Calyos introducerar NSG S0 – fläktlöst chassi för högpresterande komponenter

Permalänk
Melding Plague

Calyos introducerar NSG S0 – fläktlöst chassi för högpresterande komponenter

Med hjälp av ett patenterat kylsystem ställer Calyos in siktet på ljudkräsna entusiaster med det fläktlösa chassit NSG S0, som just nu gräsrotsfinansieras via Kickstarter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant! Blir det lätt att montera grejerna själv kan det här bli en storsäljare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här var det mest inspirerande jag sett på länge.

Permalänk
Avstängd

Hoppas fler tillverkare hoppar på samma spår! Så att vi kanske får se mer pressade priser på dessa datorlådor! Helt klart intressant!

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant! Blir det lätt att montera grejerna själv kan det här bli en storsäljare

På 749 Euro blir det nog aldrig någon storsäljare i stugorna Men man får verkligen hoppas att det fungerar bra och blir ett lyckat projekt så kanske vi får se fler såna här lösningar i framtiden, till lite mindre saftiga prislappar.

Permalänk
Medlem

God idé, förutsatt att man lyckas få ihop en kombination av hårdvara som tillsammans är helt fria från spoltjut. Vilket inte är så lätt.

Gillar designen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Proffsmoddare

Worthy to note that this chassis has been designed by WaterMod, Seinron and Mathieu, who are some of Frances most well known PC modders and design consults.

WaterMod designed the Tower 900 which Thermaltake now sell.

And they are my personal friends too

Permalänk

Häftigt! Frågan är om den kommer prestera bättre med aktiv kylning? Det är ju inte syftet, men logiskt sett borde den kyla >2 ggr bättre med lite fläktar på kylflänsarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant ide och snyggt, materialvalet verkar topp också som får det höga priset verka rimligt, ett chassi man inte lär byta i första taget om tekniken bakom kyllösningen fungerar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Hur kopplar man in allt då vatten block till både cpu o gpu då? Kan köra sli

Permalänk
Medlem

Bättre köpa ett chassi för 8000 än en telefon som byts ut efter två år

Permalänk

Fel av mig läste inte hela

Permalänk
Inaktiv

Intressantast chassit. Allt ser bra ut även om prislappen är aningens hög.

Permalänk
Medlem

@trebrecks:
Om du syftar på "€116,636" vid toppen av kickstartern så är det etthundrasextontusensexhundratrettiosex euro som har blivit pledged av deras mål på 150,000€.

Man kan köpa det för 649€ längre ned.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför chassit lämnar komponenterna oskyddade från damm.

Permalänk

Härligt men jävlar vad dammigt den där kommer vara efter 1 år i bruk

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

Jag förstår inte varför chassit lämnar komponenterna oskyddade från damm.

Dammsuger du hemma så är dammet ett mindre besvär..

Jag kör med öppet chassi..nästan inget damm, men dock så håller jag rent hemma.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar komponenter som är passiva vid normal användning och det finns en fläkt som kan hjälpa till vid behov. Det var därför jag köpte en 750W nätdel till min tunna klient. 95% av fallen snurrar ej fläkten, men när kraften behövs så finns den där.

Nå värme har en tendens att tiga uppåt och det är hål däruppe i detta chassi så det lär fungera bra, men dammet lär följa samma väg.
Jag själv impulsköpte ett Fractal Define S i helgen och när jag öppnade sidoluckan kände jag bastun, enbart genom att ta bort alla luckor på toppen så löste sig värmeproblemet. Men det blir en dammsugare precis som detta chassi.
Så det blir väl att byta chassi snart igen.. Att det ska vara så svårt att bygga ett vettigt chassi.

Permalänk

Syns att de kommer från rymdindustrin. Om någon kunde göra ett lite mer stilrent chassi så tror jag detta kan vara ett vinnande koncept. Fick en "ja-men-självklart"-upplevelse när jag läste kapillärkraften, att ingen har tänkt på det tidigare!

Visa signatur
Permalänk

@Davban: jag såg de sen😊 de är ju som hittat synd om plånboken bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag förstår inte varför chassit lämnar komponenterna oskyddade från damm.

Tänkte precis samma sak, och tycker det är oehört korkat. En av de största fördelarna är ju att inte behöva tänka något nämnvärt på just damm.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Dammsuger du hemma så är dammet ett mindre besvär..

Jag kör med öppet chassi..nästan inget damm, men dock så håller jag rent hemma.

Totally besides the point! Kan man få det dammfritt så vill man ju ha de så. Jag har fläktfiler på alla insug i datorn hemma, och får ändå damm i burken med tiden. Det går inte att undvika även om du pedantiskt dammar/dammsuger hemma. Eller du kanske bor i ett clean room med slussar?

Nu är det förmodligen dock så att en viss del av värmen behöver ta sig ut den vägen, men det hade förmodligen gått att lösa på ett bättre sätt en sådär utan att kompromissa med damm.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tänkte precis samma sak, och tycker det är oehört korkat. En av de största fördelarna är ju att inte behöva tänka något nämnvärt på just damm.

Det blir inte så mycket damm som du tror, kör själv med open air och då omgivande luften kring komponenterna alltid är sval behövs bara en anings luftbyte som bidrar med mindre damm. Brukar torka av glaset på chassit någon gång i halvåret och back blåsa grafikkortet och flänsarna för processorn och allt som nytt igen. Dock viktigt att man väljer rätt komponenter då ingenting dämpar ljudet från dom.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar hur varma alla andra komponenter utöver cpu och gpu kommer att bli när luften i princip är stillastående. Brukar ju kunna vara ett problem med vanlig vattenkylning, och då har man ju oftast fläktar i chassit...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Totally besides the point! Kan man få det dammfritt så vill man ju ha de så. Jag har fläktfiler på alla insug i datorn hemma, och får ändå damm i burken med tiden. Det går inte att undvika även om du pedantiskt dammar/dammsuger hemma. Eller du kanske bor i ett clean room med slussar?

Nu är det förmodligen dock så att en viss del av värmen behöver ta sig ut den vägen, men det hade förmodligen gått att lösa på ett bättre sätt en sådär utan att kompromissa med damm.

Självklart får man ju damm om man har fläktar som suger åt sig damm, samt ett dammfilter som fångar upp _ALLT_ damm..datorn blir dock inte som en dammtuss bara för att man kör med öppet chassi..kanske efter 10-15års tid..jag har kört utan sidpanel i flera år..kylflänsarna kanske har lite dammstoft på sig, men dessa lägre temps man får samt ljudnivå man tjänar in är det värt..

Kör man dessutom passivt där det ej finns fläktar som suger åt sig damm blir dammet minimalt.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Endast 2 heatpipes, det känns lite billigt om man ska betala nästan 7k.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Ser ut som en ny modell jämfört med den som Linus testade för några månader sen?
https://www.youtube.com/watch?v=9PJOrfpiVwE

Men konceptet verkade i alla fall fungera bra, och helt knäpptyst

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ser ut som en ny modell jämfört med den som Linus testade för några månader sen?
https://www.youtube.com/watch?v=9PJOrfpiVwE

Men konceptet verkade i alla fall fungera bra, och helt knäpptyst

Om du har tur och får ett grafikkort utan coilwhine då

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag gillar komponenter som är passiva vid normal användning och det finns en fläkt som kan hjälpa till vid behov. Det var därför jag köpte en 750W nätdel till min tunna klient. 95% av fallen snurrar ej fläkten, men när kraften behövs så finns den där.

Nå värme har en tendens att tiga uppåt och det är hål däruppe i detta chassi så det lär fungera bra, men dammet lär följa samma väg.
Jag själv impulsköpte ett Fractal Define S i helgen och när jag öppnade sidoluckan kände jag bastun, enbart genom att ta bort alla luckor på toppen så löste sig värmeproblemet. Men det blir en dammsugare precis som detta chassi.
Så det blir väl att byta chassi snart igen.. Att det ska vara så svårt att bygga ett vettigt chassi.

Jag har också kört så med (korrekt) överdimensionerade komponenter där det är lämpligt (dvs man räknar först på dimensionering av komponenterna och deras respektive egenskaper så att det blir korrekt), samt semi öppet chassi med fläktar som aktiverades vid behov, dammproblemen är inte så farligt att hålla efter tyckte jag, jag blåste rent mitt med jämna mellanrum.

Fick också ganska bra siffror, men hur man löser detta beror ju mycket på vad man önskar av riggen i fråga.

Flänspaktet är nog inte så känsligt för statiska urladdningar, oren luft, mm på detta koncept så jag tror det är relativt enkelt att blåsa rent kylpaketet, jag behövde inte göra det mer än kanske vart annat år eller så på min gamla rigg trots fläktarna, vilket ju är ganska jämförbart ett slutet standard chassi, även om man använder filter så behöver man ju som regel rengöra flänsar och annat ändå med tiden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

På 749 Euro blir det nog aldrig någon storsäljare i stugorna Men man får verkligen hoppas att det fungerar bra och blir ett lyckat projekt så kanske vi får se fler såna här lösningar i framtiden, till lite mindre saftiga prislappar.

Om folk lägger 8000Kr på ett grafikkort utan att blinka så är nog även det här chassiet inom räckhåll för de flesta. Sen just något som på riktigt sänker ljudnivån är så efterlängtat så det kan nog förmå en del att tillåta sig bränna lite större hål i plånboken än vanligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.