Permalänk

Cpu, mest kräm för pengarna

Tjena,

Kan mer eller mindre inget om hårdvara, vilken som är bäst osv.
Min cpu som jag har idag håller inte riktigt måttet så tänkte inhandla en ny.
Även jag som inte är så hårdvaruintresserad har hört mycket om Amds nya ryzen.
Är det värt att slå till på en sån? Måste självklart ha ett nytt moderkort då men de kan nog oxå va bra då mitt är rätt gammalt.

Men kort o gott, vilken cpu är mest värd pengarna ( inkl ev moderkort), ska man testa ryzen eller köra safe på intel??
Spelar mest, men skulle va kul om man även kunde börja streama.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vänta på Ryzen 5.

Permalänk
99:e percentilen

Vad har du för komponenter idag och vad använder du datorn till? Mer information är bättre, och speca minst CPU, GPU, RAM, moderkort, lagring, nätagg och vilka spel du spelar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Vilka spel ska du spela? Kan hjälpa oss att veta det Vid streaming rekommenderar jag en av ryzens nya R7 eller Intel i7 7700k. Intel har JUST NU bättre prestanda i spel. Självklart budget gör det lättare också

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raggarlasse:

Tjena,

Kan mer eller mindre inget om hårdvara, vilken som är bäst osv.
Min cpu som jag har idag håller inte riktigt måttet så tänkte inhandla en ny.
Även jag som inte är så hårdvaruintresserad har hört mycket om Amds nya ryzen.
Är det värt att slå till på en sån? Måste självklart ha ett nytt moderkort då men de kan nog oxå va bra då mitt är rätt gammalt.

Men kort o gott, vilken cpu är mest värd pengarna ( inkl ev moderkort), ska man testa ryzen eller köra safe på intel??
Spelar mest, men skulle va kul om man även kunde börja streama.

Håller med om att du behöver komma med mer info.

Testerna av Ryzen har väl inte precis visat på någon styrka när det gäller spel, men det kan mycket väl vara så att R5 är bättre när den kommer. Färre kärnor bör resultera i mindre värme vilket i sin tur borde kunna ge högre klockfrekvenser och bättre spelprestanda.

Kan du inte vänta skulle jag satsa Intel.

Edit: Tidigare inlägg du gjort pratar om en i5-4670k. Om det är denna CPU du har får du nog också komma med lite mer info om i vilka lägen du inte tycker att den håller måttet, för när det gäller spel bör den hänga med bra fortfarande.

Nu är inte i5-4670k med, men den bör hamna mellan i5-4690k och i5-3570k. Ganska liten skillnad mot nyare processorer vare sig de kommer från Intel eller AMD.
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ganska flexibel, Vill egentligen bara ha den processor som är mest prisvärd. Men konkret 1800x va väl lite saftigt för mig, men mellan 2-4k.

Skrivet av farnebr1nk:

Vänta på Ryzen 5.

Allright, har de släppt något datum för den?

Skrivet av Alling:

Vad har du för komponenter idag och vad använder du datorn till? Mer information är bättre, och speca minst CPU, GPU, RAM, moderkort, lagring, nätagg och vilka spel du spelar.

Grafikkort, 1070.
Moderkort, asus z87a.
Cpu, i5 4670k ( fått höra att den är okej, men tror den håller på att ge vika för datorn beter sig extremt konstigt och cpun går upp i 100% load i idle. Dock inte virus då jag formaterat hela burken och den fortsätter)
ram, ddr3 16gb (vet inte märke)
Lagring, 250gb ssd för spel och windows.
Nätagg, Corsair CX750M, 750W.

Spelar mest Rocket league och League of legends.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Håller med om att du behöver komma med mer info.

Testerna av Ryzen har väl inte precis visat på någon styrka när det gäller spel, men det kan mycket väl vara så att R5 är bättre när den kommer. Färre kärnor bör resultera i mindre värme vilket i sin tur borde kunna ge högre klockfrekvenser och bättre spelprestanda.

Kan du inte vänta skulle jag satsa Intel.

Edit: Tidigare inlägg du gjort pratar om en i5-4670k. Om det är denna CPU du har får du nog också komma med lite mer info om i vilka lägen du inte tycker att den håller måttet, för när det gäller spel bör den hänga med bra fortfarande.

Nu är inte i5-4670k med, men den bör hamna mellan i5-4690k och i5-3570k. Ganska liten skillnad mot nyare processorer vare sig de kommer från Intel eller AMD.
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Fått för mig att det är min cpu som är problemet, datorn hänger sig, fryser och blir allmänt laggig efter den varit igång runt 1 timme.
Som sagt kan inte mycket om hårdvara men fått för mig att det är ett symtom på att processorn börjar bli gammal.

Permalänk
Skrivet av raggarlasse:

Ganska flexibel, Vill egentligen bara ha den processor som är mest prisvärd. Men konkret 1800x va väl lite saftigt för mig, men mellan 2-4k.

Allright, har de släppt något datum för den?

Grafikkort, 1070.
Moderkort, asus z87a.
Cpu, i5 4670k ( fått höra att den är okej, men tror den håller på att ge vika för datorn beter sig extremt konstigt och cpun går upp i 100% load i idle. Dock inte virus då jag formaterat hela burken och den fortsätter)
ram, ddr3 16gb (vet inte märke)
Lagring, 250gb ssd för spel och windows.
Nätagg, Corsair CX750M, 750W.

Spelar mest Rocket league och League of legends.

Andra kvartalet väntas Ryzen 5 komma ut.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av raggarlasse:

Ganska flexibel, Vill egentligen bara ha den processor som är mest prisvärd. Men konkret 1800x va väl lite saftigt för mig, men mellan 2-4k.

Allright, har de släppt något datum för den?

Grafikkort, 1070.
Moderkort, asus z87a.
Cpu, i5 4670k ( fått höra att den är okej, men tror den håller på att ge vika för datorn beter sig extremt konstigt och cpun går upp i 100% load i idle. Dock inte virus då jag formaterat hela burken och den fortsätter)
ram, ddr3 16gb (vet inte märke)
Lagring, 250gb ssd för spel och windows.
Nätagg, Corsair CX750M, 750W.

Spelar mest Rocket league och League of legends.

Du behöver verkligen inte lägga massvis med pengar på en ny CPU, såvida den inte är trasig förstås. En supporttråd kanske egentligen är en bättre idé?

Processorer blir inte "gamla" på det sättet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggarlasse:

Ganska flexibel, Vill egentligen bara ha den processor som är mest prisvärd. Men konkret 1800x va väl lite saftigt för mig, men mellan 2-4k.

Allright, har de släppt något datum för den?

Grafikkort, 1070.
Moderkort, asus z87a.
Cpu, i5 4670k ( fått höra att den är okej, men tror den håller på att ge vika för datorn beter sig extremt konstigt och cpun går upp i 100% load i idle. Dock inte virus då jag formaterat hela burken och den fortsätter)
ram, ddr3 16gb (vet inte märke)
Lagring, 250gb ssd för spel och windows.
Nätagg, Corsair CX750M, 750W.

Spelar mest Rocket league och League of legends.

låter mer som en defekt SSD / nätagg som spökar... kan givetvis vara en CPU som överhettar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@raggarlasse:

Ladda ner det här programmet för att testa processorn.
https://downloadcenter.intel.com/download/19792/Intel-Process...

Kör sedan några rundor memtest och prime95 för att utreda om det är dina minnen som är slut.
Svårt att se hur din cpu gått sönder om den bara legat i sockeln sedan inköp och aldrig överklockats.
Din processor hänger med fortfarande speciellt om du kan klocka upp den över 4 GhZ.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

låter mer som en defekt SSD / nätagg som spökar... kan givetvis vara en CPU som överhettar.

Okej, nätagget är rätt nytt, men problemet har uppstått ett tag efter jag installerade de.
Fick faktiskt upp en varning från "nzxt Cam" som sa att min cpu varit lite varm. Ska testa o blåsa ur datorn o se om de hjälper.

Skrivet av Kvarnis:

@raggarlasse:

Ladda ner det här programmet för att testa processorn.
https://downloadcenter.intel.com/download/19792/Intel-Process...

Kör sedan några rundor memtest och prime95 för att utreda om det är dina minnen som är slut.
Svårt att se hur din cpu gått sönder om den bara legat i sockeln sedan inköp och aldrig överklockats.
Din processor hänger med fortfarande speciellt om du kan klocka upp den över 4 GhZ.

Okej, överklockade den för några månader sen till 4.2, ska testa allt du skrev!

Skrivet av Alling:

Du behöver verkligen inte lägga massvis med pengar på en ny CPU, såvida den inte är trasig förstås. En supporttråd kanske egentligen är en bättre idé?

Processorer blir inte "gamla" på det sättet.

Jo blev kanske mer av en supporttråd Googlade precis innan jag läste din och kom fram till samma att processorer antingen funkar eller inte. Så de är väl något annat som är vajsing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggarlasse:

Okej, nätagget är rätt nytt, men problemet har uppstått ett tag efter jag installerade de.
Fick faktiskt upp en varning från "nzxt Cam" som sa att min cpu varit lite varm. Ska testa o blåsa ur datorn o se om de hjälper.

Okej, överklockade den för några månader sen till 4.2, ska testa allt du skrev!

Jo blev kanske mer av en supporttråd Googlade precis innan jag läste din och kom fram till samma att processorer antingen funkar eller inte. Så de är väl något annat som är vajsing.

där har du problemet, om du har överklockat med standard kylaren så throttlar din CPU ner till 1,6ghz under högre load i spel = 100% användning....

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja, detta låter mer som att du satt för hög volt så den blir skitvarm, att kylarn sitter dåligt, damm i flänsen, dåligt nätagg, annan vajsing än prestandan på komponenterna.

En liknelse är att skrota en 2015 Volvo S60 pga soppatorsk för att motorn verkar klen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel för spel. AMD för annat.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@raggarlasse:

i5 6600k
Steget upp till i7 eller 7xxx serien är inte värt det när det kommer till FPS vs krona

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

där har du problemet, om du har överklockat med standard kylaren så throttlar din CPU ner till 1,6ghz under högre load i spel = 100% användning....

Den låg stabilt när jag körde lite tester runt 1 timme, även nu när jag spelar maxar den ut på 65grader.
Har en corsair h60, men ska kolla med damm som någon skrev imorgon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raggarlasse:

Den låg stabilt när jag körde lite tester runt 1 timme, även nu när jag spelar maxar den ut på 65grader.
Har en corsair h60, men ska kolla med damm som någon skrev imorgon.

Har du möjligen kopplat det så att du varvtalsstyr pumpen i stället för att du ger den 12V konstant ? Har du kollat om varvtalet varierar på pumpen ? (gissar att det bör visa ca 4000 RPM om det är ok) Pumpen ska inte varvtalsstyras utan gå på max hela tiden och det första som brukar gå sönder är pumpen och då får du dålig värmetransport till radiatorn.
Har du kollat om hela kylsystemet har ungefär samma temp, dvs att du har cirkulation så att radiatorn blir varm ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.