Välja mellan Raspberry Pi, Chromecast eller Apple TV

Permalänk
Medlem

Välja mellan Raspberry Pi, Chromecast eller Apple TV

Hej Alla

Mina föräldrar fick lite problem med sin TV-apparat. Deras HDMI kontakter började fungera dåligt. Det spelar ingen roll vad jag kopplar, efter 15 eller 30 min då får jag grå bild. Testade med olika datorer både PC och MAC samma sak. Testade med olika HDMI sladdar samma sak. Fick tips att jag ska satsa på en dyrare HDMI sladd, men jag är lite skeptisk mot den. Sladd som sladd.

Då funderade jag om man kan satsa på Raspberry Pi, Chromecast eller Apple TV. Jag har hemma en liggande Raspberry Pi och Apple TV gen.4. Jag tänkte köra Netflix och HBO på en av dessa tre alternativ, men frågan är vilken är bäst och enklast, att komma igång.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Inaktiv

Är du säker på att det är kontakterna och inte själva uttaget? Jag tror religiöst att du får samma problem med Raspberry Pi, Chromecast eller Apple TV. Ta en titt om de har uttag för displayport .

Permalänk
Medlem

@njanja Men hur hade du tänkt koppla dessa enheter till tvn? Du kommer ju ansluta dem med HDMI, och då kvarstår ju problemet med trasiga hdmi-kontakter?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Kvarstår inte problemet med att bilden blir grå även om du köper en pi/chromecast/apple tv eller missade jag något?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5600X, GTX 1070, 32GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att du vill lösa ett problem med HDMI i första stycket.
Raspberry Pi, Chromecast och Apple TV använder alla HDMIkontakten så har du inte löst problemet med HDMIkopplingen till TVn så kommer dessa lösningar inte heller fungera.

Eller är det första stycket orelaterat till det andra stycket och du själv är ute efter en streamingenhet till dig själv månne? Om så är fallet så klarar alla tre alternativen av uppgiften att köra HBO nordic och netflix. Chromecasten enkel som attans och dessutom billigast. AppleTVn är också enkel plug and play med lite högre prislapp.
Raspberryn får du installera själv (och kanske trixa lite med en del spelare för streaming månne) och kostar något däremellan med chassi och laddare.
Har bara styrt min chromecast från min androidlur, men antar att alla alternativen kan styras från mobilerna vilket är rätt bekvämt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Är du säker på att det är kontakterna och inte själva uttaget? Jag tror religiöst att du får samma problem med Raspberry Pi, Chromecast eller Apple TV. Ta en titt om de har uttag för displayport .

Skrivet av bluppblupp:

@njanja Men hur hade du tänkt koppla dessa enheter till tvn? Du kommer ju ansluta dem med HDMI, och då kvarstår ju problemet med trasiga hdmi-kontakter?

Skrivet av Rostbiff2:

Kvarstår inte problemet med att bilden blir grå även om du köper en pi/chromecast/apple tv eller missade jag något?

Hej

Tack för snabba svar, jag vet att problemet kvarstår, men jag tänkte om det är kanske fel med sladden. Felet jag får inte direkt, utan felet kommer efter en vis tid och den jan variera.

Kanske det är bättre att dom satsar på en ny tv.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB