Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är min-fps i detta fall verkligen den enskilda scen med längst scentid (i så fall värdelöst värde) eller är det någon form av 0,1 % eller 1 % percentil?

TechReport beskriver problemet med renodlad minimal FPS

"The problem is that a minimum frame rate—or any instantaneous frame-rate value—doesn't tell us much at all about the overall gaming experience. A minimum frame rate indicates that somewhere in a test run, the graphics card rendered a frame in a certain number of milliseconds. It doesn't tell us how many frames were produced in a similar amount of time, or how closely together they occurred. The way I see it, focusing on what might be one frame in a set of thousands places undue value in an outlier."

Och Toms Hardware har ett lysande exempel på hur missvisande detta kan bli i verkligheten

Notera att R7 1800X utan SMT har både bättre genomsnittlig FPS och bättre lägsta FPS jämfört med SMT (tittar på fallen markerade "HP", AMD har ju sagt att det finns strul som för tillfället bäst undviks genom att köra "high performance" profilen).
http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9CLzUvNjU2MTc3L29yaWdpbmFsLzAyLnBuZw==/r_600x450.pn*g

Men ändå ger SMT påslaget mindre FPS-varians och enligt deras upplevelseindex ger även SMT påslaget den bättre upplevelsen. Faktum är att fallet med SMT avslaget ger störst FPS-varians.
http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9CLzIvNjU2MTc0L29yaWdpbmFsLzA1LnBuZw==/r_600x450.pn*g

Anta nu att felet är att Windows 10 går något fel som t.ex. behandlar alla CPU-trådar som "riktiga" kärnor eller av någon anledning flyttar saker oftare mellan CCX med SMT påslaget, borde inte det absolut leda till högre FPS-varians?

Tyvärr saknas ju Win7 siffror här, skulle varit väldigt intressant att ha dem med.

Hade du inte ignorerat en del av mina tidigare inlägg så hade du förstått för länge sedan att jag är väl medveten om varians och min-fps. Jag kanske borde påpeka att jag främst inte snackade om SMT här, utan hur Win10 beter sig med 2 CCX jämfört med Win7. Jag har presenterat siffror och förklarat tidigare exakt vad jag menar, så istället för att ifrågasätta dom eller såga dom, så kom med egna och läs ordentligt vad som skrivs. Det är uppenbarligen stor skillnad. PC-perspective's test är dessutom fel. Men det finns säkert något mer du kan hitta för att använda emot mig då jag bara är en random forummedlem som skriver helt vilt vansinniga påhitt utan någon substans eller grund. Jag skrev också ett inlägg till Ratatosk som du troligtvis missat:

Nog är nog.

Skrivet av murklor:

"Dubbla antalet kärnor" är ju dock inte så lätt att definera AMDs 4+4 cluster design med jämfört med Intels linjära kärnor... Jag tror det är det som kommer hålla tillbaka dom i allmänt användande. Om Intel prismatchar AMD 1700X/1800X med en "riktig" 8 kärnig CPU...

Jösses...

Skrivet av WingsWest:

Man blir ju så sjukt kluven, ska bygga nytt system för första
gången på 10år, när en massa andra intressen haft förtur och spelandet legat åt sidan, men nu när stundande 30 års strecket väntar för en annan så har det börjat krypa mer å mer i spelådran och har bestämmt mig för att ge mig själv en rig som present. Men vaaaad ska man välja? 1700, 1700x 7700k? Finns en massa fördelar samt nackdelar med att Ryzen är så färsk men samtidigt måste man ju ge det tid att växa in och mogna.. skallen säger ju Ryzen 1700 som mest prisvärd men är total nybörjare i det här med överklockning
Enda jag vet är att Cpun ska paras med ett 1070 som jag bestämt mig för, och BF1, Wildlands samt CSgo är väl det som kommer liras när polarna kör just det..

Frågan man kan ställa sig, finns det något spel som inte fungerar alldeles utmärkt på en Ryzen 1700? Av dom spel du nämnt så tror jag Ryzen minst sagt överpresterar i förhållande mot ett rimligt fps-mål. Samtidigt så multitrådas spel mer och mer och Ryzen kommer förmodligen bli extremt snabb i kommande titlar (7700K kommer förmodligen få det svårt att hänga med). Det är på gång uppdateringar till en del befintliga titlar också. Så länge du inte väljer ett ASUS kort så kommer systemet att fungera smärtfritt med ett nyinstallerat OS och alla uppdateringar/bios/drivrutiner.

Skrivet av anon78208:

@WingsWest:
Många anser 1700 som mest prisvärd eftersom den går att överklocka till samma frekvenser som övriga Ryzen, men det folk inte verkar förstå, eller åtminstone inte tänka på är att när de överklockar så går de miste om turbo och XFR samtidigt som strömförbrukning och värmeutveckling hamnar på en helt annan (sämre) nivå.

Jag har själv varit flitig överklockare i många år, men jag valde ändå en 1700X för att få vettiga frekvenser direkt utan att behöva labba med överklockning. Vill gärna att turbo och XFR ska få göra sitt för det gynnar energieffektiviteten positivt.

1700X och 1800X har bra frekvenser från fabrik enligt mitt tycke, och det finns ingen större anledning att överklocka dessa. Energieffektiviteten går helt åt skogen för minimala prestandavinster.

Titta gärna på Ryzens volt/frekvens-kurva för att få mer insikt i vad jag menar.

1700 är en bättre binnad produkt vid överklockning med luft/vatten då dom har lägre läckage. Samtliga 1700, om inte alla når minst 3.9GHz och behåller mycket bra prestanda/w då skalningen blir väldigt annorlunda jämfört med en 95w SKU (1700X/1800X). Dessutom kan man överklocka på olika vis. Du kan bara ställa upp frekvensen för p-state0 och behålla alla energisparfunktioner.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Snabb fråga här: Vilka kit rekommenderar ni till en Ryzen-build om jag vill köra antingen 16 eller 32 GB med okej hastighet. Helst 2400 men kan tänka mig 2133 med. Har sneglat på dessa:Savage Black 32GB eller dessa Hyper X Fury 2400 32GB.

Minnen är inte min bästa sida, så vilka av dessa två är bäst egentligen? Savage är snabbare och har lägre timings, men något måste ju prisskillnaden dem emellan bero på eller? Då Fury-minnena kostar 3300 kronor vanligtvis.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Att Intel verkar satsa på 6-kärnigt som ersättare för 7700k tycker jag är en tydlig hint om vartåt branschen tror att det lutar i den frågan, men att det verkar gå åt det hållet verkar vara en lika öm tå att trampa på för intelförespråkare som det är att påpeka att Ryzen inte riktigt är på samma nivå som 7700k i spel för en amdförespråkare...

Skulle inte förvåna om Intel lägger om planerna och släpper en 10 kärnig som ersättare till 7700k.

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Hade du inte ignorerat en del av mina tidigare inlägg så hade du förstått för länge sedan att jag är väl medveten om varians och min-fps. Jag kanske borde påpeka att jag främst inte snackade om SMT här, utan hur Win10 beter sig med 2 CCX jämfört med Win7. Jag har presenterat siffror, så istället för att ifrågasätta dom eller såga dom, så kom med egna. Det är uppenbarligen stor skillnad. Jag skrev också ett inlägg till Ratatosk som du kanske inte läst:

Nog är nog.

Jösses...

Frågan man kan ställa sig, finns det något spel som inte fungerar alldeles utmärkt på en Ryzen 1700? Av dom spel du nämnt så tror jag Ryzen minst sagt överpresterar i förhållande mot ett rimligt fps-mål. Samtidigt så multitrådas spel mer och mer och Ryzen kommer förmodligen bli extremt snabb i kommande titlar (7700K kommer förmodligen få det svårt att hänga med). Det är på gång uppdateringar till en del befintliga titlar också. Så länge du inte väljer ett ASUS kort så kommer systemet att fungera smärtfritt med ett nyinstallerat OS och alla uppdateringar/bios/drivrutiner.

1700 är en bättre binnad produkt vid överklockning med luft/vatten då dom har lägre läckage. Samtliga 1700, om inte alla når minst 3.9GHz och behåller mycket bra prestanda/w då skalningen blir väldigt annorlunda jämfört med en 95w SKU (1700X/1800X). Dessutom kan man överklocka på olika vis. Du kan bara ställa upp frekvensen för p-state0 och behålla alla energisparfunktioner.

Med andra ord är 1700 rätta valet och ge mest "bang for the buck" ? Känns ju som att det inte direkt är en nackdel med 8 kärnor i framtida spel som många sagt.
Är ingen som jagar FPS vill bara ha ett bra flyt och en gedigen spelupplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Snabb fråga här: Vilka kit rekommenderar ni till en Ryzen-build om jag vill köra antingen 16 eller 32 GB med okej hastighet. Helst 2400 men kan tänka mig 2133 med. Har sneglat på dessa:Savage Black 32GB eller dessa Hyper X Fury 2400 32GB.

Minnen är inte min bästa sida, så vilka av dessa två är bäst egentligen? Savage är snabbare och har lägre timings, men något måste ju prisskillnaden dem emellan bero på eller? Då Fury-minnena kostar 3300 kronor vanligtvis.

Hyper X är nog de bästa om du ska kunna utnyttja full speed på minnena, men det är nog bättre om du hittar 2x16 istället för 4x8

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Tackar! Jag gillar Hyper X Fury-minnen då de har funkat bra för mig innan. Jag tror jag gör såhår: Jag kör på 1 x 16 GB-sticka av Hyper X fury så kan jag utöka om jag behöver sen. Blir så hemskt mycket pengar att lägga ut för 32 redan nu känner jag, och kommer nog inte behöva den mängden nu direkt då det inte är för tunga redigeringsprogram eller liknande jag ska köra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Jag funderar på att skrota min i7 7700k. Kanske slutar med att jag får slänga den nu när ingen vill ha den. så jävla tråkigt med ett sånt nytt system. Nu till det roliga: Min nya RYZEN springer varv runt den. Sitter med två VMs och kör handbrake i bakgrunden samtidigt som jag lirar tomb raider 3 på 1440p på nästan samma fps som innan. Det här är det största sedan ssd:er, självscanning på Willys och skivat bröd.

Snälla släng den "gamla" stackarn på mig!!

Vill mer än gärna ha och lovar att ta väl hand om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Skulle inte förvåna om Intel lägger om planerna och släpper en 10 kärnig som ersättare till 7700k.

Skulle inte förvåna om den processorn kostar 22 000:-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Mer nyfiken på om Intel tar steget till 6 kärnor och när dom byter socket nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Skulle inte förvåna om den processorn kostar 22 000:-...

Att folk orkar..
Varför skulle de höja priserna med 20% nu när de äntligen har konkurrens?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Ubuntu 16.10

Går inte boota upp från live usb sticka ännu.

provade även Beta 17.10 och bootade upp men ingen meny och ALT CTR F1 för att logga in utan grafisk gränssnitt funkade inte. Konstigt nog bootade 16.04 upp med inloggning till skrivbordet. Men allt för ostadigt. Ni som har Ubuntu installerat, hur går det för er?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ubuntu 16.10

http://i.imgur.com/y7OM0eG.jpg

provade även Beta 17.10 och bootade upp men ingen meny och ALT CTR F1 för att logga in utan grafisk gränssnitt funkade inte. Konstigt nog bootade 16.04 upp med inloggning till skrivbordet. Men allt för ostadigt. Ni som har Ubuntu installerat, hur går det för er?

Testa i kompatibelt läge? om det nu finns en sådan på Ubuntu. Jag kör ju mest Linux Mint

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

@AMD-FX: Tackar! Jag gillar Hyper X Fury-minnen då de har funkat bra för mig innan. Jag tror jag gör såhår: Jag kör på 1 x 16 GB-sticka av Hyper X fury så kan jag utöka om jag behöver sen. Blir så hemskt mycket pengar att lägga ut för 32 redan nu känner jag, och kommer nog inte behöva den mängden nu direkt då det inte är för tunga redigeringsprogram eller liknande jag ska köra.

Då blir det ju bara singel kanal, men det får väl duga så länge antar jag?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Att folk orkar..
Varför skulle de höja priserna med 20% nu när de äntligen har konkurrens?

Folk? Ta det lite försiktigt med härskarteknikerna såhär dags, är du snäll. Jag får svårt att sova.

Några väl valda (hypotetiska) orsaker i det högst hypotetiska fallet att Intel släpper en 10-kärnig processor klockad med 4.5GHz boost:
A) Utvecklingskostnader
B) Marginaler
C) 3 gånger så stort chip (och ja, jag kan räkna till 2,5, men Intel kommer öka transistorantalet i alla fall)
D) Man vill inte kannibalisera Xeon-marknaden? (och nej, företag är inte lika priskänsliga som konsumenter, men skulle de ramla över en bra deal så...)
E) Yield?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Folk? Ta det lite försiktigt med härskarteknikerna såhär dags, är du snäll. Jag får svårt att sova.

Några väl valda (hypotetiska) orsaker i det högst hypotetiska fallet att Intel släpper en 10-kärnig processor klockad med 4.5GHz boost:
A) Utvecklingskostnader
B) Marginaler
C) 3 gånger så stort chip (och ja, jag kan räkna till 2,5, men Intel kommer öka transistorantalet i alla fall)
D) Man vill inte kannibalisera Xeon-marknaden? (och nej, företag är inte lika priskänsliga som konsumenter, men skulle de ramla över en bra deal så...)
E) Yield?

Förrän Ryzen skulle jag ha hållit med dig. Då hade de säkert kunnat sälja många "7950X" 4,5 för 22k åt personer med mera pengar än vett.

Men nu när de har konkurrens så tror jag inte det.
Marginalerna måste de ju sänka tack vare det.

Xeons har fler funktioner, stöder ECC och betydligt mera minne. De som behöver det väljer nog inte -E.

Men kanske de kan göra som Silicon Lottery och sälja de som klockar bäst till ett extra högt pris.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Det förstås, glömde helt bort detta. 3000 kronor för 16GB-stickor är lite extremt för min del, så tror jag går 2 x 8GB-vägen istället även om det kommer att göra min uppgraderingsväg lite mer begränsad. Dock tror jag aldrig att jag kommer behöva mer än 32GB RAM någonsin, så det får bli dessa: Hyper X Fury DDR4 med möjlighet att uppgradera med två till i framtiden. Har hört att dessa ska vara lätta att överklocka om man så behagar med. Dessutom kommer de passa fint i min Define S :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt 2x16GB stickor på 3000/3200 MHz och kommit upp till den hastigheten?

Planerar att köpa 2x16gb stickor och tänkte kolla först om det funkar då de är dual sided, har läst lite trådar att det inte är jätte kompatibelt i högre hastighet, väntar på Ryzen 5 innan jag bestämmer mig för R5/R7 så har tid att vänta på mer resultat.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ubuntu 16.10

http://i.imgur.com/y7OM0eG.jpg

Vilket moderkort kommer ditt screenshot ifrån? Jag undrar för att interrupt remapping är relevant för pci passthrough.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta är gammal info, inte heller om källan är pålitlig, men det har ju varit uppe en diskussion om 4-kärniga Ryzen kommer att bestå av två CCX med två kärnor avstängda i varje, eller av en ensam CCX. Se:

https://en.wikichip.org/wiki/amd/microarchitectures/zen#All_Z...

I listan finns:

1300, 1400X - 4c, 8t, 8Mb L3
1500X - 4c, 8t, 16Mb L3

Om den listan stämmer så verkar det som att båda varianterna är planerade, eftersom det finns fyrkärniga chip med L3 motsvarande mängden av både en och två CCX.

(Åtminstone förutsatt att de inte stänger av delar av en L3, men i så fall skulle vi nog ännu se fler varianter än 8 och 16Mb.)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag vet inte om detta är gammal info, inte heller om källan är pålitlig, men det har ju varit uppe en diskussion om 4-kärniga Ryzen kommer att bestå av två CCX med två kärnor avstängda i varje, eller av en ensam CCX. Se:

https://en.wikichip.org/wiki/amd/microarchitectures/zen#All_Z...

I listan finns:

1300, 1400X - 4c, 8t, 8Mb L3
1500X - 4c, 8t, 16Mb L3

Om den listan stämmer så verkar det som att båda varianterna är planerade, eftersom det finns fyrkärniga chip med L3 motsvarande mängden av både en och två CCX.

(Åtminstone förutsatt att de inte stänger av delar av en L3, men i så fall skulle vi nog ännu se fler varianter än 8 och 16Mb.)

Spontant skulle jag ju tro att vi får se båda. Det öppnar ju upp för att använda betydligt många fler chip.
Sedan hade jag väl trott att versionen med två CCX skulle ha minst lika hög klock som den andra, men vi får se.
edit: Eller ja, den ökade friheten vad gäller binning kanske tas ut av att hela L3 måste vara duglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WingsWest:

Med andra ord är 1700 rätta valet och ge mest "bang for the buck" ? Känns ju som att det inte direkt är en nackdel med 8 kärnor i framtida spel som många sagt.
Är ingen som jagar FPS vill bara ha ett bra flyt och en gedigen spelupplevelse.

Folk har ju rapporterat från många olika håll nu att upplevelsen är silkesmjuk med Ryzen just när man snackar om flyt och att man ser väldigt fina renderingstider såvida spelet i sig inte har några problem. Kör man ett spel som utnyttjar 4 kärnor och 8 trådar hårt så kan kan förstå varför, eftersom allt utöver det måste få cykler från processorn att exekveras vilket betyder stall=stuttering/fryshack. Jag har noterat det själv också. Det är populärt just nu att inkludera samma spel i många olika test som har problem att stödja Zen. Intel har mutat sig till recensenter och enorma OEM producenter förr, så vad hindrar dom denna gången? Jag påstår inte att dom gjort det, men det är inte svårt att räkna ut 1+1.

Det är anledningen till att jag läst i princip varende recension på Ryzen som går att hitta, både skriftliga och videorecensioner för att få en så blandad uppfattning som möjligt. Resultat varierar kraftigt minst sagt, och mjukvaran är så klart en del av det. Anta att ett test har 5 speltester där man väljer 2 av dom som man vet att dom inte stödjer Ryzen bra. Summeringen av dom 5 speltesten kommer se katastrofalt dåliga ut.

Vad kan kan se bland mindre opartiska recensenter så visar Ryzen ofta mycket bra resultat. En Zen med 4 inaktiverade kärnor (för att utesluta Windows problem med 2st CCX) stog sig väldigt bra mot en 7700K i samma frekvens. I Windows så kastas trådarna runt mellan olika CCX när Windows egentligen ska använda 1 CCX kluster upp till 8 trådar, och utöver 8 trådar gå till nästa CCX. Det betyder maximal prestanda och bäst parallellism. Bevisligen så är den fulla kapaciteten av 2st CCX väldigt hög då den presterar minst sagt väldigt högt i allt som är flertrådat.

Microsoft är på gång att ordna prestandan i Win10 med Ryzen, så det är ju gott. Ett 1000-tals programutvecklare är också på saken sägs det officiellt. AM4 plattformen är ju trevlig på ett annat vis också då Zen+/Zen2 kommer fungera även på den och sannolikt även Zen3.

7700K är utan tvekan en grym spel-CPU idag, men hur länge till? Vad kan den göra som inte Ryzen kan, och mer intressant om man vänder på den tanken. Vi kan bortse från Ryzen's existens, och anta att 6900K fanns till priset av Ryzen 1700X. Den hade sålt så in i helsike mer än vad 7700K hade gjort

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Visst att Windows Scheduler fungerar som den ska men borde det inte gå att optimera den att hålla kommunikationen mellan CCX-modulerna till ett minimum? Kanske även att spelutvecklare optimerar den för det?

Det kan öppna för mer spelutveckling med NUMA-stöd också om man ska vara extremt optimistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

PC Perspective släppte en artikel med tester hur windows scheduler hanterar Ryzen och verkar inte hitta några konstigheter:
https://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Ryzen-and-Window...

De har en teori om att det är latsensen i infinity fabric (kopplingen mellan de fysiska kärnmodulerna) som är problemet för prestandan.

Anandtech har även uppdaterat artikel om Ryzen:
http://www.anandtech.com/show/11170/the-amd-zen-and-ryzen-7-r...

• Windows 10 RTC disliking 0.25x multipliers, causing timing issues

• Software not reading L3 properly (thinking each core has 8MB of L3, rather than 2MB/core)

• Latency within a CCX being regular, but across CCX boundaries having limited bandwidth

• Static partitioning methods being used shows performance gains when SMT is disabled

• Ryzen showing performance gains with faster memory, more so than expected

• Gaming Performance, particularly towards 240 Hz gaming, is being questioned

• Microsoft’s scheduler not understanding the different CCX core-to-core latencies

• Windows not scheduling threads within a CCX before moving onto the next CCX

• Some motherboards having difficulty with DRAM compatibility

• Performance related EFIs being highly regularly near weekly since two weeks before launch

Anandtech har rätt i vanlig ordning, dock har PC-perspective fel.

För att slå hål på dessa påståenden, osäkerhet, myter osv så testas här först 2 trådar i en CCX, och senare 2 trådar på varsin CCX och kan se att prestandan i Windows 10 på så vis blir lidande med 20% här:

Här ser man också hur Windows kastar runt trådar mellan olika kärnor hur som helst:

Kommunikationen mellan kärnorna hos Ryzen är knappast ett problem varken i enkeltrådat eller flertrådat om allt hade fungerat som det egentligen borde.

EDIT: Allyn på PC-perspective visar här att deras test blev fel medans youtubelänkarna ovan är korrekt utförda test:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Enigma: Jag förstår inte riktigt hur Pcper har fel? De visar ju hög latens mellan ccx-modulerna och det understryks ju av videon du postar.

Hur som helst kan det inte vara hela problemet när spel som Tomb Raider visar en märkvärdigt stor förbättring av FPS i Windows 7 motför Windows 10 och det känns ju inte som att Windows 7 kan hantera kärnorna bättre än W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

@Enigma: Jag förstår inte riktigt hur Pcper har fel? De visar ju hög latens mellan ccx-modulerna och det understryks ju av videon du postar.

Hur som helst kan det inte vara hela problemet när spel som Tomb Raider visar en märkvärdigt stor förbättring av FPS i Windows 7 motför Windows 10 och det känns ju inte som att Windows 7 kan hantera kärnorna bättre än W10.

Ja eller så kan du vänta tills PC-perspective tar bort artikeln, alternativt uppdaterar den. Läs vad Allyn skriver och titta på grafen. Windows 7 visar att Ryzen uppenbarligen kan fungera optimalt? Windows 10 är problemet här. 20% mer fps och betydligt fler draw-calls kan göras när detta fungerar som bevisat på videon, sen har Win10 lite andra problem också som anandtech har bekräftat. Cachekoherensen mellan CCX blir fel och ineffektiv som det är nu med Ryzen och Windows 10. Microsoft jobbar som bekräftat på en patch.

Ytterligare Win7/Win10 resultat:

Win7
http://www.3dmark.com/fs/11941765

3DMark Score 20468 Graphics Score 24264 Physics Score 20911 Combined Score 9283 Graphics Test 1 116.5 fps Graphics Test 2 96.39 fps Physics Test 66.39 fps Combined Test 43.18 fps

Win10
http://www.3dmark.com/fs/11898044

3DMark Score 19463 Graphics Score 24317 Physics Score 20470 Combined Score 7571 Graphics Test 1 117.21 fps Graphics Test 2 96.29 fps Physics Test 64.98 fps Combined Test 35.22 fps

~22% skillnad som är den "magiskt" återkommande siffran i alla tester jag sett hittills.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kortaste benchmarken någonsin?

Jag håller på med lite benchmark själv, men det kommer att ta tid då jag inte har allt jag behöver som t ex Ryzen. Ska göra tester mellan AMD Phenom II 1100T 3,3 GHz stock och har haft den uppe i 3,9 GHz. AMD FX-8350 4,0 GHz stock som blir den enda datorn som jag får klocka ner 100 MHz för att hamna till 3,9 GHz och sist Ryzen när jag köpt den

Jag ska köra samma klock som blir 3,9 GHz samt stock klocken

Program som jag kommer testa:
Blender v2.78b
Cinebench R15 Singel och Multitrådat
CPU-Z v1.78.3 Singel och Multitrådat
Fire Strike (3DMark) Fire Strike pga att jag kommer att köra Windows 7 x64
Fritz Chess Benchmark Singel och Multitrådat
Heaven Benchmark v4.0 Exteme på allt 1920x1080
PerformanceTest v7.0 System (hela systemet) och enbart CPU i ett test.
XviD4PSP v7.0 Encoda en 27,2 GB stor fraps fil till MP4

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Mer nyfiken på om Intel tar steget till 6 kärnor och när dom byter socket nästa gång.

Tror inte de låter AMD behålla prestandakronan utan fajt

Permalänk
Medlem

@Enigma: Återkommande siffran?
I rise of the tomb raider-videon på youtube verkar det vara 10% skillnad, samma med battlefield 1. I båda de två så låtsas W7 som att SMT-trådarna inte finns när de är aktiverade, underligt nog.
Mankind Divided så är det likvärdig prestanda mellan W7 och W10

Det är ju ingen skillnad alls i Physics score 3dmark förresten, är den enkeltrådad?

Permalänk
Medlem

Pcper gräver lite djupare kring det som de redan publicerat.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx