Kopiera Windows10 USB

Permalänk
Medlem

Kopiera Windows10 USB

Jag har en USB med Windows 10, och vill göra en till. Vilket program använder jag för att smidigast kopiera den ena bootbara Win10 USB till en annan?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 Här kan man göra en bootbar usb sticka med windows 10.

Permalänk
Vila i frid

Är det fråga om en installations-USB, körbar WinPE/WinRE eller live USB?
Microsoft DVD Tool/Rufus/yumi för alternativ 1/2. WinToUsb för alternativ 3.

Permalänk
Medlem

Jag vill kopiera en USB med Win10 på till en annan, inte använda nuvarande på datorn då den är licensierad till jobbet..blir så gnälligt då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: Är självaste OS installerat på USB-minnet?
Eller ska du använda USB till att installera Windows 10 på en annan dator?

Licensen sparas in i självaste installationsmedia utan finns på datorn. Så om du gör en installations-USB med microsofts verktyg så är den helt clean.

Permalänk
Medlem

@Ariex: Jag ska använda USB för att installera på annan dator. Denna används av min kollega när han köper datorer och installerar om dem, så vill kopiera den och installera på mina egna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag vill kopiera en USB med Win10 på till en annan, inte använda nuvarande på datorn då den är licensierad till jobbet..blir så gnälligt då

Det fungerar inte så. Windows aktiveras online med en hash som bygger på din hårdvarukonfiguration. Det går att flytta Windows men den kommer då behöva aktiveras på nytt - vilket kräver en giltig licens.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Först behöver du veta vilken version av windows 10 du ska installera Home Pro eller Enterprise.

Home och pro kan du ladda ner iso filen i länken i tråden tidigare.

Min rekommendation är att använda Rufus för att skapa usbstickan (Den behöver oftast formateras om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag har en USB med Windows 10, och vill göra en till. Vilket program använder jag för att smidigast kopiera den ena bootbara Win10 USB till en annan?

Bästa svaret har redan skrivits av @Elvispen77, ladda ner media creation tool direkt från microsoft och skapa en USB via verktyget

Creation Tool

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

@Ariex: Jag ska använda USB för att installera på annan dator. Denna används av min kollega när han köper datorer och installerar om dem, så vill kopiera den och installera på mina egna

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det fungerar inte så. Windows aktiveras online med en hash som bygger på din hårdvarukonfiguration. Det går att flytta Windows men den kommer då behöva aktiveras på nytt - vilket kräver en giltig licens.

Okej, men då finns inte licensen på USB-minnet utan på datorn som du ska installera om. Så använd länken i tidigare posts för att göra en installations-USB. Så du behöver inte klona din kollegas USB.
Antar att du redan har Windows på datorn du ska installera om?

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Bästa svaret har redan skrivits av @Elvispen77, ladda ner media creation tool direkt från microsoft och skapa en USB via verktyget

Creation Tool

Behöver minnet formateras på något speciellt sett innan man gör detta, typ fat32 eller dylikt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Sätt in en ny USB enhet i datorn. Gör sen följande:

Open a Command Prompt window as an administrator.
Type diskpart.
In the new command line window that opens, to determine the USB flash drive number or drive letter, at the command prompt, type list disk, and then click ENTER. The list disk command displays all the disks on the computer. Note the drive number or drive letter of the USB flash drive.
At the command prompt, type select disk <X>, where X is the drive number or drive letter of the USB flash drive, and then click ENTER.
Type clean, and the click ENTER. This command deletes all data from the USB flash drive.
To create a new primary partition on the USB flash drive, type create part pri, and then click ENTER.
To select the partition that you just created, type select part 1, and then click ENTER.
Type format fs=fat32 quick, and then click ENTER.
Type active, and then click ENTER.
Type exit, and then click ENTER.
Close the Command Prompt window.

Sen trycker du in din Windows 10 USB, markerar alla filer på den USB disken och kopierar över dem till din nyformaterade USB disk. Voilá.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Behöver minnet formateras på något speciellt sett innan man gör detta, typ fat32 eller dylikt?

Nej, Verktyget fixar allt åt dig

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *