Nvidia presenterar Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hellmix:

Och jag som skickade in mitt 980ti på garanti för 4veckor sen och fick ett 1080 som ersättning och nu kommer 1080ti. Lite surt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju redan vunnit, borde inte kännas surt att få ett 1080 i stället för ett 980Ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är vi där igen.

Tror du ska läsa den andra tråden innan du kommer med den kommentaren...

Skrivet av Sveklockarn:

Priserna till kund styrs av en massa andra faktorer, och korten är givetvis långt billigare för ÅF än MSRP gånger godtyckligt dollarpris i SEK. Här i Sverige har vi en ganska kapitalstark kundkrets och en större andel entusiaster än många andra länder, så eventuella ockerpriser får vi nog skylla på distributörerna snarare än Nvidia.

Men jag håller med att det är många steg i nivån. Det är dock fortfarande Nvidia som sänkt priset... inte ÅF eller distributörer. Dessa har snarare fått en chock i att ett kort de köpte in för kanske 5500-6000kr, nu har helt annat pris, så de måste snabbt tömma lagren för att inte gå med förlust. ÅF marginaler är tom ännu tunnare än det.

Dock har du en valid poäng att vi är lite... köpgalna här i norden, där vi ens tänker tanken att lägga närmare 10kkr på ett grafikkort som väl är föråldrat om 1 år igen.

Men om 1080 hade ett pris på $699 för en vecka sedan, så är ÅF priser på 6400kr-7000kr helt rimliga baserat på ev kylning mm och det utgångspriset. Så nej, jag skyller inte på ÅF här, då de tom är under detta pris, trots Svensk moms och konsumentregler. Men att kunna sänka ett korts pris med nästan 30% är inget en ÅF gör i de prisnivåerna, men Nvidia kunde tydligen det på utgångspriset utan problem.

Brist på konkurrens gör så med priser vet du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jodda:

1080ti lanseras med rekommenderat pris 699$. Samma som 1080 lanserades med. 1080 sänktes till 499$.

EDIT: Det exakta priset om man växlar dollar till kronor och multiplicerar det med 1,25 så blir det 7898,875. Så gissa på runt 8 lax.
Snart så ska jag pensionera mina trogna 780ti:n...

Onödigt GTX 780Ti klarar allt på ultra i de flesta spel i 1080p med 75fps+ . Men om du planerar att köra 144hz eller högre upplösning ska jag inte stoppa dig . Min 780Ti klarar spel utmärkt med min 75 hz skärm

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Definitivt, men det brukar ju inte vara en så pass sträng prissänkning.

Ja blir så matt på folk.
Först kostar det för mycket mycket pga ökade dollarkurs samt det faktum att konkurrens från andras produkter inte ens finns att stava till.

När man sänker priserna nej då är det heller inte bra.

Ursäkta att jag kanske skriver lite hårt svar till just dig detta är något som genomsyrar mångas tankar i detta forumet och jag är ledsen men man får nog ta och vakna upp och sluta gnälla på precis allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror du ska läsa den andra tråden innan du kommer med den kommentaren...

Ja du ska få dina fiskar varma sen.

Skrivet av Paddanx:

Men jag håller med att det är många steg i nivån. Det är dock fortfarande Nvidia som sänkt priset... inte ÅF eller distributörer. Dessa har snarare fått en chock i att ett kort de köpte in för kanske 5500-6000kr, nu har helt annat pris, så de måste snabbt tömma lagren för att inte gå med förlust. ÅF marginaler är tom ännu tunnare än det.

Jag skulle tro att det ingår i deras riskanalyser, precis som med den mesta andra datorhårdvaran. Du kan ju surfa runt lite på t.ex. allabolag.se och kolla hur "dåligt" det går för dem...

Skrivet av Paddanx:

Men om 1080 hade ett pris på $699 för en vecka sedan, så är ÅF priser på 6400kr-7000kr helt rimliga baserat på ev kylning mm och det utgångspriset. Så nej, jag skyller inte på ÅF här, då de tom är under detta pris, trots Svensk moms och konsumentregler. Men att kunna sänka ett korts pris med nästan 30% är inget en ÅF gör i de prisnivåerna, men Nvidia kunde tydligen det på utgångspriset utan problem.

Jag skulle tro att Nvidia med partnertillverkare i så fall har något trevligt rabattsystem för att kompensera sina ÅF för eventuella förluster vid kraftiga prissänkningar. Det mest sannolika är nog ändå att de följer andra branschers marginaler, där inköpspriset för en vara är en mindre del av priset ut till kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja blir så matt på folk.
Först kostar det för mycket mycket pga ökade dollarkurs samt det faktum att konkurrens från andras produkter inte ens finns att stava till.

När man sänker priserna nej då är det heller inte bra.

Ursäkta att jag kanske skriver lite hårt svar till just dig detta är något som genomsyrar mångas tankar i detta forumet och jag är ledsen men man får nog ta och vakna upp och sluta gnälla på precis allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte sagt att det inte är bra att de sänker priserna. Det kan ju fortfarande kännas sådär om man köpt ett 1080 de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Onödigt GTX 780Ti klarar allt på ultra i de flesta spel i 1080p med 75fps+ . Men om du planerar att köra 144hz eller högre upplösning ska jag inte stoppa dig . Min 780Ti klarar spel utmärkt med min 75 hz skärm

Alla lever inte i 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har inte sagt att det inte är bra att de sänker priserna. Det kan ju fortfarande kännas sådär om man köpt ett 1080 de senaste månaderna.

Fast vi vet ju att all datorhårdvara går ner över tid, och att det förr eller senare kommer något nytt. De som köpte 1080 tyckte antagligen att de hade mer nytta av ett sådant grafikkort än av pengar på kontot, så vad är det att gråta om i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast vi vet ju att all datorhårdvara går ner över tid, och att det förr eller senare kommer något nytt. De som köpte 1080 tyckte antagligen att de hade mer nytta av ett sådant grafikkort än av pengar på kontot, så vad är det att gråta om i efterhand?

Men va fan, vad är det med folk. Vem är det som gråter?

Ja, såklart hårdvara går ner i pris, men 1080 ti har ju inte ens kommit ut än, så det kan inte vara så mycket prisfall pga tid.

Nu vet jag inte om du läste första inlägget jag skrev, men de sura är ju Titan prestanda för samma peng som 1080. Efter bara några månader. Och nu snackar jag inte om folk som köpt 1080 i höstas.

Permalänk

Den känslan när folk säger att det är dags att pensionera sitt trogna gamla 780ti, medan jag själv sitter på 560ti. Känns som det börjar bli hög tid för några år sedan.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Men va fan, vad är det med folk. Vem är det som gråter?

Ja, såklart hårdvara går ner i pris, men 1080 ti har ju inte ens kommit ut än, så det kan inte vara så mycket prisfall pga tid.

Nu vet jag inte om du läste första inlägget jag skrev, men de sura är ju Titan prestanda för samma peng som 1080. Efter bara några månader. Och nu snackar jag inte om folk som köpt 1080 i höstas.

Har 1080 blivit väldigt mycket sämre under den tiden då, eller menar du att de blivit lurade angående hur 1080 presterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har 1080 blivit väldigt mycket sämre under den tiden då?

Nej, jag pratar dock fortfarande inte om att 1080 är dålig eller var ett ovärt köp. Så förstår inte relevansen.

edit

Va? När skrev jag att något blivit lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Nej, jag pratar dock fortfarande inte om att 1080 är dålig eller var ett ovärt köp. Så förstår inte relevansen.

edit

Va? När skrev jag att något blivit lurad?

Precis. Alltså, de som köpte 1080 gjorde det för att de tyckte det var värt pengarna. Jag frågade om du ansåg att någon blivit lurad. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar som bekant, och därför kommer alltid några att komma "i kläm" mellan olika generationer av datorhårdvara. Hade du varit gladare om 1080 Ti kostar 10 000 kr istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis. Alltså, de som köpte 1080 gjorde det för att de tyckte det var värt pengarna. Jag frågade om du ansåg att någon blivit lurad. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar som bekant, och därför kommer alltid några att komma "i kläm" mellan olika generationer av datorhårdvara. Hade du varit gladare om 1080 Ti kostar 10 000 kr istället?

Ja, klart de som köpt 1080 tyckte det var värt, annars hade de inte köpt.

Aaa, jag såg det nu, läste editen lite för snabbt. Men nej.

Och slutligen nej, varför skulle jag vara det? Det hade ju bara varit en tråkig utveckling för oss som gillar att köpa hårdvara.

Jag tror dock att du har missförstått, mitt första inlägg är inte en "Åhh, jag köpte 1080 för 2 månader sen, och nu kommer detta, owtjowajgwahnohgnea!". Utan snarare "Aj aj, lite trist för de som köpt 1080 för någon månad sen".

Jag köpte mitt 1080 för över ett halvår sen, så jag ingår inte i den gruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Ja, klart de som köpt 1080 tyckte det var värt, annars hade de inte köpt.

Aaa, jag såg det nu, läste editen lite för snabbt. Men nej.

Och slutligen nej, varför skulle jag vara det? Det hade ju bara varit en tråkig utveckling för oss som gillar att köpa hårdvara.

Jag tror dock att du har missförstått, mitt första inlägg är inte en "Åhh, jag köpte 1080 för 2 månader sen, och nu kommer detta, owtjowajgwahnohgnea!". Utan snarare "Aj aj, lite trist för de som köpt 1080 för någon månad sen".

Jag köpte mitt 1080 för över ett halvår sen, så jag ingår inte i den gruppen.

Bra, skönt!

Jag köpte ett 980 vid release för att senare klämma till med 980 Ti när det släpptes mindre än ett år efter. Jag fick ut massa kvalitetstid i spel på mitt 980, och har fått massa mer tid på mitt 980 Ti. Det är kanske inte vettigt att uppgradera till 1080 Ti, och jag har inte ens något spel jag förutser kommer "behöva" det, men det är å andra sidan så mycket annat som är långt mycket mer vask än ett nytt grafikkort en gång var 18:e månad eller så.

Permalänk
Medlem

@Lexius: Har 780TI men är så förbannat så trött på v-sync och stuttering, 1/10 spel funkar bra resten laggar och microstruttrar och piss.

Jävla elände, orkar inte mer nu vill jag ha g-sync och inte behöva välja spel efter vad som funkar och inte funkar, jag vill kunna spela alla spel som de är tänkt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Den känslan när folk säger att det är dags att pensionera sitt trogna gamla 780ti, medan jag själv sitter på 560ti. Känns som det börjar bli hög tid för några år sedan.

Vad spelar du egentligen om du sitter på 560Ti? x)

Permalänk
Medlem

Ber rejält mycket om ursäkt i förväg!

Läst genom texten och snabbskummat foruminläggen men inte hittat "min" fråga. Vet någon på ett ungefär när 1080Ti kan hitta ut i butiker?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

@Lexius: Har 780TI men är så förbannat så trött på v-sync och stuttering, 1/10 spel funkar bra resten laggar och microstruttrar och piss.

Jävla elände, orkar inte mer nu vill jag ha g-sync och inte behöva välja spel efter vad som funkar och inte funkar, jag vill kunna spela alla spel som de är tänkt.

Då är det ju en bra idé att investera i t.ex. en Asus PG279Q eftersom ditt kort stödjer G-Sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ber rejält mycket om ursäkt i förväg!

Läst genom texten och snabbskummat foruminläggen men inte hittat "min" fråga. Vet någon på ett ungefär när 1080Ti kan hitta ut i butiker?

Citat:

Först ut för hugande spekulanter blir Geforce GTX 1080 Ti Founder's Edition. Kortet lanseras nästa vecka till rekommenderade priset 699 dollar, motsvarande cirka 7 900 kronor inklusive moms.

Modeller från partnertillverkare följer senare under månaden. Även här rekommenderar Nvidia prislappen 699 dollar, vilket dock får ses som något av en lägstanivå. Påkostade kylare och andra modifikationer innebär sannolikt ytterligare kostnader.

Troligtvis nästa vecka för FE korten.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Så efter 8-10 mån av binning av kretsar trycker dom äntligen ut 1080ti och fanboysen jublar.
De kunde släppt detta i somras för samma pris, droppat 1080 till 499 dollars och kört så medans de har kretsar, men de inte så man scammar kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du har ju redan vunnit, borde inte kännas surt att få ett 1080 i stället för ett 980Ti.

Skulle hellre vilja fått ett tillgodo-kvitto på hela beloppet så hade man fått ett 1080ti utan extra kostnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Troligtvis nästa vecka för FE korten.

Se på f-n. Bommade det stycket, *putsar glasögonen*

Tack!!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

1080 Ti har "endast" 11 minneskanaler, så rent fysiskt finns bara 11 GB VRAM.

Intressant. Så de har då 11 1GB7 (8Gbit) moduler? Trodde det var 2GB (16Gbit) moduler de hade, och 6st * 64-bit DDR GDDR5X för 384-bit. Eller har de så att de helt enkelt inte använder sista GB:en alls? Låter väldigt "dyrt" att ha 11 moduler...

Eller missförstår jag det, för just poängen med GDDR5X var väl att det skulle vara 64-bit access vs GDDR5 som är 32-bit.

Oavsett är jag glad att de löst det genom att slopa sista GB helt, för jag kommer aldrig bli helt såld på 3,5GB+0,5GB lösningen.

Skrivet av Yoshman:

Nvidia sätter högt initialt pris, reaktion: "priset är för högt, det suger!!!"
Nvidia sänker priset: "hur kan ni sänka så mycket, känns som en pungspark!!!"

Damned if you do damned if you don't...

Nvidia sätter lagom pris från början: "Folk tycker det är rimligt och ingen prissänkning behövs" ^^

Permalänk
Skrivet av Hellworks:

Sålde min Zotac för 6000kr för nån vecka sen.
Nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var ett bra pris. Om det har garanti (för mig är garanti mkt viktigt o det baseras ju på inköpsdatum) så nyligen inköpt kanske 5000kr för ett 1080. Annars blir det väl som med 980ti som sjönk från 7000 till 3500 cirkus så 3500 till 5000!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Gruarn: Rädda? Rädda för vad??? De släppte ett kort som ÄR snabbare än deras egna TITAN... De döda sin egen produkt bara sådär.. Och här säger du att de är rädda... LOL

Inte svart bälte i logiskt tänkande direkt? Uppenbarligen tar de höjd JUST för att de känner att AMD mycket väl kan leverera något eftertraktat i form av VEGA.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Digital fyndjägare

Nvidia överraskar om och om igen...

Damn you... $699.

We love iT 0801 XTG.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Skrivet av starlightdrivein:

Ja det var ett bra pris. Om det har garanti (för mig är garanti mkt viktigt o det baseras ju på inköpsdatum) så nyligen inköpt kanske 5000kr för ett 1080. Annars blir det väl som med 980ti som sjönk från 7000 till 3500 cirkus så 3500 till 5000!

Nej, 6000kr utan varken garanti eller kvitto.
Såld här på SC. Nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och jag som skickade in mitt 980ti på garanti för 4veckor sen och fick ett 1080 som ersättning och nu kommer 1080ti. Lite surt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas verkligen du skojar nu...
Du har fått en superdeal och så gnäller du om mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag hoppas verkligen du skojar nu...
Du har fått en superdeal och så gnäller du om mer...

Man vill alltid ha mer

Skämt åsido

Mitt 980ti hade strulat ett bra tag men höll ut så länge jag kunna för jag hoppades på 1080ti men det verkade aldrig komma och problemen blev bara värre och värre med tiden så till slut va man tvungen att skicka in kortet. Frågade butiken om man kunna få ett tillgodokvitto för jag visste att kortet inte fanns kvar i sortimentet men fick tillbaka att jag fick bara tillgodo om produkten inte finns kvar så tänkte fine.

Men sen fick man ett sms avi du har paket att hämta. Så de ersatte min produkt utan att fråga fast jag hade skrivit jag hade hellre tagit tillgodokvitto.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan