Permalänk
Medlem

Kryptering för RPG Maker MV

Hej

Vet inte om det är tillåtet här men jag börjar bli desperat.

Jag använder ett program som heter RPG Maker MV som är ett rpg spel skapar program.
https://www.rpgmakerweb.com/
Köpte och laddade ner DLC grafik och ljud till detta program.

Men man måst kryptera DLC innehållet om man ska dela spelet med andra människor.
Problemet är att RPG Makers MV´s egna kryptering inte fungerar som det ska.
Jag har försökt i RPG Makers´s egna forum men får inte mycket hjälp, bara en massa kryptiska svar.
Dom säger att jag måste fixa ett eget kryptering program men det verkar lättare sagt än gjort.
Det mesta program är svin dyra och jag kan inte vara säker på om dom skulle fungera.
Så klart så rekommenderar dom ett program, samma företag som skapade DLC innehållet förresten. Och det kostar typ 200 dollar och så måste man betala 69 dollar per år.
http://enigmaprotector.com/en/downloads.html

Det löjliga är att deras så kallade kryptering program inte är säker alls. Fast det spelar ingen roll antagligen bara jag har någon form av kryptering av DLC innehållet, lagligt sett.
Jag har sökt överallt men kan inte hitta något liknade program, om inte gratis åtminstone till ett rimligt pris.

Så, finns det något här på forumet som skulle kunna hjälpa mej att hitta ett program som krypterar och skulle kunna fungera med spelet?
Jag vet att det inte lätt att förstå vad jag pratar om här men som sagt, jag är desperat.

Tänkte att det var värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag behöver något program som kryptera bara grafik filerna inte ljud filerna men spelet måste kunna läsa filerna. Det är bara grafik som måste skyddar uppenbarligen.

Permalänk
Medlem

Med andra ord är det upphovsrättsliga orsaker till att kravet på kryptering finns.

Av denna orsak måste du ha samma typ av 'paket' som andra kommersiella spel med att generera 'CD-nycklar' i stora antal för att öppna upp spelet men ändå så svårt att gissa fram en egen giltig kombination för nyckel genom att analysera en grupp av olika kända fungerande 'CD-nycklar'.

Problemet är inte för dig att hitta en tillräckligt 'säker' kryptering (för det finns många av dessa - tex 'aes' och mycket öppen källkod för detta) - utan problemet är att hitta ett paket/ramverk som hanterar det hela och skyddar den köpta upphovsrättliga delen av spelet på samma sätt som resten av spelindustrin använder sig av (tex för att sälja via Steam etc.) - och då blir det onekligen kommersiella paket och att man får betala för dessa.

Tror inte att du kommer att hitta något 'fritt' och som fortfarande är accepterat av de som tillhandahåller upphovsrättlig material för att användas i spel.

Alternativet till detta om du inte vill hålla på med sådant är att du får skapa allt grafiskt och all musik själv och som du har själv upphovsrättlig kontroll på ....

Permalänk
Medlem

@xxargs: Ursäkta för mitt sena svar.
Jag har fortsatt att försöka få hjälp på programmers forum och det var inte lätt för dom krånglar till allt, men till slut så fick jag hjälp.
Det visade sig att det var två sorters uppdateringar, ett för programmet och en till mitt gamla projekt.
Så nu fungerar programmets egna kryptering.
Varför jag skapa denna tråd var av ren desperation. Vissa i programmets forum började prata om att jag måste fixa ett annat krypterings program och en massa annat skit som fick mej att söka och googla runt som en galning.
Jag var 90 procent säker på att detta inte skulle lösas och att jag blivit lurad när jag köpte program och extra grafik och musik, för det var så det lät och såg ut.
När det var så enkelt som att uppdatera på rätt sätt. Det forumet är inte lätt att ta i tu med och det är den sista utvägen om jag har ett problem med programmet.

Men tack i alla fall för att du svarade.

Permalänk
Medlem

Kul att du återkommer och också meddela orsaken och lösning till problemen - sådant gillar jag.

Sedan när man läser tillbaka vad man trodde då vad som är orsaken med den informationen som var given och hur det tolkades och nu när lösningen presenterades, så ser man att ibland så skjuter man ganska snett...

Bra att det löste sig för dig och och kanske något värdefullt skrivet för någon annan med samma problem i tråden i någon framtid.