Sista kollen innan beställning ~10000kr speldator

Permalänk
Medlem

Sista kollen innan beställning ~10000kr speldator

Hej, jag har kollat runt en del här samt på pcpartpicker och kommit fram till denna beställning:

Datorn skall användas till: casual gaming (inte krav på att maxxa), media tittande/lyssnande, skolarbete (Word, PP, Excel etc.).
Exempel på spel: GTA 5, Overwatch, Minecraft, Civ 5, diverse indie spel.

Åsikter/tips/råd osv. välkomnas!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10305241/

ny;

PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant

CPU: Intel Core i5-7600K 3.8GHz Quad-Core Processor ($234.89 @ SuperBiiz)
CPU Cooler: be quiet! PURE ROCK 51.7 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler ($29.88 @ OutletPC)
Motherboard: Gigabyte GA-B250M-DS3H Micro ATX LGA1151 Motherboard ($68.39 @ OutletPC)
Memory: Corsair Vengeance LPX 8GB (1 x 8GB) DDR4-2666 Memory ($59.89 @ OutletPC)
Storage: Kingston SSDNow UV400 240GB 2.5" Solid State Drive ($81.99 @ Amazon)
Storage: Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive ($49.33 @ OutletPC)
Video Card: XFX Radeon RX 480 4GB RS Video Card ($224.98 @ Newegg)
Case: Fractal Design Core 1300 MicroATX Mini Tower Case
Power Supply: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze Certified Semi-Modular ATX Power Supply ($76.13 @ Jet)
Total: $825.48
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2017-03-30 11:59 EDT-0400

Permalänk
Medlem

700 för att montera är ganska mycket. Lär dig montera själv och välj ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Vill du tjäna in lite lätta pengar så skulle jag skippat Inet montering. Sjukt enkelt att fixa det själv. Första gången jag gjorde det för 5 år sedan tog det 1 timme med en youtube guide.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 serien är ju bakom hörnet 11 april om jag inte missminner mig. Om jag var du hade jag väntat tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

700 för att montera är ganska mycket. Lär dig montera själv och välj ett bättre grafikkort.

Skrivet av Drazharm:

Vill du tjäna in lite lätta pengar så skulle jag skippat Inet montering. Sjukt enkelt att fixa det själv. Första gången jag gjorde det för 5 år sedan tog det 1 timme med en youtube guide.

Vi diskuterade den summan och tänkte att det ändå skulle vara värt att få den färdigmonterad då man kan försäkra sig om att allting faktiskt ska fungera innan datorn skickas ut, samt att personen som ska ha datorn inte har kunskapen att bygga ihop den själv och vill inte lägga ner mycket tid på det.

För övrigt, tror ni att vi bör välja ett bättre grafikkort?

Skrivet av Latka:

Ryzen 5 serien är ju bakom hörnet 11 april om jag inte missminner mig. Om jag var du hade jag väntat tills dess.

Det hade vi faktiskt inte tänkt på, tack för tips!

Permalänk
Medlem

Håller med, ta bort monteringen och välj bättre grafikkort.
Här har du ett för enbart 300kr mer men med mycket högre prestanda.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...

Sen byter du cpu till 7600k så är du uppe i 9800kr och datorn kommer prestera sååå mycket bättre.
Vill ni verkligen ha den monterad så skulle jag ändå säga att det är värt med ovan nämnda uppgraderingar. Det gör stor skillnad

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Försök få in ett gtx 1060 eller rx 480 istället genom att skippa montering och vara mer ekonomisk o planera inköp via prisjakt.nu

Hade hellre valt en svagare processor / mindre lagring för att undvika ett 1050ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Håller med, ta bort monteringen och välj bättre grafikkort.
Här har du ett för enbart 300kr mer men med mycket högre prestanda.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...

Sen byter du cpu till 7600k så är du uppe i 9800kr och datorn kommer prestera sååå mycket bättre.
Vill ni verkligen ha den monterad så skulle jag ändå säga att det är värt med ovan nämnda uppgraderingar. Det gör stor skillnad

Skrivet av Kvarnis:

Försök få in ett gtx 1060 eller rx 480 istället genom att skippa montering och vara mer ekonomisk o planera inköp via prisjakt.nu

Hade hellre valt en svagare processor / mindre lagring för att undvika ett 1050ti.

Jag gjorde små korrigeringar efter era tips, vad tycks om detta?
Det blir ca 9k om jag monterar allt själv.

PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant

CPU: Intel Core i5-7600K 3.8GHz Quad-Core Processor ($234.89 @ SuperBiiz)
CPU Cooler: be quiet! PURE ROCK 51.7 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler ($29.88 @ OutletPC)
Motherboard: Gigabyte GA-B250M-DS3H Micro ATX LGA1151 Motherboard ($68.39 @ OutletPC)
Memory: Corsair Vengeance LPX 8GB (1 x 8GB) DDR4-2666 Memory ($59.89 @ OutletPC)
Storage: Kingston SSDNow UV400 240GB 2.5" Solid State Drive ($81.99 @ Amazon)
Storage: Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive ($49.33 @ OutletPC)
Video Card: XFX Radeon RX 480 4GB RS Video Card ($224.98 @ Newegg)
Case: Fractal Design Core 1300 MicroATX Mini Tower Case
Power Supply: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze Certified Semi-Modular ATX Power Supply ($76.13 @ Jet)
Total: $825.48
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2017-03-30 11:59 EDT-0400

Permalänk

Välj ett annat moderkort, annars kan du inte överklocka!
Har ingen märkt det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag 700 kr inte är mycket för att få affären att montera och testa att allt fungerar som det ska.
Sparar tid, ångest och oro.
Det är en resonabel summa.
Sedan har Inet och Webhallen ibland erbjudanden om gratis montering vissa helger.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra minnet i dual channel så behövs det två stickor
(brukar inte vara någon massiv prestandsskillnad, men jag har sett burkar med enbart single channel vara väldigt sega också av okänd anledning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Välj ett annat moderkort, annars kan du inte överklocka!
Har ingen märkt det!

Det hade vi missat helt, hade ingen aning om det.
Har du något tips på bättre MB i relativt samma prisklass?

Skrivet av Roger W:

Om du ska köra minnet i dual channel så behövs det två stickor
(brukar inte vara någon massiv prestandsskillnad, men jag har sett burkar med enbart single channel vara väldigt sega också av okänd anledning)

Tanken var att 8Gb antagligen räcker för tillfället, men om vi skulle vilja uppgradera i framtiden så skulle vi bara kunna köpa en sticka till och ha 16Gb.
Jag hade köpt 16Gb direkt om budgeten inte var tight.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10308730/

+
XFX RX 480 8GB

Summa: 10 600kr

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av xCrone:

Det hade vi missat helt, hade ingen aning om det.
Har du något tips på bättre MB i relativt samma prisklass?

Gigabyte har just nu ett prisvärt moderkort på inet, där du får med en vettig cpu-kylare:
https://www.inet.se/produkt/1900145/gigabyte-z270p-d3#merinfo...
Jag vet inget om moderkortet dock ska erkännas.

Skrivet av xCrone:

Tanken var att 8Gb antagligen räcker för tillfället, men om vi skulle vilja uppgradera i framtiden så skulle vi bara kunna köpa en sticka till och ha 16Gb.

Mjo, men du kan lika gärna köpa 2x4 nu och köpa till 2x4 sen. I princip alla ATX-moderkort stödjer 4 minnes-slottar.
(och jepp, dual channel funkar med både två och fyra slottar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.