Bilhandlares skyldigheter vid köp av beg. bil?

Permalänk

Bilhandlares skyldigheter vid köp av beg. bil?

Hej,

Har nyligen köpt en begagnad bil, en BMW 525i Touring (E39) -03 (27000mil), av en bilhandlare. Hittade bilen på Blocket och gjorde väldigt mycket efterforskning innan jag köpte den. Gjorde en CarFax, ringde och kollade upp tidigare besiktningar och anmärkningar, ringde och pratade länge med den tidigare ägaren (var bara en nämligen), ringde och kollade med verkstaden som bilen varit servad på regelbundet i alla år och allt verkade bra. Vi fick reda på att det fanns en oljeläckage i motorn, att några bromsrör var halvkassa och att det fanns rost på en av framskärmarna (ägaren hade bytt in bilen i vintras förra året, så allt för mycket skulle inte kunnat ha hänt med den sedan dess). Det kändes ändå som en rätt bra deal, då bilen var väldigt fin in- och utvändigt och priset rätt bra.

Hur som helst är jag väldigt nöjd med bilen det går överlag väldigt bra. Men det finns något som bilhandlaren inte uppgav när jag frågade om den gick bra i motor och växellåda och det var att bilen slirade lite på kopplingen på vissa växlar och varvtal. Värsta tänkbara scenario är att jag behöver byta koppling + svänghjul vilket kan gå på runt 10000 kr, vilket nästan är hälften av bilens inköpsvärde. Jag var dock hos en mekaniker igår som testkörde den och han trodde det var olja som läckte ned kopplingen och gjorde den hal.

Till frågan, hur som helst: Vad har bilhandlaren för skyldigheter? Måste den upplysa mig om fel som finns på bilen och kan jag i efterhand kräva att de ersätter mig för (delar av) reparationskostnader? Förstår att det kan vara svårt att bevisa att felet funnits innan jag köpte bilen dock.

OBS: Jag provkörde naturligtvis bilen innan jag köpte den. Problemet var att det snöade och var mycket halt ute då och jag trodde helt enkelt att den släppte när jag gasade hårt, eftersom att det dels hände så sällan dels att dragläget kändes bra. Eftersom jag inte kört bilen innan visste jag inte mycket om hur den rimligtvis borde ha betett sig.

Tacksam för svar!
Vänligen, David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Om bilfirman är ansluten till MRF så borde du ha 1 månads trafiksäkerhetsgaranti, dock tvivlar jag på att den gäller kopplingen. Vet att den täcker bland annat felande bromsar.

https://www.mrf.se/privatperson/garantier-och-kundtrygghet/

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Finns det varudeklaration på bilen så ska uppgifterna i den stämma men det kanske handlar om ett symptom som uppstått pga/när bilen stått stilla, om det nu är olja så kan den kanske ha hamnat på lamellerna medans bilen stått stilla och inte alls om bilen körts ? är lamellerna utslitna så kan det ju däremot inte bero på att bilen stått stilla, däremot ojämna däck kan ju uppträda pga längre parkering om man inte kompenserar det med högt lufttryck när hjulen inte roteras ofta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vet inte exakt vad som gäller men dom flesta ställen brukar ha nån form av garanti som gäller ett tag som tidigare näms en månad eller så men samtidigt koppling är inte säkert det innefattar den och bästa är väll att fråga hur dom ställer sig till det så du har nått att utgå i från

Men slirrar kopplingen lär den med bytas och är delarna är väll inte det som är dyrt utan arbetet så kan ju hända dom har någon reparations del där du kan få ett lite bättre pris och om inte jag minns fel kostar kopplingen runt 2000kr till e 34 525 men är typ samma "tror dom är identiskta men är osäker" så bör vara rätt lika pris men kanske går att ordna någon deal med dom för bra pris på bytet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Köper man en bil under 30 000 kr av en bilhandlare så behöver dom inte tillhandahålla någon info alls mer än det som avser bilens säkerhet.
Allt under 30 000kr behöver ingen varudeklaration eller info om bilens kondition tyvärr.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Om bilfirman är ansluten till MRF så borde du ha 1 månads trafiksäkerhetsgaranti, dock tvivlar jag på att den gäller kopplingen. Vet att den täcker bland annat felande bromsar.

https://www.mrf.se/privatperson/garantier-och-kundtrygghet/

Tack för infon, tror tyvärr inte de är anslutna till MRF Ska höra med dem dock.

Skrivet av mrqaffe:

Finns det varudeklaration på bilen så ska uppgifterna i den stämma men det kanske handlar om ett symptom som uppstått pga/när bilen stått stilla, om det nu är olja så kan den kanske ha hamnat på lamellerna medans bilen stått stilla och inte alls om bilen körts ? är lamellerna utslitna så kan det ju däremot inte bero på att bilen stått stilla, däremot ojämna däck kan ju uppträda pga längre parkering om man inte kompenserar det med högt lufttryck när hjulen inte roteras ofta.

Vad innebär varudeklaration? Detta är min första bil, så därför är jag inte så insatt än.

Skrivet av lord_vasagos:

Vet inte exakt vad som gäller men dom flesta ställen brukar ha nån form av garanti som gäller ett tag som tidigare näms en månad eller så men samtidigt koppling är inte säkert det innefattar den och bästa är väll att fråga hur dom ställer sig till det så du har nått att utgå i från

Men slirrar kopplingen lär den med bytas och är delarna är väll inte det som är dyrt utan arbetet så kan ju hända dom har någon reparations del där du kan få ett lite bättre pris och om inte jag minns fel kostar kopplingen runt 2000kr till e 34 525 men är typ samma "tror dom är identiskta men är osäker" så bör vara rätt lika pris men kanske går att ordna någon deal med dom för bra pris på bytet

Mm, precis. Delarna kan jag få tag på billigt då jag har en kontakt på en reservdelsåterförsäljare, men arbetet kommer gå på runt 4000kr förmodligen. Men jag tror inte denna bilhandlaren har någon garanti tyvärr, inte på en bil i denna prisklassen.

Skrivet av The_St1g:

Köper man en bil under 30 000 kr av en bilhandlare så behöver dom inte tillhandahålla någon info alls mer än det som avser bilens säkerhet.
Allt under 30 000kr behöver ingen varudeklaration eller info om bilens kondition tyvärr.

Jaså, kan man läsa mer om detta någonstans? Bilen kostade 25000, så om det är såhär är det ju klart.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Avstängd

Då du har köpt bilen hos en bilhandlare så är det konsumentköplagen som gäller. Det betyder att du kan reklamera fel upp till 3 år efter köp, och fel som uppvisar sig inom 6 månader antas vara fel som redan fanns innan du köpte bilen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Vad innebär varudeklaration? Detta är min första bil, så därför är jag inte så insatt än.

Det innebär att bilen testas och skicket bedöms på en del punkter för att dokumenteras och ge en sammanfattning av skicket, en bilhandlare kan ju tex sälja en bil med reparationsbehov/skador och om de är upptagna i protokollet så är det svårt för en kund att klaga och få rätt på att de inte visste om att nått behövde lagas samtidigt så är det lättare att få rätt på saker som inte finns med i protokollet men som borde ha upptäckts vid testen, Kopplingens funktion finns tex med och hade bilen testats och fått en anmärkning där så hade dina problem inte kunnat bli bilhandlarens problem om du klagar på kopplingen för då hade han hänvisat till att du visste om problemet när du köpte bilen. Kontrollen kostar ju lite att göra så den utförs inte på de billigaste bilarna men på dyrare begbilar så brukar alla seriösa handlare göra den för den skyddar ju dem också mot en del klagomål från kunderna.
Det finns ett protokoll som är framtaget av MRF och Konsumentverket

http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/v...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jaså, kan man läsa mer om detta någonstans? Bilen kostade 25000, så om det är såhär är det ju klart.

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra...

Man ska aldrig köpa en bil under 30 000 hos handlare egentligen. Dom är sjukt friskrivna från massa fel då.
Därför man ser många småhandlare som säljer bilar för 29 900kr. :/

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_St1g:

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra...

Man ska aldrig köpa en bil under 30 000 hos handlare egentligen. Dom är sjukt friskrivna från massa fel då.
Därför man ser många småhandlare som säljer bilar för 29 900kr. :/

Dom är inte friskrivna från massa fel bara för att bilen kostar under 30k... Fortfarande konsumentköplagen som gäller, och fel som visar sig inom 6 månader räknas som ursprungsfel. Bilhandlaren är alltså skyldig att reparera alla fel som visar sig inom 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Dom är inte friskrivna från massa fel bara för att bilen kostar under 30k... Fortfarande konsumentköplagen som gäller, och fel som visar sig inom 6 månader räknas som ursprungsfel. Bilhandlaren är alltså skyldig att reparera alla fel som visar sig inom 6 månader.

Det är inte riktigt så enkelt. På en gammal bil med många mil är det normalt att saker går sönder. Så att kopplingen börjar bli dålig behöver inte vara ett fel som säljaren måste stå för, om det är normalt att den byts vid 2x xxx mil på den modellen. Även om det är inom 6 månader.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Som köpare av begagnade varor så har man undersökningplikt och säljaren måste informera om kända fel/brister. Du får påpeka för säljaren att kopplingen möjligtvis är dålig och förhandla om priset därefter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Det är inte riktigt så enkelt. På en gammal bil med många mil är det normalt att saker går sönder. Så att kopplingen börjar bli dålig behöver inte vara ett fel som säljaren måste stå för, om det är normalt att den byts vid 2x xxx mil på den modellen. Även om det är inom 6 månader.

Nu visar du på undantag på grund av ålder och miltalet, var finns dessa undantag i komsumentköplagen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

Som köpare av begagnade varor så har man undersökningplikt och säljaren måste informera om kända fel/brister. Du får påpeka för säljaren att kopplingen möjligtvis är dålig och förhandla om priset därefter.

Du har ingen undersökningsplikt enligt konsummentköplagen, alltså köp från näringsidkare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lobocut:

Dom är inte friskrivna från massa fel bara för att bilen kostar under 30k... Fortfarande konsumentköplagen som gäller, och fel som visar sig inom 6 månader räknas som ursprungsfel. Bilhandlaren är alltså skyldig att reparera alla fel som visar sig inom 6 månader.

Skrivet av 2000+:

Det är inte riktigt så enkelt. På en gammal bil med många mil är det normalt att saker går sönder. Så att kopplingen börjar bli dålig behöver inte vara ett fel som säljaren måste stå för, om det är normalt att den byts vid 2x xxx mil på den modellen. Även om det är inom 6 månader.

Jo, det stämmer. Men bevisläget är normalt lite svårare än om man köper en ny bil. Jag gissar att det är av denna anledningen till att många bilhandlare kör med MRF-garantin så att de slipper stå med problemen själva när kunde reklamerar saker kort efter köpet.

@Sir Skybalotte

Exakt när köpte du bilen? Hur lång tid har gått? Det kan vara extremt viktigt i det här fallet när man vill kunna påvisa att felet fanns där från början.

Har du kollat så att du köpt bilen av bilfirman. Du bör kunna kolla om den varit i bilfirmans ägo om du kollar ägarhistoriken. Många begagnade bilar säljs "på uppdrag av"... Dvs du köper egentligen bilen av den tidigare ägaren och då gäller inte konsumentköplagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alltså, konsumentköplagen gäller givetvis men man måste förstår att oavsett om det finns ett regelverk eller ej så måste man kunna driva sin sak på något sätt. Det finns ingen automatik i det utan man får driva det rättsligt om inte handlaren är behjälplig. I rätten eller vid förhandling är saker och ting inte helt svarta och vita utan saker som att bilen är gammal och inte särskilt dyr tar man givetvis med i beräkningarna.
I just detta fallet så tror jag nog att TS har ett ganska bra fall då en vanlig användare inte anses kunna avgöra huruvida en bil har utsliten koppling eller ej, så handlaren har en skyldighet att upplysa om detta. Här har man brustit i sin skyldighet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det innebär att bilen testas och skicket bedöms på en del punkter för att dokumenteras och ge en sammanfattning av skicket, en bilhandlare kan ju tex sälja en bil med reparationsbehov/skador och om de är upptagna i protokollet så är det svårt för en kund att klaga och få rätt på att de inte visste om att nått behövde lagas samtidigt så är det lättare att få rätt på saker som inte finns med i protokollet men som borde ha upptäckts vid testen, Kopplingens funktion finns tex med och hade bilen testats och fått en anmärkning där så hade dina problem inte kunnat bli bilhandlarens problem om du klagar på kopplingen för då hade han hänvisat till att du visste om problemet när du köpte bilen. Kontrollen kostar ju lite att göra så den utförs inte på de billigaste bilarna men på dyrare begbilar så brukar alla seriösa handlare göra den för den skyddar ju dem också mot en del klagomål från kunderna.
Det finns ett protokoll som är framtaget av MRF och Konsumentverket
http://cdn.shop.textalk.se/shop/duane/55743/editions/images/97461940-wxiPdBCGsOJZ8z9ZO9DX-g.jpg?max-width=767&max-height=768&resize=scale
http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/v...

Vi fick inte se någon varudeklaration i alla fall, så jag tror inte det finns någon sådan.

Skrivet av giplet:

Jo, det stämmer. Men bevisläget är normalt lite svårare än om man köper en ny bil. Jag gissar att det är av denna anledningen till att många bilhandlare kör med MRF-garantin så att de slipper stå med problemen själva när kunde reklamerar saker kort efter köpet.

@Sir Skybalotte

Exakt när köpte du bilen? Hur lång tid har gått? Det kan vara extremt viktigt i det här fallet när man vill kunna påvisa att felet fanns där från början.

Har du kollat så att du köpt bilen av bilfirman. Du bör kunna kolla om den varit i bilfirmans ägo om du kollar ägarhistoriken. Många begagnade bilar säljs "på uppdrag av"... Dvs du köper egentligen bilen av den tidigare ägaren och då gäller inte konsumentköplagen.

Jag köpte bilen för snart 4 veckor sedan. Bilen är inte såld på uppdrag av gamla ägaren, då den varit runt på ett antal olika handlare och att jag dessutom pratat med första handlaren som bytte in bilen. Dessutom brättade gamla ägaren friskt om alla fel som fanns på bilen när vi pratades vid.

Skrivet av killawife:

Alltså, konsumentköplagen gäller givetvis men man måste förstår att oavsett om det finns ett regelverk eller ej så måste man kunna driva sin sak på något sätt. Det finns ingen automatik i det utan man får driva det rättsligt om inte handlaren är behjälplig. I rätten eller vid förhandling är saker och ting inte helt svarta och vita utan saker som att bilen är gammal och inte särskilt dyr tar man givetvis med i beräkningarna.
I just detta fallet så tror jag nog att TS har ett ganska bra fall då en vanlig användare inte anses kunna avgöra huruvida en bil har utsliten koppling eller ej, så handlaren har en skyldighet att upplysa om detta. Här har man brustit i sin skyldighet.

OK, ska få bilen undersökt imorgon förhoppningsvis. Så får se vad som visar sig då.

Tack för alla svar, väldigt hjälpsamt!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4