AMD Ryzen med moderkort redo för förbeställning i svenska butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Man står här snarare med fler frågor än svar nu. När kommer Ryzen 5, och ska man köpa nVidia-grafikkort, eller vänta på Vega, och när kommer Vega? Gaah. Jag vill ha nytt nu!

Vega info är på tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vega info är på tisdag.

Tack, hade helt missat det. Hoppas vi att Ryzen 5 och Vega kommer inom kort. För det brinner verkligen i fingrarna nu, man vill beställa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Nah för dyrt går inte dem priserna ner kommer det bli en bulldozer fail igen

Så du menar att orsaken till Bulldozers "fail" var priset? Kom igen nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att orsaken till Bulldozers "fail" var priset? Kom igen nu?

Äsch vänta tills recensionerna kommer, det är då de flesta hårdnackade Trollen kommer ut ur grottan

Men back on topic.

Jag avvaktar tills mITX kommer ut då jag funderar på en Ryzen som virtualiseringsserver för hemmet. Förhoppningsvis så kommer det några skukt trevliga ITX kort

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

For now, there are no tests about I/O part performance... PCI-E 3.0 x8+x8 +PCI-E x4, really?

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Audioengine A2+ Wireless, Audeze Maxwell Monitor: Samsung Odyssey OLED G8/G80SD Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Rog Ally

Permalänk

är för snål för r7
behöver r5
pls

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem

Varning för autistlångt inlägg

Skrivet av Orisons:

Hoppas på ett M-itx kort snarast...

Skrivet av Icte:

Hm, inga mITX moderkort ute än. När kan vi förvänta oss att se dessa måntro?

Skrivet av Donkey:

Äsch vänta tills recensionerna kommer, det är då de flesta hårdnackade Trollen kommer ut ur grottan

Men back on topic.

Jag avvaktar tills mITX kommer ut då jag funderar på en Ryzen som virtualiseringsserver för hemmet. Förhoppningsvis så kommer det några skukt trevliga ITX kort

Tror inte ITX kommer nu, kundgruppen är för liten. Är ju bara högprestandaprocessorer som släpps nu, och de flesta ITX-kunder tror jag inte är intresserade av sådana processorer.

Skrivet av Ozzed:

Så pepp!!

MEN... Nu står man i valet och kvalet.. Har tittat på två modeller från ASUS, den ena har PCI-plats vilket innebär att jag kommer kunna använda mitt nuvarande ljudkort, vilket jag trivs med, det andra har ingen PCI-plats, så då blir det det interna ljudkortet, vilket inte är lika bra.

Kruxet är att det utan PCI har 10-fasters strömmatning till cpu, medan det andra har 6.

Så min fråga är om 6 vs 10 faser spelar någon signifikant roll vid överklockning.

Vad vet/tror ni?

Det står mellan ASUS PRIME B350-PLUS och ASUS PRIME X370-PRO

Fler faser ger bättre strömreglering vilket är bättre för överklockning. Det gick och går ännu utmärkt att köra en 125W Athlon 64 X2 6400+ på blott 4 faser

Skrivet av Lexius:

Nah är för saftigt pris säger jag bara du kanske inte har koll på vad AMD cpuer brukar kosta tidigare . Men förhoppningsvis är dessa bara pre order priser så efter 2 mars kommer det la vara ett vettigt pris hoppas man .

Alltså, va..? FX-processorerna på den gamla goda tiden när AMD ledde för 10+ år sedan gick lösa för 10 000 riksdaler liksom de första Athlon-processorerna.

Skrivet av Jearom:

Tror ni Intel kommer svara med sänkta priser eller nått?

Nope. Folk måste ju faktiskt köpa Ryzen också för att det ska finnas en anledning för Intel att sänka priserna. Intel vill inte gå miste om sina höga marginaler så lättvindigt.

Skrivet av TGO:

Läser mycket om hur intresserade folk är av "high end" versionerna av Ryzen. Har själv planer på R5 1600X eller 1500 som inte verkar få samma genomslag här på forumet. Så börjar undra om jag missat något avgörande mellan dem, om man tänker i prestanda per krona, eller om R5 1600X / 1500 är för slö?

Tycker mig se rätt många som ser fram emot de 6-kärniga varianterna.

Skrivet av Twidash:

Grymt sugen på 6/12 o byta ut min 2700k, om 8/16 kan komma över 4ghz borde en bra 6/12 kunna närma sig 4.5 kan man tycka

Jag skulle inte vara så säker på det faktiskt, men vi får se

Skrivet av 120hz:

Kan man inte få se lite tvättäkta prestandatester innan dem ska förbokas mm mm?`skulle aldrig köpa grisen i säcken och sitta med ett system som underpresterar!

Kommer 28 februari

Skrivet av anon46732:

Woho! Denna lanseringen har jag väntat länge på. Inte haft AMD sedan min gamla Athlon 64. Spelar ingen roll om den inte blir fullt lika vass som Intels erbjudande, glad att supporta AMD igen så att vi kan få tillbaka lite konkurrens.

1800X + Asus Crosshair + 960 Evo blev det här. Nu bara att vänta på 1080 Ti också då, haha. Eller om man ska köra röda laget helt och hållet och köpa ett Vega om det nu kommer inom rimlig framtid!? Jag tycker inte ens att min nuvarande 2600K OC med 1080 är dålig på något sätt men gud så kul med lite ny hårdvara.

Fan att man ska välja så dyra hobbies...

Bättre än bilar

Skrivet av ClintBeastwood:

Sa inte AMD att det skulle finnas gott om processorer vid release?
Enligt inets tråd:

Globalt sett. Vårt lilla hörn av världen är nog inte så himla prioriterat.

Skrivet av ramlösa:

Segmentet för 6900k är ganska ointressant för den absoluta majoriteten.
Problemet är att Ryzen 7 1700 vs 7700k blir total krossad i singeltrådig prestanda och som Ozzed säger det kommer att kosta i spel.
Om inte Ryzen 7 1700 klockar som en gud kommer den att vara betydligt mindre prisvärd i de applikationerna.
En halvtaskig I5a kommer nog också att spöa en Ryzen 7 1700 i de flesta spelen.

Därför är Ryzen 5 med 6- kärnor betydligt intressantare och även där är frågan om AMD får upp HZn, för att faktiskt konkurrera.

Alla har olika behov...och frågan är om AMD faller på mållinjen.

Hur kan du påstå att 6900K som produkt är ointressant? De allra flesta som är intresserade av 6900K köper nog ändå en 7700K för att prishoppet är enormt och inte på långa vägar motiverar prestandan. Med en 8-kärnig CPU i rimliga prisnivåer blir nog intresset något helt annat.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Hoppas de släpper apuer med låg tdp snart jag är sugen på att bygga htpc.

APU:erna (Raven ridge) kommer inte förrän andra halvan av året, vilket nog betyder hösten, tyvärr.

Skrivet av GarfieldPower:

Går ju att diskutera, Intel var först med Quad (QX) dock var det inga nativa quads, AMD kom ut med den första nativa.
För konsumenterna gör det ingen skillnad, mest på den tekniska nivån.

Det hade betydelse då Intels MCM-lösning var duktigt strypt av den begränsade FSB-designen.

Skrivet av kirkunit:

Jag införskaffade en Athlon 750 (Thunderbird) för strax över 10000kr... *skämskudde*

Holy shit Synd det inte var första utgåvan, det var ju en fullkomligt legendarisk processor.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag tror ITX kommer ut om några månader men jag har inte bråttom så kan gott spara lite cash sålänge

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Inga X300?
Ellet kommer ett B350 att duga till överklockning?

Permalänk
Medlem

Ni som absolut tvunget skall handla från butiker i Sverige, kan tjäna en slant innan 1 april.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

edit: Verkar vara lugnt till 1 juli 2017 hälsar miljöpartiet.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Ni som absolut tvunget skall handla från butiker i Sverige, kan tjäna en slant innan 1 april.

Äsch det är häftigt att betala skatt😎😎

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

jag har noll intresse av SLI/Crossfire. finns det någon viktig funktion man missar om man tar ett B350 istället för X370?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kollade med deras support sent i förra veckan = Ingen info i nuläget.
H110i passar Out of the box.
Men jag vill ha en H115i helst.

Vad konstigt att de inte hade någon info nu när det bara är dagar kvar till man kan få hem en Ryzen. Jag har ingen lust att köpa ny kylare! Har en H100i GTX idag.

Edit: Hittade den här informationen så det borde vara på gång
https://www.overclock3d.net/news/cases_cooling/corsair_releas...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag har noll intresse av SLI/Crossfire. finns det någon viktig funktion man missar om man tar ett B350 istället för X370?

Jag undrar samma sak. Kommer B350 fungerar lika bra med överklockning?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Så om Intels 7700K har bättre prestanda på en kärna så är den ett bättre val för gaming? Ska bli intressant att se speltesterna.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Skrivet av 220volt:

Jag undrar samma sak. Kommer B350 fungerar lika bra med överklockning?

Överklockning funkar på B350 också. Den saknar några USB-portar och kanske någon M.2.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Jo det är ju bättre o betala skatt i det land där man faktiskt nyttjar resurserna än att sponsra andra länder. Sådant har man röda korset och likande organisationer till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Överklockning funkar på B350 också. Den saknar några USB-portar och kanske någon M.2.

en M.2 har den ju och det är alldeles tillräckligt för mig men man vill ju inte missa någon superduperviktig funktion. jag använder väl kanske 3-4 usb portar, det räknar jag med att moderkortet har. Sen jag skaffade server + nas behöver jag inte längre 10 sata som var kravet förut. så ett m-atx b350 känns alldeles lagom tror jag med en nvme på ~250gb. eventuellt plats för en befintlig 512gb ssd också

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Vet man vad X:en i modellnamnen innebär? Det verkar som att alla modeller har XFR, så är det den nya "Black Edition" med handplockade exemplar för överklockning eller är det helt enkelt bara den högre bas/boostfrekvensen man menar?

Har beställt en av varje tills man vet.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr. MASS:

Skrivet av Donkey:

Något måste ju betala inköp av utsläppsrätter för 6 miljarder som man sedan skrotar.
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/m-kritisk-till-kopet-av-uts...

Gustav Möller vrider sig i sin grav.

Skrivet av Gustav Möller:

Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_M%C3%B6ller

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arzei:

Vet man vad X:en i modellnamnen innebär? Det verkar som att alla modeller har XFR, så är det den nya "Black Edition" med handplockade exemplar för överklockning eller är det helt enkelt bara den högre bas/boostfrekvensen man menar?

Har beställt en av varje tills man vet.

Vad jag förstått har 1700 utan X inte XFR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Vad är en SoC? Om R7 1800X är en SoC vad är då 7700k? Har den inbyggt nord/sydbrygga eller... fattar inte.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ChaosClocker:

Vad är en SoC? Om R7 1800X är en SoC vad är då 7700k? Har den inbyggt nord/sydbrygga eller... fattar inte.

mm exakt

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Jag har D1 (har även haft DX) och de är naturligtvis ljudmässigt överlägsna allt som kommer integrerat på moderkort.
Så spelar ljud någon roll för dig så är det ett enkelt val.
Sen så är det naturligtvis så att alla som ska satsa tungt på överklockning går på X370 moderkorten.
Men för lite mer normal överklockning så kommer garanterat B350 att funka fint med.
Det som är mest spännande (och oklart i nuläget) är ju hur processorerna i sig kommer att klocka?
Så jag hade väntat tills Ryzen-recensionerna finns ute.

Ja det är väl det... Lite svårt att ha is i magen bara nu när det snart är dags på riktigt.

Vore även kul att se officiella spec på ljudkretsen. Är den verkligen specad för 120db SNR så är det ju bättre än Xonar D1.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Man blir så himla trött på de stollarna i miljöpartiet. Bara ett gäng självgoda hycklare.

Sorry för Offtopic.

Permalänk
Medlem

Perfekt! Sitter och listar dom till webbshop as we speak Så kul att se lite riktiga priser! Blir lätt en 1800X till nästa bygge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lowngcawt: För X99 och X370 bjuder på exakt samma funktioner eller?

Vilka funktioner saknar du i X370 som X99 har?
Quad channel och fler PCI-e lanes?

Bjuder Z270 på exakt samma funktioner som X370?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Gillar MSI och deras uppställning moderkort för AM4. X370 Pro Carbon är nog det snyggaste av deras fyra som finns just nu. Hade dock velat ha den i m-atx i stället. Därför är även B350m Mortar intressant.
Asus har inte lagt upp något på deras hemsida och Gigabyte verkar helt nerkörd. Men det finns ju tid att kolla in vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Man blir så himla trött på de stollarna i miljöpartiet. Bara ett gäng självgoda hycklare.

Sorry för Offtopic.

Är det inte bra att man försöker påverka tillverkare till att välja alternativa flamskyddsmedel? Den som tillverkar den mest miljövänliga produkten kommer kunna hålla nere sitt pris och konkurrera med ansvarsfullt tänk.

I ett samhälle där vi konsumerar elektronik som om det vore mjölk borde man tänka på vad man gör med naturen och vilken värld man lämnar efter sig.
Och nej, man kan inte skita i att ta ansvar bara för att resten av världen inte kan/vägrar göra det.

Jag håller med om att MP är löjliga. Det tycker jag iofs om alla våra politiker, men vad hade du gjort för att bekämpa detta problem? Att säga att folk är dumma är en sak, men om du vill bli tagen på allvar så borde du kunna komma med något bättre.

Info (om du vill bli klokare):

"Syftet med den nya skatten är att minska förekomsten, spridningen och exponeringen av farliga flamskyddsmedel i människors hemmiljö. Syftet är inte att användandet av flamskyddsmedel ska upphöra utan istället att påverka användandet mot mer miljö- och hälsovänliga alternativ. De nya bestämmelserna påverkar bland annat de företag som yrkesmässigt tillverkar, för in eller importerar skattepliktiga elektronikvaror."

Om Flamskyddsmedel:

"Vissa flamskyddsmedel är hälso- och miljöfarliga och en del är misstänkt hormonstörande. Det finns flera hundra olika flamskyddsmedel, varav ett 70-tal som innehåller brom. De bromerade flamskyddsmedlen är de mest omdiskuterade. Flera av de farligaste flamskyddsmedlen är förbjudna i till exempel elektriska och elektroniska varor.

Flamskyddsmedel kan läcka ut när varor tillverkas, används och när de skrotas. Bromerade flamskyddsmedel finns kvar länge i naturen, samlas i organismer och är giftiga. De kan transporteras långa vägar i luften. Vi kan få i oss flamskyddsmedel exempelvis genom maten, främst fisk. Många flamskyddsmedel samlas i dammet inomhus men genom att städa och vädra minskar mängden.

Hexabromcyklododekan (HBCDD) och dekabromdifenyleter (DBDE) finns på kandidatförteckningen över särskilt farliga ämnen. Ämnen på kandidatförteckningen kan få begränsad användning eller förbjudas."

/Kemikalieinspektionen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Skojar du? Tror du själv att hela CPU världen kretsar kring spel?

Finns gott om real world områden när flertrådsprestandarn är extremt viktig. Har nog ett 10 tal på jobbet som nog gärna vill få in 8/16 i sina datorer.

Absolut det råder det inget tvivel om.
Men i detta scenariot har man buntat ihop flera olika program och kör dem parallellt för att trycka ur den sista prestandan som inte ens de erkänt bra trådade program får ut. Man skapar alltså ett scenario som ingen eller iallafall extremt få någonsin förutom i just provsyfte kommer att använda sig av. Detta visar att just flertrådat är där AMD lägger ALLA sina ägg.

Vad spel egentligen hade med det hela att göra har jag faktiskt ingen aning om men då tråden befinner sig på Sweclockers forum där den största delen användarna troligen har någon form av gaming anknytning och gaming generellt idag är en stora del av försäljningen för bla Intel/AMD så är det knappast något man vill förbise.