Tjenare, då du har Telia öppen fiber så misstänker jag att du har en patchpanel i bostaden så du har möjlighet att koppla datorn med nätverkskabel i princip varje rum. Enligt pingplottern så ser det ut som att du använder routern som ingår i abonnemang vilket inte är någon super router direkt.
Testa följande:
1. Koppla din dator direkt mot inkommande fiberuttag med gärna en helt ny internet kabel.
2. Om problemet kvarstår, utför en pingplotter mot sunet.se om du upplever att allting på internet fördröjds.
3. Om problemet endast uppstår i CS, ta reda på vilken IP adress CS servern använder och servern behöver kunna svara på ICMP paket (ping paket).
4. Testa gärna med en annan dator direkt mot inkommande fiberuttag.
Har du en fiberkonverter som kräver strömadapter som inkommande uttag eller är det ett vanligt bredbandsuttag?
Om CS fungerar dåligt med 2 olika datorer med 2 olika nätverkskablar direkt mot inkommande fiberuttag så sitter felet hos antingen Telia eller CS servern och det kommer vi att se om du bifogar en bild i tråden och pingplotter testet bör helst vara utfört i flera timmar så att du "fångar felet".
Om internet i allmänhet upplevs dåligt så kan du ringa Telias tekniska support och fråga dom hur ljusvärdena mot konvertern ser ut. Om ljusvärdena ser dåliga ut så behöver Telia skicka ut en tekniker som får byta ut konvertern och SFP vid konverter och SFP vid switch. Om du endast har ett bredbandsuttag som inkommande uttag så har du koppar mellan switch och bostad och då kan du be Telia göra en " VIR" mätning som mäter meter avståndet mellan switch och ditt uttag och testet visar även om det uppstår "crosstalk" eller om något av paren kortsluter.
Mvh Felix