AMD:s styrkrets B350 för Ryzen saknar stöd för Nvidia SLI

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Tveksamt om någon kommer vilja köra SLI/Crossfire på B350 ändå, då det är ont om lanes på den.

Vadå ont om lanes? 16 banor PCIe 3.0 för grafikkort oavsett om man kör X370 eller B350.

Citat:

Den är ju tänkt för Mainstream, och i det segmentet så har folk sällan dubbla grafikkort.

Detta håller jag dock med om. När nu Nvidia svinar sig med certifiering och licenskostnad är det rimligt att skippa SLI på billiga moderkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vadå ont om lanes? 16 banor PCIe 3.0 för grafikkort oavsett om man kör X370 eller B350.

Detta håller jag dock med om. När nu Nvidia svinar sig med certifiering och licenskostnad är det rimligt att skippa SLI på billiga moderkort.

Då har jag fattat fel. Fick för mig det bara var 8st på B350.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Oj, här blev vi upprörda.

Vi presenterar endast de nya uppgifterna som framkommit om stöd för SLI och Crossfire på AMD:s nya plattform. Vi skyller inte på någon utan konstaterar hur det ligger till. Med det sagt har Nvidia i åratal haft tydliga krav för SLI och AMD väljer trots detta att sätta denna begränsning för B350 – med andra ord ett högst medvetet val från AMD:s sida. SLI-stöd är dessutom inte gratis, utöver certifiering tillkommer även en licenskostnad från Nvidias sida. Jag är därför diplomatisk och hävdar att båda är lika delaktiga.

Det är medvetet val att inte ha SLI certifiering då chipsetet inte har tillräckligt många banor för att kunna köra SLI med tanke på Nvidias begränsningar. Det är väl knappast AMDs fel att nvidia vägrar köra SLI med färre banor. Crossfire fungerar (hur väl återstår att se) för att AMD inte lägger in artificiella begränsningar som nvidia.

Tonen i hela inlägget är emot AMD trots att problemet är att Nvidia är den som inte tillåter SLI i detta läge.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon127948:

Det är medvetet val att inte ha SLI certifiering då chipsetet inte har tillräckligt många banor för att kunna köra SLI med tanke på Nvidias begränsningar. Det är väl knappast AMDs fel att nvidia vägrar köra SLI med färre banor. Crossfire fungerar (hur väl återstår att se) för att AMD inte lägger in artificiella begränsningar som nvidia.

Tonen i hela inlägget är emot AMD trots att problemet är att Nvidia är den som inte tillåter SLI i detta läge.

Hur många kanaler styrkretsen har är inte det som gör att Nvidia inte ger SLI-stöd till B350. Det handlar om att den inte kan dela processorns integrerade banor, någonting X370 kan (2 x PCI Express 3.0 x8 istället för att endast kunna köra 1 x PCI Express 3.0 x16). Att köra PCI Express 2.0 x4 på styrkretsen är en lösning moderkortstillverkare valt att ta till för att kunna sätta Crossfire-logotypen på sina kartongerna till B350-modeller.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Intel + Nvidia = <10 år nu going strong!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förlåt, men varför är detta nyhetsvärdigt? Att ett billigare budgetchipset saknar vissa funktioner är knappast någon skräll. SLI är något som exklusivt entusiaster kör ändå. Entusiaster köper inte B350.

Budgetmedvetna köper kanske B350. Budgetmedvetna kanske också efter ett par år väljer SLI/CF ist för ny current-gen GPU. Så en alldeles utmärkt nyhet för folk som planerar Ryzen-köp.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Tjaa, med tanke på att nVidia själva fasar ut SLI så är det ju inte hela världen.. =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Oj, här blev vi upprörda.

Vi presenterar endast de nya uppgifterna som framkommit om stöd för SLI och Crossfire på AMD:s nya plattform. Vi skyller inte på någon utan konstaterar hur det ligger till. Med det sagt har Nvidia i åratal haft tydliga krav för SLI och AMD väljer trots detta att sätta denna begränsning för B350 – med andra ord ett högst medvetet val från AMD:s sida. SLI-stöd är dessutom inte gratis, utöver certifiering tillkommer även en licenskostnad från Nvidias sida. Jag är därför diplomatisk och hävdar att båda är lika delaktiga.

Nya uppgifterna är att Crossfire stöds, inte att SLI inte stöds. Det har varit känt länge att SLI inte stöds, ni har rapporterat det själva eller länkat till information om det vid flera tillfällen.
Var är nyhetsvärdet i att SLI inte stöds?

Permalänk
Medlem

Det är ju precis samma sak på intels styrkrets är ju endast Z270/Z170 som stödjer SLI och Crossfire. H270/H170 och neråt har inte stöd för SLI, men H270 kan ha stöd för crossfire då den kan köras med begränsningen x4.

Såg inga nyheter om detta rörandes intels styrkretsar när kabylake lanserades?
Nyheten känns lite konstigt vinklad.

Permalänk
Medlem

Kul att tillverkarna av moderkort eller vilka det nu hänger på iafall häromdagen inte hade något Matx alternativ med x370 utan alla hade b350... Riktigt dåligt då Matx till Intel plattformen erbjuder exakt samma prestanda som ATX moderkort...

Blir riktigt less då man tydligen till AMD plattformen blir tvingad att utöver moderkort också behöva köpa ett onödigt stort chassi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Nya uppgifterna är att Crossfire stöds, inte att SLI inte stöds. Det har varit känt länge att SLI inte stöds, ni har rapporterat det själva eller länkat till information om det vid flera tillfällen.
Var är nyhetsvärdet i att SLI inte stöds?

Har jag förstått rätt att det är rubriken alla hakar upp sig på och inte artikelns innehåll?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De kunde ha gått ut med detta tidigare. Annars som sagt ska man köra med extrema lösningar bör man skaffa hårdvara därefter.

Det har dom!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Jacob: Jag kan bara hålla med flertalet föregående talare, den här artikeln känns vinklad att det är AMD:s fel. Även om det inte var/är tanken med artikeln så ger artikeln den känslan.
Det är verkligen inte ofta medlemmarna här protesterar öppet mot en artikel som ni skrivit utan vi brukar hylla dem stort. Men den här gången rekommenderar jag att ni bör redigera artikeln eller rent av radera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nya uppgifterna är att Crossfire stöds, inte att SLI inte stöds. Det har varit känt länge att SLI inte stöds, ni har rapporterat det själva eller länkat till information om det vid flera tillfällen.
Var är nyhetsvärdet i att SLI inte stöds?

Fast läser man texten så tycker jag inte det ser så konstigt ut? Dock borde ju rubriken vart något i stil med "B350 får crossfirestöd... nästan".

Med tanke på det lite märkliga crossfirestödet här så tycker jag iaf ett det har ett nyhetsvärde då det ändå är bra kunsumentinformation om crossfirestödet för b350, är det en crossfire certifiering på kartongen så är det ju lätt för köparen att tänka att allt är frid å fröjd. Vi får la se när det kommer tester om det kommer funka lika bra med den här lösningen annars kan ju detta vara problem för folk.

Permalänk
Medlem

Den kundgrupp som skulle vara intresserade av detta är förmodligen den kundgrupp som köper X370 ändå. Så är nog ingen major thing.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt inte förvånad att artikeln är vinklad som den är, det är trots allt Sweclockers vi läser.

Det handlar inte om att det finns stöd för CF på B350 medans SLI får hålla sig till X370, se det som SLI i spel med fler än 2 grafikkort. Det GÅR men det stöds inte av Nvidia.
CF på B350 GÅR att köra, men det finns inget officiellt stöd för det och det VET NI, det är ingen nyhet och det har alltid varit vad AMD kört på; Vill man köra CF och SLI så är det X370 man ska vända sig till.

Denna bilden är ingen nyhet för någon som håller sig uppdaterad, ser ni något exklusivt officiellt CF stöd på B350?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Har jag förstått rätt att det är rubriken alla hakar upp sig på och inte artikelns innehåll?

Ja är väl främst det. Ni ger sken av att det är nyhetsvärde i något som är känt sedan länge, medan det som har nyhetsvärde, att CF har om än begränsat stöd även fast det inte varit officiellt kommer i skymundan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast läser man texten så tycker jag inte det ser så konstigt ut? Dock borde ju rubriken vart något i stil med "B350 får crossfirestöd... nästan".

Med tanke på det lite märkliga crossfirestödet här så tycker jag iaf ett det har ett nyhetsvärde då det ändå är bra kunsumentinformation om crossfirestödet för b350, är det en crossfire certifiering på kartongen så är det ju lätt för köparen att tänka att allt är frid å fröjd. Vi får la se när det kommer tester om det kommer funka lika bra med den här lösningen annars kan ju detta vara problem för folk.

Ja det blir lite komiskt när grejen är att de INTE sagt att 350 skall ha stöd och nu visar sig kunna ha visst stöd ändå. Det bord eju vara något possitivt om något, men vinklas som att det är något negativt. Hade AMD från början sagt att 350 skulle ha stöd och det visade sig vara såhär så hade jag kunnat förstå artikeln. Men nu känns den bara väldigt konstigt vinklad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Haha, vad alla är känsliga för en rubrik som KAN tolkas som något slags kritik av er gud/mamma/gyllene kalv/whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Oj, här blev vi upprörda.

Han har rätt, det var en dålig "nyhet" på Sweclockers. Men det är bara att göra bättre framöver.

Jag gissar att Swec kommer ha en bra sammanfattning över CPU, chipset och moderkort när AMD väl släpper NDA.

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om foliehattarna/fanboysen kunde slappna av lite... Varför tolka allt negativt? Är väl bara bra att information klargörs? Är själv intresserad av Ryzen och att det kommer fram information på ett klargörande vis stör mig inte ett dugg.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hur många kanaler styrkretsen har är inte det som gör att Nvidia inte ger SLI-stöd till B350. Det handlar om att den inte kan dela processorns integrerade banor, någonting X370 kan (2 x PCI Express 3.0 x8 istället för att endast kunna köra 1 x PCI Express 3.0 x16). Att köra PCI Express 2.0 x4 på styrkretsen är en lösning moderkortstillverkare valt att ta till för att kunna sätta Crossfire-logotypen på sina kartongerna till B350-modeller.

Det är en sak som jag reagerade på, det att B350 inte kan dela banor men att X370 ska kunna det.

Hur går det till?

Ska man läsa det som att dom 16 st PCI-E banorna från processorn går igenom X370 som då ska bestämma om det blir x16 + x0 eller x8 + x8 beroende på konfiguration?

Det skulle ju då innebära att vad som står i artikeln inte stämmer, tänker då på det i sista meninen "Även om Crossfire är möjligt med B350 är det inte säkert att det är en bra lösning, då grafikkort två inte enbart har en åttondel av bandbredden jämfört mot det första, utan även får extra fördröjningar (eng. latency) då det behöver ta en omväg genom styrkretsen."

Av beskrivningen så tar ju alla PCI-E banor då omvägen genom X370, ger inte det en fördröjning?

För, hur ska man annars tolka detta?
"Mellankretsen B350 har fortfarande stöd för Radeon-grafikkort i Crossfire, men inte utan kompromisser. Styrkretsen saknar förmågan att dela processorns integrerade PCI Express 3.0 x16-kanaler."

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Haha, vad alla är känsliga för en rubrik som KAN tolkas som något slags kritik av er gud/mamma/gyllene kalv/whatever.

Så är det inte. Rubriken i sig innehåller ingen nyhet, utan endast ett konstaterande som varit kännt sedan länge, om än onödigt negativt vinklat. Läser man sedan artikeln så finns där saker som har nyhetsvärde, som borde ha stått i rubriken istället för det som står där nu.

Det är vinte alls märkligt att folk ställer sig frågande till varför Sweclockers agerar som de gör, särskillt inte när rapporter som dessa florerar: http://wccftech.com/intel-playing-dirty-undercut-amd-ryzen/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det må fingera, men kommer set faktiskt att fungera bra att köra Crossfire med PCIe 3.0 x16 / PCIe 2.0 x4? Känns som att det förmodligen kommer att vara en dålig idé i vilket fall och kanske varför nvidia ställer vissa krav på SLI certifieringen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är en sak som jag reagerade på, det att B350 inte kan dela banor men att X370 ska kunna det.

Hur går det till?

Ska man läsa det som att dom 16 st PCI-E banorna från processorn går igenom X370 som då ska bestämma om det blir x16 + x0 eller x8 + x8 beroende på konfiguration?

Det skulle ju då innebära att vad som står i artikeln inte stämmer, tänker då på det i sista meninen "Även om Crossfire är möjligt med B350 är det inte säkert att det är en bra lösning, då grafikkort två inte enbart har en åttondel av bandbredden jämfört mot det första, utan även får extra fördröjningar (eng. latency) då det behöver ta en omväg genom styrkretsen."

Av beskrivningen så tar ju alla PCI-E banor då omvägen genom X370, ger inte det en fördröjning?

För, hur ska man annars tolka detta?
"Mellankretsen B350 har fortfarande stöd för Radeon-grafikkort i Crossfire, men inte utan kompromisser. Styrkretsen saknar förmågan att dela processorns integrerade PCI Express 3.0 x16-kanaler."

Grafikkorten kommunicerar direkt med processorn om de körs över dess PCI Express-kanaler och tar ingen "omväg" via styrkretsen. Hur det fungerar i praktiken att X370 kan dela på processorns banor medan B350 inte kan det vet jag ärligt talat inte. Bollar frågan vidare till AMD och återkommer förhoppningsvis med svar den 2 mars!

Skrivet av Ozzed:

Så är det inte. Rubriken i sig innehåller ingen nyhet, utan endast ett konstaterande som varit kännt sedan länge, om än onödigt negativt vinklat. Läser man sedan artikeln så finns där saker som har nyhetsvärde, som borde ha stått i rubriken istället för det som står där nu.

Det är vinte alls märkligt att folk ställer sig frågande till varför Sweclockers agerar som de gör, särskillt inte när rapporter som dessa florerar: http://wccftech.com/intel-playing-dirty-undercut-amd-ryzen/

Jag kan meddela att Intel sedan årsskiftet helt och hållet slopat sin PR för Norden och stora delar av Europa. Vi har varken någon kommunikationskanal eller kommer få några fler testexemplar därifrån längre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är en sak som jag reagerade på, det att B350 inte kan dela banor men att X370 ska kunna det.

Hur går det till?

Ska man läsa det som att dom 16 st PCI-E banorna från processorn går igenom X370 som då ska bestämma om det blir x16 + x0 eller x8 + x8 beroende på konfiguration?

Det skulle ju då innebära att vad som står i artikeln inte stämmer, tänker då på det i sista meninen "Även om Crossfire är möjligt med B350 är det inte säkert att det är en bra lösning, då grafikkort två inte enbart har en åttondel av bandbredden jämfört mot det första, utan även får extra fördröjningar (eng. latency) då det behöver ta en omväg genom styrkretsen."

Av beskrivningen så tar ju alla PCI-E banor då omvägen genom X370, ger inte det en fördröjning?

För, hur ska man annars tolka detta?
"Mellankretsen B350 har fortfarande stöd för Radeon-grafikkort i Crossfire, men inte utan kompromisser. Styrkretsen saknar förmågan att dela processorns integrerade PCI Express 3.0 x16-kanaler."

Det kan vara så enkelt som att det är en artificiell begränsning för att hålla de båda chipseten olika, för att anpassa efter prisklasser. Banorna går alltså inte via chipsetet, de går fortfarande direkt, men möjligheten att leda banorna olika till olika portar kopplas bara till X370. Den minskade funktionaliteten i B350 kanske gör själva moderkortet billigare att tillverka också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag kan meddela att Intel sedan årsskiftet helt och hållet slopat sin PR för Norden och stora delar av Europa. Vi har varken någon kommunikationskanal eller kommer få några fler testexemplar därifrån längre.

Artikeln innehöll egentligen inget nytt, men det här är väl lite av en bomb? Att den största tillverkaren av processorer har slopat sin PR för stora delar av Europa? Borde det inte ha varit en nyhet istället?

Permalänk
Inaktiv

Alltså, detta har väl varit känt om B350 sedan ett halvår tillbaka? Ska ni även posta en nyhet om att 1600X har 6 kärnor och inte 8 då två stycken är avstängda?

Permalänk
Medlem

Detta tas upp som en stor nyhet, men om man snålar in 300-600kr på ett moderkort. Varför funderar man ens på att skaffa sig ett extra grafikkort?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Skrutto:

@ajp_anton:
Nja.. är du säker på det?

PCIe lanes

Är det inte så att Ryzen har 20+4 Pcie lanes (CPU+Chipset)?
Det är så jag förstått när jag kollat runt lite på Tech-kanaler och hemsidor.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >