Formaterade min extern hårddisk utav misstag

Permalänk

Formaterade min extern hårddisk utav misstag

Skulle formatera om ett USB minne så råkade jag formatera mitt externa hårddisk och jag kollade runt och tänkte försöka använda mig utav Recuva men när jag matar in hårddisken så visas den inte upp på datorn vad kan felet vara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyrusRNetWork:

Skulle formatera om ett USB minne så råkade jag formatera mitt externa hårddisk och jag kollade runt och tänkte försöka använda mig utav Recuva men när jag matar in hårddisken så visas den inte upp på datorn vad kan felet vara?

Felet är att du formaterade din externa HDD vilket betyder att alla genvägar till det som finns på disken är raderade.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Skrivet av S-OD:

Felet är att du formaterade din externa HDD vilket betyder att alla genvägar till det som finns på disken är raderade.

Tror jag löste det genom EaseUS Data Recovery där jag verkar få tillbaka allt

Permalänk
Avstängd

@CyrusRNetWork: Helt underbart om det fungerar. Lycka till!

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Felet är att du formaterade din externa HDD vilket betyder att alla genvägar till det som finns på disken är raderade.

Finns ett stort skäl till att bl.a. polisen och försvaret ALDRIG släpper ut en hdd. Krävs betydligt mer än en formatering för att inte kunna återställa delar (ofta hela) av det som funnits tidigare.

Räcker inte att formatera flera ggr heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns ett stort skäl till att bl.a. polisen och försvaret ALDRIG släpper ut en hdd. Krävs betydligt mer än en formatering för att inte kunna återställa delar (ofta hela) av det som funnits tidigare.

Räcker inte att formatera flera ggr heller.

Eller så körde han bara en Quick format och inte en komplett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Eller så körde han bara en Quick format och inte en komplett...

En "komplett" är inte tillräckligt för att INTE kunna få ut data efteråt. Man kan formatera "komplett" flera ggr och ändå få ut data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

En "komplett" är inte tillräckligt för att INTE kunna få ut data efteråt. Man kan formatera "komplett" flera ggr och ändå få ut data.

TS frågade vad felet var. Du har rätt i vad du säger. Men förstår inte riktigt varför du säger det du säger för det ger ju inget svar på frågan.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

TS frågade vad felet var. Du har rätt i vad du säger. Men förstår inte riktigt varför du säger det du säger för det ger ju inget svar på frågan.

För att du kom med ett påstående som var felaktigt, vilket behöver förtydligas då det finns folk som tror att det räcker med en formatering för att säkra att data inte kan återskapas.

Således är Ditt påstående inte heller ett svar på varför TS hdd inte hittades i Recuva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

För att du kom med ett påstående som var felaktigt, vilket behöver förtydligas då det finns folk som tror att det räcker med en formatering för att säkra att data inte kan återskapas.

Således är Ditt påstående inte heller ett svar på varför TS hdd inte hittades i Recuva.

Jag sa att genvägarna var raderade ...jag sa inte att dom var omöjliga att hitta eller återskapa.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

För att du kom med ett påstående som var felaktigt, vilket behöver förtydligas då det finns folk som tror att det räcker med en formatering för att säkra att data inte kan återskapas.

Således är Ditt påstående inte heller ett svar på varför TS hdd inte hittades i Recuva.

Om vi byter plats du och jag och du svarar på TS fråga istället vad blir svaret då?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Om vi byter plats du och jag och du svarar på TS fråga istället vad blir svaret då?

TS har själv löst problemet med ett annat program, så jag tänker inte spekulera i varför den inte syntes i Recuva, har dock inget med formatering att göra som du påstod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

TS har själv löst problemet med ett annat program, så jag tänker inte spekulera i varför den inte syntes i Recuva, har dock inget med formatering att göra som du påstod.

#Skulle formatera om ett USB minne så råkade jag formatera mitt externa hårddisk och jag kollade runt och tänkte försöka använda mig utav Recuva men när jag matar in hårddisken så visas den inte upp på datorn vad kan felet vara?"

Så du menar att det inte har något med formateringen att göra?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

#Skulle formatera om ett USB minne så råkade jag formatera mitt externa hårddisk och jag kollade runt och tänkte försöka använda mig utav Recuva men när jag matar in hårddisken så visas den inte upp på datorn vad kan felet vara?"

Så du menar att det inte har något med formateringen att göra?

Ja, det menar jag. Vi har för lite info för att veta varför den inte hittades i programmet. Att spekulera ger inget.

Detta blir mitt sista inlägg i ämnet!

Permalänk
Avstängd

@Otori: Ja det förstår jag. Att en formatering inte påverkar diskens innehåll. Och du sa att jag kom med felaktig information. Det skall bli spännande och se om någon annan har åsikter om detta. Jag kommer inte svara på DINA inlägg.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns ett stort skäl till att bl.a. polisen och försvaret ALDRIG släpper ut en hdd. Krävs betydligt mer än en formatering för att inte kunna återställa delar (ofta hela) av det som funnits tidigare.

Räcker inte att formatera flera ggr heller.

Han sa aldrig att datan var borta, bara vägarna. Jämför med att du tar bort motorvägar - det betyder inte att städerna försvinner.

Ofta tänker blandar också folk ihop formatering med överskrivning, tex Mac har olika nivåer av formatering där den tyngsta skriver över hela hårddisken med nollor flera gånger om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli även fast jag borde...

Skrivet av Pelegrino:

Han sa aldrig att datan var borta, bara vägarna. Jämför med att du tar bort motorvägar - det betyder inte att städerna försvinner.

Ofta tänker blandar också folk ihop formatering med överskrivning, tex Mac har olika nivåer av formatering där den tyngsta skriver över hela hårddisken med nollor flera gånger om.

Skickades från m.sweclockers.com

Du få utsäkta, men vad har det med trådens sakfråga att göra?

TS frågade varför Recuva inte hittade hdd och S-Od svarade att det var pga formateringen tagit bort alla genvägar till det som fanns på.

Jag svarade då att det är ett felaktigt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan inte låta bli även fast jag borde...Du få utsäkta, men vad har det med trådens sakfråga att göra?

TS frågade varför Recuva inte hittade hdd och S-Od svarade att det var pga formateringen tagit bort alla genvägar till det som fanns på.

Jag svarade då att det är ett felaktigt påstående.

Jag hävdar att det inte är ett felaktigt påstående, obviously.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag hävdar att det inte är ett felaktigt påstående, obviously.

Så du menar att Recuva INTE kan hitta en formaterad hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag hävdar att det inte är ett felaktigt påstående, obviously.

Skrivet av Otori:

Så du menar att Recuva INTE kan hitta en formaterad hdd?

jag är på Otori's sida här. Att disken är formaterad betyder bara att den kommer se ut att vara tom men den bör fortfarande synas i recuva så att man kan köra en recovery på den.

Pelegrino's påstående må vara korrekt i sig, men har inget med saken att göra i sammanhanget. och det är också det Otori försöker säga.

tl;dr: Formateringen tar bort alla "länkar" till filerna på disken, men den ska fortfarande dyka upp i recuva.

att disken inte dyker upp har inget med datan att göra, det är i detta fall steg två att få fram datan från disken, men först och främst måste disken synas. Tom eller inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så du menar att Recuva INTE kan hitta en formaterad hdd?

Nej det menar jag inte, jag menar vad som @S-OD sa nedan. Tror det hela blev ett missförstånd. Vad jag försökte säga var också det att Mac tillåter att du skriver över flera gånger alla filer med nollor när du formaterar.

Skrivet av S-OD:

Jag sa att genvägarna var raderade ...jag sa inte att dom var omöjliga att hitta eller återskapa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Tror jag löste det genom EaseUS Data Recovery där jag verkar få tillbaka allt

Skulle faktiskt precis föreslå detta. Fick använda det själv för att rädda en disk med gammal data som Intel RAID mjukvara tydligen bestämde sig för att nolla. Gick också utan problem att få tillbaka allt. Bra att det löste sig iaf.

Recuva är bra för filer, men inte partitioner.

(Backupen på den disken var 1+ mån gammal då den varit offline, så jag ville helst har den aktuella versionen, så jag slapp gå igenom filerna)

Skrivet av Imaculent:

Eller så körde han bara en Quick format och inte en komplett...

Skrivet av Otori:

En "komplett" är inte tillräckligt för att INTE kunna få ut data efteråt. Man kan formatera "komplett" flera ggr och ändå få ut data.

Om vi syftar på "windows" format så skriver ingen av dessa över disken, utan endast partitionsinfo och filtabellen, och båda har backup och går att återskapa. Full format läser endast samtliga sektorer för att se till att de går att läsa korrekt, annars är det samma sak.

På en SSD med TRIM dock så kommer även quick format att rensa betydligt mer, då kommandot kommer säga till disken att tömma alla sektorer, vilket gör att all data åker när den väl hinner göra det. Detta sker dock internt i SSDn, och påverkar därför inte HDD.

Permalänk

Mitt problem just nu är att en film som jag trycker på börjar spela upp en av mina låtar? ISO-filerna funkar inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Mitt problem just nu är att en film som jag trycker på börjar spela upp en av mina låtar? ISO-filerna funkar inte heller

Det kan bli så när man räddar delvis överskrivna tex filmer. Därför bruka räddnings program ha en kolumn där de bedömer hur stor chansen är att rädda.

ISO filer kommer jag inte ihåg om det kan vara något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Mitt problem just nu är att en film som jag trycker på börjar spela upp en av mina låtar? ISO-filerna funkar inte heller

Det låter som att filerna har blivit överskrivna eller att mjukvaran återställt det felaktiigt. Minns när jag skulle rädda video från ett SD kort. Fick köra 3-4 olika program tills jag hittade en som klarade av allt perfekt. Även Sandisk egen recovery mjukvara slog bet... den klarade en del, men inte allt.

Ett av de vanligaste felen folk gör när de återställer är att man återställer till samma disk. Men även om man inte gör det så kan en nyformaterad partition få lite systemfiler mm skrivet, vilket då skriver över dina egna filer.

Har du disken kvar, orörd, så gör ett nytt försök med annan mjukvara. Är den överskriven mer dock så är oddsen att din data är borta. :/

Och ISO filer är ofta rätt känsliga för fel, då de innehåller en hel avbild, propfull med data. Dessa är svåra för recovery mjukvara att reda ut, då den inte säkert kan få rätta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Tror jag löste det genom EaseUS Data Recovery där jag verkar få tillbaka allt

Lyckades du återskapa några filer? Råkade göra samma miss igår nämligen och programvaran hittade filerna jag inte hade backup på men när jag återskapat dem var de korrupta. Gissar på att filerna var fragmenterade på disken.