AMD:s styrkrets B350 för Ryzen saknar stöd för Nvidia SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

I eran tidigare genomgång av styrkretsarna: http://www.sweclockers.com/nyhet/23212-amd-ryzen-blir-alla-up... framkommer det tydligt att

"AMD har tidigare avslöjar detaljerna kring styrkretsarna A320 och B350, men nu talas det även öppet om entusiastmodellen X370. Förutom stöd för överklockning är den stora skillnaden att denna variant är den enda som ger stöd för Nvidia SLI och AMD Crossfire."

Ni har angett detta solklart förut, likaså de flesta andra publikationerna. Nyheten är vinklad baklänges! Nyheten borde snarare vara att under vissa begränsningar går det faktiskt att köra Crossfire på ett B350!

Tillägg!
Hur törs ni skylla på AMD i den här meningen??

"Detta då Nvidia endast ger stöd för SLI om båda grafikkort kan anslutas via åtminstone varsin PCI Express 3.0 x8, en förmåga som AMD valt att begränsa till X370."

nVidia ger inte stöd för det, det säger ni själva! Att AMD då går in och begränsar det är direkt fel! Skärpning. Gör om artikeln, detta luktar inte bra!

Rocco håller med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Budgetmedvetna köper kanske B350. Budgetmedvetna kanske också efter ett par år väljer SLI/CF ist för ny current-gen GPU. Så en alldeles utmärkt nyhet för folk som planerar Ryzen-köp.

Men det finns ju redan moderkort i dagsläget med avsaknad av stöd för både SLI och Crossfire, även i de mer 'schyssta' chipseten i form av Z170/Z270. En 'budgetmedveten' konsument kollar redan i dagsläget upp om moderkortet har stöd för detta eller inte vid köp. Ingen skillnad här med andra ord, bortsett från att chipsetnamnet B350 direkt avslöjar att den då alltså inte har stöd för SLI.

Budgetmedvetenhet och dumsnålhet är två olika saker.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gropenator:

Artikeln innehöll egentligen inget nytt, men det här är väl lite av en bomb? Att den största tillverkaren av processorer har slopat sin PR för stora delar av Europa? Borde det inte ha varit en nyhet istället?

Istället – måste det ena alltid utesluta det andra? Ser inget värde i att skriva om det, beslutet påverkar endast media och inte alla som läser SweClockers. Vi har redan löst testexemplar för kommande CPU-lanseringar på annat håll.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Istället – måste det ena alltid utesluta det andra? Ser inget värde i att skriva om det, beslutet påverkar endast media och inte alla som läser SweClockers. Vi har redan löst testexemplar för kommande CPU-lanseringar på annat håll.

Om er nya(?) policy, är att bara skriva om det, som påverkar alla som läser SweClockers, då har vi inte många nyheter att invänta...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Väldigt underhållande att se det fallerande försvaret *popcorn*

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av FatherOfThree:

Om er nya(?) policy, är att bara skriva om det, som påverkar alla som läser SweClockers, då har vi inte många nyheter att invänta...

Nu känns det bara som vi är inne i nån nedåtgående spiral och att hitta fel när det enda jag gjorde var att vara transparent om vår (icke-existerande) relation till Intel. Det finns mycket som händer bakom kulisserna vi skulle kunna skriva om men väljer att inte göra något på.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag kan meddela att Intel sedan årsskiftet helt och hållet slopat sin PR för Norden och stora delar av Europa. Vi har varken någon kommunikationskanal eller kommer få några fler testexemplar därifrån längre.

Bra att ni inte kommer utsättas för påtryckningar. Om det som står i artikeln stämmer är det otäckt ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl också det är lite aftonbladet-varning på den rubriken. Att B350 saknar stöd för SLI är väl något som ingen har kunnat undgå, möjligtvis med reservation för någon isolerad stam i Afrikas inland där moderniteter såsom elektricitet, rinnande vatten och hjulet ännu inte uppfunnits.
Däremot var väl artikeln intressant och förklarar anledningen till att SLI inte fungerar medan crossfire gör det väl. Fast nyheten är ju, som många skrivit redan, att crossfire faktiskt fungerar på B350 - inte att SLI inte gör det. En vettigt satt rubrik bör ju återspegla det.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Inaktiv

Inte alls förvånad över att Intel slopat sin PR, det sköts utmärkt utan att betala en enda krona. Tveksam rubriksättning, fanboys som kallar Ryzen för Bulldozer-flopp 2.0, för att bara nämna ett par exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon159643: AMD har gått ut med det tidigare. Infon fanns redan på swecklockers förra veckan:

http://www.sweclockers.com/nyhet/23418-amd-ryzen-med-moderkor...

Permalänk
Medlem

Trodde denna artikel skulle få sig en ändring men är förvånad över att den fortfarande är kvar med samma vinkling. Riktigt konstig artikel med icke-nyhet som vinklas åt att AMD gjort något dumt.

Vet inte om dom är mesiga eller dumma... men inte första gången konstigheter förekommer på swec.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Finns bara B350 för M-ATX moderkort på prisjakt än så länge och inte ett enda ITX :/

Permalänk

Känns lite som ett ickeproblem. Dock kan jag tänka mig att man med ryzen får se mindre cpu bottlenecks, och då kanske fler vill satsa på 2 grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanian:

Jag tycker väl också det är lite aftonbladet-varning på den rubriken. Att B350 saknar stöd för SLI är väl något som ingen har kunnat undgå, möjligtvis med reservation för någon isolerad stam i Afrikas inland där moderniteter såsom elektricitet, rinnande vatten och hjulet ännu inte uppfunnits.
Däremot var väl artikeln intressant och förklarar anledningen till att SLI inte fungerar medan crossfire gör det väl. Fast nyheten är ju, som många skrivit redan, att crossfire faktiskt fungerar på B350 - inte att SLI inte gör det. En vettigt satt rubrik bör ju återspegla det.

Jag hade inte en aning om detta.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Istället – måste det ena alltid utesluta det andra? Ser inget värde i att skriva om det, beslutet påverkar endast media och inte alla som läser SweClockers. Vi har redan löst testexemplar för kommande CPU-lanseringar på annat håll.

Att fokusera på ett ord som i sig inte påverkar min kommentar...

Sett till Intels något smutsiga historia när det gäller att påverka andra och tidpunkten när detta sker så tycker iallafall jag att det är något som är viktigt. Detta sker när AMD släpper nya processorer som ser ut att verkligen kunna stå upp mot Intels processorer och Intels nästa stora processorsläpp är inte förrän om ett halvår.

(Skulle för övrigt, och detta är lite OT, tycka att det vore bra om det framgick i tester hur man fått tillgång till produkten, det görs för Testpilot-testerna, men inte för de vanliga.)

Permalänk

Lugnt, det är ju knappt att Nvidia själva ger stöd för SLI nuförtiden ändå.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nyheten är väl att den billigare kretsen trots allt stödjer crossfire? Skummaste nyheten på länge. Gör om gör rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte eran Aftonbladsrubrik på denna nyhet. Det är fler än jag ser det ut som.
Denna nyhet kan bara bli något positivt, för att styrkretsen B350 kanske stödjer Crossfire "Som den inte ska göra".
Inte den negativa vinkling som ni skrivit, att SLI inte fungerar i styrkretsen B350 "som den dessutom inte ska göra". Skärpning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ryzen har 24 lanes, vara 16 till grafik, 4 till PCIe-SSD med NMVe och 4 till chipsetet.

Jag antar att moderkortstillverkare kan offra NWVe och istället kasta in extra många SATA/USB3/PCI-E 1x om de så önskar via 3e-partschip?

Permalänk
Medlem

Kalleanka varning på den artikeln swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förlåt, men varför är detta nyhetsvärdigt? Att ett billigare budgetchipset saknar vissa funktioner är knappast någon skräll. SLI är något som exklusivt entusiaster kör ändå. Entusiaster köper inte B350.

Sparar man pengar på detta är det absolut en bra sak för väldigt få kör fler än en GPU ändå men på vilket sätt är det dåligt att SweClockers rapporterar om detta? Är mer information och kunskap om en produkt dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Nyheten är väl att den billigare kretsen trots allt stödjer crossfire? Skummaste nyheten på länge. Gör om gör rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Regel 1: Allt AMD gör är av default dåligt.
Regel 2: När AMD gör något bra vinkla det enligt regel 1.

Permalänk
Medlem

Och varför har rubriken inte ändrats än?

Permalänk
Medlem

Nyhetsvärdet är väl ganska bra att känna till detta, då folk annars kan få för sig att köra crossfire på b350.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

OK, då är det inte riktigt så illa. Använde bara den här artikeln som källa, och den verkar inte vara så välskriven. Dock så är AMD fortfarande långt efter sockel 2011. Så fort man installerar något bandbreddshungrigt i en PCIe-anslutning som inte redan är upptaget av grafik, så blir resten av styrkretsen oanvändbar.

Jag kan säga att så även är fallet på X99 plattformen på Intel sidan. Jag har själv 5820k, och kör SLI på ett MSI Xpower AC, har en M.2 SSD Disk som inte kan gå i full hastighet p.g.a att den delar bandbredd med sista PCIe porten på moderkortet.

Edit: Bara att göra en googling: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2933345/slow-asus-x9...
Detta är välkänt bland oss som sitter på X99 2011-3 mobos.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

@Jacob

Skrivet av sKRUVARN:

Fast läser man texten så tycker jag inte det ser så konstigt ut? Dock borde ju rubriken vart något i stil med "B350 får crossfirestöd... nästan".

Rubriken borde vara "Moderkortstillverkare begåvar AMD:s B350 styrkrets med begränsat Crossfire stöd" eller nått i den stilen.
Kanske aningen långt, men mycket informativt.

För korthet bara "AMD:s B350 styrkrets begåvas med begränsat Crossfire stöd", så kan artikeln lyfta fram att det var moderkortstillverkarnas görande.

Jag är inte emot artikeln i övrigt. Men en rubrik sätter hela tonen för vad man förväntar sig att läsa.
Att tonen i rubriken kontra tonen i artikeln skiljer är vad folk syftar på när de nämner Aftonbladets rubrikfiske.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag antar att moderkortstillverkare kan offra NWVe och istället kasta in extra många SATA/USB3/PCI-E 1x om de så önskar via 3e-partschip?

Mmja, men fyra lanes går till chipset, som i sin tur har stöd för mer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Jacob
Rubriken borde vara "Moderkortstillverkare begåvar AMD:s B350 styrkrets med begränsat Crossfire stöd" eller nått i den stilen.
Kanske aningen långt, men mycket informativt.

För korthet bara "AMD:s B350 styrkrets begåvas med begränsat Crossfire stöd", så kan artikeln lyfta fram att det var moderkortstillverkarnas görande.

Jag är inte emot artikeln i övrigt. Men en rubrik sätter hela tonen för vad man förväntar sig att läsa.
Att tonen i rubriken kontra tonen i artikeln skiljer är vad folk syftar på när de nämner Aftonbladets rubrikfiske.

Känner nog egentligen inte igen dit namn alls, men nu när du skrev det här så fick jag en sådan déjà vu-känsla, har inte vi diskuterat rubriksättning förut? För typ ett år sedan eller mer?

Permalänk
Medlem

Försökte hitta ett mATX X370 hos de tillverkare som finns etablerade på den svenska marknaden.
Var inte så lätt. www.asus.se behagar inte visa ett enda AM4-moderkort. (Internationella sidan har dock)

Enda mATX-moderkortet med X370 jag hittat i skrivande stund är Biostar.
http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=871...
Men att hitta en återförsäljare i Sverige är ett aber.. =P

Trodde att iaf Asrock skulle ha ett, de hittar ju alltid på något roligt, eller halvknäppt..

*väntar snällt på mATX X370*

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det kan vara så enkelt som att det är en artificiell begränsning för att hålla de båda chipseten olika, för att anpassa efter prisklasser. Banorna går alltså inte via chipsetet, de går fortfarande direkt, men möjligheten att leda banorna olika till olika portar kopplas bara till X370. Den minskade funktionaliteten i B350 kanske gör själva moderkortet billigare att tillverka också.

Precis!
Misstänker att det i stort är en mjukvarubegränsning, något som skett tidigare men inte från AMD.
Det skedde med ULi/ALi's styrkretsar som fungerade ihop med AMD processorer och chipset innan NVidia köpte upp dom, på den tiden så cirkulerade en patch som tog bort mjukvarubegränsningen i NVidias drivrutiner.
Liknande skedde även med alla AMD's styrkretsar fram till 970 då det blev möjligt med SLi på 970 efter ett avtal mellan AMD och NVidia.

Vi får väl se vad som framkommer efter den 2'e...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!