Sennheiser 7.1 audio application drar mycket CPU

Permalänk
Medlem

Sennheiser 7.1 audio application drar mycket CPU

Någon annan som har något Sennheiser USB-headset (jag har PC373D, länk) och också upplever hög CPU usage?

På både min stationära och bärbara har jag riktigt hög cpu-usage, typ 10-20-25% ibland, även när jag inte kör något ljud till dem. Är detta normalt? Jag kunde inte ens använda dem till min laptop eftersom den då drar igång fläkten vilket är störande. Har googlat runt en del men inte hittat något.

Redigt besviken, trodde jag köpte bland det bästa som fanns, men ingen recension sa något om att Sennheisers ljudapplikation drar en massa cpu, jag får t om märkbart sämre framerate i BF4 :[

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Fix på vej

Hej davyp3,

Jeg arbejder i Sennheiser's gaming segment.

Vi er i gang med en opdatering af softwaren til 3D donglen på PC 373D, hvor CPU forbruget vil blive betydeligt reduceret. Vi regner med at have den nye opdatering tilgængelig i løbet af november måned.

Bedste hilsner,
Michal

Permalänk
Medlem

Har du hittat exakt vad som drar all CPU kraft?
Är det mjukvaran i sig själv eller bara när funktionerna i programmet är på?
Lite felsökning är alltid bra.

Sen att köpa bland det bästa som finns säger inte så mycket när det är ett headset.

Permalänk

@Sinery: Det skyldes primært noget indbygget debugging i softwaren. Dette bliver nu fjernet, og vil sammen med andre mindre tweaks reducere CPU forbruget.

Sammen med den opdaterede driver vil en update-log være tilgængelig, hvor man vil kunne se præcist hvad der er blevet fixet.

Mvh.
Michal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michal_Tempczyk:

@Sinery: Det skyldes primært noget indbygget debugging i softwaren. Dette bliver nu fjernet, og vil sammen med andre mindre tweaks reducere CPU forbruget.

Sammen med den opdaterede driver vil en update-log være tilgængelig, hvor man vil kunne se præcist hvad der er blevet fixet.

Mvh.
Michal

Lånar tråden en aning om det är okej.

Jag har ett problem med de nya Sennheiser PC 373D när jag aktiverar surround mode, t.ex i BF1 samtidigt som 7.1 mode är igång på headsetet så funkar 7.1 ljudet perfekt från alla sidor förutom höger. Allt ljud som kommer in direkt från höger sida låter som stereo mode medans alla andra sidor låter som 7.1.

Detta kan beskrivas som att någon sätter en hand över ditt högra öra och håller den i en kåpa samtidigt som du hör ljud.

Någon som stött på något liknande förut, och om så hur fixade ni detta?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

@Arnzeal:
Prøv at sætte dine audio settings i B1 til følgende og se om det hjælper:
Output configuration: Surround
Sound Preset: Headphones
Dolby Atmos TM: OFF

Har du andet sound-processing software kørende på din PC?

Det burde ikke være muligt at modtage stereo i den ene og 7.1 i den anden, da kilden er den samme, så kan være der er noget processing som forstyrrer.

/Michal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michal_Tempczyk:

@Stealthalicious:
Prøv at sætte dine audio settings i B1 til følgende og se om det hjælper:
Output configuration: Surround
Sound Preset: Headphones
Dolby Atmos TM: OFF

Har du andet sound-processing software kørende på din PC?

Det burde ikke være muligt at modtage stereo i den ene og 7.1 i den anden, da kilden er den samme, så kan være der er noget processing som forstyrrer.

/Michal

Tack för ditt snabba svar Michal.

I BF1 kör jag redan med de inställningar du rekommenderade. Det är dock även i andra spel som Rust och Tom Clancy Rainbow Six Siege som problemet uppstår.

Tidigare körde jag med PC 363D där ljudet alltid fungerade felfritt. Sedan under en kort period använde jag mig av Astro A50 tills jag nu bytt till de nya PC 373D.

Har självklart avinstallerat alla tidigare mjukvaror och ljuddrivrutiner från 363D och Astro A50. Har även aldrig installerat Realtek drivrutin som mitt moderkort stödjer då det aldrig fanns behov. Skall därmed inte köras några andra ljuddrivrutiner utom Sennheiser Dongle Software.

Dock finns det flera Nvidia ljudenheter i Windows som är inaktiverade samt andra små ljudenheter (high definition audio device), även dom inaktiverade.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

@Michal_Tempczyk Jag har testat mitt headset på min MSI laptop och problemet kvarstår.

Ser ut som att problemet inte ligger i min individuella dator utan Sennheisers hårdvara eller mjukvara.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

@Arnzeal: Det er ikke et problem vi tidligere har oplevet, hverken relateret til softwaren eller headset. Surround sound bliver processeret på baggrund af hvad softwaren modtager fra computeren, så at den lyder forkert/anderledes i højre vs. venstre burde ikke kunne lade sig gøre via 3D donglen's software.

Har du mulighed for at teste det samme headset på en anden computer?
Og har du fortsat dit PC 363D? Hvis ja; virker det så korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michal_Tempczyk:

@Stealthalicious: Det er ikke et problem vi tidligere har oplevet, hverken relateret til softwaren eller headset. Surround sound bliver processeret på baggrund af hvad softwaren modtager fra computeren, så at den lyder forkert/anderledes i højre vs. venstre burde ikke kunne lade sig gøre via 3D donglen's software.

Har du mulighed for at teste det samme headset på en anden computer?
Og har du fortsat dit PC 363D? Hvis ja; virker det så korrekt?

@Michal_Tempczyk Jag har testat mitt PC 373D på både min dator i sign (desktop) samt min MSI (laptop) och problemet är fortfarande där.

Och ja, jag har fortfarande kvar min PC 363D som jag testade på min stationära dator (desktop) och surround ljudet fungerar perfekt igen. Alla tester kördes i samma spel vilket var Rust med 7.1 surround audio mode inställt i själva spelet.

Kan även lägga till att jag installerat om dongle software ett flertal gånger, de sista försöken följde jag Sennheisers egna install guide (länk) för att vara 100% säker på att jag gör rätt.

Ett annat litet problem jag stöter på då och då som jag aldrig upplevde med PC 363D är ett väldigt konstigt missljud som ibland uppstår precis vid start av datorn när man bland annat tittar på youtube videos eller drar på Spotify. Det är bara ett bullerljud, inget likt det som faktiskt spelas på datorn. Dock brukar det fixas om man refreshar videon eller inaktiverar och aktiverar Sennheiser main ljudenheten via Windows. Inte hela världen för mig, dock kanske det har något att göra med mitt surround problem som jag anser är av stor betydelse.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

@Arnzeal: Kan du sende mig en privatbesked (kan ikke lige se om man kan det her på bloggen?) med din e-mail, så sætter jeg dig i kontakt med en af vores product managers. Han har muligvis en beta driver du lige kan teste med.

Så, har sendt en privat besked til dig.

Permalänk
Medlem

Hej, lånar väl tråden lite... förutom dessa "problem" som säkert fixas inom snar framtid (är positiv!) Är de något ni rekommenderar gott folk?! sitter på ett par pc 360 g4me från.. ah när de kom och börjar bli lite slitna i mitt tycke.

Är de så att de är värt den uppgraderingen.. OM de ens är en uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Har du hittat exakt vad som drar all CPU kraft?
Är det mjukvaran i sig själv eller bara när funktionerna i programmet är på?
Lite felsökning är alltid bra.

Sen att köpa bland det bästa som finns säger inte så mycket när det är ett headset.

Ja, nu verkar ju supporten säga att det är en uppdatering på gång. Men det är mjukvaran som drar oavsett om man använder ljudet eller ej. Ser nu att den inte bara drar CPU utan även konstant c:a 4 MB/s på disken också.

Att köpa det bästa trodde jag skulle ge mig en större sannolikhet att råka ut för såna här problem, med tanke på att förhoppningen var att hård/mjukvaran skulle vara mer utförligt testad. Ingen recensent har heller sagt något om detta problem vilket är märkligt om det nu är en känd bugg. Köpta recensenter kanske?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Kan bara informera om att en ny drivrutin som fixar ovanstående problem har släppts vilket löste problemet för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]