Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

I vanliga fall är konsensus typ att i7 3770k duger till det mesta i spelväg, "köp ny gpu istället etc etc". Nu när ryzen släppts som visar sig förnedra Intel i produktivitet och samtidigt driver alla spel på moderna inställningar, då ska plötsligt fan och hans moster uppgradera till kaby lake. Jag tror att folk som bara spelar har lika liten anledning att uppgradera nu som förut. Jag fattar att många skriver så för att trolla lite och det kan vara underhållande. Tråkigt om det knäcker den här lunchen dock. Då kanske vi får leva med tick tick tick i tio år till.

Att 1700 har sjukt bra värde är helt uppenbart för mig. Är mer orolig för de följande modeller av Ryzen. Om de med färre kärnor inte kan överclockas mer och blir motsvarande typ 3770k, 3570k och 2600k i prestanda måste man lägga sig riktigt lågt i pris för att kunna konkurrera.

Skrattade först men sen insåg allvaret och ville börja gråta istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Fan krävs det 1.5V för att nå 4.1GHz? Låter lite för högt enligt mig. Prestandan gick inte att klaga på i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Elmor har länkat till ett BIOS som inte finns på Asus sida för Crosshair VI Hero

http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=167530

BIOS 5803
http://www.mediafire.com/file/6zoymhggzqjkfeg/CROSSHAIR-VI-HE...

Finns också en överklocknings Guide i PDF format http://www.mediafire.com/file/3knlj278nr6jdx9/C6H+XOC+Guide+v...

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har det här hemma på en hylla, senaste BIOS?

0504 senaste som går att ladda ner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

En sak jag tänkt på idag. Om det nu visar sig att vi vanliga användare lätt får ut 4ghz+ ur alla processorer och minnet till över 3000 utan problem och dessutom kan få ut mycket bättre spelprestanda än vad 40 reviewers fick i går, och de har haft 2-4 av dessa processorer i en vecka eller mer.

Vad säger det om dessa reviewers? En del har dessutom mage att stå fram på video och säga att Ryzen är dåligare än väntat, att de klockar dåligt osv.
Se till exempel Gamers Nexus och PC World, de blir ju fullkomligt avklädda av oss vanliga användare som har 3-4 timmar med systemet och utan en massa extra hardware att välja emellan.

Förr i tiden var det mycket viktigare att visa upp kunskaperna i en review, alltså gå in väldigt djupt i det man testade, men nu skall det hellre vara så otroligt korrekt skrivet alltihop att man fort glömmer varför man testar saker som skall publiseras.

Ett skolexempel är JonnyGuru med sina psutester. Otroligt bra och djupgående tester, men sällan väldigt välskrivet och politiskt korrekt. Men det skiter han i. Han kör på med sin otroligt fula sida, men innehållet är högklassigt.

Bara nått jag har tänkt på hela dagen.

Jag är en "vanlig" användare och stötte på samma "vägg" som SWEC vid 4.1GHz iaf och minnet stannade vid 2666MHz (4a stickor).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@matte70: Missade att man kunde välja expressfrakt hos NetOnNet så min cpu, moderkort + minne är inte skickade ännu (finns i lager). Tycker att för nästan 9 000 kr borde man få det automatiskt.

Ni som monterat och har Asus kort (helst ASUS PRIME X370-PRO) hur går det med fläktstyrning vid IDLE dvs surf och filmtittande. Med min I7 3770k får jag det helt tyst (FanExpert +) så man inte vet om datorn är på eller inte. Kan ni sätt lika lågt på era 1?00X eller ligger tempen allt för högt.

Bild tagen vid surf på Swec
http://i.imgur.com/wW6yp2G.jpg

Tempen idlar runt 50c och X370-Pro är lite skumt och funkar bäst med PVM fläktar. Jag har ett par DC fläktar och det skapar lite problem. Har nu fått ner ljudnivån men det var lite skumt då x370-Pro gärna låser min fart på DC fläktar till 60%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag rycktes med av hype-tåget och kanske förväntade mig lite för mycket. Man ska vara lite misstänksam när det inte kommer tidig publicitet om spelprestanda. Nu är Ryzen bra överlag, en utmärkt workstation-CPU för det priset och ok för spel, speciellt om man spelar i GPU-begränsade 2560x1440p som jag (eller högre). Det är ändå en enorm uppryckning för AMD och jag tror att det kan bli ännu bättre framöver. Hoppas UBI-soft optimerar en del spel, som t.ex. The Division - där prestandan var konstigt låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Oh man Asus Prime X370 Pro har en hel del lustiga beteenden för sig. Håll er borta från detta mobot
Först låstes DC fläktar till min 60% sedan "lyckades" jag få ner det till 35%
Fick Cpu Hz att vara dynamisk och nu kan jag inte få något annat en låst max frekvens.

Jag saknar mitt asrock mobo

Skrivet av hulkenstrong:

Tempen idlar runt 50c och X370-Pro är lite skumt och funkar bäst med PVM fläktar. Jag har ett par DC fläktar och det skapar lite problem. Har nu fått ner ljudnivån men det var lite skumt då x370-Pro gärna låser min fart på DC fläktar till 60%.

@hulkenstrong: Förlåt att jag ändrade mitt nedanstående inlägg.

Undra om fler har fått samma som dig? CPU kör jag PVM men chassifläktarna är DC.

Låter i alla fall inte bra eftersom jag beställt samma moderkort, fast min uppfattning är att Asus har kortats uppdateringssupport på sina moderkort. Hur går det med fläktstyrning vid IDLE dvs surf och filmtittande. Med min I7 3770k får jag det helt tyst (FanExpert +) så man inte vet om datorn är på eller inte :).
Undra om det inte är så att 1800/1700X går varmare än Intel vid lågt satt fläktkurva. Att jag skulle få något annat en låst max frekvens gör inte så mycket då jag prioriterar ett tyst system.

Bild av mina temp/fläktprocent på min I7 3770K tagen efter några timmars IDLE/surf

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Låter inte bra eftersom jag beställt samma moderkort. Hur går det med fläktstyrning vid IDLE dvs surf och filmtittande. Med min I7 3770k får jag det helt tyst (FanExpert +) så man inte vet om datorn är på eller inte :).
Undra om det inte är så att 1800/1700X går varmare än Intel vid lågt satt fläktkurva. Att jag skulle få något annat en låst max frekvens gör inte så mycket då jag prioriterar ett tyst system.

Bild av mina temp/fläktprocent på min I7 3770K tagen efter några timmars IDLE/surf

http://i.imgur.com/wW6yp2G.jpg

Har du PVM fläktar kan du styra fläktarna bra ner till 20% (har du okej fläktar är det riktigt tyst). Dock om du har "DC" fläktar blir det konstigt. Då kan du "normalt" styra dom till minst 60% MEN om du kör asus test för fläktar och väljer sedan "silent" så kan du styra dom ner till 35% (ofta okej beroende på fläkt). Alternativt köra på "silent" och då är datorn riktigt tyst vid surf även med "DC" styrda fläktar. Med mitt gamla Asrock mobo kunde jag styra BÅDE PVM och DC fläktar ner till 0% och således skräddarsy ljudnivån så som jag ville ha den. Nu ska jag tilläga att jag har fått ner ljudnivån till "ljudlös" vid surf men det krävdes lite "fipplande" som nämnts ovanför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@PalmiNio: men nej för helvete inte det här igen. Joker är en idiot och testade med en gpu bottleneck.

Allvar? Han testar ju Low Settings 720p/1080p/1440p med ett GTX1080 som är OC? Exakt samma som SweC? Han diskuterar också om varför och att det inte bara är GPUn som stressas extra mellan low och high settings.

Han och killen på GamerNexus går dessutom igenom varför de fått olika resultat och redogör dialogen med AMD. AMD berättar vad de i sina interna tester fått vad de gäller IPC och klocka.

Dessutom redogör de version på BIOS och problemen vilket t ex inte SweC gör. De kommer t ex fram till att ASUS hade flest problem och stämmer av det med AMD. Ett ASUS som SweC kör.
Dock är det ingen superskillnad.
Tycker hans 3 videos och GamerNexus ger en betydligt bättre bild och redogörelse.

Slutsatsen är enkel: AMD har lyckats få upp IPC i nivå med Broadwell och slår Intel ordentligt i segment för Produktion och andra multithread jobb sett till pris.

Dock då de inte kan få upp klock över 4-4,1 faller den direkt mot Skylake och 7700k så fort behovet av mer än 4 kärnor försvinner.

Helt klart verkar 1700 mer värt pengarna än 1700X o 1800X.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Kanonsvar, betyder mycket för mig. Sedan med Asus har vi ju deras konstiga policy att kommer ny Windows version (Universal Update ligger bakom hörnet) så kan det hända att att de inte släpper uppdaterade programvaror till dessa. Brukar dock gå att lösa med att få hjälp att hacka programmet med hjälp på något forum. Eller att man aldrig ominstallerar utan uppdaterar hela tiden.

Hade NetOnNet haft andra kort än Asus hade jag valt ett Gigabyte eller Asrock istället. Och valde NetOnNet för att jag bor nära om jag vill lämna tillbaka mina paket när jag får dem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@MarkSix: Händer ingenting när jag trycker på ladda ner.
Har 3dmark installerat med TimeSpy.

Minnena:
https://www.proshop.se/MINNE/GSkill-RipjawsV-DDR4-3200-C14-DC...

Samma typ av minnen jag ska köpa fast jag nöjer mig med 2400 MHz 32GB

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Greed:

Måste skriva av mig lite.

Jag sålde delar av mitt gamla datorsystem i mitten av Februari på grund av att Ryzen var antågande.
Var fullt medveten om att jag inte skulle få samma prestanda som t ex 6700K/7700K i spel men jag hade hoppats att det låg strax däromkring. Förbokade ASUS CROSSHAIR VI HERO samt en 1700X så fort det blev möjligt att göra detta genom inet.

Sen efter att jag såg flertalet recensioner igår på Ryzen där den åker på rätt så mycket pisk i speltester där man verkligen lägger lasten på CPU genom att köra lägre upplösningar etc. Att recensera en processor genom att köra den i 2K och 4K upplösningar tycker jag inte är bra heller då den lägger över lasten på grafikkortet istället och gör man det så kan man ju likaväl ha en i3 eller en äldre AMD processor nästintill de funkar minst lika bra i 4K upplösningar också med ett GTX 1080 t ex.

Sen vattnades det ju riktigt i munnen utav 8 core 16 threads också. Först efter att ha sett alla recensioner och att det verkar vara en hardlock på 4.1-4.2GHz på samtliga RyZen 7 processorer så tänkte jag nästan ta en vanlig 1700 istället och ta ett billigare moderkort.

Men eftersom jag mest spelar vid datorn och inte sysslar med någon streaming eller liknande så tryckte jag hem en 7700K samt ett Asus Strix ROG Z270 F moderkort istället vilket jag fick idag, kunde klocka den till 5.1GHz utan problem också. ASUS CROSSHAIR VI HERO samt 1700X fick jag skicka tillbaka på öppet köp. Sparade också 2000kr på att "byta ner" mig till 7700K samt Asus Strix ROG Z270 F istället också och då vet jag att jag får mycket bättre prestanda i spel.

Hade verkligen hoppats på att AMD skulle komma tillbaka och på sätt och vis gjorde dem det men spelprestandan var inte tillräckligt för mig tyvärr.

Gjorde precis likadant och klickade tillslut hem en 7700k istället då jag också bara spelar och har webbläsaren med twitch stream, spotify, hearthstone samt discord i bakgrunden och då kändes 7700k helt klart det bättre valet med tanke på jag kör med 144hz skärm som primär gaming skärm.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

@PalmiNio: ja titta på hans video där han testar 720p low. Skillnaderna är väldigt märkbara då.

Permalänk
Medlem

Nu får @anon38900 åka till alla butiker och köpa olika moderkort, sen sätter ni igång och överclockar 1700. Glöm inte att överclocka minnet ordentligt!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte beställa en R7 1700.
Men vilka minen ska man ta? 16gb tänkte jag. Snabbast möjliga?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

Med fyra RAM-stickor så är jag begränsad till 2133mhz. 2400mhz vägrar boota.

Nåja, det är ju bättre än de 1866mhz det stod i AMD's presentation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FishTank:

Har också en liknande tanke som @Gruarn. Om alla benchmarks, inklusive spelbenchmarks, mäter (skalära) flyttal medan de flesta desktop applikationer normalanvändaren kör med använder heltal varför tester alla benchmarks flyttal?

Detta har jag funderat på och påstått. Men varför är det då så mycket fokus på att bloata ner cpun med en stor flyttalsdel som knappt ingen använder? De som använder mycket kunde ju köpa en matematikprocessor vid sidan av.
Bulldozen fick mycket kritik, singeltrådprestanda var rätt. Men mycket fokus var att FPU delen inte var tillräckligt mycket bloatad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Gjorde precis likadant och klickade tillslut hem en 7700k istället då jag också bara spelar och har webbläsaren med twitch stream, spotify, hearthstone samt discord i bakgrunden och då kändes 7700k helt klart det bättre valet med tanke på jag kör med 144hz skärm som primär gaming skärm.

Man kan ju också vända på det. Varför en 7700k till det?
Jag har inget emot det, så inte ta det fel. 7700k till hearthstone är väl overkill?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Jag tänkte beställa en R7 1700.
Men vilka minen ska man ta? 16gb tänkte jag. Snabbast möjliga?

G.skill 3200 eller högre verkar vara det säkraste bettet på att få Samsung B die. Dina pengar får avgöra om du köper med CL14 eller CL16.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: läs om. Han har heartstone i bakgrunden

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Man kan ju också vända på det. Varför en 7700k till det?
Jag har inget emot det, så inte ta det fel. 7700k till hearthstone är väl overkill?

Hearthstone i bakgrunden alltså på skärm nr 1 , primär spel på skärm nr 2 är ju wow/Total war: warhammer/ Doom / BF1 osv och på skärm nr 3 spotify , discord samt webbläsare med twitch stream det skulle jag nog inte kalla det overkill.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Med fyra RAM-stickor så är jag begränsad till 2133mhz. 2400mhz vägrar boota.

Nåja, det är ju bättre än de 1866mhz det stod i AMD's presentation.

Det finns hopp. Mina 4a stickor går upp i 2666MHz. Så bara hoppas på mer UEFI uppdateringar som"fixar" minnes "problemen"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

G.skill 3200 eller högre verkar vara det säkraste bettet på att få Samsung B die. Dina pengar får avgöra om du köper med CL14 eller CL16.

Vilken modell exakt?
Är bara proshop som har?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hulkenstrong:

Det finns hopp. Mina 4a stickor går upp i 2666MHz. Så bara hoppas på mer UEFI uppdateringar som"fixar" minnes "problemen"

Men jag antar att ditt minne är single rank? I så fall är det inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Men jag antar att ditt minne är single rank? I så fall är det inget konstigt.

Ingen aning. Köpte http://www.corsair.com/en-eu/vengeance-lpx-16gb-2x8gb-ddr4-dr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@PalmiNio: ja titta på hans video där han testar 720p low. Skillnaderna är väldigt märkbara då.

Inte sagt något annat heller. Jag förstår varför man kör 720p low för att ta bort bottleneck.

Men om argumentet är för att visa att skillnaderna blir större över tid samtidigt som GPUerna tar ny kliv om man är kvar på samma CPU så är den tiden lika långt bort som att göra antaganden om att spel som är så långt bort även kommer dra mer nytta av fler kärnor/trådar.

Oavsett så kan vi iaf säga att ska man bara absolut köra spel, inte vill byta CPU lika ofta som GPU och troligen kör spelen sterilt utan att streama osv så är 7700k bäst pga IPC + OC.

Ska bli intressant om AMD med lägre Core Count kam få upp frekvenserna till 4.5ghz-5ghz så att de kan hänga med i Spelen också.

Vi ser i syntetiska benchmarks för grafik att ökat antal draw calls som kan skickas är gynsamt på fler kärnor.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Frågan är vad INTEL har att komma med snart

Jag tror ju INTEL ligger och ruvar på något större, brukar generellt vara så va?

Permalänk
Medlem

@PalmiNio: Draw calls på ryzen är dock skit just nu.
7700k
DirectX 11 multi-thread 4 390 315 Draw calls per second
DirectX 11 single-thread 2 255 921 Draw calls per second
DirectX 12 32 394 591 Draw calls per second

1700
DX11 multi 2 343 657
DX11 single 1 063 997
DX12 21 765 556

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xeflc/ryzen_dx11dx12_d...

https://s5.postimg.org/clg0xuv07/1_16000.png

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@PalmiNio: Draw calls på ryzen är dock skit just nu.
7700k
DirectX 11 multi-thread 4 390 315 Draw calls per second
DirectX 11 single-thread 2 255 921 Draw calls per second
DirectX 12 32 394 591 Draw calls per second

1700
DX11 multi 2 343 657
DX11 single 1 063 997
DX12 21 765 556

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xeflc/ryzen_dx11dx12_d...

https://s5.postimg.org/clg0xuv07/1_16000.png

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...

7700K@5GHz glömde du och 1700@stock, står heller inget om minneshastighet/latency mellan burkarna inte heller vilka gpu hastigheter som användes (testerna utförda av olika människor på olika platser), det intressanta hade varit att se samma test utan SMT igång på 1700

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |