Nvidias grafikarkitektur Volta kan tillverkas på 12 nanometer från TSMC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Vad dillar du om? Vad har ytan med något att göra? Tror han syftade prestandamässigt.

OnT: nu när 1080Ti har släpps har ju nvidia inga fler kort att släppa med Pascal. "Under 2018" är ju 9,5-21,5 månader.

Ska nvidia inte släppa ett enda kort på 10-22månader? Låter totalt osannolikt imo. AMD har verkligen chansen att roffa åt sig marknadsandelar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Dagens kort är otroligt dyra med tanke på mängden kisel du får! Knappt värt pengarna, andrahands kort är förmånligare!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

nVidia skulle ha haft Volta med HMC minnen men den utvecklingen gick inte som tänkt och Pascal föddes med GDDR5X samt HBM2 minnen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Memory_Cube

http://wccftech.com/nvidia-roadmap-2017-volta-gpu/

AMD fick dessutom förtur på HBM minnen från Micron för att de var med och finansierade utvecklingen. Undrar om den förturen gäller än eller om Nvidia bara valt att skippa HBM minnen denna generation..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men utvecklingstakten har också saktat ner. Titta på hur länge de legat o fisit på 1080Ti... 1080 som borde vara mid-range som 980, 780 osv hölls ju till skyarna som värstingkort, när generationen egentligen borde haft Ti kort typ Q3 på 2016. De har ju haft chippen sedan början på 2016 (och TitanX).

Ehh, när har 780, 980 varit klassat som mid range?

760, 770 samt 960, 970 var mid range

Beror väl lite på hur man ser det, men "high end" brukar vara några av de bästa i segmentet, inte bara en eller 2 produkter, (titan och TI modellerna)

Skulle klassa Titan korten som "top of the line" och X80 X80TI som high end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Dagens kort är otroligt dyra med tanke på mängden kisel du får! Knappt värt pengarna, andrahands kort är förmånligare!

men ja, man får ju mindre och mindre varje år

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Undrar hur det skulle se ut om biltillverkare skulle börja sälja bilar med V4 motorer som V6'a och V8'a beroende på bensinförbrukning och hästkrafter.

Redan gjort....

Volvo har 4 cylinders motorer i alla sina nyare bilar som de kallar för typ T4, T5, T6 eller T8 (baserat på HK) trotts att dessa siffror tidigare var baserade på antal cylindrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad dillar du om? Vad har ytan med något att göra? Tror han syftade prestandamässigt.

OnT: nu när 1080Ti har släpps har ju nvidia inga fler kort att släppa med Pascal. "Under 2018" är ju 9,5-21,5 månader.

Ska nvidia inte släppa ett enda kort på 10-22månader? Låter totalt osannolikt imo. AMD har verkligen chansen att roffa åt sig marknadsandelar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Han dillar om att med tanke på hur liten 1080-kretsen är (den heter t.o.m GP104), så borde den egentligen vara i mellansegmentet och heta 1060, medan 1080Ti (som använder GP102) borde vara det kortet som heter 1080, och då finns det ytterligare utrymme för en ännu större krets som kan användas till något som heter 1080Ti.

Man har alltså utnyttjat transistorkrympningen till att bygga mindre (och billigare) kretsar som man säljer lika dyrt, istället för att få plats med fler transistorer på lika stora kretsar som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Han dillar om att med tanke på hur liten 1080-kretsen är (den heter t.o.m GP104), så borde den egentligen vara i mellansegmentet och heta 1060, medan 1080Ti (som använder GP102) borde vara det kortet som heter 1080, och då finns det ytterligare utrymme för en ännu större krets som kan användas till något som heter 1080Ti.

Man har alltså utnyttjat transistorkrympningen till att bygga mindre (och billigare) kretsar som man säljer lika dyrt, istället för att få plats med fler transistorer på lika stora kretsar som förr.

Men prestandamässigt spelar det ingen roll egentligen hur stort kortet är. Det kan vara 50cm eller 10cm. Sålänge prestandan övertygar mig så räcker det för mig. Och prestandan för Pascal övertygade mig, sen hur stort kortet spelar inte mig någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Men prestandamässigt spelar det ingen roll egentligen hur stort kortet är. Det kan vara 50cm eller 10cm. Sålänge prestandan övertygar mig så räcker det för mig. Och prestandan för Pascal övertygade mig, sen hur stort kortet spelar inte mig någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för Nvidia lyckades hitta en arkitektur som ger bra prestandaökning utan att använda många transistorer. Så de kan dra i bromsarna lite, ta mycket betalt för något billigt utan att folk klagar. Inget i sig fel i det, kunderna är nöjda och företaget får in pengar, men bara för att kunderna inte vet om att de hade kunnat få något ännu bättre för pengarna. Nvidia vet att man inte ska utvecklas för snabbt, vissa saker ska man spara så att man kan sälja nästa år också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Men prestandamässigt spelar det ingen roll egentligen hur stort kortet är. Det kan vara 50cm eller 10cm. Sålänge prestandan övertygar mig så räcker det för mig. Och prestandan för Pascal övertygade mig, sen hur stort kortet spelar inte mig någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Det må räcka emellertid kretsen är för liten för att motivera priset. Bolaget gives för stor förtjänst.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

När har vi tillräcklig prestanda för 120fps 4k VR med BF1 grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det må räcka emellertid kretsen är för liten för att motivera priset. Bolaget gives för stor förtjänst.

Källa på det? Att ta fram Pascal kostade en resa till månen och tillbaka några gånger. Miljarder alltså. På något vis måste de ju få tillbaka dessa pengar på något sätt, ellerhur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD fick dessutom förtur på HBM minnen från Micron för att de var med och finansierade utvecklingen. Undrar om den förturen gäller än eller om Nvidia bara valt att skippa HBM minnen denna generation..

Inte för att vara petig men AMD samarbetade ihop med SK Hynix för HBM, Samsung jobbade ihop med nvidia för HBM2.

AMD/SK Hynix
https://en.wikipedia.org/wiki/High_Bandwidth_Memory

nVidia/Samsung
http://wccftech.com/nvidia-pascal-geforce-gtx-1080-gp104-gpu-...

Micron släppte GDDR5X samt jobbar på nästa GDDR6 och har för mig att även dom skulle ta fram HBM2 men vet inte vad som hände med det.

Micron
https://www.micron.com/about/blogs/2016/february/gddr5x-has-a...

http://www.sweclockers.com/nyhet/23348-micron-inleder-leveran...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Dom kommer troligtvis att ha minst 16gb. Senaste Resident Evil i ultra 4k kräver 11gb.

Nej det gör det inte. Nu har någon blandat ihop "kräver" och "allokerar". Det är som att säga att. Windows 10 kräver 6GB RAM när den har en cache på 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Ehh, när har 780, 980 varit klassat som mid range?

760, 770 samt 960, 970 var mid range

Beror väl lite på hur man ser det, men "high end" brukar vara några av de bästa i segmentet, inte bara en eller 2 produkter, (titan och TI modellerna)

Skulle klassa Titan korten som "top of the line" och X80 X80TI som high end

Det är samma chip... så oavsett måste det ha samma VRAM och design. Hade dock läst fel om 780, där har du rätt, den är high-end, pga det är samma chip som Titan. Har inget mer "prestandan" att göra, utan deras arkitektur och uppbyggnad att göra. Det kostar trots allt betydligt mer att göra ett större chip än ett mindre... så priset bör bli därefter.

980 och 970 är båda GM204 chip. Men 980 och 980Ti är olika chip, där 980Ti är Titan chippet GM200, så 980 blir mid-end.

770 och 780 är olika chip GK104 vs GK 110, så 770 blir mid-end och 780 blir high-end. (Och ja... 770 är 680, så gammalt high-end i förra gen).

1080 är GP104 medan 1080ti är GP102, så även där har du olika chip, och olika nivåer.

Förvirringen skedde ju när 680 kom, och sen 780, där man använde gamla 680 som 770, och nytt bara till det översta, dvs första Titan chippet. Så det gjordes inte något mid-range till den generationen, utan man tog förra årets high-end. Sen året efter så gjordes ju 3 nya chip... 960, 980 och Titan X... då blir 980, "mid-range" per automatik.

Sen vet jag att prestandan på "mid-range" idag är helt klart bättre idag än förr, men det beror på att defekta kretsar kan tas tillvara på bättre idag än förr. Titta på 970, som är samma chip som 980 med med extremt lite avstängt. Förr hade detta kort blivit ett 960 med massor av delar avstängda. (och 960 är low-end, då det är GM206 och det lägsta chippet som görs i den generationen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Han menade att en absolut enhet är relativ. Vilket det inte kan vara, för att enheter är absoluta.

Eller så var det jag som missförstod.

Enheterna i sig är standardiserade, men däremot så kan man (som nästan alltid) mäta på olika sätt och mäta något olika saker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Inte för att vara petig men AMD samarbetade ihop med SK Hynix för HBM, Samsung jobbade ihop med nvidia för HBM2.

AMD/SK Hynix
https://en.wikipedia.org/wiki/High_Bandwidth_Memory

nVidia/Samsung
http://wccftech.com/nvidia-pascal-geforce-gtx-1080-gp104-gpu-...

Micron släppte GDDR5X samt jobbar på nästa GDDR6 och har för mig att även dom skulle ta fram HBM2 men vet inte vad som hände med det.

Micron
https://www.micron.com/about/blogs/2016/february/gddr5x-has-a...

http://www.sweclockers.com/nyhet/23348-micron-inleder-leveran...

Korrekt men Micron förutspåddes att kunna börja massproducera HBM2 i slutet av förra året. Samsung var en bit efter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Källa på det? Att ta fram Pascal kostade en resa till månen och tillbaka några gånger. Miljarder alltså. På något vis måste de ju få tillbaka dessa pengar på något sätt, ellerhur?

Skickades från m.sweclockers.com

https://ycharts.com/companies/NVDA/r_and_d_expense ser inte att Nvidias utvecklings kostnader skulle ha ökat.

https://ycharts.com/companies/NVDA/profit_margin Deras vinster ökar...

Samma sak som när GTX 680 kom ut. Liten krets SKYHÖGA vinst marginaler för Nvidia.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är samma chip... så oavsett måste det ha samma VRAM och design. Hade dock läst fel om 780, där har du rätt, den är high-end, pga det är samma chip som Titan. Har inget mer "prestandan" att göra, utan deras arkitektur och uppbyggnad att göra. Det kostar trots allt betydligt mer att göra ett större chip än ett mindre... så priset bör bli därefter.

980 och 970 är båda GM204 chip. Men 980 och 980Ti är olika chip, där 980Ti är Titan chippet GM200, så 980 blir mid-end.

770 och 780 är olika chip GK104 vs GK 110, så 770 blir mid-end och 780 blir high-end. (Och ja... 770 är 680, så gammalt high-end i förra gen).

1080 är GP104 medan 1080ti är GP102, så även där har du olika chip, och olika nivåer.

Förvirringen skedde ju när 680 kom, och sen 780, där man använde gamla 680 som 770, och nytt bara till det översta, dvs första Titan chippet. Så det gjordes inte något mid-range till den generationen, utan man tog förra årets high-end. Sen året efter så gjordes ju 3 nya chip... 960, 980 och Titan X... då blir 980, "mid-range" per automatik.

Sen vet jag att prestandan på "mid-range" idag är helt klart bättre idag än förr, men det beror på att defekta kretsar kan tas tillvara på bättre idag än förr. Titta på 970, som är samma chip som 980 med med extremt lite avstängt. Förr hade detta kort blivit ett 960 med massor av delar avstängda. (och 960 är low-end, då det är GM206 och det lägsta chippet som görs i den generationen)

Jaha du tänker så, visste inte att det var vedertaget att "high-end" är det bästa chippet i serien.
Personligen tänker jag nog prestandan när jag pratar om "high-end, mid-range, low-end"
Hur blir det med tex RX480 ? kallar du det high-end kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är samma chip... så oavsett måste det ha samma VRAM och design. Hade dock läst fel om 780, där har du rätt, den är high-end, pga det är samma chip som Titan. Har inget mer "prestandan" att göra, utan deras arkitektur och uppbyggnad att göra. Det kostar trots allt betydligt mer att göra ett större chip än ett mindre... så priset bör bli därefter.

980 och 970 är båda GM204 chip. Men 980 och 980Ti är olika chip, där 980Ti är Titan chippet GM200, så 980 blir mid-end.

770 och 780 är olika chip GK104 vs GK 110, så 770 blir mid-end och 780 blir high-end. (Och ja... 770 är 680, så gammalt high-end i förra gen).

1080 är GP104 medan 1080ti är GP102, så även där har du olika chip, och olika nivåer.

Förvirringen skedde ju när 680 kom, och sen 780, där man använde gamla 680 som 770, och nytt bara till det översta, dvs första Titan chippet. Så det gjordes inte något mid-range till den generationen, utan man tog förra årets high-end. Sen året efter så gjordes ju 3 nya chip... 960, 980 och Titan X... då blir 980, "mid-range" per automatik.

Sen vet jag att prestandan på "mid-range" idag är helt klart bättre idag än förr, men det beror på att defekta kretsar kan tas tillvara på bättre idag än förr. Titta på 970, som är samma chip som 980 med med extremt lite avstängt. Förr hade detta kort blivit ett 960 med massor av delar avstängda. (och 960 är low-end, då det är GM206 och det lägsta chippet som görs i den generationen)

Man kan också välja att göra som nvidia och bara uppdatera grafikkorten med nya minnen utan att byta namn på dem.

Det verkar som med detta drag att de inte kommer släppa några mer kort då vi redan nu är inne i mars.

http://techreport.com/news/31521/nvidia-green-lights-faster-r...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Man kan också välja att göra som nvidia och bara uppdatera grafikkorten med nya minnen utan att byta namn på dem.

Det verkar som med detta drag att de inte kommer släppa några mer kort då vi redan nu är inne i mars.

http://techreport.com/news/31521/nvidia-green-lights-faster-r...

Hehe... Ja detta är väl inte ens första gången de byter minne?
Var det inte problem med vissa i början som hade problem med vissa i 1070?

Men det är ju klart, en uppgradering är ett plus. Svåra är ju att hitta de med bättre VRAM nu :=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jaha du tänker så, visste inte att det var vedertaget att "high-end" är det bästa chippet i serien.
Personligen tänker jag nog prestandan när jag pratar om "high-end, mid-range, low-end"
Hur blir det med tex RX480 ? kallar du det high-end kort?

Finns det något under/över 480??
De har väl bara släppt ett enda chip i hela 400-serien... Så du får se det precis som du vill
Personligen skulle jag se det som mid-range, då high + mid + low... har du bara en, så måste den väl vara i mitten?
Närmaste som finns är ju Fury som i teorin är större/snabbare, men äldre. Det är dock inte samma generation, så det går inte direkt att applicera.

Men ärligt, prestandan beror ju på spel, fabriks OC, tillverkarens version, drivrutiner, OS osv... så.. hur kan du sätta en "range" som påverkas av så enormt mycket?

Om ett 970 som är rejält överklockat, så det slår 980, är det "plötsligt" high-end nu?
Eller 1080Ti som i överklockat slår Titan X Pascal, är det High-end då?
Allt blir ju relativt, och extremt komplext, åsiktsbaserat och kan vridas på alla möjliga sätt.

Men... chippet kan aldrig ändras. Det är vad det är.

Permalänk
Medlem

@Paddanx

400-serien har två kretsar, Polaris 10 och 11.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns det något under/över 480??
De har väl bara släppt ett enda chip i hela 400-serien... Så du får se det precis som du vill
Personligen skulle jag se det som mid-range, då high + mid + low... har du bara en, så måste den väl vara i mitten?
Närmaste som finns är ju Fury som i teorin är större/snabbare, men äldre. Det är dock inte samma generation, så det går inte direkt att applicera.

Men ärligt, prestandan beror ju på spel, fabriks OC, tillverkarens version, drivrutiner, OS osv... så.. hur kan du sätta en "range" som påverkas av så enormt mycket?

Om ett 970 som är rejält överklockat, så det slår 980, är det "plötsligt" high-end nu?
Eller 1080Ti som i överklockat slår Titan X Pascal, är det High-end då?
Allt blir ju relativt, och extremt komplext, åsiktsbaserat och kan vridas på alla möjliga sätt.

Men... chippet kan aldrig ändras. Det är vad det är.

Förstår vad du menar, men vi har nog bara olika uppfattningar om vad high-end betyder

försökte googla lite fick lite alternativ

" of superior quality or sophistication and usually high in price"
"intended for people who want very good quality products and who do not mind how much they cost:"
"wanting very good quality products, and willing to pay a lot of money for them:"
"The definition of high-end is something considered an expensive or extreme quality item."
"high end - Computer Definition Top of the line. Refers to the most sophisticated, and typically the most expensive, product in a line."

i min värld när man pratar high-end är det som ovanstående oftast bland de dyraste (och oftast det snabbaste då)
Men jag förstår som sagt hur du menar, men håller inte riktigt med...

970 var/är ett mid-range kort som kan klockas upp till att nosa på ett high-end kort, men 980 kan också klockas nära ett 980TI så.

och jag klassar 1080, 1080TI samt titan XP som high end kort, kanske till och med 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Nej det gör det inte. Nu har någon blandat ihop "kräver" och "allokerar". Det är som att säga att. Windows 10 kräver 6GB RAM när den har en cache på 4GB.

Tar nära 11gb av minnet i 4k med very high:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

@Paddanx

400-serien har två kretsar, Polaris 10 och 11.

Skickades från m.sweclockers.com

Då blir det knivigare.
Då får man väl välja om man vill ser det som mid-end / low-end eller high-end / mid-end.

Är nog första gången på typ 15 år som jag sett en tillverkare inte släppa något nytt "high-end" alls. Normalt släpper de ju en ny och de gamla har blivit omdöpta (förr). Nu blir det ju inte så förrän "nästa gen" där de döper om 400-serien till 500... (jädra re-brand igen ), men då får du ju ett större Vega chip som high-end iaf.

Men vi kan säga det så här... om 1080 är high-end, så måste 480 vara det också, då det är det snabbaste från vardera tillverkare. Men det blir lite koko, då det finns bättre i båda fallen.

Men tänk på det... är inte den bästa Nissan/Lexus osv den bästa bilen som de har, även om Bugatti Veyron är snabbare? Jämför vi pris per prestanda? Jämför vi strömförbrukning/bränsleförbrukning? Jämför vi tillbehör? Allt blir relativt om vi blandar in en åsikt som kan förändras efter "behag". Så jämför vi prestanda är ju Nissan/Lexus mid-end i bästa fall, då det finns snabbare, men de är inte alltid bättre på allt. Så allt blir åsiktsbaserat. Men om du vet att det finns Skyline / LFA... så finns där ju en high-end, även om Veyron är snabbare.

Om dock 1080 är mid-end, så borde 480 också vara det... varför? För Vega finns, och 1080Tis chip finns, men tills nyligen var de inte släppta. Skillnaden ligger i att Nvidias version är klart snabbare, men tekniskt sett var det bara 2 chip som är släppta. Så vi har nu fått top-klassen från NVidia som kan säljas på en öppen marknad, och snart får vi Vega som kommer vara top-klass från AMD.

Skrivet av Viochee:

Förstår vad du menar, men vi har nog bara olika uppfattningar om vad high-end betyder

försökte googla lite fick lite alternativ

" of superior quality or sophistication and usually high in price"
"intended for people who want very good quality products and who do not mind how much they cost:"
"wanting very good quality products, and willing to pay a lot of money for them:"
"The definition of high-end is something considered an expensive or extreme quality item."
"high end - Computer Definition Top of the line. Refers to the most sophisticated, and typically the most expensive, product in a line."

i min värld när man pratar high-end är det som ovanstående oftast bland de dyraste (och oftast det snabbaste då)
Men jag förstår som sagt hur du menar, men håller inte riktigt med...

970 var/är ett mid-range kort som kan klockas upp till att nosa på ett high-end kort, men 980 kan också klockas nära ett 980TI så.

och jag klassar 1080, 1080TI samt titan XP som high end kort, kanske till och med 1070

När jag läser den raden jag markerar så ser jag "den mest".. inte halva deras serie, därför är din logik väldigt konstig för mig, då det är något som du aldrig kan specificerat mer än baserat på en åsikt.

Chippet dock som gör de bästa och största är "ett" chip, och det kan klassas som High-end. Notera dock att oavsett vilken kategori den sitter i (med detta tänk), ändrar inte dens prestanda. Hela poängen med tex överklock är ju att köpa något mid/low-end och just klocka upp det. Om allt du vill ha är high-end.. vf är poängen?

Men... vi har olika åsikter. Så vi får väl vara överens om att inte vara överens.

Permalänk
Medlem

Finns det något smidigt sätt att beskriva täthet så att vi kan sluta med dessa siffror som ändå inte är jämförbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Finns det något smidigt sätt att beskriva täthet så att vi kan sluta med dessa siffror som ändå inte är jämförbara?

Håller med helt. Mycket mer logiskt att jämföra med antalet transistorer per ytenhet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Finns det något smidigt sätt att beskriva täthet så att vi kan sluta med dessa siffror som ändå inte är jämförbara?

Tro mig. Tillverkare kommer ändå hitta på nya sätt att benämna dessa processer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Enheterna i sig är standardiserade, men däremot så kan man (som nästan alltid) mäta på olika sätt och mäta något olika saker.

Ja. Poängen är att de att enheterna är absoluta, de är inte variabla. En nm är en nm.

Du hade nog förväntat dig att din "Vattenslang (15m)" från Biltema faktiskt var 15 meter lång när du rullade ut den. Det hade inte varit roligt om man skulle behöva hålla koll på biltemas egen definition av meter (78cm).

Skrivet av martinot:

Håller med helt. Mycket mer logiskt att jämföra med antalet transistorer per ytenhet.

Japp.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Va? Klivet var ju enormt mellan 900 och 1000.

Planen var att det skulle vara ännu större kliv.

Skickades från m.sweclockers.com