Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Jodå, nog konkurrerar de ut igenjörer till höger och vänster, djupa fickor som de har.

Nej, men förtur till hyresrätter har dem.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Nej, men förtur till hyresrätter har dem.

25% av Solnas hyresrätter går raka vägen till invandrare. Fantastiskt solidariskt för de som köat i 5 år och mer eller mindre fått 5 år extra att köa. Svenska folket måste vara världens med generösa då vi verkar anse att vi inte behöver vare sig bostäder eller välfärd själva.

Jag råkade ut för en extremt jobbig situation i helgen då jag behövde hjälpa en dement anhörig som bor i Härnösand att få psykiskt hjälp.
Det visade sig att han som Svensk medborgare inte kunde få akut hjälp.
Däremot finns mobila teamet tillgängligt dygnet runt för. Håll i er. ENDAST till ensamkommande flyktingbarn över 18år.
https://www.harnosand.se/stodochomsorg/barnungdomochfamilj/resurserochverksamheter/mobilateamet.4.4a1ded0812d05ffb715800011784.html
Jag har inte varit så arg på väldigt länge som vid den situationen.

Ringde och frågade. "Så om jag skulle ljuga. Och säga att den här personen som betalat skatt hela sitt liv och inte erbjuds hjälp. Om jag säger att han är ett flyktingbarn över 18år som heter Muhammed. Då åker ni ut och hjälper honom?".
Svaret var Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det vi ser på bostadsmarknaden är i grund och botten en korrigering av läget, något som borde ha skett under de senaste 25 åren, inte de senaste 10. Jämfört med 1992 så är folkmängden idag 25% och BNP är 50% högre per kapita. Sammantaget innebär det att ekonomin är nästan dubbelt så stor idag jämfört med 1992. Men ändå fanns det 2012-12-31 (sista datum i SCBs statistik) endast 12,5% fler bostäder i Sverige än 1991.

Nej det vi ser är inte en korrigering av läget. Det är ungefär så här en person med skygglapparna uppe låter för att försvara sin egen investering alternativt sin egen politik. Bostadsbristen du refererar till har en stor del att göra med situationen absolut. Det är dock ett tillfälligt problem som beror på vansinnig massinvandring och för dåligt byggande.
Sverige har en väldigt konstig syn på bostäder då kommunerna alltid varit extremt snabba med att riva bostäder som står tomma. Och det sparkar oss i baken just nu.

Citat:

Visst finns det skäl att tro att de prisnivåer vi ser idag är uppblåsta av att det är för billigt att låna, men det är lika mycket ett resultat av den tidigare lågskattepolitiken. Titta bara på när första jobbskatteavdraget kom. Över en natt gick priserna i Stockholm upp med 500 000:-/arbetande vuxen person i hushållet, det värde där den ökade räntekostnaden på lånet motsvarade jobbskatteavdragets storlek.

Skälet att tro att priserna idag är uppblåsta, är för att de är det.
Alliansen har en del av skyldigheten till prisökningarna ja. Det var kanske inte helt lätt för dem att förutse minusränta och ekonomisk psykos styrt direkt från Federal reserve.
Ditt exempel låter mest som Socialdemokratisk matematik. Dvs icke fungerande. Jobbskatteavdraget resulterade i högre skatteintäkter och det kommer aldrig en Socialdemokrat förstå. Att högre konsumtion genererar skatteintäkter. Om alla pengar gick till högre bostadslån så skulle skatteintäkterna gått ner (som Löfven felaktigt påstår).

Citat:

Högre disponibla inkomster och låga kostnad att låna är ju också skolboksexemplet på när konsumtionen ökar. Det är bara det att nu har den svenska materiella standarden blivit så hög att det vi vill konsumera är boende. Och här är det Politikerna som bär ansvaret, inte Ingves. Det är rabatt på att låna pengar i Sverige. Lika intelligent som att jänkarna har rabatt på bensin.

Självklart. Det ökar konsumtionen men inte per automatik utlåningen. Däremot vid rådande och ökande bostadsbrist så åker nästan alla pengar på boende tyvärr. Bankerna har styrt det till att vem som helst får låna nästan hur mycket som helst pga tillfälligt låg ränta. Om det inte är ett trasigt system så vet jag inte vad som är. Det enda politiker kan göra är att begränsa ränteavdrag och försöka styra konsumtionen med tex lägre krogmoms och rut/rot avdrag. Men sånt förstår inte Socialdemokrater.
I slutändan är det banken som bestämmer exakt hur mycket bostadsmarknaden kan skena. Politiker är ganska maktlösa där.
Sverige är inte längre ett exportland utan ett importland. Och Socialdemokraternas politik med att straffa Svensk handel med tex införd elektronikskatt kommer bli ett hårt slag för Svensk handel. Bland annat.

Citat:

Stefan Ingves är lika bakbunden som oss andra i den här frågan. Hans uppdrag är skrivet i lag (grundlag, om jag inte missminner mig) och han kan bara hoppas att de som har möjlighet att påverka (skatte)lagen tar mod till sig och genomför ändringar som i alla fall tar bort ränterabatten (vilket iofs kommer sänka den långsiktigt hållbara räntan ytterligare). Men så mycket mod har varit svårt att uppbringa bland våra politiker sedan Palmes dagar...

Hans uppdrag är dock inte bakbundet till att kasta bränsle på en brinnande marknad.
Urk jag kräks av alla försköningar av Palme.
Ränterabatten måste bort, ja. Ingen törs ta i den bollen dock. Vare sig M eller S.
Men ingen av dem törs ta i invandringskatastrofen heller, så som vanligt är det vi vanliga skattebetalare som står straffade.

Permalänk
Medlem

Köpte våran lägenhet i december 2012, en trea, för 1.6. Nu är den värd minst 1 miljon mer. Betalar drygt 3000/månad i ränta och amortering, så en dubblering av kostnaderna skulle inte vara något problem. Känns som bästa investering man gjort.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Köpte våran lägenhet i december 2012, en trea, för 1.6. Nu är den värd minst 1 miljon mer. Betalar drygt 3000/månad i ränta och amortering, så en dubblering av kostnaderna skulle inte vara något problem. Känns som bästa investering man gjort.

Absolut. Hur skulle du känna ifall du stod i köpläge idag istället? Utan den där miljonen i spekulativ vinst och en prislapp på 2.6 miljoner som tex förstagångsköpare?

Permalänk
Medlem

@ZyntaX:
För att anklaga någon för att ha skygglappar så har du extremt färgade glasögon och dessvärre påverkar det dina resonemang. Men de är underhållande att läsa.

Den situation vi står i på bostadsmarknaden idag beror inte på någon enda sak (någon "Silver bullet") utan det finns realekonomiska fundamenta som mer eller mindre till fullo förklarar situationen som den ser ut. Men det krävs ju att man sätter sig in i situationen för att våga se det och problematisera kring de skeenden som finns. Det är mycket lättare att stå utanför, peka finger och raljera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@ZyntaX:
För att anklaga någon för att ha skygglappar så har du extremt färgade glasögon och dessvärre påverkar det dina resonemang. Men de är underhållande att läsa.

Den situation vi står i på bostadsmarknaden idag beror inte på någon enda sak (någon "Silver bullet") utan det finns realekonomiska fundamenta som mer eller mindre till fullo förklarar situationen som den ser ut. Men det krävs ju att man sätter sig in i situationen för att våga se det och problematisera kring de skeenden som finns. Det är mycket lättare att stå utanför, peka finger och raljera.

Du har helt rätt. Glasögonen jag ser genom är kolsvarta
Om du läser vad jag skriver så borde du se att jag inte påstår någon en enda sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Absolut. Hur skulle du känna ifall du stod i köpläge idag istället? Utan den där miljonen i spekulativ vinst och en prislapp på 2.6 miljoner som tex förstagångsköpare?

Förjävligt? Man visste det inte då, men nu är man glad att man köpte i rätt tid.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Mäklare är säljare.

"Din" mäklare kanske noterat att du varit avvaktande i budgivningen och kanske då försöker få dig att köpa ett billigare objekt långt ut i förorten för det är "smart".

Om du har ett nuvarande boende så hoppas ju mäklaren att du hittar ett nytt och vill sälja ditt gamla. Rotation är bra för mäklare.

Mäklarna tjänar mest om de får rätt kunder till rätt obejekt. Att ha folk med en handpenning på 300 000 rännandes åå östermalmslägenhetsvisningar är ju bara till besvär. Bättre om dessa individer går på visningar på "smarta" lägenheter i nynäshamn.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, så är det ju. Det gör ju inte innebörden av det han/hon säger mindre korrekt.
Att om man nu ska sälja och köpa bostad så är det en bättre idé att satsa på nånting man har råd med, än att lägga tid och energi på 7-miljoners-tvåor i centrum.
En smart mäklare inser att den inte kan tvinga folk ändå så...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Förjävligt? Man visste det inte då, men nu är man glad att man köpte i rätt tid.

Det är optimalt. Hann in i perfekt tid. Kommer en krasch har du vinsten som buffert och skulle du välja att sälja av så har du en rejält fin vinst. Och medans det tuffar på uppåt känns det ännu bättre
De som köper idag, särskilt de som inte gjort bostadskarriär redan kan/kommer det gå sämre för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är optimalt. Hann in i perfekt tid. Kommer en krasch har du vinsten som buffert och skulle du välja att sälja av så har du en rejält fin vinst. Och medans det tuffar på uppåt känns det ännu bättre
De som köper idag, särskilt de som inte gjort bostadskarriär redan kan/kommer det gå sämre för.

Fast det var ju exakt så man kände 2010 också. Att priserna var väldigt höga. För med den räntan som fanns då med de bostadspriserna var nog boendekostnaderna ungefär som nu. Då var också räntan väldigt låg. Bostadskrisen i USA var ju också rätt färskt i minnet.

Så ptjae. Om styrräntor under 0% var fantasi 2009-2010 men att vi ändå hamnat i det läget nu då äre väl inte helt ormligt att en styrränta på -10-15 är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast det var ju exakt så man kände 2010 också. Att priserna var väldigt höga. För med den räntan som fanns då med de bostadspriserna var nog boendekostnaderna ungefär som nu. Då var också räntan väldigt låg. Bostadskrisen i USA var ju också rätt färskt i minnet.

Så ptjae. Om styrräntor under 0% var fantasi 2009-2010 men att vi ändå hamnat i det läget nu då äre väl inte helt ormligt att en styrränta på -10-15 är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget är omöjligt, det är säkert tänkbart. Ifall att alternativet är ekonomisk kollaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast det var ju exakt så man kände 2010 också. Att priserna var väldigt höga. För med den räntan som fanns då med de bostadspriserna var nog boendekostnaderna ungefär som nu. Då var också räntan väldigt låg. Bostadskrisen i USA var ju också rätt färskt i minnet.

Så ptjae. Om styrräntor under 0% var fantasi 2009-2010 men att vi ändå hamnat i det läget nu då äre väl inte helt ormligt att en styrränta på -10-15 är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi är en liten öppen ekonomi. Våra räntor kan inte avvika för mycket från omvärldens - då får det stora effekter på ekonomin. Att räntorna är historiskt låga i Sverige stämmer med den globala trenden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur priserna utvecklar sig under året, funderar själv på om man skall köpa lite större för att få ett gamingrum/kontor. Verkar dock finnas rätt lite ute just nu i den storleksklass jag letar efter vilket är lite tråkigt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft bostadsrätt i ca 10 år nu och är inne på min 3e, dvs jag har sålt två innan och köpt dyrare/större varje gång.

De pengar jag sparat på billigare boende jämfört med hyresrätt bortsätt värdeökningen är 2000kr per månad sett över alla åren.

2000 * 12 * 10 = 240 000kr som är skattade och klara. Lägger man också till de ca 20 000 om året man fått i ränteavdrag så är man uppe i 440 000kr.

Värdeökningar sammanställt så har jag "tjänat" runt en miljon om man räknar bort vinstskatt som jag puttat framför mig för att vara likvid nog att köpa dyrare lägenhet.

Sammanställt blir detta då 440 000 + 1 000 000 = 1 440 000kr

1 440 000 / 10 / 12 = 12 000kr

Kort sammanfattat har jag alltså tjänat 12 000kr per månad jag haft bostadsrätt istället för hyresrätt.

Jag tycker denna jämförelsen är den bästa då du rimligen måste bo någonstans och alternativet utöver köp är att hyra. Man bör också lägga ett värde i att man generellt har bättre standard samt trevligare grannar i bostadsrätter.

Hur man inte bara kastar sig in i bomarknaden snarast möjligt är för mig en gåta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag har haft bostadsrätt i ca 10 år nu och är inne på min 3e, dvs jag har sålt två innan och köpt dyrare/större varje gång.

De pengar jag sparat på billigare boende jämfört med hyresrätt bortsätt värdeökningen är 2000kr per månad sett över alla åren.

2000 * 12 * 10 = 240 000kr som är skattade och klara. Lägger man också till de ca 20 000 om året man fått i ränteavdrag så är man uppe i 440 000kr.

Värdeökningar sammanställt så har jag "tjänat" runt en miljon om man räknar bort vinstskatt som jag puttat framför mig för att vara likvid nog att köpa dyrare lägenhet.

Sammanställt blir detta då 440 000 + 1 000 000 = 1 440 000kr

1 440 000 / 10 / 12 = 12 000kr

Kort sammanfattat har jag alltså tjänat 12 000kr per månad jag haft bostadsrätt istället för hyresrätt.

Jag tycker denna jämförelsen är den bästa då du rimligen måste bo någonstans och alternativet utöver köp är att hyra. Man bör också lägga ett värde i att man generellt har bättre standard samt trevligare grannar i bostadsrätter.

Hur man inte bara kastar sig in i bomarknaden snarast möjligt är för mig en gåta.

Det du skriver är historisk utveckling på en spekulativ marknad som nu är extremt överhettad.
Så du menar på fullaste allvar att du tycker att förstagångsköpare ska kasta sig ut på bomarknaden nu?
Vanligtvis håller jag med dig och historiskt sett är att äga sin bostad garanterat lönsammast. Idag skulle jag inte rekommendera någon att köpa.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte på en bubbla för Svensk del, iaf inte i större städer. Det kanske var tänkbart för ett decennie sedan, men byggtakten har varit mycket låg och vi har dessutom fått in under samma period ~1 miljon invandrare, utöver den ordinarie befolkningsökningen. Idag täcker byggnationerna inte underskottet som finns, inte ens invandringen. Efterfrågan ökar alltså och det trycker driver priserna.

Den enda omständigheten som skulle sätta käppar i hjulen var om man ökade produktionstakten av boenden med typ tre-fem gånger eller kraftigt höjde räntan. Jag tror inte att det kommer hända. Regeringen försöker få till en försiktighet i förhållande till bostadsmarknaden genom amorteringskravet, men det är rätt milt och folk som är sansade amorterade ändå.

Jag tror att bopriserna kommer att gå fortsatt uppåt. Flera områden kommer få sociala problem och folk blir villiga att betala ännu mera för att bo tryggt. Jag tror starkt på området i och mellan Uppsala och Sthlm (Märsta, Knivsta och sånt) liksom Lindköping. Göteborg är ett mera high-risk venture. Malmö skulle jag undvika. I övrigt är det bara att köpa. Alternativet är att bo i hyresrätt "tills bubblan kommer", men det är ruskigt dyrt och förstås otroligt svårt att få något vettigt. Köp istället om möjlighet finns, och om en bubbla kommer om några år så kommer det knappast att kosta mera än att ha bott i hyresrätt under den tiden. Priserna kommer inte understiga dagens. Potentiell downside: liten, potentiell upside: stor. Enkelt val

Om jag hade pengarna så skulle jag köpa direkt.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Att priserna ska gå ner har det pratats om i 10år och jag fick själv tips från flera olika personer att jag skulle vänta lite med att köpa. Det är klart det finns en risk med att låna pengar men den som inte har bostad har inga val och om ett år är chansen större att det är dyrare än billigare.

Utan krasch så går det inte ner.

Med liten krasch klarar man sig fast det kan bli knapert.

Stor krasch så spelar det liten roll vad man gör för man drabbas oavsett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Det du skriver är historisk utveckling på en spekulativ marknad som nu är extremt överhettad.
Så du menar på fullaste allvar att du tycker att förstagångsköpare ska kasta sig ut på bomarknaden nu?
Vanligtvis håller jag med dig och historiskt sett är att äga sin bostad garanterat lönsammast. Idag skulle jag inte rekommendera någon att köpa.

Varför ska man inte köpa då räntorna är låga? Ja då kanske du säger att dom kan stiga men det tillhör ju den ekvation man måste göra oavsett om man äger eller hyr - Idag ser vi bostadsbolag (dvs. hyresrätter) som höjer avgifter betydligt mer än vad räntor och avgifter stiger. Vem är det då som är vinnare? En hyresrätt i en kommunalägt bolag där man prioriterar utlandsresresor och måste subventionera övriga delar i kommunal verksamhet eller en investering i dig själv?

Jag betalade inte ens en miljon för min lägenhet för 10 år sen (bor i Sthlm) och den är värd minst 2.5 miljoner idag. Jag har inga lån kvar och har en avgift på 2000. För 2000 kan jag vara arbetslös rätt länge och ändå mysa omkring i min lägenhet med öppen spis. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte den för 20 år sedan. Det är aldrig försent att skaffa en lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

25% av Solnas hyresrätter går raka vägen till invandrare. Fantastiskt solidariskt för de som köat i 5 år och mer eller mindre fått 5 år extra att köa. Svenska folket måste vara världens med generösa då vi verkar anse att vi inte behöver vare sig bostäder eller välfärd själva.

Jag råkade ut för en extremt jobbig situation i helgen då jag behövde hjälpa en dement anhörig som bor i Härnösand att få psykiskt hjälp.
Det visade sig att han som Svensk medborgare inte kunde få akut hjälp.
Däremot finns mobila teamet tillgängligt dygnet runt för. Håll i er. ENDAST till ensamkommande flyktingbarn över 18år.
https://www.harnosand.se/stodochomsorg/barnungdomochfamilj/resurserochverksamheter/mobilateamet.4.4a1ded0812d05ffb715800011784.html
Jag har inte varit så arg på väldigt länge som vid den situationen.

Ringde och frågade. "Så om jag skulle ljuga. Och säga att den här personen som betalat skatt hela sitt liv och inte erbjuds hjälp. Om jag säger att han är ett flyktingbarn över 18år som heter Muhammed. Då åker ni ut och hjälper honom?".
Svaret var Ja.

Källkritik, var har du hört att "25% av Solnas hyresrätter ska till flyktingar"?
Det låter högst osannolikt och smått omöjligt, isåfall måste man sparka ut ett par 3000 hyresgäster.

Att din anhörig skulle bli nekad akut psykisk vård har jag även väldigt svårt att tro på, så ingen psykatrisk akutmottagning ville ta emot honom.

låt mig ta en nypa salt

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Det du skriver är historisk utveckling på en spekulativ marknad som nu är extremt överhettad.
Så du menar på fullaste allvar att du tycker att förstagångsköpare ska kasta sig ut på bomarknaden nu?
Vanligtvis håller jag med dig och historiskt sett är att äga sin bostad garanterat lönsammast. Idag skulle jag inte rekommendera någon att köpa.

Nej men ett problem många har är att de måste bo någonstans och bostadsköerna är långa men visst man kan väl vänta 25-30år annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Varför ska man inte köpa då räntorna är låga? Ja då kanske du säger att dom kan stiga men det tillhör ju den ekvation man måste göra oavsett om man äger eller hyr - Idag ser vi bostadsbolag (dvs. hyresrätter) som höjer avgifter betydligt mer än vad räntor och avgifter stiger. Vem är det då som är vinnare? En hyresrätt i en kommunalägt bolag där man prioriterar utlandsresresor och måste subventionera övriga delar i kommunal verksamhet eller en investering i dig själv?

Jag betalade inte ens en miljon för min lägenhet för 10 år sen (bor i Sthlm) och den är värd minst 2.5 miljoner idag. Jag har inga lån kvar och har en avgift på 2000. För 2000 kan jag vara arbetslös rätt länge och ändå mysa omkring i min lägenhet med öppen spis. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte den för 20 år sedan. Det är aldrig försent att skaffa en lägenhet.

Där går våra åsikter isär. Är man redan inne i bostadskarriär så ser jag såklart ingen anledning att kliva ur. Det jag pratar om är de som inte har tidigare vinster som säkerhet. Går man in som första köpare i det här läget så är det riktigt hål i huvet, enligt mig då.
Det är dom här argumenten jag hör dagligen. "Men herregud sådär sa dom för x antal år sedan med", "Haha priserna kommer aldrig gå ner".
Jag orkar nästan inte argumentera då sunt förnuft verkar bortblåst.
Hur tror du dom som köpte 1992 kände sig? Samma argument ljöd då givetvis. "Det har ju bara ökat, fattar inte att någon ens tvekar". Sedan kom smällen.

En bekant i Sollentuna. För två år sedan i bostadsrättsföreningen postades en månad att rekordförsäljning hade skett. 1.3 miljoner för en 2:a. Så stor händelse att det skrevs om i månadsbladet. Nu två år senare gick en lägenhet för 2,4 miljoner. I Sollentuna.
Inga konstigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Källkritik, var har du hört att "25% av Solnas hyresrätter ska till flyktingar"?
Det låter högst osannolikt och smått omöjligt, isåfall måste man sparka ut ett par 3000 hyresgäster.

Att din anhörig skulle bli nekad akut psykisk vård har jag även väldigt svårt att tro på, så ingen psykatrisk akutmottagning ville ta emot honom.

låt mig ta en nypa salt

https://media1.popsugar-assets.com/files/thumbor/yXlp640Tn-VxbxP-vaiI2NKZjxA/fit-in/1024x1024/filters:format_auto-!!-:strip_icc-!!-/2017/01/09/880/n/1922507/17b90c6d5873edb1231823.18767920_edit_img_image_18019874_1483991626/i/What-Salt-Bae-Meme.jpg

25% av tillgängliga lägenheter givetvis. Gör dig inte dum avsiktligt.

Jag länkade till Härnösands information. Så ta du din nypa salt och ring och kolla upp själv.

Edit: Han är 82år gammal och kan ej ta sig själv i det tillstånd han befann sig i. Och mobila teamet är endast för ensamkommande flyktingbarn över 18år för hembesök. Som informationen jag länkade till beskriver.
Kolla upp det själv istället för att göra en pajas av dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nej men ett problem många har är att de måste bo någonstans och bostadsköerna är långa men visst man kan väl vänta 25-30år annars

Ja det är helt klart ett problem. Hyra i andra hand eller köpa svindyrt till hög risk är alternativen för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Där går våra åsikter isär. Är man redan inne i bostadskarriär så ser jag såklart ingen anledning att kliva ur. Det jag pratar om är de som inte har tidigare vinster som säkerhet. Går man in som första köpare i det här läget så är det riktigt hål i huvet, enligt mig då.
Det är dom här argumenten jag hör dagligen. "Men herregud sådär sa dom för x antal år sedan med", "Haha priserna kommer aldrig gå ner".
Jag orkar nästan inte argumentera då sunt förnuft verkar bortblåst.
Hur tror du dom som köpte 1992 kände sig? Samma argument ljöd då givetvis. "Det har ju bara ökat, fattar inte att någon ens tvekar". Sedan kom smällen.

En bekant i Sollentuna. För två år sedan i bostadsrättsföreningen postades en månad att rekordförsäljning hade skett. 1.3 miljoner för en 2:a. Så stor händelse att det skrevs om i månadsbladet. Nu två år senare gick en lägenhet för 2,4 miljoner. I Sollentuna.
Inga konstigheter?

Har man köpt en lägenhet 1992 så är man nog rätt nöjd med det idag, tror du inte?

Permalänk
Medlem

Haft min bostadsrätt sedan 2011 som jag då köpte för 895 000kr, idag värderad till runt 2 milj. Funderar på senare att byta upp mig beroende på hur bostadsmarknaden kommer att se ut, det byggs en hel del nytt i områden jag vill flytta till så kanske blir nybygge.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Har man köpt en lägenhet 1992 så är man nog rätt nöjd med det idag, tror du inte?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
Hur nöjda tror du de är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag har haft bostadsrätt i ca 10 år nu och är inne på min 3e, dvs jag har sålt två innan och köpt dyrare/större varje gång.

De pengar jag sparat på billigare boende jämfört med hyresrätt bortsätt värdeökningen är 2000kr per månad sett över alla åren.

2000 * 12 * 10 = 240 000kr som är skattade och klara. Lägger man också till de ca 20 000 om året man fått i ränteavdrag så är man uppe i 440 000kr.

Värdeökningar sammanställt så har jag "tjänat" runt en miljon om man räknar bort vinstskatt som jag puttat framför mig för att vara likvid nog att köpa dyrare lägenhet.

Sammanställt blir detta då 440 000 + 1 000 000 = 1 440 000kr

1 440 000 / 10 / 12 = 12 000kr

Kort sammanfattat har jag alltså tjänat 12 000kr per månad jag haft bostadsrätt istället för hyresrätt.

Jag tycker denna jämförelsen är den bästa då du rimligen måste bo någonstans och alternativet utöver köp är att hyra. Man bör också lägga ett värde i att man generellt har bättre standard samt trevligare grannar i bostadsrätter.

Hur man inte bara kastar sig in i bomarknaden snarast möjligt är för mig en gåta.

Eftersom du helt bortser från alternativkostnaden att investera pengarna på börsen istället för i bostäder så kan man rätt snabbt konstatera att ditt räkneexempel är totalt fel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

25% av Solnas hyresrätter går raka vägen till invandrare. Fantastiskt solidariskt för de som köat i 5 år och mer eller mindre fått 5 år extra att köa. Svenska folket måste vara världens med generösa då vi verkar anse att vi inte behöver vare sig bostäder eller välfärd själva.

Jag råkade ut för en extremt jobbig situation i helgen då jag behövde hjälpa en dement anhörig som bor i Härnösand att få psykiskt hjälp.
Det visade sig att han som Svensk medborgare inte kunde få akut hjälp.
Däremot finns mobila teamet tillgängligt dygnet runt för. Håll i er. ENDAST till ensamkommande flyktingbarn över 18år.
https://www.harnosand.se/stodochomsorg/barnungdomochfamilj/resurserochverksamheter/mobilateamet.4.4a1ded0812d05ffb715800011784.html
Jag har inte varit så arg på väldigt länge som vid den situationen.

Ringde och frågade. "Så om jag skulle ljuga. Och säga att den här personen som betalat skatt hela sitt liv och inte erbjuds hjälp. Om jag säger att han är ett flyktingbarn över 18år som heter Muhammed. Då åker ni ut och hjälper honom?".
Svaret var Ja.

Behöver din pappa hjälp med att göra läxor och tyda myndighetsbrev? Det står ju svart på vitt vad som är "Mobila teamets" uppdrag:

"Mobila teamet hjälper och stödjer de utflyttade ungdomarna i allt som kan tänkas. Mobila teamet håller till i två lägenheter i centrala Härnösand.
Så arbetar vi
Mobila teamet besöker ungdomarna i deras eget hem eller bjuder in till verksamhet i den gemensamma lokalen. Här kan ungdomarna få hjälp med läxor, tyda brev och blanketter från myndigheter, åka och handla eller bara umgås."

Jag tycker inte att det verkar som om dessa 5 personer innehar medicinsk kompetens. Om du inte menar på fullaste allvar att det bland personer, vars primära uppgift verkar vara allmänt stöd och lotsning, finns både läkare och annan sjukvårdspersonal.

https://www.harnosand.se/stodochomsorg/halsoochsjukvard/hemsj...

Uppenbarligen finns det hemsjukvård som riktar sig även till svenska medborgare. Även detta framgår klart och tydligt - dygnet runt, akuta insatser. Sedan kanske bedömningen som gjordes inte var att ditt fall var tillräckligt akut för att det skulle motivera att skicka hem en läkare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Behöver din pappa hjälp med att göra läxor och tyda myndighetsbrev? Det står ju svart på vitt vad som är "Mobila teamets" uppdrag:

Ärendet gäller inte min pappa. Och jag tänker inte diskutera min anhörige i sak.
Jag var nog inte så tydlig i vad jag kritiserade.
Mobila teamet, eller mobila akutenheten som inte längre finns i Härnösand är det jag pratar om.
För de som inte vet vad det är, här är ett exempel: http://norrastockholmspsykiatri.se/vard-hos-oss/akut-hjalp/Mo...

Jag tycker det är bedrövligt att sådan hjälp inte finns tillgänglig medans man kan ha ett "mobilt team" för att hjälpa ensamkommande flyktingbarn över 18år.

Citat:

"Mobila teamet hjälper och stödjer de utflyttade ungdomarna i allt som kan tänkas. Mobila teamet håller till i två lägenheter i centrala Härnösand.
Så arbetar vi
Mobila teamet besöker ungdomarna i deras eget hem eller bjuder in till verksamhet i den gemensamma lokalen. Här kan ungdomarna få hjälp med läxor, tyda brev och blanketter från myndigheter, åka och handla eller bara umgås."

Jag tycker inte att det verkar som om dessa 5 personer innehar medicinsk kompetens. Om du inte menar på fullaste allvar att det bland personer, vars primära uppgift verkar vara allmänt stöd och lotsning, finns både läkare och annan sjukvårdspersonal.

Jag pratar om vad som normalt kallas mobila teamet eller mobil akutenhet. Vilket ej finns i Härnösand längre.
Och min kritik är att man kan betala för att ha 5st anställda endast för invandrare och kalla tjänsten för mobila teamet.

Edit: Förklarar ännu djupare för att försöka slippa den här frågeställningen vidare.
Anledningen att jag ens hittade in på den där sidan om invandrar hjälpen var helt enkelt att jag Googlade "mobila teamet härnösand" för att få tag i akut mobilenhet och därav ringde det nummer jag såg utan att hinna läsa närmare.

Citat:

https://www.harnosand.se/stodochomsorg/halsoochsjukvard/hemsj...

Uppenbarligen finns det hemsjukvård som riktar sig även till svenska medborgare. Även detta framgår klart och tydligt - dygnet runt, akuta insatser. Sedan kanske bedömningen som gjordes inte var att ditt fall var tillräckligt akut för att det skulle motivera att skicka hem en läkare.

Du har fel. Det finns ingen dygnet runt läkare att tillgå och det rörde sig inte om någon bedömning som nekats. Det fanns ingen hjälp att skicka. Punkt.
Det som finns på helger är efter klockan 17.00 är en jourhavande primärvårdsdoktor via 1177 som eventuellt kan göra hembesök om tillfälle ges. Det är det enda. Före klockan 17.00 så får man helt enkelt vänta.
I övrigt är det att själv ta sig till hjälp. Då är det psykisk mottagning i Sundsvall som gäller eller att ringa 112 för ambulans.

Om du nu fortfarande känner, av någon anledning, för att tvivla på det jag säger. Ring och kontrollera, ta reda på fakta och återkom isåfall efter det.

Det här är min kritik till hur Svensk vård är åt skogen och vill ej diskutera min anhörige vidare.
On topic tillbaka till bostadspriserna kanske.