Datorskärm främst för bildredigering, lite spel - ca 3 000 kr

Permalänk
Medlem

Datorskärm främst för bildredigering, lite spel - ca 3 000 kr

Hej! Det börjar närma sig ett köp av en ny datorskärm. Mina önskvärda kriterier däremot gör det svårt för mig att hitta en skärm som jag känner 'wow, precis den vill jag ha' och vänder mig därför till era kloka huvuden. Kanske kan ni vägleda mig och bidra med tips för att jag i slutändan ska komma fram till ett köp som jag kan vara nöjd med. Det kan vara bra att känna till att jag kommer att använda skärmen både till datorspel och bildredigering. Prioritet kommer ligga på det senare eftersom jag spelar främst "casual" och är inte lika petig vad beträffar responstid. Jag äger dessutom en skärmkalibrator: Datacolor Spyder 3 Pro.

Budget:
3 000 kr i dagsläget. Om en skärm är bra mycket bättre och lite dyrare kan det övervägas.

Frågor:
IPS eller annat format?
AdobeRGB eller sRGB? (AdobeRGB kanske höjder prislappen avsevärt)
Värt att satsa på Eizo eller finns det andra bra märken?

Önskvärda krav:
Så nära till korrekt färgåtergivning jag kan komma utifrån budgeten.
Inte större än 22" eftersom mitt utrymme inte tillåter mig att sitta längre ifrån än ungefär en dryg halv meter.
Inte högre upplösning än 1080p eftersom jag har en rätt gammal dator och föredrar att spela spel i lägre native-upplösning (1440 x 900 i dagsläget).

Jag är flexibel, se ovan som riktlinjer snarare än fasta punkter. Ställ frågor! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

Köper du den från Komplett så bryter du din budget med 600 kr, men det kanske det kan vara värt?

Permalänk
Medlem

@Felidae: Tack för svaret! Jag kollade in den och den verkar ha fått bra omdömen. Vad som oroar mig är om den kommer att vara lika rolig att spela på. Min dator är rätt gammal och i dagsläget kommer mina spel knappast att klara av native-upplösningen på 1440p. Är det värt att tänka på eller har tekniken ändrats så att native inte längre är lika viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

@seriegubben: Tack för svaret! Jag kollade in den och den verkar ha fått bra omdömen. Vad som oroar mig är om den kommer att vara lika rolig att spela på. Min dator är rätt gammal och i dagsläget kommer mina spel knappast att klara av native-upplösningen på 1440p. Är det värt att tänka på eller har tekniken ändrats så att native inte längre är lika viktigt?

Vad jag förstått så är Dell 2414H en av de mest populära 24" IPS-skärmarna för spel. Läs gärna igenom tftcentrals recension av skärmen. Jag tänkte dock att Dell UltraSharp U2515H skulle vara bättre för bildredigering just p.g.a. att den har högre upplösning, och eftersom det framförallt är bildredigering du ska använda skärmen för så prioriterade jag det före spelande. Vill du spela på U2515H så vore det nog absolut inget problem att dra ner upplösningen till 1080p under spelande, eftersom skärmen är 25", vilket nog lämpar sig nästan lika bra som en 24" med 1080p upplösning.

Att välja skärm är ett riktigt huvudbry. Det är mycket att tänka på. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Vad jag förstått så är Dell 2414H en av de mest populära 24" IPS-skärmarna för spel. Läs gärna igenom tftcentrals recension av skärmen. Jag tänkte dock att Dell UltraSharp U2515H skulle vara bättre för bildredigering just p.g.a. att den har högre upplösning, och eftersom det framförallt är bildredigering du ska använda skärmen för så prioriterade jag det före spelande. Vill du spela på U2515H så vore det nog absolut inget problem att dra ner upplösningen till 1080p under spelande, eftersom skärmen är 25", vilket nog lämpar sig nästan lika bra som en 24" med 1080p upplösning.

Att välja skärm är ett riktigt huvudbry. Det är mycket att tänka på. Lycka till!

Visst är det mycket att tänka på, därför uppskattar jag era kommentarer väldigt mycket :). Min nuvarande skärm har ca 7 år på nacken, inget fancy. Har det hänt något på fronten angående native-upplösningen? Om jag sänker upplösningen i något spel som är under min skärms native blir det lite suddigare. Är det svårt att komma ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Visst är det mycket att tänka på, därför uppskattar jag era kommentarer väldigt mycket :). Min nuvarande skärm har ca 7 år på nacken, inget fancy. Har det hänt något på fronten angående native-upplösningen? Om jag sänker upplösningen i något spel som är under min skärms native blir det lite suddigare. Är det svårt att komma ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ursäkta att jag svarar så sällan. Jag loggar väl egentligen in typ en gång om dagen!

Medan bilden blir klart suddigare om man har en 24" skärm och t.ex. sänker upplösningen till 1366x768, så borde nog skärmen upplevas som behaglig med t.ex. 1920x1080 på en 25" skärm? FHD är trots allt vanligast på 24" skärmar. Så jag skulle väl gissa att du borde bli nöjd, trots att all typ av pixeldensitet under 2560x1440 naturligtvis blir suddigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Du får ursäkta att jag svarar så sällan. Jag loggar väl egentligen in typ en gång om dagen!

Medan bilden blir klart suddigare om man har en 24" skärm och t.ex. sänker upplösningen till 1366x768, så borde nog skärmen upplevas som behaglig med t.ex. 1920x1080 på en 25" skärm? FHD är trots allt vanligast på 24" skärmar. Så jag skulle väl gissa att du borde bli nöjd, trots att all typ av pixeldensitet under 2560x1440 naturligtvis blir suddigare.

Om det inte vore att min dator inte klarar av att pressa upplösningen något mer i spel så hade jag inte haft några problem att gå över 1080p. Jag kommer att spela mycket på datorn och om jag väljer en skärm med 1440p eller mer måste jag överväga om jag kan nöja mig med stt dra ned upplösningen och spela utanför native-upplösningen eller om jag kommer att störa mig på att det blir suddigt och i så fall måste satsa på en skärm med lägre upplösning som 1080p. Är ni med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det helt uteslutet att spela på annat än native då?
Eftersom du är inställd på att sitta nära en lågupplöst skärm kommer det ju inte se superfint ut oavsett liksom.

Hur stor får skärmen maximalt vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Är det helt uteslutet att spela på annat än native då?
Eftersom du är inställd på att sitta nära en lågupplöst skärm kommer det ju inte se superfint ut oavsett liksom.

Hur stor får skärmen maximalt vara?

Det är det jag undrar om ni kan hjälpa mig med: er upplevelse av icke native upplösning. Jag sitter ju rätt nära och då är skärmen monterad med ett riktigt tunt väggfäste. 25" kan nog också funka, tänker främst på hälsan, om det på något vis kan skada rygg, nacke eller syn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Det blev till slut en begagnad Dell U2414H. Än så länge är jag nöjd med både storlek och färger. Svärtan är inte särskilt djup men det kanske jag inte kan förvänta mig i den här prisklassen.