Permalänk

App idé till gymnasiearbete

Jag och en kompis tänkte utveckla en app till android som gymnasiearbete.
Att koda app kommer nog inte att bli några större problem då både jag och han är rätt skarpa på Java.
Till problemet, vi har lite idétorka. Så om någon har en ide på lagom stort projekt så hade jag varit evigt tacksam.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Roligast är att bygga något som man själv kan utnyttja. Är det något du saknar i vardagen som en app kan lösa? Du behöver inte bygga något som är användbart för andra personer.

Permalänk
Medlem

Köp en raspberry pi med de tillbehör som behövs och gör en app för hemautomation?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag saknar en bra app för att meddela när man närmar sig en position, det finns flera "reselarm" men har inte hittat nått bra och jag har testat många, tex så verkar de flesta bara kolla avståndet och inte med vilken riktning man närmar sig platsen, har inte heller hittat nått som tar hänsyn till tiden, det vore väldigt praktisk att ha de funktionerna om man använder kollektivtrafiken så att man kan "lära" larmet att tex följa en viss busslinje och vissa turer men inte larma på andra turer eller när man närmar sig positionen från "fel håll"

Om det dessutom kunde lära sig ens resvanor eller på nått sätt blev mer automatiskt vore det ännu bättre och kunde det dessutom gå att länka in en reseplanerare så man kunde ange en hållplats man inte känner till och ändå kunna få ett larm när man närmar sig vore det ännu bättre, men bara ett larm som klarar att ta hänsyn till riktnig och tid och inte bara avstånd vore guld.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag saknar en bra app för att meddela när man närmar sig en position, det finns flera "reselarm" men har inte hittat nått bra och jag har testat många, tex så verkar de flesta bara kolla avståndet och inte med vilken riktning man närmar sig platsen, har inte heller hittat nått som tar hänsyn till tiden, det vore väldigt praktisk att ha de funktionerna om man använder kollektivtrafiken så att man kan "lära" larmet att tex följa en viss busslinje och vissa turer men inte larma på andra turer eller när man närmar sig positionen från "fel håll"

Om det dessutom kunde lära sig ens resvanor eller på nått sätt blev mer automatiskt vore det ännu bättre och kunde det dessutom gå att länka in en reseplanerare så man kunde ange en hållplats man inte känner till och ändå kunna få ett larm när man närmar sig vore det ännu bättre, men bara ett larm som klarar att ta hänsyn till riktnig och tid och inte bara avstånd vore guld.

Riktigt bra idé!

Permalänk
Medlem

Ett snake spel där man styr masken med hjälp av mobil gyro. Kanske redan finns men ni kan aksnek göra bättre.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Det var några på min skola som gjorde en app som visade skolans matsedels, kan kanske vara något.

Visa signatur

Enthoo Evolve ITX, Asus strix B550-i, R5 5600x, GTX 1080, FD Integra R2 750w, 660P 1TB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag saknar en bra app för att meddela när man närmar sig en position, det finns flera "reselarm" men har inte hittat nått bra och jag har testat många, tex så verkar de flesta bara kolla avståndet och inte med vilken riktning man närmar sig platsen, har inte heller hittat nått som tar hänsyn till tiden, det vore väldigt praktisk att ha de funktionerna om man använder kollektivtrafiken så att man kan "lära" larmet att tex följa en viss busslinje och vissa turer men inte larma på andra turer eller när man närmar sig positionen från "fel håll"

Om det dessutom kunde lära sig ens resvanor eller på nått sätt blev mer automatiskt vore det ännu bättre och kunde det dessutom gå att länka in en reseplanerare så man kunde ange en hållplats man inte känner till och ändå kunna få ett larm när man närmar sig vore det ännu bättre, men bara ett larm som klarar att ta hänsyn till riktnig och tid och inte bara avstånd vore guld.

https://play.google.com/store/apps/details?id=gymarb.gymarb

Saknar de flesta av sakerna du pratar om men det är en början!

Permalänk

Mitt projektarbete var också att utveckla en app. Vi hade dock ingen tidigare programmeringserfarenhet, så det blev ett mycket större projekt än väntat. Det vi gjorde var att skapa en app som hade koll på alla pizzerior i stan, kunde visa dem på karta och ringa pizzerian ifrån appen. Detta var såklart innan Onlinepizza blev stort, men det var ett riktigt kul projekt! Dock var vi konstant hungriga, av någon anledning...

Permalänk
Medlem

En app för skolan? Skolans matsedlar? Läxor för varje klass? Klasslistor? Schema-app för samtliga klasser? etc etc etc

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ericeric113:

https://play.google.com/store/apps/details?id=gymarb.gymarb

Saknar de flesta av sakerna du pratar om men det är en början!

Jo det är en början men det som skulle göra en app unikt användbar är som sagt om det skulle gå att lära den att följa ett visst resemönster med vissa toleranser, den som gör en sån app som funkar bra har troligen åstadkommit en bästsäljare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.