Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ingen eftersom Intel byter socket i och med lanseringen av Coffe lake.

Är du helt säker på detta? Finns väl inget som bekräftar om dom stannar på 1151 eller byter än?

Med tanke på att till och med Cannon Lake verkar stanna på 1151 så är det nog faktiskt så att vi får behålla en socket ett tag. https://www.pcgamesn.com/intel-cannonlake-10nm

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Så man tar med 1800X och en överklockad 1800X, men man jämför bara mot oklockad 7700K? Tycker man ska köra 7700K i 5 GHz (vilket inte är några problem alls att få upp den i då flertalet moderkort har en "5 GHz OC Preset" som funkar utmärkt).
1800X överklockad vs 7700K överklockad.

Den "överklockade" 1800X i testet kör dock i 4ghz... vilket är en stock 1800X turboboost. Så jag vet inte riktigt om man kan kalla den överklockad. Det vore likadant som att köra en 7700K konstant i 4.5ghz... Vilket förmodligenvad testet ändå kör i.

Men visst, släng på 5 fps så har du din 5ghzare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Den "överklockade" 1800X i testet kör dock i 4ghz... vilket är en stock 1800X turboboost. Så jag vet inte riktigt om man kan kalla den överklockad. Det vore likadant som att köra en 7700K konstant i 4.5ghz... Vilket förmodligenvad testet ändå kör i.

Men visst, släng på 5 fps så har du din 5ghzare.

Det är 4.0Ghz på alla kärnor i videon. Belastar du alla kärnor som standard är det max 3.7Ghz.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ingen eftersom Intel byter socket i och med lanseringen av Coffe lake.

BOOM.

Ryzen nästa för många då ja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det som skulle vara trevligt att veta är om man det finns någon slags fördel med en Ryzen 7 1700X vs i7-7700K vid större upplösningar. Till exempel sitter jag med en stor 3440x1440 skärm och det säger mig ingenting om i7-7700K klarar av 26 mera fps i Witcher 3 när den körs i 1080p.

Visst har det visats lite tester i spel i den upplösningen men inte någon jätte stor undersökning.

Till saken hör att jag gjorde en tråd om att uppgradera från Ivy men ingen tog ens upp Ryzen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

BOOM.

Ryzen nästa för många då ja.

Är inte lika övertygad...
#16733875

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ingen eftersom Intel byter socket i och med lanseringen av Coffe lake.

Sweet, har du en källa på det eller höftade du bara till med något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Det som skulle vara trevligt att veta är om man det finns någon slags fördel med en Ryzen 7 1700X vs i7-7700K vid större upplösningar. Till exempel sitter jag med en stor 3440x1440 skärm och det säger mig ingenting om i7-7700K klarar av 26 mera fps i Witcher 3 när den körs i 1080p.

Visst har det visats lite tester i spel i den upplösningen men inte någon jätte stor undersökning.

Till saken hör att jag gjorde en tråd om att uppgradera från Ivy men ingen tog ens upp Ryzen.

Klarar en processor 120 fps i 1080p så klarar den väl precis lika många fps i 4k, förutsatt att grafikkortet kan leverera?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Vet inte om detta är korrekt utfört men kanske kan vara en intressant video

https://www.youtube.com/watch?v=JGuKdALBSDY

Fallout 4 är det spel som är modernare där ipc har mycket betydelse och är byggt på samma spelmotor som skyrim där belastningen fördelas dåligt mellan kärnor vilket syntes väldigt bra i skyrim på bulldozer cpu´s och om inte jag minns fel bara är en patchad version av oblivion motorn som kom runt 2005/2006 som hade problem att utnyttja även quads när den kom och är antagligen mycket därför den trådar rätt uselt och den är modifierad och uppdaterad men är från grunden väldigt gammal och har alltid haft problem att hantera och utnyttja många kärnor

Och är därför det blir lite dipp och skyrim hanterade 2 kärnor väl sen 4 hjälper men delar inte bra och ta i3 6100 jag sitter med som matchar en 6700k i 3ghz som har 4 cores med HT mot mina 2 kärnor med HT i fallout 4 som trådar uselt och är sånna spel man kommer ha lite lägre fps i med en ryzen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Jag tycker Ryzen är det bästa som kommit på marknaden på många år. Intel har velat behålla 6/8-cores till entusiasterna som mer än gärna slänger ut bisarra summor.

Nu kommer AMD och sopar mattan, till ett bra pris.

Men då är jag inte heller en 100% ultra megalolz Gamer. Mycket av tiden går till musikproducering med mera som utnyttjar alla trådarna.

Blir ett givet köp när hålet i plånkan är lagat.

Sopar mattan? en överklockad 7600k/7700k sopar mattan med Ryzen. Och till en billigare peng dessutom..
Om amd hade lagt sig 500kr lägre. Javisst hade det varit intressant! Men inte till de fantasisummorna som dom har nu vi lansering

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på de resultat som visats från diverse benchmarks och undrar om det inte är för tidigt att säga att denna generations Ryzen 7 (i spelprestanda) kommer att knappa in på 7700K och eventuellt gå om denna, även under de närmsta åren? Som jag har uppfattat det ser det rimligt ut att denna generations Ryzen 7 inte kommer att kunna matcha 7700K på åtminstone ett antal år, ska försöka förklara hur jag resonerar (och säkert andra som jag missat att läsa inlägg ifrån, ber om ursäkt om jag skriver exakt samma sak som någon annan redan sagt!)

(Drar alla R7 över en kam nedan, då de verkar ha ganska snarlika spelprestanda)
Gör dessa antaganden:

  • 7700K är snabbare än eller lika snabb som R7 i de allra flesta spel, och ger överlag mätbart högre fps än R7 i lowres (720p) benchmarks (där gpu inte flaskar), även om skillnaden ibland kan vara ganska liten.
    Edit: Blev lite osäker på om detta antagande är korrekt då en del benchmarks från olika platser säger lite varierande saker, men kör på det för tillfället

  • Ryzen 7 ligger betydligt närmare eller matchar ofta 7700K i de fall där det främst är gpu som sätter stopp (högre upplösningar, 1440p, 4K).

Två populära argument som har tagits upp, som talar för Ryzen verkar vara att:

  1. "Få personer spelar spel i lägre upplösning än 1080p, i vilken Ryzen 7 redan matchar 7700K i många titlar. Med andra ord är det få tillfällen i praktiken där 7700Ks bättre spelprestanda faktiskt märks av."

  2. "Framtida spel kommer att vara bättre optimerade för ett högre antal kärnor och trådar. I och med att Ryzen 7 är åttakärnig med sexton trådar kommer den prestera bättre i framtiden än 7700K, som trots sin högre klockfrekvens och ipc, ju bara har hälften så många kärnor/trådar."

Den första punkten kommer främst från de anmärkningar på att 720p benchmarks är irrelevanta då ingen spelar i den upplösningen. Detta stämmer nog för de allra flesta, och särskilt de som köper en processor för 3000+ kr. Däremot tycker jag att benchmarks i 720p är väldigt intressanta då de kan antas berätta hur processorerna presterar mot varandra med grafikkort från 3 år i framtiden, men i en högre upplösning (t.ex. 1080p). Om året är 2020 och man sitter med sitt GTX 1280 Ti och Ultra settings i sitt AAA-spel från 2017 är ju troligtvis inte gpu-flaskhalsen längre på samma ställe som för 3 år sedan. Om inte spelet under tiden fått sig några rejäla tweaks för att bättre skala med många kärnor/trådar skulle den cpu-prestandaskillnaden som 2017 enbart syntes i lägre upplösningar helt plötsligt kunna vara relevant (igen?), även för de högre upplösningar som "någon faktiskt spelar i".

Andra punkten vågar jag inte resonera alltför mycket om då jag känner mig för okunnig i området, men min gissning ligger ändå på att grafikprestanda under de närmsta åren kommer att förbättras snabbare än mångtrådsoptimering. Något som igen borde leda till att den gpu-flaskhals som idag gör Ryzen 7 och 7700K ganska likvärdiga i spel lyfts tidigare än när spel börjar bli tillräckligt väloptimerade för många trådar (mot klockfrekvens) för att Ryzen 7 ska kunna gå om 7700K. Mao. anser jag att det verkar rimligt att 7700K kan ha ett övertag i spel under de närmsta åren, när man jämför mot första generationens Ryzen 7.

När det gäller processorer, programmering, eller hur processorer arbetar i spel, anser jag mig inte särskilt kunnig, så ber om ursäkt om det ser ut som att jag formulerar mina påståenden/uttalanden som fakta, eller om jag råkat skriva om något som andra redan förklarat. Vill inte gärna se dum ut, men är också rätt sugen på att få veta om jag tänker i rimliga banor

Permalänk
Medlem

Fler som tänker jag jag ang alla speltester på Ryzen och hur man testar:

Bits And Chips - Eng‏ @ BitsAndChipsEng 20 mars
Because no one bench with old, but good games. Every site bench the same fucking games! Not a good jounalist service, IMHO.

Därav är testet som ComputerBase gjorde väldigt bra med ett större antal titlar vilket ger betydligt mer objektiva siffror. @loodee kanske missade att Ryzen låg jämsides med 7700K i detta test samt gick förbi 7700K med minsta marginal om man räknade bort AotS som det ändå kommer en patch på snart till Ryzen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Sopar mattan? en överklockad 7600k/7700k sopar mattan med Ryzen. Och till en billigare peng dessutom..
Om amd hade lagt sig 500kr lägre. Javisst hade det varit intressant! Men inte till de fantasisummorna som dom har nu vi lansering

Fast nu pratar ju inte r80x om spel utan produktion, vilket står klart och tydligt. Där drar man nytta av alla kärnor och trådar Ryzen erbjuder.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Valve utökar Dota2 med bättre SMT stöd i uppdateringen som kom den 20'e Mars:

- Fixed the display of particles in the portrait window.
- Fixed Shadow Fiend's Demon Eater (Arcana) steaming while in the river.
- Fixed Juggernaut's Bladeform Legacy - Origins style hero icons for pre-game and the courier button.
- Improved threading configuration for AMD Ryzen processors.
- Workshop: Increased head slot minimum budget for several heroes.

På väg massor av patchar och folk snackar om "flera år" när arkitekturen precis lanserades... *suck*.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

Sopar mattan? en överklockad 7600k/7700k sopar mattan med Ryzen. Och till en billigare peng dessutom..
Om amd hade lagt sig 500kr lägre. Javisst hade det varit intressant! Men inte till de fantasisummorna som dom har nu vi lansering

Gör de? Vad jag vet så kommer Ryzens fyrakärniga processorer att landa på kring 2000:-

Sedan fantasisummor? För en åttakärnig processor så är i7 pris inte direkt någon fantasisumma.

Eller du kanske menar att Ryzen = bara 1800X? Vilket i sin tur skulle innebära att man kunde lika gärna säga Intel = 6950X.

Skrivet av loodee:

Håller med dig. "Zen 1" (om inget magiskt händer) kommer att ligga bakom 7700K i enkeltrådad prestanda MEN detta verkar snarare bero i majoritet på den överklock som Intel går i. Enligt Sweclockers test så blir skillnaden betydligt mindre om 7700K går i samma klock som Ryzen (alltså IPC) vilket tyder på att det egentligen inte är processorn i sig det är fel på utan det är snarare det är snarare skillnaden i överklockningen som gör störst skillnad (KB-L är ungefär 5% snabbare än Ryzen vid samma klock).

Orsaken till den mindre imponerande överklockningen är antagligen en omogen arkitektur (Väldigt likt Intels Nahalem) som gör att processorn snabbt börjar läka ström och spänningen tvingas skjuta iväg för att nå över 4 GHz. Något jag är helt säker på att AMD kan få bukt i och med att man lanserar "Zen 2" i början av nästa år. Då har arkitekturen fått mogna och därför är jag säker på att AMD lyckas pumpa upp klockfrekvenserna samt gjort CPUn mer klockvänlig. Ungefär som skillnaden mellan Nahalem och Sandybridge (i-core gen 1 och i-core gen 2).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är du helt säker på detta? Finns väl inget som bekräftar om dom stannar på 1151 eller byter än?

Med tanke på att till och med Cannon Lake verkar stanna på 1151 så är det nog faktiskt så att vi får behålla en socket ett tag. https://www.pcgamesn.com/intel-cannonlake-10nm

Tidigare har intel kört en socket i ca 2år. Detta är mer eller mindre baserat på deras nu gamla Tick-Tock modell.

Med nya process-architecture-optimization så bör vi se 3 generationer per socket och en livslängd på ca 3år.

Därmed kommer antagligen Cannon Lake bli sista sagan för 1151 om inte intel helt bryter praxis.

Men! Med tänkte på Skylake->Kabylake var deras "architecture" steg (som i princip var att skruva upp frekvenserna) så förväntar jag mig inget revolutionerande i deras optimization steg (där man kanske förväntar sig att man krämar ur frekvenserna till max).

Tyvärr så kommer man nog inte se mera prestanda på 1151 (stock) än vad man kan kräma ur en överklockad skylake redan idag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Fler som tänker jag jag ang alla speltester på Ryzen och hur man testar:

Bits And Chips - Eng‏ @ BitsAndChipsEng 20 mars
Because no one bench with old, but good games. Every site bench the same fucking games! Not a good jounalist service, IMHO.

Därav är testet som ComputerBase gjorde väldigt bra med ett större antal titlar vilket ger betydligt mer objektiva siffror. @loodee kanske missade att Ryzen låg jämsides med 7700K i detta test samt gick förbi 7700K med minsta marginal om man räknade bort AotS som det ändå kommer en patch på snart till Ryzen.

Håller med att det är samma spel som testas hela tiden vilket är tråkigt. Finns som han nämner bra äldre spel också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Valve utökar Dota2 med bättre SMT stöd i uppdateringen som kom den 20'e Mars:

- Fixed the display of particles in the portrait window.
- Fixed Shadow Fiend's Demon Eater (Arcana) steaming while in the river.
- Fixed Juggernaut's Bladeform Legacy - Origins style hero icons for pre-game and the courier button.
- Improved threading configuration for AMD Ryzen processors.
- Workshop: Increased head slot minimum budget for several heroes.

På väg massor av patchar och folk snackar om "flera år" när arkitekturen precis lanserades... *suck*.

Så finns det benchmarks för vad det gav? Att bara skriva sådär betyder exakt noll.

Var det 1% bättre prestanda när Intel redan ligger en 30% före eller gav det mer... Kan inte hitta några benchmarks om Dota2 och Ryzen de senaste 2 dagarna och det lilla trådinfo man hittar på Reddit tex är ingen skillnad alls eller att det fixa stutters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Fler som tänker jag jag ang alla speltester på Ryzen och hur man testar:

Bits And Chips - Eng‏ @ BitsAndChipsEng 20 mars
Because no one bench with old, but good games. Every site bench the same fucking games! Not a good jounalist service, IMHO.

Därav är testet som ComputerBase gjorde väldigt bra med ett större antal titlar vilket ger betydligt mer objektiva siffror. @loodee kanske missade att Ryzen låg jämsides med 7700K i detta test samt gick förbi 7700K med minsta marginal om man räknade bort AotS som det ändå kommer en patch på snart till Ryzen.

Instämmer helt, jag gillar att Hardware unboxed också testar varje ny titel allt eftersom + tar request från folk.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ang3r:

Sopar mattan? en överklockad 7600k/7700k sopar mattan med Ryzen. Och till en billigare peng dessutom..
Om amd hade lagt sig 500kr lägre. Javisst hade det varit intressant! Men inte till de fantasisummorna som dom har nu vi lansering

Nej en Ryzen åttakärnig sopar normalt mattan med en 7600k/7700k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej en Ryzen åttakärnig sopar normalt mattan med en 7600k/7700k.

Folk går enbart efter spelprestanda tyvärr. Presterar den sämre där så är den inte bra (enligt många). För mig är Ryzen det bästa som hänt i år. Kan fortfarande inte fatta att folk jämför Ryzen 8 kärnig mot en 4 kärnig när den ska jämföras med 6900K. Ska dom inte klaga på 6900K också då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Nej en Ryzen åttakärnig sopar normalt mattan med en 7600k/7700k.

Är väll nara i spel 7700k är bättre i det mesta andra tar ryzen tronen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Enigma: Så hur presterar de överclockade med en bra luftkylare?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att folk i allmänhet som gnäller på AMD Ryzen får ta och lugna sig lite. Man måste förstå att när man jämför Ryzen med Kaby Lake så jämför man en helt ny arkitektur med en arkitektur som Intel slipat på i många år.

Sett till förutsättningarna är Ryzen en fantastisk release som trots allt slår Intel inom vissa områden och därmed skapar positiv konkurrens.

Sett till spelprestanda levererar Ryzen tillräckligt bra prestanda för de allra flesta gamers. Så jag har väldigt svårt att förstå kritiken.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Gör de? Vad jag vet så kommer Ryzens fyrakärniga processorer att landa på kring 2000:-

Sedan fantasisummor? För en åttakärnig processor så är i7 pris inte direkt någon fantasisumma.

Eller du kanske menar att Ryzen = bara 1800X? Vilket i sin tur skulle innebära att man kunde lika gärna säga Intel = 6950X.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12688?key=949b2bb8...
Nuff said.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Så finns det benchmarks för vad det gav? Att bara skriva sådär betyder exakt noll.

Var det 1% bättre prestanda när Intel redan ligger en 30% före eller gav det mer... Kan inte hitta några benchmarks om Dota2 och Ryzen de senaste 2 dagarna och det lilla trådinfo man hittar på Reddit tex är ingen skillnad alls eller att det fixa stutters.

Det betyder exakt det jag skrev och ska du va såpass pessimistisk innan du sågar något utan att ha testat själv istället för att läsa massa rykten och trams så skriv inte alls. Patchen gav ingame 20% mer fps vilket först var rapporterat bland en del användare, samt att jag testat själv. Men det betyder ingenting för det finns inte benchmarks på det än. Det är säkert oäkta och skitdåligt också.

Skrivet av Gambit_2K:

Instämmer helt, jag gillar att Hardware unboxed också testar varje ny titel allt eftersom + tar request från folk.

Grymt, det gillar vi. Tar starkt avstånd nu från alla sidor som ska köra samma spel i all evighet. Speciellt spel som verkar fungera jäkligt dåligt för Ryzen om man jämför med ComputerBase och overclockers test som jag länka till nedan där Ryzen pushar betydligt bättre min-fps/.01% fps.

Skrivet av Ajin:

@Enigma: Så hur presterar de överclockade med en bra luftkylare?

Intel's quad överklockar ju bättre så en fördel till Intel. Dock kompenserar inte det på långa vägar hur snabb Ryzen är i områden utanför spel, och bägge klarar ju bevisligen spel galant så valet är enkelt för min del. En 1700 med lite klock på är samma pengar som 7700K och moderkort.

Ja man kan alltid hitta spel som inte fungerar bra alls på en ny arkitektur och visa alla att man inte fattar, eller vill fatta vad det handlar om.

Kan också säga nuff said och ha samma nivå:

http://i.imgur.com/vlKE098.jpg

Och kommit fler tester som lägger mer vikt vid att testa Ryzen:

Mycket bättre minfps:

https://www.overclockers.ua/cpu/amd-ryzen-7-1800x/2/

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Intel's quad överklockar ju bättre så en fördel till Intel. Dock kompenserar inte det på långa vägar hur snabb Ryzen är i områden utanför spel, och bägge klarar ju bevisligen spel galant så valet är enkelt för min del. En 1700 med lite klock på är samma pengar som 7700K och moderkort.

Ja man kan alltid hitta spel som inte fungerar bra alls på en ny arkitektur och visa alla att man inte fattar, eller vill fatta vad det handlar om.

Kan också säga nuff said och ha samma nivå:

http://i.imgur.com/vlKE098.jpg

Och kommit fler tester som lägger mer vikt vid att testa Ryzen:

Mycket bättre minfps:

https://www.overclockers.ua/cpu/amd-ryzen-7-1800x/51-amd-ryzen-7-1800x.png

https://www.overclockers.ua/cpu/amd-ryzen-7-1800x/53-amd-ryzen-7-1800x.png

https://www.overclockers.ua/cpu/amd-ryzen-7-1800x/2/

Ser inte att du länkade till några tester med OC resultat!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Fråga, Ryzen 7 eller KL 7 för ~5 år frammåt?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Enough said.

Oberoende så är det inte de åttakärniga processorerna som man egentligen ska spela på. Så ditt argument är dött redan från början. Om man jämför med 1400 t.ex. så kommer helt plötsligt 7600K se överprisad ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Enough said.

Oberoende så är det inte de åttakärniga processorerna som man egentligen ska spela på. Så ditt argument är dött redan från början. Om man jämför med 1400 t.ex. så kommer helt plötsligt 7600K se överprisad ut.

Nej men nu får fanboisen bestämma sig.. Är 1800/1700 Ryzen till för att spela på eller inte?
Men men! Tiden får utvisa vem som har rätt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White