Kontroll innan beställning - 17000kr

Permalänk
Medlem

Kontroll innan beställning - 17000kr

Hej,

Har plockat ihop lite komponenter till en ny speldator, men innan jag klickar igenom köpet skulle jag uppskatta lite feedback från er. Datorn kommer primärt användas till att spela de senaste spelen. Längre fram kommer jag säkert vilja överklocka lite. För tillfället har jag en 1440p 60hz monitor.

Jag har redan en 500GB HDD samt en 256GB SSD. Har även sneglat på m.2 SSDer men är inte övertygad att jag kommer märka någon direkt skillnad, samt att de i princip är slut överallt.

Min budget ligger runt 17000kr. Något jag bör tänka på eller ändra?

Webbhallen

Inet
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10276552/

Permalänk
Medlem

@Senocs: Riktigt grym dator, men har du windows och ingåre det kylpasta på kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabiank1:

@Senocs: Riktigt grym dator, men har du windows och ingåre det kylpasta på kylaren

Kylpasta verkar ingå till kylaren. Windows har jag redan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Senocs: Om du redan har en total SSD-kapacitet på ca 750 GB, behöver du då verkligen 500 GB SSD till? Jag skulle kanske skippa SSD:n och uppgradera 1080 till 1080ti (köp en vanligt HDD om du behöver massor med lagringsutrymme). Det känns som att ti-versionen ger ganska mycket till jämfört med vanliga 1080. Men det är nu bara min (möjligtvis felaktiga) åsikt. För övrigt såg allting riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem

Bra tips, tack så mycket! Antar att skillnaden i RAM hastigheten är försumbar?
Frågan är dock om dessa går in under CPU kylaren?

Skrivet av Frazeur:

@Senocs: Om du redan har en total SSD-kapacitet på ca 750 GB, behöver du då verkligen 500 GB SSD till? Jag skulle kanske skippa SSD:n och uppgradera 1080 till 1080ti (köp en vanligt HDD om du behöver massor med lagringsutrymme). Det känns som att ti-versionen ger ganska mycket till jämfört med vanliga 1080. Men det är nu bara min (möjligtvis felaktiga) åsikt. För övrigt såg allting riktigt bra ut!

Du har definitivt en poäng.. Lite osäker om 1080ti ger mig så mycket på 1440p 60hz? Egentligen borde jag kanske vänta på partnerkorten för 1080ti, misstänker dock att det blir som med 1070/1080 lanseringen. Att korten som egentligen skulle vara billigare än referensmodellen blev istället dyrare. Min tanke var att istället kanske uppgradera GPU om några år.

Edit: Räknade lite på det, kanske är värt att ha is i magen och beställa när partnerkorten kommer..

Permalänk
Medlem

Jaa du kan ju XMP överklocka annars är de knappt någon skillnad ändå så.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

@Senocs: Prissättningen som var så konstig på 10xx serien var pga att nVidia prissatte sina referenskort högre än partnerkorten. Tanken var att referenskorten inte skulle direkt konkurrera med parterkorten, men effekten blev att alla kort blev dyrare istället. Det ska dock inte vara så den här gången så du kan vara lugn
1080ti har väl 35% mer pulver en 1080 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJulmust:

@Senocs: Prissättningen som var så konstig på 10xx serien var pga att nVidia prissatte sina referenskort högre än partnerkorten. Tanken var att referenskorten inte skulle direkt konkurrera med parterkorten, men effekten blev att alla kort blev dyrare istället. Det ska dock inte vara så den här gången så du kan vara lugn
1080ti har väl 35% mer pulver en 1080 om jag inte minns fel.

Verkar som dom faktiskt kommer dyka upp väldigt snart.
Beställer troligtvis det mesta av de övriga prylarna och inväntar dessa