Hur gör man windows 10 bra?

Permalänk
Medlem

Jag kör Pro N och upplever inte en massa bloat i min installation..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

W7 alltid samlat information???

Vill du utveckla? Mig veterligen så började MS med detta ganska nyligen med hjälp av en specifik uppdatering.

Tycker denna sida tar upp bra vilka uppdateringar man (generellt) ska undvika, följde den förut, men lite gammal nu kanske:
http://forums.pixeltailgames.com/t/windows-7-8-windows-update...

Ingen keylogger-statistik men pretty much allt annat...
https://www.extremetech.com/computing/220588-new-windows-10-s...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om bloaten är så mycket värre i tian än tidigare, man har alltid fått med en massa program med Windows som merparten inte använder liksom, och det gäller förstås alla andra OS också. Candy Crush kan jag tycka var lite över gränsen men det är ju extremt enkelt att ta bort.

Angående telemetri eller "spionerande" så är det inte så farligt om man litar på vad MS säger att de samlar in, hur de samlar in och sammanställer det, och syftet med insamlingen. Litar man inte på vad de säger så borde man kanske undvika Windows och MS-produkter i allmänhet.

Om du nu måste använda Windows av någon anledning mot din vilja så är det ju enkelt att köra dual boot så kan du göra allt annat i valfritt OS och bara köra det du måste i Windows. Är det en jobbdator så är det inte så mycket att tala om dock, du får helt enkelt hålla till godo med det som din arbetsgivare ger dig och hålla ditt privatliv borta från den datorn (eller exempelvis köra en VM med VPN eller liknande). Och risken att arbetsgivaren spionerar på vad du gör och agerar på det är förstås mycket större än att MS eller NSA skulle göra det så det är ett gott råd oavsett OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeyCat:

W7 alltid samlat information???

Vill du utveckla? Mig veterligen så började MS med detta ganska nyligen med hjälp av en specifik uppdatering.

Finns rätt många, här har du en tråd som har en del/alla listade. (vet inte om det finns fler)
Edit: Ahh, fanns visst ett rätt bra svar att kika på redan. Men denna får stanna ifall det finns någon mer info.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med Windows 10 och har aldrig sett skymten av Candy Crush, inget dyker heller upp när jag söker på det?

Så när det kommer till "Bloat" kan jag inte säga att det är i någon större utsträckning det bekommer mig.

Däremot telemetri och den mängd information som överlag sipprar från oss användare till M$ eller andra aktörer bör tas på allvar, även om det inte finns utrymme för mig i livet att ta den hänsyn till det som skulle krävas för att veta precis vad som händer och sker med mina enheter hela tiden. Det enda som går att göra för att undvika att "din data" kommer i andras händer(orätta eller ej) är att inte vara en del av det moderna samhället.

I en värld där pengar styr, kommer det aldrig bli något gott av något som har ett stort för stort värde för någon. Det första som kan förväntas är att en skrupelfri entitet tillskansar sig oskäligt mycket och lämnar föga utrymme till dygder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tycker denna sida tar upp bra vilka uppdateringar man (generellt) ska undvika, följde den förut, men lite gammal nu kanske:
http://forums.pixeltailgames.com/t/windows-7-8-windows-update...

Ingen keylogger-statistik men pretty much allt annat...
https://www.extremetech.com/computing/220588-new-windows-10-s...

Tack för länkarna har varit på likanande sidor...min kommentar var att Loxus påstod att W7 alltid samlat info precis som W10 vilket inte stämmer.

Permalänk
Avstängd

Det jag vill ha bort från mitt Windows 10 är alla jävla program och appar kopplade till Xlive eller Xbox..totalt onödiga resurser för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Det jag vill ha bort från mitt Windows 10 är alla jävla program och appar kopplade till Xlive eller Xbox..totalt onödiga resurser för min del.

Några få MB sparar man väl in om man tar bort det. Det kan lika gärna få ligga där. De är dessutom inte igång om du inte startar dem manuellt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Några få MB sparar man väl in om man tar bort det. Det kan lika gärna få ligga där. De är dessutom inte igång om du inte startar dem manuellt.

Okej, tycker de startar så fort jag går in i MS-Store.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeyCat:

W7 alltid samlat information???

Vill du utveckla? Mig veterligen så började MS med detta ganska nyligen med hjälp av en specifik uppdatering.

Ja, alltid. Dock har dom utökat det i senare uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Det finns en version av 10:an som saknar allt vad appar heter, som kan stänga av all telemetri och som slipper buggiga "feature" uppdateringar. Som en modern version av Windows 7 ungefär. Du kan säkert gissa vilken version jag menar

Kan ni upplysa mig om vilken version "Crockett" menar ??

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, alltid. Dock har dom utökat det i senare uppdateringar.

Inte för att vara anal men har du en länk till ditt påstående? Intresserad av mer info om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel:

Kan ni upplysa mig om vilken version "Crockett" menar ??

Enterprise 2016 LTSB (LTSB versionen är den utan allt skräp) Sen finns N version av denna också, utan media funktioner.

Skrivet av Exxovion:

Några få MB sparar man väl in om man tar bort det. Det kan lika gärna få ligga där. De är dessutom inte igång om du inte startar dem manuellt.

Fast det är dom.
Ex ALT+G game crap menyn är alltid igång om du inte loggar in i appen (vilket kräver login med email, sen stänger av) alt tar bort hela skiten.
Cortana Search körs ALLTID bakom, även om du inte använder det, för att ta bort detta kräver det att du döper om/tar bort en mapp i WindowsApps som är låst, vilket kräver att du stänger av den sen tar bort skiten annars startas den igen.

På samma sätt massa andra services osv körs bakom KONSTANT, om man inte stänger av dom.

Handlar absolut 0 om "MB"

Jag tar bort allt, stänger av alla sjukt onödiga processer som körs.

Permalänk
Medlem

Händer inget när jag trycker på ALT+G här, vad ska komma upp? Aldrig använt Store heller vad jag vet, hänger det ihop m¨ånne?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Så vi är tillbaka till denna diskussion igen... På med foliehattarna people!

F.ö, Microsoft har alltid samlat information. De var bara mer öppna med det till Win10.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Här sitter jag och har inte stängt av något informationssamlande.. och se på fan så har inte jorden gått under ännu..

Edge och internet explorer "går inte" att ta bort eftersom dom räknas som framework till övriga systemet. Självklart kan du ju gå å radera filer och sökvägar manuellt, men då skulle jag inte räkna med att något funkar som det ska sedan.

Sedan förstår jag inte varför så många av er slår av windows update? En manuellt installerad drivrutin byts inte ut av windows update, och alla säkerhets uppdateringar är ju endast där för att göra datorn säkrare så att din privata information INTE ska läcka.

Känns som ifall ni skulle skaffa en bil så skulle ni undvika både besiktning och verkstaden då dom kan se miltalet på besiktningen, och tänk om dom på verkstaden tar sönder någon av alla moddar du har installerat?

Låt microsoft samla in prestanda info, och låt dom utföra nödvändig service!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Nu när uBlock Origin finns till Edge, så har den plötsligt blivit den smidigaste webbläsaren för mig. Speciellt på min lilla 8"-platta med Win10 Pro. Bloat och annat går även numera att bli av med vilket plågat mig tidigare.

Tillsammans med Classic Start, Spybot Anti-Beacon samt Winaero Tweaker så är Windows 10 Anniversary Update riktigt trevligt. Självklart kör jag lokalt konto och väljer själv vad Microsoft ska få access till.

Inget Windows har varit perfekt out-of-the-box, men nu när Redstone 2 är på väg ut så är Anniversary Update ett stabilt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Händer inget när jag trycker på ALT+G här, vad ska komma upp? Aldrig använt Store heller vad jag vet, hänger det ihop m¨ånne?

https://www.youtube.com/watch?v=sU6DFUgBE4g
Detta jag snackar om.
Minns inte genvägen, det är iaf enabled som default i Win 10, gå o stänga av i regedit, avinstallera eller logga in i appen och stänga av det.
Jag tar bort hela xbox skräpet personligen, kommer aldrig använda det och vill inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Enterprise 2016 LTSB (LTSB versionen är den utan allt skräp) Sen finns N version av denna också, utan media funktioner.

Fast det är dom.
Ex ALT+G game crap menyn är alltid igång om du inte loggar in i appen (vilket kräver login med email, sen stänger av) alt tar bort hela skiten.
Cortana Search körs ALLTID bakom, även om du inte använder det, för att ta bort detta kräver det att du döper om/tar bort en mapp i WindowsApps som är låst, vilket kräver att du stänger av den sen tar bort skiten annars startas den igen.

På samma sätt massa andra services osv körs bakom KONSTANT, om man inte stänger av dom.

Handlar absolut 0 om "MB"

Jag tar bort allt, stänger av alla sjukt onödiga processer som körs.

ALT+G ? Vad menar du ska hända då?

Har kollat processlistan i aktivitetshanteraren och dessa "onödiga" appar dyker bara upp där när man själv har valt att starta dem. Tog för givet att det var likadant på andra datorer också.

Permalänk
Avstängd

Enda sättet att göra Windows 10 bra är att avinstallera det.

Peace!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Sedan förstår jag inte varför så många av er slår av windows update? En manuellt installerad drivrutin byts inte ut av windows update, och alla säkerhets uppdateringar är ju endast där för att göra datorn säkrare så att din privata information INTE ska läcka.

Det är ju de påtvingade omstarterna som man helst vill undvika. Nu kan man ju med lite tricksande undvika detta och då får datorn gärna ladda hem uppdateringar men jag vill avgöra när de skall installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Tack för länkarna har varit på likanande sidor...min kommentar var att Loxus påstod att W7 alltid samlat info precis som W10 vilket inte stämmer.

Ja det stämmer nog inte, i alla fall inte vad man kan bevisa... ville bara ge dig länkar i ämnet

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju de påtvingade omstarterna som man helst vill undvika. Nu kan man ju med lite tricksande undvika detta och då får datorn gärna ladda hem uppdateringar men jag vill avgöra när de skall installeras.

Enklaste tricket är väl att bland annat stänga av omstart av datorn i schemaläggaren?
https://techjourney.net/permanently-disable-prevent-automatic...

Redstone 2 sägs bli bättre på detta området, där bland annat "active hours" bli mer konfigurerbart. Pro versionen lär även bli värd namnet igen där man åter igen kan ta kontrollen över uppdateringar (dock osäker på vad detta innebär exakt). Känner jag Microsoft rätt så är tyvärr risken stor att mycket annat "lagas sönder". Så tills jag vet mer kommer jag försöka tweaka 1607 tills ögonen blöder!

Jag avskydde verkligen 1607 (Redstone 1) när det släpptes, men nu när många tweaks hunnit ikapp så är det mot all förmodan den bästa versionen av 10:an enligt mig. Bara en sådan sak som att kunna stänga av tablet-läget på min platta är underbart! Kör Classic Start och vill inte se startmenyn från 10:an alls.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vet inte om detta är en trolltrod eller inte. Men läs på innan ni skiver saker som inte stämmer. Varsågoda.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/01/10/contin...
läs sektionen:
"Understanding Windows telemetry"
https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/conf...

Hahaha, how microsoft is not spying on you. Skriven av.....Microsoft!! Kanonbra källa

Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat w7 på en kaby lake, och det är inte lätt ska jag säga. Testade några versioner w7 och några gick inte alls installera pga övriga fel (saknar drivrutiner vid installationen). Till slut hittar jag en som funkar. Jag äger inte längre en cd/dvd spelare och det ör rätt svårt utan. W7 känner inte till nånting precis after installationen, inte ens en usb stick (som jag använde för at installera w7 - ironiskt) så var jag tvungen att koppla ssd driven till en annan dator och föra över drivrutinerna på den. Efter man får igång nätverkadaptern är det smooth sailing...

Permalänk
Medlem

Tack! Jag såg filmen. Det är ju helt sjukt vad MS har byggt in för att ta del av all din information. Inte bara lite grann... all!!!

Och även om man stänger av att Win skall skicka information, så slås det på igen när Win uppgraderas. Helt utan att berätta detta för användaren. Hallååå!!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickyss:

Hahaha, how microsoft is not spying on you. Skriven av.....Microsoft!! Kanonbra källa

läs license agreement då om du nu inte tror på det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag är mest fascinerad av den dubbelmoral i alla trådar som berör säkerhet m.m. i Windows.. folk skriker sig hesa, foliehatten på. Nästan så jag tror ni har datorn inne i en bly isolerad bunker.

Sen är de allra flesta nöjda och glada över att gå omkring med sin Android telefon, där operativsystemet är byggd av ett företag som säljer information om dig i reklam syfte m.m.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Jag är mest fascinerad av den dubbelmoral i alla trådar som berör säkerhet m.m. i Windows.. folk skriker sig hesa, foliehatten på. Nästan så jag tror ni har datorn inne i en bly isolerad bunker.

Sen är de allra flesta nöjda och glada över att gå omkring med sin Android telefon, där operativsystemet är byggd av ett företag som säljer information om dig i reklam syfte m.m.

Åtminstonde för mig så har dessa två apparater helt olika användningsområden - och därmed ställer jag helt olika krav på dem.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3