Switch är Nintendos snabbast säljande spelkonsol hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Så synd att det är en så klen konsol... Hade velat se detta i 4K 60fps fy fan de hade varit nice, nu verkar det som att det är runt 20-30 :S

Det hade onekligen varit ännu finare med 60 fps och bättre grafik men det påverkar inte gameplay det minsta och även om det kan hacka till i vissa sekvenser så påverkas spelet i stort inte av framerate kring 30. Witcher 3 t.ex. har ju överlägsen grafik men man spelar inte grafik. Man spelar gameplay. Zelda kommer inte bli ihågkommet för sin grafik även om det finns stunning visuals i det. Det kommer bli ihågkommet för spelkänslan och att det är truly open world.

Permalänk
Medlem

Zeldaspelet är riktigt kul, men det är då inte någon "perfekt titel" enligt mig (snarare 8/10), här är min kritik efter ca 5-6 timmars spelande:

1. Spelet hackar markant i dockat läge, dålig kvalitetskontroll
2. Laga mat är kul typ 3 gånger, sen blir det ett irritationsmoment då gränssnittet för det är omständigt: ge mig en lista med de recept jag redan har experimenterat fram och hur många jag kan laga av varje i stället.
3. Vapnen går sönder alldeles för lätt, visst är det kul att behöva anpassa sig och slåss med olika vapen, men den mekaniken hade funkat lika bra med 5x durability. Det är ju inget nöje i att hitta nya prylar när man ändå vet dom går sönder efter 3-4 fiender.
4. Varför kan man inte ändra kontrollerna som man vill, det finns ju en inställning "switch cancel and jump button", så bevisligen har någon sett ett behov att ändra inställnignarna, varför inte göra det ordentligt i stället för denna halvmesyr?
5. Önskar det fanns ett "target lock" samt att man i det läget byter fiende med höger sticka, nu behöver man hålla in L2 för att hålla en fiende i fokus, och jag har inte hittat något bra sätt att byta target, känns som det alltid är närmast fiende som fokuseras, oavsett var kameran är när jag trycker L2. Kanske är en vanesak förvisso.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Zelda Breath Of The Wild till Wii U.
Köper jag en Switch senare kanske jag köper Switch versionen också. Men tycker inte det motiverar ca 3700kr för konsolen.
Mario Kart 8 Deluxe skulle komma snart, men den vanliga versionen har jag redan till Wii U.

Att det är en del som vill ha Switch redan vid release är jag inte förvånad över. Men undrar om försäljningen håller i sig. Eller om det går ner efter att de som är mest sugna på att vara en early adopter får tag på sina.

Har sett Xbox One S säljas för strax under 1500kr och då är det även en 4k Blu Ray spelare också.
Nintendo Switch är inte samma sak, men om man mest ska spela hemma så är jag tveksam till att betala över dubbla priset för något med sämre prestanda för att man även kan använda den bärbart.
Speciellt så länge det inte finns några intressanta spel som man inte kan skaffa till Wii U, istället om man redan har en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet

Det bor du antagligen inte göra i vilket fall. Kolla först ifall det är rätt spänning på adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det bor du antagligen inte göra i vilket fall. Kolla först ifall det är rätt spänning på adaptern.

Tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

De som köper Switch nu gör ju det för Zelda. Försäljningen lär rasa de närmaste månaderna. Tills Mario släpps...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Inaktiv

Säljer den bättre än Nntendo Classic?

Jag har svårt att se hur Swichen säljer så bra, men visst jag själv ska självklart köpa en, men det beror bara på att jag nu kan avvara 4500kr, hade det varit för något år sedan så hade jag ej lagt ut så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Verkar va första Nintendo konsol som verkar ha en del problem, Nintendo brukar i normala fall bygga konsoler av kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns trådad pro för 400kr

Vart?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Verkar va första Nintendo konsol som verkar ha en del problem, Nintendo brukar i normala fall bygga konsoler av kvalité.

https://www.youtube.com/watch?v=Cb-srOfRqNc

Som vi utvecklare brukar säga, felen beror enbart på ren SBS
Nå det är intressant om någon större skara har problem med konsolen, det var ett antal som du visade i klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Verkar va första Nintendo konsol som verkar ha en del problem, Nintendo brukar i normala fall bygga konsoler av kvalité.

https://www.youtube.com/watch?v=Cb-srOfRqNc

Ja fast de har ju inte byggt något som en närmar sig denna i komplexitet. Visst felutfall får man räkna med, går ju på garanti så ser inte det som ett stort problem..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd

PC + Nintendo, bitches love nintendo

PS4/xbox är för dem som inte har PC

Väntar till sommaren på att köpa mig en konsol då jag inte pallar alla barnsjukdomar som allt har nuförtiden, spel är alltid bättre några uppdateringar senare.

Permalänk
Medlem

Nintendo behöver ändra sin pixel policy, för mig är det oacceptabelt med trasiga pixlar på en bärbar skärm.

Att skärmen riskeras att repas bara man sätter i och tar ur den i dockan behöver fixas till, ska inte kunna hända.
Skulle vilja föreslå att ni täcker insidan av dockans väggar med nån skyddstejp så ni slipper få en repad skärm.

Sen som alltid med en ny konsol finns det ju en del barnsjukdomar, bara att hoppas på att Nintendo är på hugget och lyckas patcha konsolen och spel snabbt, inte bra om Switch får rykte om sig att det är problem.

Förutom ovanstående ser det bra ut, tror det här kan bli en fullträff för Nintendo framöver, saknas bara fler bra spel så vi får väl hoppas på att de kommer inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet.

Konstig sak att klaga på. Nintendo använder den mest standardiserade laddaren som finns till att ladda sin konsol. Vad ska de annars använda? Antar att du vill ha mikroUSB istället, men då kan du lika gärna klaga på att laptops inte heller använder den. Switch (och laptops) behöver långt mer ström än vad en microUSB klarar.

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

Vad skönt att höra att det inte bara jag som dör hela tiden
Jag gillar att utforska den fina världen men då blir ju problemet att ette
fiende hugg dödar mig direkt.
Värsta var igår när jag red på min fina häst och såg ej stupet på 100 meter.
Hästen rörde sig inte efter det fallet

Jag var ibörjan väldigt orolig efter alla stora ändringar som gjordes med
detta spel. Jag vill ha mina dungeons etc. tänkte jag.
Men då jag började spela i Great Platue så sprang jag runt i timmar
och tänkte. Wow. Vilket stort spel. Och sen kollade jag in kartan och såg
att det bara är 5-10% av hela världen

Visa signatur

zidewinder

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ac3R:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_hori-nintendo-switch-pad...

Kosta lite mer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Är egentligen inte så mycket av en gamer, men kunde inte motstå ett köp av konsollen. Konceptet är vinnande och det råder ingen tvekan på att Zelda är ett av de bästa spelen som har släppts på senare tid.

https://pbs.twimg.com/media/C56KoyfWcAAs8Rr.jpg

Spelet är väl förtjänat av dessa omdömmen.

Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

Jag har sett jämförelser med Dark Souls/From Softwares titlar och inte helt olikt sett till svårighetsnivån/hur man straffas om man inte spelar tillräckligt bra/läser fienderna korrekt osv. Jag har dött mellan 10-20 gånger själv vid det här laget. Senast igår kväll innan jag skulle sova. Hade varit ute och gått i en riktning i 30 minuter (sett på kartan inte speciellt långt, spelvärlden är galet stor för de som inte petat på spelet ännu) och upptäcker en ny typ av fiende.

Mötet med denna, sättet jag dog och hur freaky fanskapet var gav klara Souls-vibbar. Jag kommer vara lite mer försiktig när jag utforskar omgivningen framöver.

Skrivet av Schluug:

Jag har kommit en bit längre och insett hur galet stort spelet är.. jisses!

Sitter på jobbet och längtar att få komma hem och fortsätta utforskandet! Ska nog ta med det till dotterns simskola, får sätta mig i ett hörn och lira

Haha, jo. Jag har spelat över 10 timmar och jag har fortfarande inte tagit mig mycket längre än de två byarna man stöter på tidigt i spelet. Utforksat runt om men tiden rinner iväg. Och då är det två extremt små områden i hela spelvärlden.

Skrivet av Olle P:

Att Zelda säljer bra är knappast förvånande med tanke på hur lite alternativ det finns att välja på.
Jag är mer förvånad över att konsolen som sådan säljer så bra... men så är jag inte någon konsolspelare heller.

Har både Wii och Wii-U hemma. Wii-U verkar mest avsedd för en spelare, vilket också till stor del spiller över på Switch.

Jag tycker likadant, fast om PS4. Nu har jag en själv och har aldrig riktigt förstått hur den kunnat sälja så bra sett till dess specifikationer och framförallt spelutbud den haft under alla år.
Horizon: Zero Dawn är i mitt tycke det bästa spelet på plattformen hitills och hade den varit en lanserings titel hade inte försäljningen förvånat.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag tycker likadant, fast om PS4. Nu har jag en själv och har aldrig riktigt förstått hur den kunnat sälja så bra sett till dess specifikationer och framförallt spelutbud den haft under alla år.
Horizon: Zero Dawn är i mitt tycke det bästa spelet på plattformen hitills och hade den varit en lanserings titel hade inte försäljningen förvånat.

Då kan jag säga att jag tycker likadant fast om Switch.

Nintendo lever enormt mycket på nostalgi och de gör ytterst få nya IP medan Sony tex med Horizon: Zero Dawn levererar ett enligt av det jag läst grymt bra spel.

Det blir intressant att se hur försäljningen kommer bli framöver för de flesta konsoler kan sälja bra i början det gjorde väl även Wii U och den var en smärre katastrof sett enbart till totala försäljningssiffror.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag hade hellre köpt de på PC. Spelet ser bra ut, men konsolen suger.

Snart så.... Cemu.... snart.... :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Verkar va första Nintendo konsol som verkar ha en del problem, Nintendo brukar i normala fall bygga konsoler av kvalité.

https://www.youtube.com/watch?v=Cb-srOfRqNc

Du får ju räkna lite på också hur många konsoler som är paj och hur många som inte är det.
Men jag ser inte heller att Switch verkar ha samma kvalitet som deras andra konsoler haft. Titta t.ex på att skärmen blir repig av att ställa ner den i stället, hur fick dom till det? Eller har användarna haft dit lite sand?

Permalänk
Konsolgrävare

värt att notera är att Originalet har NFC, Gyro och HD Rumble!

Skrivet av Snyft:

De som köper Switch nu gör ju det för Zelda. Försäljningen lär rasa de närmaste månaderna. Tills Mario släpps...

"Bara för Zelda" skulle jag nog inte säga:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av zidewinder:

Vad skönt att höra att det inte bara jag som dör hela tiden
Jag gillar att utforska den fina världen men då blir ju problemet att ette
fiende hugg dödar mig direkt.
Värsta var igår när jag red på min fina häst och såg ej stupet på 100 meter.
Hästen rörde sig inte efter det fallet

Jag var ibörjan väldigt orolig efter alla stora ändringar som gjordes med
detta spel. Jag vill ha mina dungeons etc. tänkte jag.
Men då jag började spela i Great Platue så sprang jag runt i timmar
och tänkte. Wow. Vilket stort spel. Och sen kollade jag in kartan och såg
att det bara är 5-10% av hela världen

Great Platue är faktiskt bara ca 2% av hela kartan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

"Bara för Zelda" skulle jag nog inte säga:

Ingen köper Switch för de där små-spelen. Spel som kommer pusha försäljningen är Zelda, Splatoon 2, Mario, Animal Crossing osv.

Permalänk
Avstängd

Aj då det här låter inte bra, innebär det här att Nintendo kommer att lägga ner tillverkningen?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varenda liten ökning i komponenter kräver dyrare slut produkt.

Tjadu, PS4 Pro kostar några hundralappar mer och är mer än tre gånger så kraftfull som Switchen så tror inte riktigt problemet ligger i komponenterna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

Fast en spelkonsoll ska ju hålla i rätt många år, oftast. Att inte sitta med usb c om 1-3 år är ju inte så kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tjadu, PS4 Pro kostar några hundralappar mer och är mer än tre gånger så kraftfull som Switchen så tror inte riktigt problemet ligger i komponenterna.

Hur funkar det spela på din PS4a utan extern bildskärm/TV? Äpplen och päron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tjadu, PS4 Pro kostar några hundralappar mer och är mer än tre gånger så kraftfull som Switchen så tror inte riktigt problemet ligger i komponenterna.

Kan du stoppa ner en PS4 Pro + skärm, två handkontroller och ett elverk för att driva den i innerficka på din jacka? Switchens pris och prestanda i förhållande till storleken på konsolen är riktigt bra.

Ingen hårdvara passar alla, men jag tycker inte det är svårt att se vad som är tilltalande med Nintendo Switch. Igår satt jag och lirade BotW framför TV:n när grabben ville se på barnprogram. Slog över på barnprogrammet, plockade Switchen ur dockan och fortsatte spela. Gick på dass, fortsatte spela. Nattade grabben och gick ner till TVn, sambon satt och kollade på en TV-serie jag är helt ointresserad av. Satt tillsammans med henne i soffan och lirade medan hon tittade på TV. När jag gick och la mig plockade jag fram den igen, pluggade in ett par hörlurar och fortsatte spela. Medges att min sambo är lite less på mig just nu, men tillgängligheten till ett av de bästa spel som gjorts är fantastisk, min speldator står och samlar damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tjadu, PS4 Pro kostar några hundralappar mer och är mer än tre gånger så kraftfull som Switchen så tror inte riktigt problemet ligger i komponenterna.

Men hallå? Storleksskillnad?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det enda som var skräpigt med Wii U var namnet och marknadsföringen.
Grymt bra konsoll.

Urvalet av spel i kombination med det du nämner bl.a.

Skickades från m.sweclockers.com