorer.
Annars hade jag gladeligen gjort det nu sitter jag på windows 7 pga uppdateringarna som startar om min dator i tid och otid (hade windows 10 pro innan) och windows 8.x är inte ett alternativ då dom fungerar sämre än 7an enligt mej.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av unknown12:

Tänker inte sitta och googla åt dig. Det var under windows 8 tiden har jag för mig

Jag har redan gjort det men hittar ingen relevant artikel om det. Jag är väldigt intresserad av det då ditt påstående om att Microsoft använder sig av keyloggers är extremt allvarligt. Eller sitter du bara och hittar på en massa?

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 samlar också information och har alltid gjort.
Edge går inte ta bort för att det är en väsentlig del av OS:et och är inte bara en webbläsare.
Installera inte Spyware då.
Var är skillnaden på Windows processer och Linux processer?
Går att ta bort det mesta (Candy Crush är bara att högerklicka -> avinstallera)
Kontrollpanelen är på väg bort.

Skrivet av anon246659:

Eller sitter du bara och hittar på en massa?

Huvudet på spiken!

Skrivet av Cyberhof:

Problemet jag har är att jag inte kan köpa windows 10 enterprise till en dator utan man tvingas köpa för ett antal datorer.
Annars hade jag gladeligen gjort det nu sitter jag på windows 7 pga uppdateringarna som startar om min dator i tid och otid (hade windows 10 pro innan) och windows 8.x är inte ett alternativ då dom fungerar sämre än 7an enligt mej.

Jag kör Windows 10 Pro och den kollar bara uppdateringar när jag säger åt den

Permalänk
Inaktiv

@anon246659: Tror han tänker på denna, som kan ge vibben av något sådant. Men det är väl aning vagt och kan lika väl handla om någon mindre studie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag kör Windows 10 Pro och den kollar bara uppdateringar när jag säger åt den

Jag önskar att Windows 10 Pro hade gjort likadant med min dator men den gillade att söka uppdateringar och starta om datorn när jag inte var där och alla mina textdokument och mappar m.m. var sedan nedstängda vilket kunde kosta mej merparten av en arbetsdag.
Jag får väl testa igen om ett tag, men just nu är jag ganska nöjd med win7.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Windows 7 samlar också information och har alltid gjort.
Edge går inte ta bort för att det är en väsentlig del av OS:et och är inte bara en webbläsare.
Installera inte Spyware då.
Var är skillnaden på Windows processer och Linux processer?
Går att ta bort det mesta (Candy Crush är bara att högerklicka -> avinstallera)
Kontrollpanelen är på väg bort.

Huvudet på spiken!

Jag kör Windows 10 Pro och den kollar bara uppdateringar när jag säger åt den

Edge går visst att avinstallera? Eller inaktivera iaf.

Har ju själv gjort det och var inte svårare än att kryssa ur en liten ruta...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

@Berrabub: Tror han tänker på denna, som kan ge vibben av något sådant. Men det är väl aning vagt och kan lika väl handla om någon mindre studie.

Det är med all sannolikhet bara en mindre studie de har haft. En keylogger hade fått internet att explodera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

Ja väldigt när knappen inte finns. Använder du ens Windows 10? Om du gör det kan du testa att avinstallera edge. Du får gärna skriva om du lyckas för vi är garanterat många som vill veta

Jag kör Win10 ja. Tänkte mer på hur man tar bort Candy crush och annat skit. Att Edge ligger på din hårddisk får du nog leva med.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C