Vilka värden är viktiga för CS:GO och grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vilka värden är viktiga för CS:GO och grafikkort?

Jag funderar på att byta upp mig från ett Asus 660TI till ett Asus 1050TI men är det värt?

Jag har ju ca 200-250fps nu men vill upp i 300fps stabilt. 660-kortet klår ju 1050-kortet på flera saker trots att det är gammalt och nyttjar en annan teknik.

Vad är det för värden som är viktiga för att CS:GO ska få hög FPS?

Då tänker jag på värden som Texel Rate, Pixel Rate, texture mapping units.... listan kan göras lång.
När man sedan tittar närmare på olika jämförelsesidor t.e.x. gpuboss så finns det ju olika jämförelser mellan olika spel men CS:GO är aldrig med. Så vilket spel använder samma teknik som CS:GO och ligger närmast till hand att jämföra med?

Det som brukar vara med är: Battlefield 4, Bioshock Infinite, Sky Diver Factor, Fire Strike Factor, Bitcoin mining och Face detection
Nu är ju inte alla spel men ni förstår vad jag är ute efter.

Det finns även saker som Parallax, Mrender och Gravity på vissa sidor.

Ni förstår ju att detta skapar problem för oss som vill jämföra för CS:GO.

Vilka värden är viktigast för CS:GO och vilka spel ligger närmast?

Har ni själva gjort ett liknande byte och blir det bättre eller ska jag hålla mig kvar vid 660-kortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Grafiken i CS kan nästan köras på en potatis, tvivlar på att ett byte av grafikkort kommer hjälpa dig speciellt mycket. Det är oftast processorn som begränsar när det gäller just CS. Därför jämför man inte grafikkort i CS. Använd för övrigt inte GPUboss, dålig sida som kan vara riktigt missvisande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@neggard: Beroende på vad du har för skärm så spelar det ingen roll om du ändå aldrig går under skärmens Hz i FPS. Du tjäner ex. inget på att ha 300fps stabilt jämfört med 240 om du ändå bara har en 144hz skärm.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk

får inte ens stabila 300 fps med ett 970 o i5 4670k, då kör jag de mesta på low och 1280x1024. 280- 400 på de flesta ställen doe..

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av neggard:

Jag funderar på att byta upp mig från ett Asus 660TI till ett Asus 1050TI men är det värt?

Jag har ju ca 200-250fps nu men vill upp i 300fps stabilt. 660-kortet klår ju 1050-kortet på flera saker trots att det är gammalt och nyttjar en annan teknik.

Vad är det för värden som är viktiga för att CS:GO ska få hög FPS?

Då tänker jag på värden som Texel Rate, Pixel Rate, texture mapping units.... listan kan göras lång.
När man sedan tittar närmare på olika jämförelsesidor t.e.x. gpuboss så finns det ju olika jämförelser mellan olika spel men CS:GO är aldrig med. Så vilket spel använder samma teknik som CS:GO och ligger närmast till hand att jämföra med?

Det som brukar vara med är: Battlefield 4, Bioshock Infinite, Sky Diver Factor, Fire Strike Factor, Bitcoin mining och Face detection
Nu är ju inte alla spel men ni förstår vad jag är ute efter.

Det finns även saker som Parallax, Mrender och Gravity på vissa sidor.

Ni förstår ju att detta skapar problem för oss som vill jämföra för CS:GO.

Vilka värden är viktigast för CS:GO och vilka spel ligger närmast?

Har ni själva gjort ett liknande byte och blir det bättre eller ska jag hålla mig kvar vid 660-kortet?

660 och 1050 ti finns med. Ger ju en fingervisning

Ganska läsvärt annars.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Det är nog hopplöst. Känns som att det inte spelar någon roll vad du har för grejer, spelet kommer ändå att dippa och hålla sig mellan 200-400. Gick från en 3570k och r9 290 till en Ryzen @ 4ghz och gtx 1080 och jag märker 0 skillnad i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

@neggard: Beroende på vad du har för skärm så spelar det ingen roll om du ändå aldrig går under skärmens Hz i FPS. Du tjäner ex. inget på att ha 300fps stabilt jämfört med 240 om du ändå bara har en 144hz skärm.

det här svaret kommer alltid i cs trådar, i andra spel kanske det funkar men i CS vill du verkligen ha så mycket som möjligt.

tro mig spelet känns horribelt vid 70-80 fps redan på min 60hz skärm, inte bara bilduppdateringen som ändras utan flytet i hur sikte / rörelse funkar.

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0 <- denna snubbe förklarar bättre

till Ts får nog ut mer av att eventuellt klocka processorn änn byta grafikkort

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 4770 och GTX 980 samt 16gig ram. Ligger mellan 300-200 fps i matcher. CSGO är extremt CPU intensivt och kräver hög singel core clock hastighet för att nå hög fps. Min CPU går bara upp i 3.9ghz så en i5a som kan överklivnas till 4.5ghz är ett bättre val än att kolla på nytt grafikkort.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Oj. Glömde inställningarna. Vilket verkar kvitta. Har haft samma fps med 1080p och alla inställningar på high som med medium inställningar och 1024x768. Med det sagt kan man se ganska enkelt vad som är flaskhalsen. Dvs inte 980kortet utan processorn.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk

Hade en GTx 560 som pushade ca 150 FPS, köpte ett GTX 1050 Ti STRIX kort och gick upp till runt 300 FPS. Som kommentaren ovan säger, så är CS mycket CPU-krävande så börja först kolla på den fronten vad du kan göra åt saken

Visa signatur

5800x - 16 GB - B550-F - 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Det är nog hopplöst. Känns som att det inte spelar någon roll vad du har för grejer, spelet kommer ändå att dippa och hålla sig mellan 200-400. Gick från en 3570k och r9 290 till en Ryzen @ 4ghz och gtx 1080 och jag märker 0 skillnad i spelet.

Det är snarare för att ryzen inte bjuder på mycket bättre sc prestanda än en 3570k som jag antar var rejält överklockad.

Gick från 2700k till 7700k och ligger över 400 konstant i csgo nu om jag vill.