AMD Ryzen med moderkort redo för förbeställning i svenska butiker

Permalänk
Hjälpsam

Asus har sina kort uppe.
Än så länge svårt att navigera sig fram dit dock.
https://www.asus.com/Motherboards/AMD-platform-Products/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

en cpu fråga då, finns det några rykten om när r5 kommer?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Något som jag inte tror många tänker på alls i den här tråden är att köper man en AMD cpu så kommer man inte att behöva lägga pengar på en eftermarknadskylare som man måste göra på ALLA intel cpuer, så då blir ju faktiskt priset billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det är ju bättre o betala skatt i det land där man faktiskt nyttjar resurserna än att sponsra andra länder. Sådant har man röda korset och likande organisationer till.

Tror nog att ni missade poängen, men ändå Borg och Mona kebab har ju sagt att det är hägtigt att betala skatt så om två oppositioner säger samma sak så måste det vara sant 😂😂😂

Misstolka mig rätt, Kemikalieskatten kommer ha noll effekt internationellt. Den är således bara ett påhitt av mupparna i MP där svenska kocken verkar diktera villkoren...

Iaf back on track, Tror Ryzen kommer sälja som kall lemonad i solskenet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Något som jag inte tror många tänker på alls i den här tråden är att köper man en AMD cpu så kommer man inte att behöva lägga pengar på en eftermarknadskylare som man måste göra på ALLA intel cpuer, så då blir ju faktiskt priset billigare.

stockkylare hänger bara med 1700 så det är bra att folk inte tänker så.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: du får gärna förklara hur ett kort går från bra till skräp på 200 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lowngcawt: du får gärna förklara hur ett kort går från bra till skräp på 200 kronor.

Tittar du på moderkorten under 1500:- så ser du att majoriteten av dem har mycket bristfälliga VRM's och kylning av dem.

Kommer aldrig köpa ett så pass low-end moderkort.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Min första dator köpte jag efter sommarjobbet vid 15år. 2005 augusti en Athlon +3800 med 7800GTX vassaste man kunde ha på den tiden om du inte gick på dem nya dual-cores som många var skeptiska till vid den tidpunkten. Vet jag betalade runt 17000kr~ (90% av lönen) men det spela ingen roll, första datorn... alla kommer ihåg den känslan!
Sen med åren gick det mot sämre tider & man hade inga pengar så efter 3-4 år skrapar jag ihop det lilla jag kunde och uppgraderade till en AMD 720 tricore & gtx 260(den med mer cores). Det fick jag nöjja mig med helt enkelt under några år men det var en skön boost från första datorn. Livet stannar i stort sett på botten och man ser ingen ljus framtid men man håller sig kvar, kanske var det kärleken till datorvärlden eller var det den som gjorde livet surt... hur som helst har jag alltid trivts framför skärmar och dess tangentbord/möss.

Tiden går & systemet börjar peta på dig, du vill försöka komma utanför dörren igen, framförallt visa att man klarar av o jobba utan o göra din chef besviken igen. Det blir ett jobb tillslut & man får visat för sig själv att man orkar men också till den grad att du blir erbjuden fast jobb, tyvärr ville jag inte fastna där så jag tog mig till ett annat och gav gärnet där med.

Mellan dessa jobb runt 2012 april har jag samlat ihop massa pengar så jag bestämmer att jag kan tillåta mig en helt ny dator. Tyvärr blev bulldozer en besvikelse så det fick bli en 3770k från intel med nysläppta gtx 680. Det starkaste minnet av intel har alltid varit från första datorn när Athlon var kung men med åren har intel tatt ikapp och sprungit ifrån med hästlängder.

Idag: Nu har jag ett stabilt & bra betalt jobb under 4år & AMD är tillbaka. Det känns lite som att man kommit tillbaka till början, AMD är med i leken igen & får man hoppas så tar dem ett litet övertag även i ipc/single thread inom inte för lång framtid.

Det är svårt att beskriva känslorna... mestadels den enorma glädjen till AMD men även till alla oss som trivs framför skärmar. Jag är för samarbete men här är jag glad över konkurrensens nya gnista. Skulle det vara för mycket begärt att få se en gnista mellan AMD & nVidia i år också?

Haha, i det första stycket känner jag helt klart igen mig ^^ 2006 köpte jag min första dator för i stort sett hela lönen @ första sommarjobbet också. Minns just som du skriver skeptisen mot dual core så det vart en Athlon 4000+, något av ett single core monster till denna ett DFI Lanparty CF moderkort samt svindyra Corsair Xpert LED DDR1 minnen på 2Gb samt ett Sapphire ATI X1950XTX. Good times ^^

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nah för dyrt går inte dem priserna ner kommer det bli en bulldozer fail igen

Skojar du eller? Om du tycker priserna på Ryzen är höga så måste ju Intels motsvarande prissättning vara katastrofalt höga då du får likvärdig prestanda till nästan halva priset. Troll eller problem med läsförståelsen? Flippar nästan då jag fortfarande ser inlägg där folk klagar på priserna. Hade Ryzen haft 20-30% sämre prestanda än vad de faktiskt har så hade det fortfarande varit en bra prissättning. Kom ihåg att detta är AMD's high-end sortiment vs Intels high-end sortiment. Man kan ju bara dregla när man tänker på hur billiga AMD's mainstream prollar i Ryzen serien kommer vara som kommer senare i år, de som vi vanliga döda köper och använder. Vissa har bara tillräcklig uppmärksamhetsförmåga till att läsa rubriker verkar det som, måste vara den där ADHD-epidemin som drar över Sverige...

btw, sitter på en överklockad i5 4670k just nu men jag kommer nog ihåg min Athlon XP 1900+ dator från 2002. Den hade jag i nästan 5 år! AMD's XP-serie var ta mig tusan (ja, jag är gammal) legendarisk. På den tiden var Intel och Pentium 4 bara ett stort skämt, kvittade hur mycket Intel klockade upp P4:orna, de var lika klena ändå. AMD satsade modigt på flertrådsarkitektur med FX-serien men tyvärr så var, och är till stor del, enkeltrådsprestanda fortfarande viktigt. Nu tror jag dock att AMD har tajmat allt rätt och prissättningen är nog det sista man ska klaga på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det är absolut bra att minska mängden skadliga kemikalier. Kommer lilla Sveriges nya lag ha någon effekt på de internationella elektronikföretagen? Inte den minsta! Det enda det kommer innebära här är dyrare elektronik och mer i statskassan. Eller mer i statskassan kanske det ändå inte blir då import kommer löna sig bättre.
Det hade kanske varit bättre att lobba för att få igenom det på EU nivå eller liknande.

Någonstans måste man börja.. för om alla resonerade som du gör nu så skulle liknande saker aldrig hända eftersom alla skulle peka på de andra och säga "De gör ju inte det.. varför skulle vi..?".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett Asus Xonar D1. Det har bra ASIO-stöd och SNR på 116db. den integrerade kretsen klarar bara 104db vad jag kunnat läsa mig till vilket känns som ett rejält nedköp.

Vet att DX finns som PCI-E-variant, men dels är jag opepp på att pynta 750Kr och dels kräver det extern strömmatning vilket känns störigt.

Men om det nu är så att 10 faser är en nödvändighet och helt överlägset 6 faser så kansle det är värt den ändå?

Inbyggda ljudkort har kommit en lång väg dock. Det integrerade ALC1220 ljudkortet är faktiskt speccat för hela 120dB SNR men i tester beroende på moderkortstillverkare ungefär 104 ~ 108dB vad jag har sett. Det theoretiska som tillverkare anger kommer inget kort riktigt upp i verkligheten, gäller även ASUS kort men de brukar komma iallafall närmare det värdet än Realteks givna teoretiska värden dock. Kollade två tester och RMAA tycks ge ungefär 113~114 för D1 kortet.

Men det går inte att stirra blint på endast mätvärden. Jag har själv varit på jakt efter bra ljudkort för spel där kriterierna är att försöka få så bra ljudpositioner med så bra ljudkvalité som möjligt. Har både Soundblaster ZxR, ASUS STX II och ett SoundBlaster G5 som alla är betydligt nyare och dyrare än D1 liggandes i bokhyllan för jag gillade faktiskt ljudet hos ASRocks ALC1150 konfig mera, speciellt då man kör med 5.1 högtalar inställningen (fastän man kör med hörlurar) som förbättrar positionering av ljud så det blir mera öppet/surround liknande jämfört med stereo. Olika mjukvara surround lösningar gillar jag inte (Dolby Headphone, Razer Surround, CMSS3D, SBX Surround osv) för de kommer med betydlig försämrig av ljudkvalitén vilket inte 5.1 högtalar inställningen påverkar alls (snarare tvärtom). Nu ska ALC1220 vara en betydlig uppgradering mot ALC1150 också. Har endast testat ett ASRock och ett ASUS moderkort, båda med ALC1150 men det skiljer ju åt litegrann vad de kör med för onboard amps och capacitors osv. men själv gillade jag ASRocks ljud betydligt mera än ASUS så det kan ju variera från moderkortstillverkare till en annan litegrann och jag vet inte hur de andra står sig men kan iallafall tala gott för just ASRocks lösning med Texas NE5532 hörlursförstärkare.

Det enda som kan vara ett störande element på onboard är extra oväsen från övriga moderkortet kryper in i kretskortet för ljudkortet men på de senaste versionen har de t.ex. separat pcb layer dedikerat endast för ljudet och impedans sensing på front porten (detta tycks va nytt med ALC1220) och shielding osv som borde hjälpa.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Du får gärna förklara hur tex Gigabyte Gaming K3 och Asus rog strix 270H skiljer sig åt på den fronten. Gaming K3 har en power phase mer och kylningen ser väldigt likadan ut.
Går vi lägre till MSI Z270 PC Mate börjar kylningen se lite mer bristfällig ut men tvivlar på att det påverkar särskilt mycket, fortfarande samma mängd power phases som det 500 kronor dyrare ASUS strix kortet.

Mycket konstigt också hur de flesta recensioner av billiga moderkort med så bristfälliga VRM's och kylning ändå uppnår samma Ghz när man överklockar i de flesta fall.

Asrock verkar ha en bra bräda på G iaf, 12+2 power phases och billigare än X370 Prime så priserna pressar förhoppningsvis ner till nivåer där dom bör vara.
Ser att Crosshair kortet har åkt ner 200 kronor sen igår också.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att ingen förbeställer innan riktiga tester dyker upp.
Och helst bör man ju vänta tills att även vanliga användare fått klorna i sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lowngcawt: Du får gärna förklara hur tex Gigabyte Gaming K3 och Asus rog strix 270H skiljer sig åt på den fronten. Gaming K3 har en power phase mer och kylningen ser väldigt likadan ut.
Går vi lägre till MSI Z270 PC Mate börjar kylningen se lite mer bristfällig ut men tvivlar på att det påverkar särskilt mycket, fortfarande samma mängd power phases som det 500 kronor dyrare ASUS strix kortet.

Mycket konstigt också hur de flesta recensioner av billiga moderkort med så bristfälliga VRM's och kylning ändå uppnår samma Ghz när man överklockar i de flesta fall.

Asrock verkar ha en bra bräda på G iaf, 12+2 power phases och billigare än X370 Prime så priserna pressar förhoppningsvis ner till nivåer där dom bör vara.
Ser att Crosshair kortet har åkt ner 200 kronor sen igår också.

Sa jag inte att MAJORITETEN av moderkorten under 1500:- är skräp?
Klart att mängden power phases och hur väl de är kylda spelar roll, kanske inte för nybörjaren som låter bli att klocka/kör auto eller ökar ett par MHz. Men när man börjar köra med värre kylning på CPU och klockar rejält så gör det skillnad. Kan ju ta min gamla Phenom II 965BE som exempel, 3.4GHz blev 4GHz på ett MSI 760GM-E51, men med mitt Crosshair 5 Formula-Z blev det 4.6GHz. Det är en rejäl skillnad.

Det är bara Överprisinet som sänkt priset på Crosshair brädan till samma som alla andra återförsäljare.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Man blir så himla trött på de stollarna i miljöpartiet. Bara ett gäng självgoda hycklare.

Sorry för Offtopic.

Förslaget på en punktskatt för elektronik kom från en utredning med uppdrag "att analysera behovet av nya ekonomiska styrmedel på kemikalieområdet"*. Utredningen tillsattes år 2013, dvs. av förra alliansregeringen. Men visst, bland de 349 ledamöter som sedermera tog riksdagsbeslutet kan man även hitta MP-stollar. Och apropå stollar, Centern kom med en rad förslag i Almedalen året innan lagen klubbades - bland annat ett om en teknikskatt, ett förslag som i princip byggde på ovan nämnda utredning.

*(www.teknikforetagen.se/globalassets/produktkravsguiden/kemika...)

Permalänk
Medlem

Länge sen jag skrev här men det kliar onekligen i köp tarmen efter att Ryzen nu har lanserats. Kommer ihåg när AMD var prestandakungar i början av 2000-talet. Har faktist en rigg ståendes fortfarande i ett hörn. Good times. Synd bara att man på äldre dar gått över till konsol spelande så det talar mot ett inköp av hårdvara. Får se vad som händer men kul o se AMD tillbaka på banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

När det gäller spelande.....Alla ni som säger att Intel 7700 är bättre för spel pga högre IPC och klockning; vilka spel är det egentligen som ni kör som är cpu-begränsade gentemot Ryzen? Givet att man antar att den har lite sämre IPC är Skylake/Kaby Lake, ungefär som Broadwell-E och att man spelar med normla upplösningar (1080p, 1440p)?
Av de jag spelar skulle det vara Skyrim, men där har jag problem om jag kör över 60 hz i vilket fall som helst. På pluskontot för Ryzen är att t ex BF1 verkar kunna använda sig fler kärnor än 4 och jag såg nåt test på multiplayer där det faktiskt gjorde en hel del att köra 6-kärnigt. De som streamar på samma dator som de spelar har också nytta av fler kärnor.

Gamla grafikmotorer är något av den sista utposten för enkeltrådad prestanda. Men detta kommer ändras i framtiden, främst genom DirectX 12 och Vulkan.

Ett nyligen lanserat spel där flera trådar gör skillnad är Watch Dogs 2.

Källa

Permalänk
Medlem

Jag googlade men hittade inget. Finns det något test på Watch Dogs 2 med fler än 4 kärnor/8 trådar?

edit:
http://wccftech.com/watchdogs-2-performance-review/
4/8 presterar bättre än 6/12

Citat:

You better bring more than to threads to this dogfight. WD2 wouldn’t even load with only 2 cores active, there was no warning or anything it simply would never load. Something very interesting is going on with this game to where it seems to really love 4 cores and 8 threads, once you go past that it seems like the game isn’t really sure what to do with the extra resources and the core utilization starts bouncing around. So if you’re rocking a consumer i7 you’re in the best spot with this.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett Asus Xonar D1. Det har bra ASIO-stöd och SNR på 116db. den integrerade kretsen klarar bara 104db vad jag kunnat läsa mig till vilket känns som ett rejält nedköp.

Vet att DX finns som PCI-E-variant, men dels är jag opepp på att pynta 750Kr och dels kräver det extern strömmatning vilket känns störigt.

Men om det nu är så att 10 faser är en nödvändighet och helt överlägset 6 faser så kansle det är värt den ändå?

Någon gång måste du byta och pynta för ett nytt.

Om du haft det i 10 (-20) år så är kostnaden per år 75 pix per är (något som alla kan fixa).

Byt till ett externt ljudkort med USB nästa gång så får du inte problem vid nästa nya slotstandard, eller om du vill kunna använda till andra datorer (bärbara, NUC, etc).

Att fortsätta med nuvarande kommer bara att bli problem och begränsa dina komponentval och möjligheter. Om inte redan nu, så iaf. senare.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Kan bara prata för mig själv (givetvis) med jag är endast intresserad av MITX och hög prestanda i kombination.

(Fixar inte AMD och dess partners det så finns det bra med fina alternativ på Intelsidan.)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Du kan inte prata om en 8 år gammal CPU och ha det som någon måttstock. Tvärläste just en recension på gigabytebrädan där dom hade fått upp sin 7700k exakt lika högt som med dyrare brädor. Tror du verkligen att det inte hänt någonting på 8 år?

Nu verkar du dock ha rätt då 1700 verkar klocka värdelöst iaf men huvudsaken är ändå att X370 moderkorten är lite för dyra i jämförelse med Z270 motsvarigheter.
https://forums.overclockers.co.uk/threads/amd-zen-thread-inc-...

@Clintbeastwood

http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/watch-dogs-2-test-gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lowngcawt: Du kan inte prata om en 8 år gammal CPU och ha det som någon måttstock. Tvärläste just en recension på gigabytebrädan där dom hade fått upp sin 7700k exakt lika högt som med dyrare brädor.

Tror du verkligen att det inte hänt någonting på 8 år?

@Clintbeastwood

Min ryska är lite ringrostig. Vad ska jag kolla på?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Scrolla ner så ser du CPU tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ClintBeastwood: Scrolla ner så ser du CPU tester.

Men varför visar testet jag länkar att 6/12 ger sämre än 4/8 då? :/

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Inte en aning, står ju inte direkt mycket om vilka cpuer det är i testet du länkat heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ClintBeastwood: Inte en aning, står ju inte direkt mycket om vilka cpuer det är i testet du länkat heller.

6800k @ 4.1GHz använder dom sig av.

Citat:

For the CPU Test we used the Test System along with the GTX 1080FE and ran all the tests at 1080p to get the greatest impact on CPU core changes.

Så det var bara kärnorna/trådarna som ändrade sig.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lowngcawt: Du kan inte prata om en 8 år gammal CPU och ha det som någon måttstock. Tvärläste just en recension på gigabytebrädan där dom hade fått upp sin 7700k exakt lika högt som med dyrare brädor. Tror du verkligen att det inte hänt någonting på 8 år?

Nu verkar du dock ha rätt då 1700 verkar klocka värdelöst iaf men huvudsaken är ändå att X370 moderkorten är lite för dyra i jämförelse med Z270 motsvarigheter.
https://forums.overclockers.co.uk/threads/amd-zen-thread-inc-...

@Clintbeastwood

Ja eller ska vi jämföra min 4930k med 8+3 vs 6+2 phases?
Asus Rampage 4 black edition = 4.7GHz
Asrock x79 extreme4-m = 4.4GHz

På rampage brädan kunde jag även bencha i 4.8GHz, på asrock brädan går det inte ens i 4.6GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Åh jävelen va dyrt - var min första reaktion.

Nu tänker jag ju på AMD som billigt och då känns dessa priser superhöga. Är ute efter typ den billigaste i7 motsvarigheten.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Campaigner:

Åh jävelen va dyrt - var min första reaktion.

Nu tänker jag ju på AMD som billigt och då känns dessa priser superhöga. Är ute efter typ den billigaste i7 motsvarigheten.

När du sedan inser att Intels motsvarighet Intel Core i7 6900K kostar över 10000kr så blir din andra reaktion "Åh jävelen vad billigt!"

Tyvärr så anländer inte de modellerna du vill ha förrän andra halvan 2017 så som det ser ut nu: http://www.sweclockers.com/nyhet/23423-amd-ryzen-5-slapps-i-a...
Då får du din billiga 4C/8T-CPU.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Andreaz1:
Nej de är sant. Hoppas bara att AMD kan göra en bra comeback. Även om de känns som att de blir lite som för ett antal år sen när AMD va först med Quad Core. Den presterade bättre än Intels 8500K, men 8500K vann oftast i spel pga de dåliga stödet för 4 kärnor. Så Högst klockfrekvenzer vann.

Sen kan vi ju hoppas att DX12 utnyttjar 16 trådar i framtiden. Då har verkligen AMD slagit tillbaka sig på marknaden.

Va, va och va?
AMD var först med dual core, inte quad.
8500K? Menar du E8500? För E8500 var dual core?
DX12 har inte allt för mycket med CPU att göra, utan GPU.