Hjälp att installera Windows på nya diskar

Permalänk

Hjälp att installera Windows på nya diskar

Hej,

Misstänker att jag ska lägga denna fråga i denna tråden?

Har köpt en beg burk och även köpt en ny HDD 1Tb samt en beg SSD 256Gb.
Skruvade i diskarna och skulle installera Windows 10 från bootbar USB-sticka, när jag får upp att "Windows inte kan installeras på denna disk, disken är av GPT format". Googlade lite och såg en hel del trådar om detta, men fattar inte riktigt.
Se mina skärmdumpar, men där finns 4st Drive 0, samt 1st Drive 1.
Jag förstår att Drive 1 är min HDD, och Drive 0 partition 3 är min SSD... men vad är Partition 2, Partition 4?
Kan Partition 0 vara min USB?

Oavsett, hur i hela fridens namn gör jag för att fixa detta?
Kan någon guida mig, prata med mig som ett barn... för jag är ny på detta!

Jag har fått upp kommandotolken som ni ser
Bilder

Permalänk
Medlem

Ta delete på alla drive 0 (din SSD) sedan välj drive 0 och klicka på next partitionerna för win 10 skapar installationen själv.

Permalänk
Medlem

och koppla ur HDDn tills du installerat klart Windows

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Ldarax: Ok, ska testa det... men om jag raderar alla 0, hur kan jag då välja 0?

Permalänk
Medlem

@harrywill det kommer du förstå om du provar

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Drive 0 kommer fortfarande finns där men utan partitioner.

Permalänk
Medlem

@harrywill: Du tar bort befintliga partitioner på disken. Du kommer se disk 0 som en enda partition och installationsprogrammet sköter resten.

Men som skrevs, koppla ur 1TB först.

Permalänk

Tack, ni har givetvis rätt...
Dock kan jag inte installera något (se bild)
Ska jag klicka "New" för att partitionera den?

https://goo.gl/photos/4oCEYPqTyw19v8pM9

Permalänk
Medlem

@harrywill: Nu blev det lite mer intressant. Nej du ska inte behöva göra en ny partition för att installera, det ska lösa sig själv. Du kan ju alltid prova, men det ska inte behövas. Sitter disken i rätt sata-port? dvs en "chipset port" och inte någon marvel-kontrollerad eller liknande. Är porten satt till AHCI mode i BIOS?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

@harrywill: Nu blev det lite mer intressant. Nej du ska inte behöva göra en ny partition för att installera, det ska lösa sig själv. Du kan ju alltid prova, men det ska inte behövas. Sitter disken i rätt sata-port? dvs en "chipset port" och inte någon marvel-kontrollerad eller liknande. Är porten satt till AHCI mode i BIOS?

Ojoj... nu blev det grekiska för mig!
Förra ägaren hade sin SSD (och OS) på de kablar som jag nu använder till min SSD, så det borde funka
BIOS har jag inte rotat i.
Ska käka lite snabbt nu, sen sätta mig igen med detta

Ps. hjälpte inte att klicka "New", fick samma resultat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Tack, ni har givetvis rätt...
Dock kan jag inte installera något (se bild)
Ska jag klicka "New" för att partitionera den?

https://goo.gl/photos/4oCEYPqTyw19v8pM9

Normala är att man ska bara klicka Next/Nästa är det det du har gjort?
Klicka new och partionera ska inte behövas och kommer antagligen inte hjälpa.

Nu behöver vi veta vad du har för moderkort och var i vilken SATA port du har kopplat in din SSD
En del moderkort har flera helt olika SATA kontrollers, och välja fel då kan ställa till det eller ge onödigt dålig prestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Normala är att man ska bara klicka Next/Nästa är det det du har gjort?
Klicka new och partionera ska inte behövas och kommer antagligen inte hjälpa.

Nu behöver vi veta vad du har för moderkort och var i vilken SATA port du har kopplat in din SSD
En del moderkort har flera helt olika SATA kontrollers, och välja fel då kan ställa till det eller ge onödigt dålig prestanda.

Jag kan inte klicka nästa, thats the problem... Windows can´t be installed on this drive"
Som sagt, förra ägaren använde dessa kablar till sin SSD.

På moderkortet står det SATA 3 och den är inkopplad i 0
Moderkortet är ett Gigabyte GA Z97 HD3 (se bilder)
https://goo.gl/photos/nBev6bF7dpt3Lvbj6

Så här ser det ut i BIOS
https://goo.gl/photos/3dhZuF1Cjm6K7HnQA

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Jag kan inte klicka nästa, thats the problem... Windows can´t be installed on this drive"
Som sagt, förra ägaren använde dessa kablar till sin SSD.

På moderkortet står det SATA 3 och den är inkopplad i 0
Moderkortet är ett Gigabyte GA Z97 HD3 (se bilder)
https://goo.gl/photos/nBev6bF7dpt3Lvbj6

Så här ser det ut i BIOS
https://goo.gl/photos/3dhZuF1Cjm6K7HnQA

Ser inga konstigheter och allt verkar sitta rätt, rätt kopplat osv..
Har aldrig stött på just detta problem heller.

Testa om du inte har gjort det att boota installationsstickan i olika USB portar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ser inga konstigheter och allt verkar sitta rätt, rätt kopplat osv..
Har aldrig stött på just detta problem heller.

Testa om du inte har gjort det att boota installationsstickan i olika USB portar.

otroligt, jag bytte och satte USB stickan i annan port, nu funkar det...

Stort tack för all hjälp, ovärderlig!!