prime95 med 4 stickor ram = rounding errors - 1/2/3 stick = inga fel

Permalänk
Medlem

prime95 med 4 stickor ram = rounding errors - 1/2/3 stick = inga fel

Moderkort: Asus Z97-A
CPU: i7 4790K
Minnen Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24, 4 x 8GB

Jag kan köra blend-test i prime95 i 10 timmar i sträck med valfri kombination av minnes-slot och minnesfördelning, så länge jag kör max 3 minnesmoduler.
Kör jag 4 stickor kan det ta mellan några minuter och ett par timmar innan jag får avrundningsfel:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Alla volt i BIOS är satt på auto
1.5v för minnen, auto visar reell volt på typ 1.523v
~1.077 vcore via auto
Låst multiplier på 40, så kör konstant i 4.0 ghz

Har provat med annan PSU (
GPU 1070, men när jag uteslutit PSU har jag även kört utan GPU, dvs bara använt moderkortets inbyggda.

Fundering - behöver man ev. uppa någon volt för att den ska palla fyra stickor samtidigt? Kan det vara nåt annat som strular?
Jag har faktiskt provat att köra minnena på 1.6volt istället, men det hjälpte tyvärr inte, får ändå avrundningsfel.

Nån som har nåt förslag på vad jag kan testa? Har kört prime95 i ca en vecka nu i olika konstellationer så börjar kännas rätt hopplöst.
Anledningen till att jag ens bryr mig är att jag har intermittenta bluescreens, kan ske nån gång i veckan typ. Vilket är sjukt störigt.

Är medveten om att det sägs att prime95 kan vara extra tufft för just Devils Canyon-cpu:er. Har även provat med äldre version, 27.9, men märker faktiskt ingen skillnad. Eller jo, den går lite kallare, runt 75 istället för 82 som topp-temp när man maxar heat-stress.
Men leder likväl till avrundningsfel.