Datorn hackar till lite var tredje sekund

Permalänk
Medlem

Datorn hackar till lite var tredje sekund

Hej!

Min dator har utan att jag gjort något speciellt börjat hacka till någon millisekund var typ tredje sekund. Händer både när jag spelar och när jag är ute i Windows. Startar jag om datorn så fungerar allt felfritt i typ 10 minuter, sen börjar det hacka igen.

Läste nånstans att det kan vara något med RAM-minnena. Har två ramminnen på 2x4GB och har provat plocka ut ett i taget och använda olika slots. Hjälpte ej.

Dator:
Operativsystem: Windows 10
Processor: i5-4670K @3,4Ghz
Moderkort: ASUS Z87-A
Minne: 2x4GB Kingston hyperx genesis
Grafikkort: Geforce GTX 770
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO 128GB (plus två andra kassa som jag lagrar saker på)
Temperaturer: Vet ej, men kollar upp det om det behövs.

Tacksam för svar!

//Erik

Permalänk
Medlem

Låter som det möjligtvis kan vara något program i bakgrunden som körs igång efter en stund. Har du kollat igenom Aktivitetshanteraren?
Jag har varit med om liknande problem. I ett av fallen vart det Windows Update som bråkade, andra gången var det något virus program. Ta en titt o se om du hittar något som använder mycket av CPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrillZo:

Låter som det möjligtvis kan vara något program i bakgrunden som körs igång efter en stund. Har du kollat igenom Aktivitetshanteraren?
Jag har varit med om liknande problem. I ett av fallen vart det Windows Update som bråkade, andra gången var det något virus program. Ta en titt o se om du hittar något som använder mycket av CPU'n.

Tack för tipset! Kollade igenom aktivitetshanteraren och allting såg rätt normalt ut. Minnet låg på 50% typ hela tiden vilket jag antar är rätt högt, oklart vad det används till också då den process som använder mest är Chrome med ca130mb. CPUn låg på cirka 15%, där var det windows defender interface som tog upp det mesta.

Varken Memory eller CPU spikeade utan låg stabilt på dom procenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrillZo:

Låter som det möjligtvis kan vara något program i bakgrunden som körs igång efter en stund. Har du kollat igenom Aktivitetshanteraren?
Jag har varit med om liknande problem. I ett av fallen vart det Windows Update som bråkade, andra gången var det något virus program. Ta en titt o se om du hittar något som använder mycket av CPU'n.

Skrivet av Zedzolol:

Tack för tipset! Kollade igenom aktivitetshanteraren och allting såg rätt normalt ut. Minnet låg på 50% typ hela tiden vilket jag antar är rätt högt, oklart vad det används till också då den process som använder mest är Chrome med ca130mb. CPUn låg på cirka 15%, där var det windows defender interface som tog upp det mesta.

Varken Memory eller CPU spikeade utan låg stabilt på dom procenten.

Hm, provade döda "windows defender interface" och det verkar ha löst problemet Tack så mycket!!

Permalänk
Medlem

@Zedzolol: Underbart! Kul att jag kunde vara till hjälp!