Hur gör man windows 10 bra?

Permalänk
Inaktiv

@anon246659: Jo, jag tror(och hoppas) också det. Men de har en hel del strunt inbakat, så att folk drar lite förhastade slutsatser är inte helt konstigt. Fan, större delen av jättarnas satsningar senare tiden verkar vara i AI riktningen, och då behöver de samla så mycket uppgifter som möjligt om folk. Är själv mindre förtjust i det, men då tänker jag heller inte använda dessa tjänster. Känns ju rätt vettigt att bojkotta istället så de inte tjänar något på det. Att envisas och hitta "lösningar" är ju inte ett sätt att få dem att lyssna. Rejäl minskning i intäckter är däremot det.
Tänker inte ta denna diskussion längre då det nog bara resulterar i att det blir helvilt som vanligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyberhof:

Jag önskar att Windows 10 Pro hade gjort likadant med min dator men den gillade att söka uppdateringar och starta om datorn när jag inte var där och alla mina textdokument och mappar m.m. var sedan nedstängda vilket kunde kosta mej merparten av en arbetsdag.
Jag får väl testa igen om ett tag, men just nu är jag ganska nöjd med win7.

Man ändrar det i...group policies tror jag?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Edge går visst att avinstallera? Eller inaktivera iaf.

Har ju själv gjort det och var inte svårare än att kryssa ur en liten ruta...

Inaktivera går säkert, men inte avinstallera, nej.

Skrivet av anon246659:

Det är med all sannolikhet bara en mindre studie de har haft. En keylogger hade fått internet att explodera.

Jag får också intrycket att det är en studie.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort okonstruktiva inlägg i enlighet med §1.6.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Win 10 är verkligen det värsta och det bästa Windows genom tiderna. Helt klart snyggare grafik än 7an men fuck vad jag hatar alla spionprogram i bakgrunden!!
Den där jävla Antimalware Service Executable är de sämsta de någonsin gjort som har med "säkerhet" att göra. Ska hem o pilla i regedit sen så skiten avaktiveras.

Tyvärr så är man ju låst till win 10 med kaby lake om man vill slippa kompabilitetsproblem så va kan man göra... Jo, jag kommer kolla upp det @lllbarcode tipsade om och se om det är nått att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Regedit? stäng av den i settings.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

vet inte om detta är en trolltrod eller inte. Men läs på innan ni skiver saker som inte stämmer. Varsågoda.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/01/10/contin...
läs sektionen:
"Understanding Windows telemetry"
https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/conf...

I din egen länk säger de att din egen data kan följa med och då "ignoreras". Med tanke på deras nära samarbete med NSA och USAs regerings inställning att all data som handskas av amerikanska bolag är deras kanske man ska vara lite orolig över läcker. Sedan är även deras bas nivå (lägsta om man inte har enterprise version) ganska så omfattande och kan relativt enkelt användas för att identifiera och ta reda på mer om användaren. Bara faktum att de vet varenda program du kör, hur länge den körs borde ge dig en paus.

Permalänk
Skrivet av unknown12:

2) Det ska gå att avinstallera program. Just nu måste man sitta med candy crush o massa annat skit, har kört powershell för att få bort allt bloatware även om edge fortfarande är kvar.
5) Jag vill ha näst intill fullkomlig kontroll över MIN dator. Viss jag förstår att de inte tänker låta mig pilla på source code men det är löjligt att man har problem med att ta bort candy crush och annan bloatware.

Hej,

Vad roligt att du testar på Windows, tråkigt att du har problem med att avinstallera vissa appar. Jag har gjort en guide som du kan följa om du tycker det är för svårt själv. Edge kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men hoppas du hittar en lösning på dina problem.
Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

1) Microsoft ska inte veta ett skit om mig, de ska inte ens veta att jag använder deras os

Ja, då behöver du inte slösa mer tid på att fundera på att använda Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det där hjälpte inte, den aktiverade sig automatiskt sen. Enda sättet att bli av med skiten till 100% är att gå in i regedit och lägga till ett DWORD med värdet 1 så är den helt avaktiverad efter omstart. Hela Windows Defender måste alltså inaktiveras. Gjorde det igår och nu är datorn rapp igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv

@Garderoben: hahhhahhaa, nästan lite väl elak. "Lol" passar bra för en gångsskull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Edge går visst att avinstallera? Eller inaktivera iaf.

Har ju själv gjort det och var inte svårare än att kryssa ur en liten ruta...

Nej, kållade i Aktivera eller inaktivera Windows funktioner finns inget val där man kan inaktivera Edge, bara Internet Explorer 11.
Så vill man inaktivera Edge så går det förmodligen inte i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Du kan inte avinstallera en del saker "normalt"
Utan det kräver powershell + wim tweak.

Själv tar jag bort alla appar med powershell+wim tweak (Wim tweak är enda som faktiskt kan ta bort en del saker)
Stänger av allt temetry etc med SpybotAntibeacon, och ändrar en hel del saker manuellt eller med Winaero tweaker (Går att snabbt ändra en hel del saker vilket är betydligt smidigare)

Ett krav ifrån mig för jag ska kunna använda W10, efter allt detta är det ok.

Wimtweak finns det en del att läsa om, men finns en liten "guide" här för ta bort en del skräp.
Jag uppdaterar dock inte något som han säger. http://fdossena.com/?p=w10debotnet/index_1607.frag

Jag installerar W10 UTAN nätverk, för annars installeras allt möjligt SKIT direkt, vilket innebär att jag får börja med att rensa ut skräp drivers, mer bloat etc vid cleant OS.

Sen har jag USB med mina drivers och drar in dom, stänger av Windows update direkt.
Efter nätverk i så kör jag WURMT och väljer mina updates och döljer annat värdelöst skräp jag inte vill installera som fyller systemet med ännu mer skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Du kan inte avinstallera en del saker "normalt"
Utan det kräver powershell + wim tweak.

Själv tar jag bort alla appar med powershell+wim tweak (Wim tweak är enda som faktiskt kan ta bort en del saker)
Stänger av allt temetry etc med SpybotAntibeacon, och ändrar en hel del saker manuellt eller med Winaero tweaker (Går att snabbt ändra en hel del saker vilket är betydligt smidigare)

Ett krav ifrån mig för jag ska kunna använda W10, efter allt detta är det ok.

Wimtweak finns det en del att läsa om, men finns en liten "guide" här för ta bort en del skräp.
Jag uppdaterar dock inte något som han säger. http://fdossena.com/?p=w10debotnet/index_1607.frag

Jag installerar W10 UTAN nätverk, för annars installeras allt möjligt SKIT direkt, vilket innebär att jag får börja med att rensa ut skräp drivers, mer bloat etc vid cleant OS.

Sen har jag USB med mina drivers och drar in dom, stänger av Windows update direkt.
Efter nätverk i så kör jag WURMT och väljer mina updates och döljer annat värdelöst skräp jag inte vill installera som fyller systemet med ännu mer skräp.

Det är det som är lite tråkigt med Windows 10 ur min synpunkt, sitta och avinstallera en massa appar (bloat-ware?) som man förmodligen inte kommer att använda eller ens kange vill ha, och sen då som sagt att stänga av användarspårnings funktionerna antingen inne i Windows 10 eller med program. Så jag håller med dig efter detta så går Windows 10 och använda helt klart.

Sen har ju jag undrat lite vad app store och appar gör i ett operativsystem till PC, hör ju mer hemma i surfplattor eller smartphones.
Surfplatte-OS känns det lite som ibland tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wolfmoon:

Det är det som är lite tråkigt med Windows 10 ur min synpunkt, sitta och avinstallera en massa appar (bloat-ware?) som man förmodligen inte kommer att använda eller ens kange vill ha, och sen då som sagt att stänga av användarspårnings funktionerna antingen inne i Windows 10 eller med program. Så jag håller med dig efter detta så går Windows 10 och använda helt klart.

Sen har ju jag undrat lite vad app store och appar gör i ett operativsystem till PC, hör ju mer hemma i surfplattor eller smartphones.
Surfplatte-OS känns det lite som ibland tycker jag.

Det finns en version av 10:an som saknar allt vad appar heter, som kan stänga av all telemetri och som slipper buggiga "feature" uppdateringar. Som en modern version av Windows 7 ungefär. Du kan säkert gissa vilken version jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Det finns en version av 10:an som saknar allt vad appar heter, som kan stänga av all telemetri och som slipper buggiga "feature" uppdateringar. Som en modern version av Windows 7 ungefär. Du kan säkert gissa vilken version jag menar

Är man fortfarande missnöjd med Windows 10 efter att telemetrin eller användarspårning eller vad man nu väljer att kalla det för är avstängd så är det bara att byta.
Finns fler operativsystem än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Det finns en version av 10:an som saknar allt vad appar heter, som kan stänga av all telemetri och som slipper buggiga "feature" uppdateringar. Som en modern version av Windows 7 ungefär. Du kan säkert gissa vilken version jag menar

Problemet med LTSB Enterprise är att den kommer hamna efter i större uppdateringar, ex nästa creator. Vilket är okej, problemet blir väll att nyare GPU Drivers ex inte kommer stödjas längre fören LTSB uppdateras, och vad jag sett kommer det vara sällan framöver.

Körde själv denna ett tag, men eftersom strulet kommer nästa major update så la jag istället tid på att försöka rensa upp W10 pro så mycket jag kunde så jag kan köra nyare uppdateringen av W10 snart.

Om jag ser något att dom kommer släppa en ny LTSB kort efter nästa major content "creators edition" så kommer jag 100% gå över igen till ny LTSB, men tvivlar på det släpps ;/

Permalänk
Medlem

Vad är ni rädda för? Vad är det som kommer drabba er om NSA eller vilka nu det är kan se att ni besökt Aftonbladet på internet eller skrivit en uppsats?
Vad är det ni tror de skulle vara intresserade av?
Jag menar, grannarna ser varje morgon att jag sätter mig i bilen och åker till jobbet. Jag kommer inte sluta åka bil på grund av det.
Frågan är som sagt, vad är det ni tror Microsoft och USAs regering vill veta om er? Hur kommer det påverka ert liv?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

rekomendation

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vad är ni rädda för? Vad är det som kommer drabba er om NSA eller vilka nu det är kan se att ni besökt Aftonbladet på internet eller skrivit en uppsats?
Vad är det ni tror de skulle vara intresserade av?
Jag menar, grannarna ser varje morgon att jag sätter mig i bilen och åker till jobbet. Jag kommer inte sluta åka bil på grund av det.
Frågan är som sagt, vad är det ni tror Microsoft och USAs regering vill veta om er? Hur kommer det påverka ert liv?

Personligen bryr jag mig inte om det, däremot bryr jag mig om allt bloat skit som måste tas bort, där inkluderar även vissa telemetry som skickar saker.

Permalänk
Medlem

Ja bloaten vill man ju inte ha, det håller jag med om.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Högerklicka på en app och välja avinstallera är svårt?

Menar du att man inte ens behöver öppna en terminal och skriva in en roman med kommandon [naturligtvis efter att man kämpat sig till sig filrättigheterna och lyckats häva alla lustiga cross-dependencies som existerar av ingen anledning förutom att göra livet surt] för att göra det? Oacceptabelt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Vad är ni rädda för? Vad är det som kommer drabba er om NSA eller vilka nu det är kan se att ni besökt Aftonbladet på internet eller skrivit en uppsats?
Vad är det ni tror de skulle vara intresserade av?
Jag menar, grannarna ser varje morgon att jag sätter mig i bilen och åker till jobbet. Jag kommer inte sluta åka bil på grund av det.
Frågan är som sagt, vad är det ni tror Microsoft och USAs regering vill veta om er? Hur kommer det påverka ert liv?

Personligen finner jag det ganska skrämmande att de redan nu utvecklat lösenordsknäckare som skannar all din sociala media för att snabbt klura ut majoritetens lösenord.
Jag är heller inte förtjust i att gå mot en värld av AI och robotar, pga att det kommer skapa rejäl oro i en redan orolig värld. Detta tack vare att många jobb ej längre kommer finnas när t ex självkörande bilar sätts i bruk av, troligen Uber, som redan har en fungerande app för ändamålet.
Det är bara starten på en lång lista av allt negativt som kan inträffa när kartläggning och informationsinsamlande görs.

Edit: Talaren två steg ner gjorde att jag kände behov av att tillägga: Det gör mig obekväm då det är just länder där humanismen inte står i top. Jag är t ex lagom tveksam på att något av storföretagen bryr sig minsta lilla om att miljontals mister sina jobb, och än mindre i andra länder.

Edit2: Tillägger även: Om du nu tycker att sådant är positivt. Varför inte låta annan aktör göra det istället för att en och samma jätte ska ha hela marknaden? Känns ju i alla fall lite bättre om folk kan tjäna lite på en ny aktie..

Permalänk
Medlem

tl;dr
Du kan installera Windows 7 istället, om Win10 inte möter kraven.
Jag kör det på HTPCn just nu och det fungerar utmärkt, verkar ha bra applikationsstöd.

Du får dock leva med att även Windows 7 tar en hel del diskutrymme, men det beror i huvudsak på alla DLL:er och andra komponenter så att den är kompatibel med just alla typer av applikationer som gjorts för Windows-OS genom tiderna.
http://www.thewindowsclub.com/winsxs-folder-windows-7-8

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Vad är ni rädda för? Vad är det som kommer drabba er om NSA eller vilka nu det är kan se att ni besökt Aftonbladet på internet eller skrivit en uppsats?
Vad är det ni tror de skulle vara intresserade av?
Jag menar, grannarna ser varje morgon att jag sätter mig i bilen och åker till jobbet. Jag kommer inte sluta åka bil på grund av det.
Frågan är som sagt, vad är det ni tror Microsoft och USAs regering vill veta om er? Hur kommer det påverka ert liv?

Det är ett ställningstagande för att bromsa en allt mer facistisk verklighet. Jag är inte det minsta rädd för lagen eller diverse spionbyråer. Däremot, vänstervindarna med gatustenskastare och allmän mobbmentalitet som genomsyrar allt från media till myndigheter skrämmer skiten ur mig. Steget är inte långt till att MS säljer ut sig de med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av unknown12:

Hej Linux Mint älskar jag. Det är så ett os ska vara! Men eftersom mitt fritidsarbete kräver vissa program som linux inte har ersättare till och inte heller fungerar i wine eller playonlinux måste jag med stor sorg i hjärtat byta till windows. Har funderat på 7 men det känns föråldrat så tänkte på 8.1 men det är nästan samma skit men nytt utseende så det måste bli windows 10. Jag har följade problem med windows 10 som gör mig så arg så det är helt otroligt.

1) Microsoft ska inte veta ett skit om mig, de ska inte ens veta att jag använder deras os
2) Det ska gå att avinstallera program. Just nu måste man sitta med candy crush o massa annat skit, har kört powershell för att få bort allt bloatware även om edge fortfarande är kvar.
3) Jag vill inte ha spyware
4) Jag vill inte att alla skit prosseser ska ligga i bakgrunden som windows tvingar på än, liksom windows keylogger, VARFÖR?
5) Jag vill ha näst intill fullkomlig kontroll över MIN dator. Viss jag förstår att de inte tänker låta mig pilla på source code men det är löjligt att man har problem med att ta bort candy crush och annan bloatware.
6) Va fan är grejen med inställningar OCH kontrollpanelen?

Jag förstår att detta är ett os för de som vill sälja sin själ till Microsoft men finns det något sätt att göra så att det åtminstone blir dugligt för att boota på utan att fundera på självmord?

Varför inte köra win i en virtuell maskin under linux eller så kör man både linux och win virtuellt, ogillar man win så virtualiserar man självklart inte med nån MS produkt utan VMWare är troligen bästa alternativet. Då kan man köra i win för det man verkligen tvingas använda där och allt normalt gör man i linux och det är lätt att växla jämfört med att dualboota eftersom båda os en alltid är igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vad är ni rädda för? Vad är det som kommer drabba er om NSA eller vilka nu det är kan se att ni besökt Aftonbladet på internet eller skrivit en uppsats?
Vad är det ni tror de skulle vara intresserade av?
Jag menar, grannarna ser varje morgon att jag sätter mig i bilen och åker till jobbet. Jag kommer inte sluta åka bil på grund av det.
Frågan är som sagt, vad är det ni tror Microsoft och USAs regering vill veta om er? Hur kommer det påverka ert liv?

Mitt liv? Förmodligen inte alls. Men det betyder inte att man inte bör protestera. Jag kommer heller förmodligen inte drabbas direkt av rasism, barnporr, censur eller något annat som jag gärna protesterar mot.

En vis man sa en gång "Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

En keylogger hade fått internet att explodera.

Hur då menar du? Logga en bunt tangenter över tid, zippa ihop och ladda upp - det blir väldigt lite data. Skulle påverka internet omärkbart lite, även om alla världens Windows 10-burkar gjorde det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Hur då menar du? Logga en bunt tangenter över tid, zippa ihop och ladda upp - det blir väldigt lite data. Skulle påverka internet omärkbart lite, även om alla världens Windows 10-burkar gjorde det.

Nu missförstod du nog rejält...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Hur då menar du? Logga en bunt tangenter över tid, zippa ihop och ladda upp - det blir väldigt lite data. Skulle påverka internet omärkbart lite, även om alla världens Windows 10-burkar gjorde det.

Jag menar reaktionerna och nyheterna om Microsoft nu hade blivit påkomna med en keylogger installerat i W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag menar reaktionerna och nyheterna om Microsoft nu hade blivit påkomna med en keylogger installerat i W10.

Ah. Tyvärr är jag inte så säker på det... folk i allmänhet verkar inte bry sig särskilt mycket, vilket är väldigt synd eftersom MS m.fl. därför kan fortsätta ostört med sin förbannade "telemetri".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Windows 7 samlar också information och har alltid gjort.

W7 alltid samlat information???

Vill du utveckla? Mig veterligen så började MS med detta ganska nyligen med hjälp av en specifik uppdatering.