AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Förstår du inte varför 720p-prestandan är relevant kanske du borde läsa testet igen.

Det är endast relevant för syntetiska tester för att jämföra prestandan. Men för mer realistiska miljöer, så är 1080p och högre mer relevant för flesta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ska bli intressant om Ryzen 5, eller kanske R3 ger bättre (än Intel) lägsta-FPS per krona jämfört med en i5:a. En överklockad i5 7600/6600 snittar ungefär samma eller lite högre (lägsta-FPS) än en klockad 1800X.

Just ja. Ålder. Jag, snart 46. Jag kan vänta 15 sekunder extra på två minuters Photoshop jobb. Men är inte lika tålmodig i spel.

Eftersom Ryzen 5 ser ut att vara andrasorteringens Ryzen 7 med avstängda kärnor, så får vi nog räkna med ungefär lika dålig överklockningspotential tyvärr. Samtidigt lär dom piska i5 i titlar som drar nytta av flera trådar. Men sen vet vi ju inte vilka ess i rockärmen som intel sitter på heller. De lyckades ju trolla fram intel G4560 från typ ingenstans? Det var ju ingen som var beredd på den lanseringen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Som gamer så känns det lite meeeeeeeh... hade räknat med lite närmare resultat. Ryzen är inte dålig men det finns väldigt mysko resultat i reviewn. Har nån förklarat det än? Varför dumpas prestandan att gå från DX11 till DX12 jämfört med Intel som nästan går likadant? Lite ironiskt när AMD grafikkort är kända för att trycka på DX12 som deras fördel... Och jag fattar inte varför ens DX12 skulle påverka det.

Sen eftersom dom verkar ha en hård gräns på runt 4ghz vid OC så är ju "dyra" 1800X och 1700X jämfört med en 1700 som är klockat lite till rätt meningslöst. Känns som det räckt med en enda R7 processor för 4000kr, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Låter som att Cannonlake blir din grej...?

Det skulle definitivt vara min grej, men hur länga ska man orka vänta?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Så du menar man byter ner sig när man går från 4 kärnor till 8 kärnor? GG

För gaming, i nuläget och för den närmsta framtiden, svar ja.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det är endast relevant för syntetiska tester för att jämföra prestandan. Men för mer realistiska miljöer, så är 1080p och högre mer relevant för flesta.

Nej, det ger en indikation på hur samma spel skulle prestera om 1-2 år med dubbla GPU-prestandan.
Sen sitter många på 144hz skärmar och sänker inställningarna för att alltid ligga över 144hz. Där ger också lägre upplösning en bra indikation på prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewmify:

Jag känner mig lite kluven. Vet inte vad jag ska tycka.
Har beställt en 1800x för att ge flickvännen min 7700k, vet inte om det var ett smart drag just nu?
Men vi använder också datorerna för att streama så Ryzen gör kanske nytta där?

Bara att titta på youtubevideon tidigare med BF1, Ryzen 1700 vs. i7 7700.

Ryzen 7 1700 CPU usage:
34%,65%,69%,36%,80%,20%,69%,22%,59%,33%,55%,34%,59%,11%,58%,27%

i7 7200 CPU Usage:
88%,95%,88%,89%,91%,92%,94%,86%

Permalänk
Medlem

En sak jag inte ser många överväga är att ifall det visar sig den klockar högre i t.ex 4 kärnor. Så kan man potentiellt skapa en gaming OC profil med bara 4 kärnor aktiva, man kan switcha över till ifall man ska spela många äldre spel med dålig multi core prestanda.

Så innan ni alla hojtar, herp derp Intel iz da bestu!.. kanske vänta lite tills vi sett hur den klockar med mindre kärnor först...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Bra talat. Själv hade jag hoppats på ett bättre resultat i spelprestanda, vilket snarare bottnar i okunskap angående arktitekturen. Jag hade mina misstankar dock, vilket är anledningen till att jag väntat på att Ryzen skulle släppas så man får läsa sådana här eminenta recensioner. Jag som väntat länge på en uppgradering till min i5-2500K (för mestadels spel) kommer nu antagligen köpa en i7-7700. Jag ska försöka ha lite ytterligare tålamod och se ifall det kommer mer information om AMD's 4/6-kärninga modeller, men jag börjar bli trött på att vänta.
Jag överlever att förlora någon 1000-lapp i pris mot att behöva vänta ytterligare ett halvår om det är vad det handlar om.

Mina ovationer till AMD dock, inom dess användningsområde är ju Ryzen en dundersuccé!

absolut, en 7700k lär vara ett utmärkt val för dig. du har ju ett gtx 1080 och en 144hz-skärm, så du har både hårdvaran och budgeten för en i7. spelar man bara spel så är det inte så viktigt hur kraftfull processorn är vid tyngre uppgifter, och är man en sådan som gärna lägger mer pengar för att få det där lilla extra så är det inte fel att köpa en 7700k. själv hade jag förmodligen också gjort så då jag sitter i liknande sits med kraftfullt grafikkort, 144hz-skärm och inget större behov av många kärnor.

för alla dem som har en mer begränsad budget till en speldator så ser ryzen med 4c/4t och 4c/8t ut att kunna bli oerhört bra. i normala fall får man ju prioritera när man bygger en sådan dator, och att då kunna spara en fin slant på processorn utan någon större förlust i prestanda är guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:
  • Med tanke på prestandan i Photoshop, videorendering, kryptering etc. ser detta/Naples ut som ett självklart val till Apples Mac Pro. Och PC:s för samma ändamål såklart.

  • För high-end spelande är 7700K vägen att gå

  • För normalt spelande kan Ryzen 4C/8T och 6C/12T bli intressant, särskilt som det finns möjlighet att uppgradera utan moderkortsbyte i flera år.

  • Serverprestandan ska bli intressant att se, där finns nog mycket pengar.
    Bärbart återstår också att se.

Ja, det verkar som att Zen är extra väl lämpad till både server/arbetsstation och bärbart. Ser det som rimligt att AMD inte bara är billigast, utan att de kan vinna på totalprestanda och effektförbrukning på båda dessa områden, vilket är stort!

Permalänk
Medlem

Vilken usel spelprestanda, 7700K spöar den ju i allt när det gäller spel, och i vissa titlar ganska rejält också. Dålig enkeltrådad prestanda har ryzen, och jag spelar sjukt mycket fåtrådade spel. Så ä d!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kanske nu, men vad händer om säg 3-4 år? spel drar nytta av fler kärnor i framtiden...

Vad är det för argument du har? att släppa en processor i toppsegmentet som presterar sämre än en i7 7700k i spel idag o sen säger du att man kanske behöver fler kärnor år 2021 alltså om 4 år?suck! År 2021 kan du slänga din Ryzen i papperskorgen i vilket fall om du vill tillhöra top end segmentet inom gaming pc dvs!

Permalänk
Medlem

Oj herregud...

Dags att unsubscriba från LinusTechTips.
Jag gillar både AMD och Ryzen, men denna "recensionen" är så partisk att det är skrattretande.
(Killen benchmarkar i 4K och enbart 4K, förutom i CS:GO.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare

Vad i dessa två resultat är det som får folk att hävda att spel inte skalar till långt mer än fyra kärnor redan idag?

Dold text

Jämför hur Haswell (i7-4790K) står sig mot Skylake/Kaby Lake (i7-6700K/i7-7700K). Spel utnyttjar likt de flesta applikation (och typ nästan alla serverapplikationer) främst heltal, medan i princip alla benchmarks som körs jobbar med flyttal.

Haswell och Broadwell har väldigt snarlik IPC för heltal, Broadwell har dock något bättre IPC för flyttal. Men nu är det heltal som är intressant.

Eftersom Skylake har bättre IPC än Broadwell så är enda förklaringen till varför Broadwell-E presterar bättre i dessa spel just att de kan utnyttja mer än 4 kärnor. Faktum är att i7-6950X är något snabbare i båda fallen, så spelen verkar till och med kunna utnyttja fler än 8 kärnor.

Så endera finns något problem med Ryzen som gör att spel där inte kan utnyttja kärnorna speciellt bra. Eller, betydligt sannolikare, är det en ocean mellan Ryzens IPC för skalära flyttal (som är helt jämn med Broadwell) och Ryzens IPC för heltal.

Skulle vara betydligt enklare att jämföra AMD och Intel om det fanns några resultat med fyrkärniga Ryzen, men tyvärr saknas det. Har därför gjort en modellering av hur FPS varierar med kärnor.

Antar att skalningen följer Ahmdals lag och har med icke linjär regression beräknat värdet på p till ca 0,7 d.v.s. 70 % av all kod kan köras på alla tillgängliga kärnor medans 30 % på olika sätt blir serialiserat.

Har sedan antagit att mikroarkitektur (d.v.s om det är en Zen, Haswell, Sandy Bridge etc) påverkar prestanda konsekvent, d.v.s. Skylake har alltid X % högre prestanda per kärna jämfört med t.ex. Broadwell.

Har också antagit att skalningen med kärnor fungerar ungefär lika oavsett mikroarkitektur.

Från detta går då att skatta hur en hypotetiskt 8-kärnig Sandy Bridge eller en hypotetiskt 4-kärnig Ryzen presterar. Det då man får en skattning av den relativa IPC mellan olika mikroarkitekturer (blir IPC då alla kör på 2,8 GHz här).

Sätter man då Haswell/Broadwell som referenspunkt blir heltals IPC detta:

  • Ryzen presterar 16 % sämre

  • Sandy Bridge presterar 12 % sämre

  • Skylake presterar 22 % bättre

Igår läckte SPECInt-siffror för Ryzen (serverbenchmark som mäter heltalsprestanda på en CPU-kärna). Ryzen får ett SPECInt_2006 resultat på 31,5 vid 3,4 GHz

Dold text

Som jämförelse får i5-4670 ett resultat på 55,8 (vid 3,8 GHz, det är SPECInt_2006base där man inte tweakat kompilatorflaggor för maxresultat).

D.v.s. enligt SPECInt_2006 presterar Haswell 58 % när man kompenserar för skillnad i frekvens.

Toms Hardware har ett avsnitt de kallar "Workstation", många program där jobbar främst med heltal (flyttalen sköts av GPUn i de fall det är relevant). Ser inte jättebra ut där heller.

Skulle sammanfatta Ryzen så här: det är absolut en bra CPU rakt över, men mycket pekar på att IPC för heltal är sådär (men vill inte dra för stora slutsatser än, vill se fler tester på detta först). Heltalsprestanda är den enskilt viktigaste egenskapen, framförallt för servers. Detta är något man måste fixa till, Naples lär få svårt mot Xeon.

Av allt att döma gissade jag då fel, trodde på Ivy Bridge IPC för heltal men ser ut som man inte riktigt nått dit.

Kort och gått: Ryzen är en benchmark-dragster, den presterar extremt bra när det handlar om skalära flyttal. PR-mässigt genidrag då det är vad >90 % av alla benchmarks testar

Och föga oväntat behåller i7-7700K kronan som bästa spel CPU. Att den i flera fall till och med utökar ledningen i DX12 borde egentligen inte överraska. Visst kan DX12 göra så att man kan utnyttja kärnor lite bättre, men logiskt sett innehåller redan DX11 just de förändringar som rör denna punkt.

Stora vinsten med DX12/Vulkan är främst lägre overhead, det gynnar ju främst svagare CPUer. Procentuellt vinner de enklaste modellerna som i3 och Pentium mest, absolut inte tillräckligt för att komma ikapp de högt klockade fyrkärniga, men de vinner mest i procent då de sitter i mest CPU-bundna systemen (när man testar med GTX 1080/Titan X oavsett CPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Borde fa min 1700 i ladan idag eller imorgon da. Synd att man maste vanta pa ett itx kort att slanga den i bara. Ha.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Så jävla härligt att se att AMD är tillbaka i matchen Det finns så klart alltid punkter att förbättra, men det är en stark comeback i vilket fall. Nu gäller det bara att dom inte halkar efter!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Haha fantastiskt hur folk lyckas knåpa ihop denna lanseringen till en flopp i sina huvuden, kanske tankeknoppen kan klassas som död?
Apropå död, AMD uppstod just från de döda på cpu fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hans tester är i 1080p. Som är upplösningen flesta lär spela i. Medan Sweclock även testa i 720p, där grafik flaskar avsevärt mindre.
Men som testerna visar kvittar det helt om 7700k presterar aning högre i singel tråd eller inte. Då flesta användare kommer bli flaskade av grafiken oavsett. Speciellt om man tänker köra 1440p eller 4K.

swec kör ju både 720 och 1080 ultra.
Är jokers 1080p ultra ja reagerar på jämfört med swecs.

Men ja antar att det har med att han har ett fläskigt 1080 kort som dessutom är rätt så överklockat. Det blir flaskat ändå.
Det känns ju rätt bra för mig som kör 1440p, och kommer säkert vara mer beroende av grafik ändå. Och oavsätt val i 1440p+ så lär en ryzen 1700 vara bättre än min 2600k. Om man dessutom tänker 2-3 år framåt på det.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej, det ger en indikation på hur samma spel skulle prestera om 1-2 år med dubbla GPU-prestandan.
Sen sitter många på 144hz skärmar och sänker inställningarna för att alltid ligga över 144hz. Där ger också lägre upplösning en bra indikation på prestandan.

Om 1-2 år lär vi se fler spel som presterar bättre med multicore prestanda..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

En sak jag inte ser många överväga är att ifall det visar sig den klockar högre i t.ex 4 kärnor. Så kan man potentiellt skapa en gaming OC profil med bara 4 kärnor aktiva, man kan switcha över till ifall man ska spela många äldre spel med dålig multi core prestanda.

Så innan ni alla hojtar, herp derp Intel iz da bestu!.. kanske vänta lite tills vi sett hur den klockar med mindre kärnor först...

Den sanna optimisten. Spelar ingen roll hur bra de klockar Ryzen kan aldrig ta igen 36%(genomsnitt spel test 720p) plus hur bra kaby lake klockar. Erkänner det är ett litet utval av spel och jag plockade bort CIV pga att de borde gå att spela på en brödrost.

Det är dock något som inte stämmer, skillnanden borde vara mindre med tanke på Ryzens IPC??
Hur fan springer 6900k plötsligt cirklar runt Ryzen???

Permalänk
Inaktiv

Mina tankar om Ryzen, lite sämre än ryktena ville påstå. En större besvikelse att de inte ens klarar turboklock på alla kärnor vid OC. Spelprestandan visste jag att den skulle ligga en bit efter Intel men detta var lite mer än jag väntade mig.
Fortfarande dock riktigt bra mångtrådad prestanda, solklart val för en workstation eller liknande till ett bra pris. De är dock för dyra med tanke på vad man får gällandes gamers.

För mig är det avgjort, jag uppgraderar till 7700k. Kanske AMD får till klockfrekvenserna till nästa steg i Zen arkitekturen. Men 7700k med snabbt RAM är och förblir kungen för alla som vill ha så mycket spelprestanda som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man testar spel i låg upplösning för att se hur cpu klarar belastningen. Men det är ju lika syntetiskt som...ett syntetiskt test?

Det är ju (typ) ingen som spelar under full-hd. Så då borde 1600p (eller vad det nu är) och 4k vara en viktig del i testet?

Var vänlig och förklara nån. Ska man köpa ny rigg nu tillsammans med en eller flera högupplösta skärmar (och ett eller flera toppresterande grafikkort) borde väl ryzen fungera fin-fint? Det skiljer ju typ 5 fps i battlefield vid full-HD?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur många cores/trådar Battlefield 1 använder? Har hört många som nämner det som ett spel som använder mer än andra spel, och att Ryzen ska göra bra där. Men 7700k vinner ändå.

Det är en lovande framgång för AMD, men känns som de kanske kan förlora en hel del användare som bara bryr som om spel (som kräver CPU kraft). Ryzen 5 måste ha liknande prestanda för att de ska få ett övertag med priset. Eller så kan man använda ännu mer av trådarna än Battlefield 1 de närmaste året eller två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fattar inte vart allt detta gnäll kommer ifrån? Var det någon med en IQ över 70 som trodde att <3.8GHz skulle på något magiskt sätt i spel spöa en processor som boostar till 4.5GHz?

Om nu detta är en "flopp" som så många påstår, då måste ju 6900k vara den största floppen på denna jord eftersom den levererar sämre prestanda än 1700X till ett pris av ~12 000:-

Bra recension av Sweclockers som alltid! Och processorerna förtjänar sin utmärkelse, revolutioneranda pissättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jag förstår att man testar spel i låg upplösning för att se hur cpu klarar belastningen. Men det är ju lika syntetiskt som...ett syntetiskt test?

Det är ju (typ) ingen som spelar under full-hd. Så då borde 1600p (eller vad det nu är) och 4k vara en viktig del i testet?

Var vänlig och förklara nån. Ska man köpa ny rigg nu tillsammans med en eller flera högupplösta skärmar (och ett eller flera toppresterande grafikkort) borde väl ryzen fungera fin-fint? Det skiljer ju typ 5 fps i battlefield vid full-HD?

För att GPU blir flaskhalls om man testar med högre upplösning. Isåfall duger väl en i3 lika gott som ryzen.

Permalänk
Medlem

Her er en twitter kommentar fra folka bak AIDA64, som påpeker noe sånt som at det er en feil i testprogrammet og at de skal rette på dette (angående verdiene for latens på minneytelse i "benchmark" programmet AIDA64):

https://twitter.com/AIDA64_Official/status/837308895882276866

Permalänk
Medlem

Plötsligt blev 7700K prisvärd... Tycker AMD lagt sig lite i överkant med priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jag förstår att man testar spel i låg upplösning för att se hur cpu klarar belastningen. Men det är ju lika syntetiskt som...ett syntetiskt test?

Det är ju (typ) ingen som spelar under full-hd. Så då borde 1600p (eller vad det nu är) och 4k vara en viktig del i testet?

Var vänlig och förklara nån. Ska man köpa ny rigg nu tillsammans med en eller flera högupplösta skärmar (och ett eller flera toppresterande grafikkort) borde väl ryzen fungera fin-fint? Det skiljer ju typ 5 fps i battlefield vid full-HD?

Jag tycker att både 720p och 4k-prestanda är viktigt, och där tycker jag att det har missats i detta testet. Samtidigt förstår jag varför de valt att göra så här, att köra lika många tester till i 4k hade nog varit svårt att få in i tiden som fanns tillgänglig för recensionen.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att priset är helt okej för den prestanda man får utav den.

Någon som har koll när AMD server kommer?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jag förstår att man testar spel i låg upplösning för att se hur cpu klarar belastningen. Men det är ju lika syntetiskt som...ett syntetiskt test?

Det är ju (typ) ingen som spelar under full-hd. Så då borde 1600p (eller vad det nu är) och 4k vara en viktig del i testet?

Var vänlig och förklara nån. Ska man köpa ny rigg nu tillsammans med en eller flera högupplösta skärmar (och ett eller flera toppresterande grafikkort) borde väl ryzen fungera fin-fint? Det skiljer ju typ 5 fps i battlefield vid full-HD?

En 6900k har en bra bit mer cache, så det lär nog hjälpa den en bit i vissa applikationer.. Men.. du jämför nu en CPU som kostar 10K..

Tar vi däremot en 7700K så ligger den bara 4% över Ryzen i BF4, när de är klockade samma vid 2.8GHz.

Så är fullt möjligt att med bara 4 kärnor aktiva att man kan få upp Ryzen till 4.4 GHz eller mer. Så blir interessant hur dessa tester går.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro