Är min-fps i detta fall verkligen den enskilda scen med längst scentid (i så fall värdelöst värde) eller är det någon form av 0,1 % eller 1 % percentil?
TechReport beskriver problemet med renodlad minimal FPS
"The problem is that a minimum frame rate—or any instantaneous frame-rate value—doesn't tell us much at all about the overall gaming experience. A minimum frame rate indicates that somewhere in a test run, the graphics card rendered a frame in a certain number of milliseconds. It doesn't tell us how many frames were produced in a similar amount of time, or how closely together they occurred. The way I see it, focusing on what might be one frame in a set of thousands places undue value in an outlier."
Och Toms Hardware har ett lysande exempel på hur missvisande detta kan bli i verkligheten
Notera att R7 1800X utan SMT har både bättre genomsnittlig FPS och bättre lägsta FPS jämfört med SMT (tittar på fallen markerade "HP", AMD har ju sagt att det finns strul som för tillfället bäst undviks genom att köra "high performance" profilen).
http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9CLzUvNjU2MTc3L29yaWdpbmFsLzAyLnBuZw==/r_600x450.pn*g
Men ändå ger SMT påslaget mindre FPS-varians och enligt deras upplevelseindex ger även SMT påslaget den bättre upplevelsen. Faktum är att fallet med SMT avslaget ger störst FPS-varians.
http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9CLzIvNjU2MTc0L29yaWdpbmFsLzA1LnBuZw==/r_600x450.pn*g
Anta nu att felet är att Windows 10 går något fel som t.ex. behandlar alla CPU-trådar som "riktiga" kärnor eller av någon anledning flyttar saker oftare mellan CCX med SMT påslaget, borde inte det absolut leda till högre FPS-varians?
Tyvärr saknas ju Win7 siffror här, skulle varit väldigt intressant att ha dem med.
Hade du inte ignorerat en del av mina tidigare inlägg så hade du förstått för länge sedan att jag är väl medveten om varians och min-fps. Jag kanske borde påpeka att jag främst inte snackade om SMT här, utan hur Win10 beter sig med 2 CCX jämfört med Win7. Jag har presenterat siffror och förklarat tidigare exakt vad jag menar, så istället för att ifrågasätta dom eller såga dom, så kom med egna och läs ordentligt vad som skrivs. Det är uppenbarligen stor skillnad. PC-perspective's test är dessutom fel. Men det finns säkert något mer du kan hitta för att använda emot mig då jag bara är en random forummedlem som skriver helt vilt vansinniga påhitt utan någon substans eller grund. Jag skrev också ett inlägg till Ratatosk som du troligtvis missat:
Nog är nog.
"Dubbla antalet kärnor" är ju dock inte så lätt att definera AMDs 4+4 cluster design med jämfört med Intels linjära kärnor... Jag tror det är det som kommer hålla tillbaka dom i allmänt användande. Om Intel prismatchar AMD 1700X/1800X med en "riktig" 8 kärnig CPU...
Jösses...
Man blir ju så sjukt kluven, ska bygga nytt system för första
gången på 10år, när en massa andra intressen haft förtur och spelandet legat åt sidan, men nu när stundande 30 års strecket väntar för en annan så har det börjat krypa mer å mer i spelådran och har bestämmt mig för att ge mig själv en rig som present. Men vaaaad ska man välja? 1700, 1700x 7700k? Finns en massa fördelar samt nackdelar med att Ryzen är så färsk men samtidigt måste man ju ge det tid att växa in och mogna.. skallen säger ju Ryzen 1700 som mest prisvärd men är total nybörjare i det här med överklockning
Enda jag vet är att Cpun ska paras med ett 1070 som jag bestämt mig för, och BF1, Wildlands samt CSgo är väl det som kommer liras när polarna kör just det..
Frågan man kan ställa sig, finns det något spel som inte fungerar alldeles utmärkt på en Ryzen 1700? Av dom spel du nämnt så tror jag Ryzen minst sagt överpresterar i förhållande mot ett rimligt fps-mål. Samtidigt så multitrådas spel mer och mer och Ryzen kommer förmodligen bli extremt snabb i kommande titlar (7700K kommer förmodligen få det svårt att hänga med). Det är på gång uppdateringar till en del befintliga titlar också. Så länge du inte väljer ett ASUS kort så kommer systemet att fungera smärtfritt med ett nyinstallerat OS och alla uppdateringar/bios/drivrutiner.
@WingsWest:
Många anser 1700 som mest prisvärd eftersom den går att överklocka till samma frekvenser som övriga Ryzen, men det folk inte verkar förstå, eller åtminstone inte tänka på är att när de överklockar så går de miste om turbo och XFR samtidigt som strömförbrukning och värmeutveckling hamnar på en helt annan (sämre) nivå.
Jag har själv varit flitig överklockare i många år, men jag valde ändå en 1700X för att få vettiga frekvenser direkt utan att behöva labba med överklockning. Vill gärna att turbo och XFR ska få göra sitt för det gynnar energieffektiviteten positivt.
1700X och 1800X har bra frekvenser från fabrik enligt mitt tycke, och det finns ingen större anledning att överklocka dessa. Energieffektiviteten går helt åt skogen för minimala prestandavinster.
Titta gärna på Ryzens volt/frekvens-kurva för att få mer insikt i vad jag menar.
1700 är en bättre binnad produkt vid överklockning med luft/vatten då dom har lägre läckage. Samtliga 1700, om inte alla når minst 3.9GHz och behåller mycket bra prestanda/w då skalningen blir väldigt annorlunda jämfört med en 95w SKU (1700X/1800X). Dessutom kan man överklocka på olika vis. Du kan bara ställa upp frekvensen för p-state0 och behålla alla energisparfunktioner.
[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]