Permalänk
Medlem

Rengöring av tagentbord? Hur?

Hej!

Tänkte fråga hur jag på ett bra sätt kan rengöra mitt tagentbord?
Har ett Corsair K70 RGB med röda brytare.

Att plocka bort alla tagenter är ju en sak, men sen själva botten då?
Kan man typ ösa på med någon typ av sprit och skrubba?
Eller förstör man det då?

Tack för svar!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Drasteroid:
Tangenterna (keycapsen) rengör du i vatten med ett milt rengöringsmedel (tex. såpa).

Cyber Clean, tops och tryckluft för att rengöra "brädan".

Rengöra Tangentbord Sweclockers

Skrivet av Findecanor:

Kolla in Kontors-/skolmateriel / Rengöring hos Kjell & Company. Där finns det massor för daglig rengöring.

Jag samlar på gamla tangentbord. För att rengöra ett riktigt smutsigt tangentbord brukar jag:
1. Dammsuga mellan tangenterna. Använder borst-munstycket.
2. Ta bort alla tangenter och släng i en hink med diskmedel där smutsen får luckras upp över natten. Sedan sköljer jag dem i ett durkslag. Sen är det viktigt att man får ut allt vatten, vilket bäst fås mha tryckluft.
3. Skruva isär och duscha av stora plastdetaljer. Skrubba med diskmedel. Skölj. Skaka bort vatten. Låt stå och torka över natten.
4. Torka av mellan elektronik med topz.

Det kan vara farligt att rengöra med T-sprit, för det innehåller lite aceton, som löser upp många plaster. Isopropylalkohol är bättre, men det kan man också behöva vara försiktig med.
Använd framför allt inte Klorin och T-sprit. Tillsammans med värme så kan det bilda kloroform som är ett ännu starkare lösningsmedel, och dessutom hälsoskadligt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Du citerade ett av mina jättegamla inlägg.

Sedan dess har jag fått reda på ett bättre sätt att rengöra lösa tangenter från mekaniska tangentbord: Lägg dem i en tvättpåse från t.ex. Lindex tillsammans med rengöringstabletter för löständer/bettskenor etc. t.ex. Corega Tabs. Dra ihop dragkedjan, lägg påsen i en hink och häll på varmt vatten bara så att det täcker. Låt stå i några timmar och låt tabletterna göra jobbet. Sedan sköljer och torkar du hela påsen med alla tangenterna tillsammans.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Findecanor:

Du citerade ett av mina jättegamla inlägg.

Hoppas det var okej, ville endast hjälpa TS.

Skrivet av Findecanor:

Sedan dess har jag fått reda på ett bättre sätt att rengöra lösa tangenter från mekaniska tangentbord: Lägg dem i en tvättpåse från t.ex. Lindex tillsammans med rengöringstabletter för löständer/bettskenor etc. t.ex. Corega Tabs. Dra ihop dragkedjan, lägg påsen i en hink och häll på varmt vatten bara så att det täcker. Låt stå i några timmar och låt tabletterna göra jobbet. Sedan sköljer och torkar du hela påsen med alla tangenterna tillsammans.

Verkar som att vi alla kan utvecklas...
Jag nöjer mig nog själv med vanligt rengöringsmedel som man ändå redan har hemma.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|