Permalänk

Svenska nationella prov 1

Har nationella prov i svenska snart! Behöver hjälp med att välja ämne till muntliga. Temat är vad jag vill och vad jag väljer. Det ska va runt 4 min lpngt

Permalänk
Medlem

@Ericmaster: Är det en argumentation eller vad är det för någonting?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Ta något du har bra koll på alternativt diskutera postnord

Permalänk
Skrivet av SebKro:

@Ericmaster: Är det en argumentation eller vad är det för någonting?

Informerande tal!

Permalänk
Medlem

Skriv om sweclockers hemsida.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

För guds skull, välj INTE ett kontroversiellt ämne i alla fall...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Den svenska regeringens framgångar sedan valet?

Permalänk
Skrivet av Ericmaster:

Har nationella prov i svenska snart! Behöver hjälp med att välja ämne till muntliga. Temat är vad jag vill och vad jag väljer. Det ska va runt 4 min lpngt

Prata om den svenska islamifieringen...

Permalänk
Medlem

Håller med om att du borde ta ett ämne som du är lite intresserad av o h tycker är intressant. Ni har säkert gått igenom teori om sånt, men tänk på att hålla längden på talet, gå helst inte över men var nära tiden. Inledning, huvuddel och avslutning är viktigt att lägga rätt mängd tid på. Börja gärna avslutade delen med något ord som: Sammanfattningsvis, avslutningsvis, slutligen, osv. Ha något innan avslutningen som går att ta bort om det blir kort om tid, och något som går att fylla ut med on du ligger före. Träna innan, flera gånger. ☺️

Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Prata om en resa du gjort, nått sommarjobb eller liknande. Du får mer pathos i talet om du verkligen själv har varor med om det du pratar om.

Andra generrella tips är att ta i med magen när du talar, det blir både tydligare och lugnare tal då. Ta hellre föer pauser än för lite och memorera det riktigt väl, detta är också en fördel om du varit med om saken själv, har du upplevt det så är det inte lika mycket att memorera som om du tar allt från en wikipediasida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Fegisar.

Samtliga tal jag nånsin hållit (formella och informella) har jag improviserat på plats, med bara några få poänger färdigformulerade i huvudet i förväg. Stående ovationer.

Ni fattar säkert att jag är ironisk. Jag har dock improviserat samtliga tal.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fegisar.

Samtliga tal jag nånsin hållit (formella och informella) har jag improviserat på plats, med bara några få poänger färdigformulerade i huvudet i förväg. Stående ovationer.

Ni fattar säkert att jag är ironisk. Jag har dock improviserat samtliga tal.

Jag är ingen talare... MEN...

Ontopic. Jag slår också ett slag för att öva talet några ggr på någon i din närhet som kan ge konstruktiv kritik.

Skickades från m.sweclockers.com