Hjälp med Script - Windows update W10

Permalänk
Medlem

Hjälp med Script - Windows update W10

Tjena kära sweclockare.

Jag behöver installera Lync 2013 Client på ett stort antal datorer och sen uppgradera denna till Skype For Buisines 2015, vilket bara kan göras genom att man lägger på alla uppdateringar som MS har släppt för Lync via Windows Update. (det är ganska många)

Jag behöver ett script som efter installationen av Lync:
* Tvångskör Windows update
* Tvångsinstallerar alla uppdateringar som gäller för Lync/Office 2013 (om det inte är möjlligt så får den köra alla uppdateringar den hittar)
* Fördröjer omstart om möjligt.

Enda jag hittat som funkar hallvägs är ett Powershell commando:
(New-Object -ComObject Microsoft.Update.AutoUpdate).DetectNow()

Som i princip kör "check for updates" men den tvingar inte installationen med en gång.

Så jag tänker att det behövs ett VB script, men jag klarar inte av att fixa ett sånt själv.

Hittade detta nu:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa38...
Kanske kan modifiera efter mina behov med lite assistans om någon känner sig villig

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kolla i MDT (Microsoft Deployment Toolkit) där finns det steg i Task Sequencen som kör Windows Update, bootar om och kör vidare med resterande updates, etc. Du kan skapa en clean Task Sequence som bara gör den biten.

Annars ser det ju ut som du kan tanka ner alla uppdateringar och script in dem som vanligt t.ex härifrån; https://technet.microsoft.com/en-us/office/dn788954.aspx
eller https://blogs.technet.microsoft.com/uclobby/2016/10/19/lync-2...

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk

#Hämtar datorer från säkerhetsgrupp
$datorer = Get-ADGroupMember "wsus_pilot" | select name

ForEach ($n in $datorer) {

If (Test-Connection -comp $n.Name -count 1 -quiet) {
"Dator " + $n.Name + " online"

Invoke-Command -computername $n.Name { wuauclt.exe /resetauthorization /detectnow /updatenow /reportnow }
}
Else {
"Dator" + $n.Name + " offline"
} }

Kör detta skript som tvingar uppdateringar på klienterna. Kör WSUS-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

#Hämtar datorer från säkerhetsgrupp
$datorer = Get-ADGroupMember "wsus_pilot" | select name

ForEach ($n in $datorer) {

If (Test-Connection -comp $n.Name -count 1 -quiet) {
"Dator " + $n.Name + " online"

Invoke-Command -computername $n.Name { wuauclt.exe /resetauthorization /detectnow /updatenow /reportnow }
}
Else {
"Dator" + $n.Name + " offline"
} }

Kör detta skript som tvingar uppdateringar på klienterna. Kör WSUS-server.

Tror inte wuauclt.exe fungerar i Windows 10? Ska kolla om jag kan köra via MDT, men verkar va svårt där också utan att blåda om hela datorn eller koppla till ett VB script som måste köras lokalt på klienten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du kanske redan har lyckats få in allting. I så fall kan du ignorera detta.

Jag antar att det finns en anledning till att inte bara lägga in Skype for Business direkt.

I MDT kan du skapa en Task Sequence som bara installerar en applikation. I den Task Sequence du har skapat måste du sedan gå in och manuellt lägga till Windows Update efter installationen av Lync 2013.

Du kör igång denna TS inne i Windows genom att starta:

\\MDT-SERVER\MDT-SHARE\scripts\litetouch.vbs

Det borde funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiper:

Du kanske redan har lyckats få in allting. I så fall kan du ignorera detta.

Jag antar att det finns en anledning till att inte bara lägga in Skype for Business direkt.

I MDT kan du skapa en Task Sequence som bara installerar en applikation. I den Task Sequence du har skapat måste du sedan gå in och manuellt lägga till Windows Update efter installationen av Lync 2013.

Du kör igång denna TS inne i Windows genom att starta:

\\MDT-SERVER\MDT-SHARE\scripts\litetouch.vbs

Det borde funka.

Fick igång det via Powershell script med windows update först, men har nu gjort det som ett steg i MDT precis som du föreslog så att alla nya maskiner får in programmet som de ska. Tack för tipset!

Anledningen från början är att Microsoft inte tillhandahåller någon MSI för S4B 2015, enbart en Click To Run isntallation, vilket inte funkar med vår befintliga Office 2013 Standard, inte heller S4B 2016 funkar med Office 2013, det ger errors och synkar inte konversationer ordentligt med Outlook m.m. Så enda vägen i mitt fall var att installera Lync Basic 2013 x64 och få in alla uppdateringar via windows update.

Så ja, tack Microsoft för att ni gör det enkelt för oss.

Visa signatur