Permalänk

Försäljningsuppdrag

Tjena!

Tänkte kolla med er kloka människor på Sweclockers. Har stött på ett problem.

Jag lämnade in min gitarr i en lokal butik på ett försäljningsuppdrag. Fick ett pris som dem kunde sälja gitarren för, säg 10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka. Tyckte det lät ok och fick ett kvitto utskrivet tydligt att jag skulle få 8000kr för denna produkt när den är såld.

butiken lyckades sälja gitarren. Fick inget meddelande eller liknande utan fick gå in och fråga om den var såld. Tydligen var den det för 3 dagar sen... aja dem skulle fixa utbetalningen under veckan. En vecka senare har jag inte fått pengar och går tillbaka och frågar efter dem. När butiksägaren ska börja hantera utbetalning så frågar han om jag kom ihåg ungefär hur mycket jag skulle få. Visade kvitton där det stod 8000kr. Han säger strängt nej, ''det där skulle du aldrig få för en sån gitarr'' och istället så har butiken gått och sålt gitarren UNDER priset vi kom överens om, säg 8000kr istället för 10 000kr som var sagt.

Självklart börjar jag koka och ifrågasätter HUR det är möjligt. Samt att jag skiter i om dem sålde den för 500kr, jag ska ha mina 8000kr enl kvittot som var utskrivet. Nu ska dem istället be personen som dem sålde gitarren till att LÄMNA TILLBAKA den så jag inte får min lovade kosing. Ifrågasätter att om personen inte vill lämna tillbaka den så har den ju ingen skyldighet att göra det. Butiksägaren säger att nej han/hon har ingen skyldighet att lämna tillbaka den och då har vi ett problem. NÄHÄ?!

aja, vad tycker ni? Har butiken rätt att göra detta? Finns det något jag kan göra?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Låter som ett uppdrag för KO? Håll hårt i kvittot!

Permalänk

@TheBodyLotion: Ko?

EDIT: Aha hittade! Får kika. DOCK, om dem nu skulle kunna övertala personen att lämna tillbaka den, MÅSTE jag godkänna detta?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Givetvis helt oacceptabelt att försöka ändra summan i efterhand. Väldigt tveksam till att de ens skulle sätta sig och ringa personen de sålde den till, verkar väldigt oseriöst i vilket fall.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

fick ett kvitto utskrivet tydligt att jag skulle få 8000kr för denna produkt när den är såld.

Ett kvitto är en bekräftelse på betalning, så om du inte fick betalning där och då - så är det inte ett kvitto.

Det borde vara någon form av avtal där butiken, mot provision, åtar sig att sälja din produkt enligt vissa premisser. Det uppenbara; det minimibelopp som du godkänner (före eller efter provision, beroende på formulering). Ju bättre det är formulerat, desto bättre är dina chanser.

Konsumentvägledaren i kommunen borde kunna hjälpa dig med tips. Kolla om din hemförsäkring har rättshjälp.

Permalänk
Skrivet av Naga:

Givetvis helt oacceptabelt att försöka ändra summan i efterhand. Väldigt tveksam till att de ens skulle sätta sig och ringa personen de sålde den till, verkar väldigt oseriöst i vilket fall.

Förmodligen har det blivit nån typ av miss vid prissättningen då jag inte tror på fullt allvar att dem sänkt priset för att sätta sig själva i denna sits.. Fortfarande är det inte mitt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Konsumentverket/KO hanterar dock bara ärenden av allmänintresse, inte enskilda tvister.

Lämna in en stämningsansökan. Då beloppet är såpass lågt så blir det ett förenklat tvistemål, så den ekonomiska risken är mycket liten. http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Permalänk
Medlem

Självklart ska du inte behöva acceptera en lägre utbetalning än den överenskomna i avtalet (antar att det tydligt framgår att du ska få minst 8000 kr). Däremot tror jag inte det finns ett hinder för butiken att försöka häva köpet gentemot köparen på grund av missen de gjorde. Däremot hoppas jag att den nya köparen förstår att butiken inte har någon laglig rätt att kräva en hävning, utan kan endast spela på köparens goda samvete.

Permalänk
Medlem

Schysst butik.

Får det nu gå till så här så, kan dom ju blåsa människor på enorma summor pengar i slutändan. Mena, de kan ju dumpa hans gitarr på en "behövande" kompis för en spottloska. Som i sin tur kränger den vidare och drar då ihop en enorm vinst när den säljs för sitt riktiga värde.

Sannolikheten att någon skulle göra så är väl liten. Men men.

Permalänk
Medlem

Exakt vad finns skrivet?

Permalänk
Inaktiv

Du ska ha 8 lök i handen. Att köparen skall lämna tillbaka gitarren är inget alternativt om du inte avtalat att köparen skall ha öppet köp. Baserat på den information som du har lämnat, så får butiken som åtagit sig uppdraget att jobba gratis. De valde att sälja din gitarr utan provision.

Permalänk
Medlem

Nja, riktigt så enkelt är det inte. TS har rätt att inte få mindre betalt än vad som är överenskommet och om kunden inte vill lämna tillbaka gitarren eller om man helt enkelt inte får tag i denne så är butiken skyldig att betala det överenskomna beloppet. Men om kunden lämnar tillbaka gitarren så kommer nog butiken välja att inte längre vilja hantera ärendet och TS står då där med sin gitarr igen.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av killawife:

Nja, riktigt så enkelt är det inte. TS har rätt att inte få mindre betalt än vad som är överenskommet och om kunden inte vill lämna tillbaka gitarren eller om man helt enkelt inte får tag i denne så är butiken skyldig att betala det överenskomna beloppet. Men om kunden lämnar tillbaka gitarren så kommer nog butiken välja att inte längre vilja hantera ärendet och TS står då där med sin gitarr igen.

Frågan är varför köparen skall lämna tillbaka gitarren för att hen har köpt den till ett underpris. Lär knappast vara det argumentet säljaren använder för att få köparen av gitarren att lämna tillbaka den. Här har butiken klart gjort fel och få stå för sitt misstag.

Permalänk
Medlem

Har ud möjlighet att skriva in "kvittot/avtalet" här, eller lägga upp det med känsliga uppgifter censurerade?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnilssonn:

Tjena!

Tänkte kolla med er kloka människor på Sweclockers. Har stött på ett problem.

Jag lämnade in min gitarr i en lokal butik på ett försäljningsuppdrag. Fick ett pris som dem kunde sälja gitarren för, säg 10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka. Tyckte det lät ok och fick ett kvitto utskrivet tydligt att jag skulle få 8000kr för denna produkt när den är såld.

butiken lyckades sälja gitarren. Fick inget meddelande eller liknande utan fick gå in och fråga om den var såld. Tydligen var den det för 3 dagar sen... aja dem skulle fixa utbetalningen under veckan. En vecka senare har jag inte fått pengar och går tillbaka och frågar efter dem. När butiksägaren ska börja hantera utbetalning så frågar han om jag kom ihåg ungefär hur mycket jag skulle få. Visade kvitton där det stod 8000kr. Han säger strängt nej, ''det där skulle du aldrig få för en sån gitarr'' och istället så har butiken gått och sålt gitarren UNDER priset vi kom överens om, säg 8000kr istället för 10 000kr som var sagt.

Självklart börjar jag koka och ifrågasätter HUR det är möjligt. Samt att jag skiter i om dem sålde den för 500kr, jag ska ha mina 8000kr enl kvittot som var utskrivet. Nu ska dem istället be personen som dem sålde gitarren till att LÄMNA TILLBAKA den så jag inte får min lovade kosing. Ifrågasätter att om personen inte vill lämna tillbaka den så har den ju ingen skyldighet att göra det. Butiksägaren säger att nej han/hon har ingen skyldighet att lämna tillbaka den och då har vi ett problem. NÄHÄ?!

aja, vad tycker ni? Har butiken rätt att göra detta? Finns det något jag kan göra?

Kvittot är bindande. Dessutom låter det som något oseriöst företag. Stå på dig..

Skrivet av killawife:

Hade aldrig lämnat tillbaka Guitarren om jag vore i köparens skor. Är väl inte köparen som ska lastas för att butiken säljer saker till underpris..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Frågan är varför köparen skall lämna tillbaka gitarren för att hen har köpt den till ett underpris. Lär knappast vara det argumentet säljaren använder för att få köparen av gitarren att lämna tillbaka den. Här har butiken klart gjort fel och få stå för sitt misstag.

Det finns ingen anledning för köparen att göra det. Jag hade vägrat. Självklart borde butiken stå för sitt misstag, jag förklarade bara vad som gäller i ett sånt här fall där butiken inte är köparen utan bara en mellanhand.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Har nu fått svar av Konsumetverket.

Mitt ärende:

''Jag lämnade in min gitarr i en lokal butik på ett försäljningsuppdrag. Fick ett pris som dem kunde sälja gitarren för, säg 10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka. Tyckte det lät ok och fick ett kvitto utskrivet tydligt att jag skulle få 8000kr för denna produkt när den är såld. butiken lyckades sälja gitarren. Fick inget meddelande eller liknande utan fick gå in och fråga om den var såld. Tydligen var den det för 3 dagar sen... Dem skulle fixa utbetalningen under veckan. En vecka senare har jag inte fått pengar och går tillbaka och frågar efter dem. När butiksägaren ska börja hantera utbetalning så frågar han om jag kom ihåg ungefär hur mycket jag skulle få. Visade vårat avtal där det stod 8000kr. Han säger strängt nej, ''det där skulle du aldrig få för en sån gitarr'' och istället så har butiken gått och sålt gitarren UNDER priset vi kom överens om, säg 8000kr istället för 10 000kr som var sagt. Självklart börjar jag koka och ifrågasätter HUR det är möjligt. Jag ska ha mina 8000kr enl avtal som var utskrivet. Nu ska dem istället be personen som dem sålde gitarren till att LÄMNA TILLBAKA den så jag inte får min lovade summa pengar. Ifrågasätter att om personen inte vill lämna tillbaka den så har den ju ingen skyldighet att göra det. Butiksägaren säger att nej han/hon har ingen skyldighet att lämna tillbaka den och då har vi ett problem. Vad tycker ni? Har butiken rätt att göra detta? Finns det något jag kan göra?''

Deras svar:

''Då ni har ett ingånget avtal som skulle ge dig 8000 kr vid försäljning så har inte företaget rätt att ändra detta i efterhand. Är det så att något misstag har skett så ska detta isåfall bäras av företaget, det är alltså inte något som påverkar din rätt till den avtalsenliga ersättningen. Du behöver heller inte acceptera att gitarren återlämnas och på så sätt avstå din rätt till ersättning. ''

Ska skriva ut deras svar och dumpa in i butiken imorgon. Var dit idag där dem tydligen hade fått tag i personen som ska lämna tillbaka den. Nämnde att jag pratat med konsumentverket och att dem ''håller med'' mig och att jag inte godkänner lösningen dem föreslog.

Då vet ni som är intresserade! Uppdaterar under processens gång

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnilssonn:

Mitt ärende:

''Jag lämnade in min gitarr i en lokal butik på ett försäljningsuppdrag. Fick ett pris som dem kunde sälja gitarren för, säg 10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka. Tyckte det lät ok och fick ett kvitto utskrivet tydligt att jag skulle få 8000kr för denna produkt när den är såld. butiken lyckades sälja gitarren. Fick inget meddelande eller liknande utan fick gå in och fråga om den var såld. Tydligen var den det för 3 dagar sen... Dem skulle fixa utbetalningen under veckan. En vecka senare har jag inte fått pengar och går tillbaka och frågar efter dem. När butiksägaren ska börja hantera utbetalning så frågar han om jag kom ihåg ungefär hur mycket jag skulle få. Visade vårat avtal där det stod 8000kr. Han säger strängt nej, ''det där skulle du aldrig få för en sån gitarr'' och istället så har butiken gått och sålt gitarren UNDER priset vi kom överens om, säg 8000kr istället för 10 000kr som var sagt. Självklart börjar jag koka och ifrågasätter HUR det är möjligt. Jag ska ha mina 8000kr enl avtal som var utskrivet. Nu ska dem istället be personen som dem sålde gitarren till att LÄMNA TILLBAKA den så jag inte får min lovade summa pengar. Ifrågasätter att om personen inte vill lämna tillbaka den så har den ju ingen skyldighet att göra det. Butiksägaren säger att nej han/hon har ingen skyldighet att lämna tillbaka den och då har vi ett problem. Vad tycker ni? Har butiken rätt att göra detta? Finns det något jag kan göra?''

Deras svar:

''Då ni har ett ingånget avtal som skulle ge dig 8000 kr vid försäljning så har inte företaget rätt att ändra detta i efterhand. Är det så att något misstag har skett så ska detta isåfall bäras av företaget, det är alltså inte något som påverkar din rätt till den avtalsenliga ersättningen. Du behöver heller inte acceptera att gitarren återlämnas och på så sätt avstå din rätt till ersättning. ''

Ska skriva ut deras svar och dumpa in i butiken imorgon. Var dit idag där dem tydligen hade fått tag i personen som ska lämna tillbaka den. Nämnde att jag pratat med konsumentverket och att dem ''håller med'' mig och att jag inte godkänner lösningen dem föreslog.

Då vet ni som är intresserade! Uppdaterar under processens gång

Med andra ord är det som de flesta här redan påpekat. Att avtalet är bindande och har du kvitto så har du även belägg för att detta avtal har ingåtts. Låter som någon lyckades få sin provision borttrollad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jnilssonn:

Som efterfrågats ett flertal gånger i tråden och du fortfarande inte lämnat svar på så beror utgången av ärendet naturligtvis på vad som faktiskt är avtalat. Det vill säga exakt vad som står skrivet på kvittot och vad som sagts muntligen. Det verkar inte särskilt orimligt att butiken lämnat förbehåll som att "kund erhåller 8kkr vid försäljningspris 10kkr" eller dylikt och de är isåfall inte skyldiga dig annat än att du får tillbaka gitarren.

Att du får samma svar av konsumentverket som du fått här beror naturligtvis på att de fick exakt (klipp-och-klistrad) samma information som du lämnat här i tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag reagerar på en sak bara, du skriver:

Citat:

Fick ett pris som dem kunde sälja gitarren för, säg10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka.

Det där "säg" blir tvetydigt. Vad står det exakt? Är det ett exempel som angetts eller står det att de ska sälja den för 10k?

Det gör rätt stor skillnad.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Skickade du med "kvittot" till konsumentverket så dom har fått titta på det?

Annars är deras svar lite ointressant, faktiskt...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yorg:

Jag reagerar på en sak bara, du skriver:

Det där "säg" blir tvetydigt. Vad står det exakt? Är det ett exempel som angetts eller står det att de ska sälja den för 10k?

Det gör rätt stor skillnad.

Summan är ju helt oväsentlig. Han har kommit överens med butiken om en fast minimisumma han kommer få, det är den ärendet gäller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Summan är ju helt oväsentlig. Han har kommit överens med butiken om en fast minimisumma han kommer få, det är den ärendet gäller.

Du har själv läst deras avtal alltså? Kan inte du berätta exakt vad som stod då eftersom vi andra undrar och det avgör frågan.

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yorg:

Du har själv läst deras avtal alltså? Kan inte du berätta exakt vad som stod då eftersom vi andra undrar och det avgör frågan.

Hur kan den exakta summan vara avgörande för frågan? Jag förstår verkligen inte. Om en fast summa har avtalats som minimiersättning är det den som gäller, oavsett om det är 73 öre eller 25000:-. Hur avtalet utformats är huvudfrågan, inte summorna.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på vad exakt som stod i avtalet.

Håller med @Yorg om din beskrivning med "säg" i sig, det kan tolkas som ett exempel.
"Vi säljer den åt dig men tar 20% provision, säg att vi säljer den för 10k så får du i så fall 8k av oss"

Vad är det för gitarr det gäller förresten? Märke/modell/årgång/skick?

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hur kan den exakta summan vara avgörande för frågan? Jag förstår verkligen inte. Om en fast summa har avtalats som minimiersättning är det den som gäller, oavsett om det är 73 öre eller 25000:-. Hur avtalet utformats är huvudfrågan, inte summorna.

Det är du som låst fast dig i exakta summor, jag har efterfrågat vad som står exakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter vansinnigt. Häng ut affärens namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är du som låst fast dig i exakta summor, jag har efterfrågat vad som står exakt.

TS har ju redan sagt att det tydligt framgått på de papper han fick från butiken att han skall få den ersättningen han förväntat sig. Att TS använder sig av exemplet med 10k/8k i sin post har ju inget med det att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

TS har ju redan sagt att det tydligt framgått på de papper han fick från butiken att han skall få den ersättningen han förväntat sig. Att TS använder sig av exemplet med 10k/8k i sin post har ju inget med det att göra.

Tja, då har TS uttryckt sig lite klumpigt, både här i trådstarten och i informationen till Konsumentverket. Varför ta upp ett exempel om det finns hårt specificerade summor? Skulle det stå just 80% och en gissning/uppskattning på att gitarren skulle gå att sälja för 10000kr men att det inte står någon minimisumma angiven så är det ju ett annat läge.

Men om det nu stämmer som TS hävdar att det verkligen står att 8000kr skall betalas ut så är det ju inget att bråka om egentligen; då skall ju den summan betalas ut och inget annat. Och vem vet vad köparen gjort med gitarren, den kan ju blivit skadad eller annat av köparen så att ta tillbaka den borde ju vara ointressant.